Een 5 voor verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: Een 5 voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:16

En toch vind ik het onterecht. En over de tijd die TS wel of niet had kunnen wij niet oordelen denk ik en gaat ons geen fluit aan.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:18

MamboBeach schreef:
En toch vind ik het onterecht. En over de tijd die TS wel of niet had kunnen wij niet oordelen denk ik en gaat ons geen fluit aan.

Fijn dat is al de 2 keer dat je je fantastisch onderbouwde mening hier neer zet :+

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:21

Pfff TS mag toch zelf weten of ze vlecht of niet, tijd of geen tijd...

Vind wel dat sommigen hun mening wat overtrokken brengen hier.
Kan me trouwens wel voorstellen dat je een punt minder krijgt als je niet hebt gevlochten, maar om dan meteen te concluderen dat ze haar paard slecht verzorgd lijkt me schromelijk overdreven.

@Ts laat je niet kisten, houd gewoon lol in het rijden en succes op concours! (desnoods kun je nog gaan springen, dan hoef je ook niet meer te vlechten :Y) )

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:29

Tsja, ik zie ook liever een paard ingevlochten en dat je er een 5 voor krijgt is misschien wel laag, maarja als mensen die wel alles netjes hadden een 6 kregen bijv is een 5 terecht.
Het getuigt voor mij meer als laks zijn.
Een paard met lange manen (rastypisch dan wel) vind ik dan wel weer mooi (wel netjes gewassen ed natuurlijk), maar dan alsnog liever invlechten, hoort er toch ook wel bij. Maar als je paard gewoon korte manen heeft is het wel zo net als ze knotjes hebben.
Anders maar afscheren, scheelt ook :Y) Ken wel paarden die dat hebben.

En iemand die dus invlecht, en er dus meer moeite voor gedaan heeft, zou oneerlijk zijn als die hetzelfde punt krijgt als iemand die er niks mee gedaan heeft, lijkt me vrij logisch.
Het mag wel volgens de reglementen, maar de jury heeft altijd het laatste woord. :) Dus zeuren kan, maar je kunt er niks mee.

Oftewel, je staat maar een uurtje eerder op, zoveel werk is het niet. En anders dag van te voren vlechtjes maken en volgende dag knotjes van maken.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:34

MamboBeach schreef:

Dit dus. Sommigen gaan er voor het gemak maar even vanuit dat TS er te beroerd voor is zonder dat ze weten hoe of wat. Verder verbaas ik me ook over de felheid van een aantal reacties. Mensen toch, het gaat om een paar knotjes of niet hoor :)

Wat mij verbaast is dat je een 5 krijgt en daar geen commentaar bij krijgt. Misschien vindt deze jury het niet in orde als je vlechtloos de ring in komt, maar zet het dan even bij het punt neer. Nu krijg je een hoop poep over je heen op Bokt en weet je verder nog niks :+

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:37

Gulpje schreef:
MamboBeach schreef:

Dit dus. Sommigen gaan er voor het gemak maar even vanuit dat TS er te beroerd voor is zonder dat ze weten hoe of wat. Verder verbaas ik me ook over de felheid van een aantal reacties. Mensen toch, het gaat om een paar knotjes of niet hoor :)

Wat mij verbaast is dat je een 5 krijgt en daar geen commentaar bij krijgt. Misschien vindt deze jury het niet in orde als je vlechtloos de ring in komt, maar zet het dan even bij het punt neer. Nu krijg je een hoop poep over je heen op Bokt en weet je verder nog niks :+

Een 5 voor verzorging lijkt me een vrij duidelijk signaal :+ Voldoende maar daar houd het ook helemaal mee op.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:38

ManOee schreef:
Wat heerlijk briljant onzinnig he?! Alsof je als paardeneigenaar invloed heb over de haargroei-richting van je paard....

Ik snap niet wat daar onzinnig onzinnig aan is. :x Natuurlijk heb je geen invloed op de haargroei, maar je kunt makkelijk even een borstel door de manen heen halen. Als ze dan nog alle kanten op springen wil nat maken of (tijdelijk) vlechtjes maken ook nog wel eens helpen.[/quote]

Vroeger heb ik met een IJslander bij de KNF gestart. Die had altijd losse manen, naar twee kanten zoals voor het ras gebruikelijk is. Volgens mij stond ook iets dergelijks in de reglementen toen.
Daar was ik dan wel een dag van te voren druk mee, wassen, vlechten erin en 's morgens uitborstelen zodat de bos nog voller leek. Ik had altijd hoge punten voor de verzorging.

Ik neem aan dat ze nu nog naar het ras kijken en dat je de benen van een Fries of Tinker niet hoeft te scheren en dat een Haflinger met dubbele manenkam gewoon 2 kanten op gedragen mag worden, zoals bij het ras gebruikelijk. Misschien bij de pony's ook iets makkelijker dan tussen de paarden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:38

Dus daarom mijn vraag: wat is het nut van dit soort topics?
Niemand kan bij de jury in het hoofd kijken, jurylid is de enige die kan verduidelijken.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:39

Sporter: Tuurlijk, als de rest verder in orde is lijkt het richting de manen te wijzen maar ik vind ook als je het er, ondanks de reglementen niet vóór bent om een ongevlochten paard in je ring te krijgen er tóch commentaar bij te zetten zodat dat niet duidelijker kan :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:40

sporter schreef:
MamboBeach schreef:

Fijn dat is al de 2 keer dat je je fantastisch onderbouwde mening hier neer zet :+

Fijn dat je dit zo opmerkt. Jouw posten voegen ook veel toe op deze manier.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:42

Overigens TS, waar ik nu wel benieuwd naar ben: ga je nu volgende keer wel vlechten?
Dan is er iig een boodschap overgekomen :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:44

MamboBeach schreef:
Fijn dat je dit zo opmerkt. Jouw posten voegen ook veel toe op deze manier.

Ik heb toch duidelijk mijn mening neergezet met een uitleg erbij. Ik heb het zelfs in de reglementen opgezocht. Is nog steeds heel wat nuttiger
Als ik vind het onterecht }:0 }:0

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:45

_Saar schreef:
Hoi Bokkers,

Zondag ben ik weer op wedstrijd geweest. Ik had deze keer geen tijd om in te vlechten dus heb ik de manen los laten hangen.

Je bent toch altijd een uurtje voor de aanvang van de rubriek op cc? Ik vlecht altijd pas op cc de manen in :j
Kom je nooit tijd te kort :D

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:47

TS heeft nl al eerder aangegeven dat het laksheid was. Geen tijd is ook een relatief begrip en slap excuus. Gebrek aan plannen is niet hetzelfde als geen tijd.

Die knotjes zullen me een zorg zijn, dat gemopper op de jury vind ik wel erg. Mss heeft de jury wel bewust geen commentaar vermeld onder het mom je weet heel goed wat er aan schort en uitgaande van de intelligentie van de amazone/ruiter.
Waarom een topic op bokt voor een 5 voor verzorging als het je niks kan schelen? Ik zie ook geen topic of het wel terecht is dat iemand een 6 krijgt voor de overgang stap-draf, of voor het aanspringen in de galop want het ging echt heel goed. Daar kun je niks mee.

Een jury beoordeelt hetgeen hij op dat moment in de ring ziet en of iemand tijd had, heel erg z'n best heeft gedaan, de rijbroek van haar zusje aan heeft, what ever. Daar hoeft en kan hij geen rekening mee houden. In geval van ts zag hij een niet ingevlochten paard en mss wel meer. Ts heeft nu in elk geval duidelijkheid dat een 5 mss wat streng is, maar dat lagere punten voor niet invlechten wel eerlijk zijn. Een 5 is voor het reglement nog altijd voldoende, voor ons gevoel niet. Haar kwaliteit voor verzorging is dus beoordeeld als 'voldoende' en niet meer dan dat. Als je het vanuit die redenering bekijkt, klopt het aardig en weet ts waar ze staat.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:47

Fitzroy schreef:
Overigens TS, waar ik nu wel benieuwd naar ben: ga je nu volgende keer wel vlechten?
Dan is er iig een boodschap overgekomen :D

Volgens mij heeft ze eerder bericht dat ze dit niet van plan is. Het gaat hier niet om een 'boodschap'. :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:52

Waar gaat het dan wel om MB? Leermomenten? Iets met die ezel en die steen? Tsja, als je zo'n kop blijft houden, kom je weinig verder. En ook dat is weer een leermoment.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:59

Marion71 schreef:
TS heeft nl al eerder aangegeven dat het laksheid was. Geen tijd is ook een relatief begrip en slap excuus. Gebrek aan plannen is niet hetzelfde als geen tijd.

Die knotjes zullen me een zorg zijn, dat gemopper op de jury vind ik wel erg. Mss heeft de jury wel bewust geen commentaar vermeld onder het mom je weet heel goed wat er aan schort en uitgaande van de intelligentie van de amazone/ruiter.
Waarom een topic op bokt voor een 5 voor verzorging als het je niks kan schelen? Ik zie ook geen topic of het wel terecht is dat iemand een 6 krijgt voor de overgang stap-draf, of voor het aanspringen in de galop want het ging echt heel goed. Daar kun je niks mee.

Een jury beoordeelt hetgeen hij op dat moment in de ring ziet en of iemand tijd had, heel erg z'n best heeft gedaan, de rijbroek van haar zusje aan heeft, what ever. Daar hoeft en kan hij geen rekening mee houden. In geval van ts zag hij een niet ingevlochten paard en mss wel meer. Ts heeft nu in elk geval duidelijkheid dat een 5 mss wat streng is, maar dat lagere punten voor niet invlechten wel eerlijk zijn. Een 5 is voor het reglement nog altijd voldoende, voor ons gevoel niet. Haar kwaliteit voor verzorging is dus beoordeeld als 'voldoende' en niet meer dan dat. Als je het vanuit die redenering bekijkt, klopt het aardig en weet ts waar ze staat.

Waarom zo onvriendelijk, heb jij er persoonlijk last van als dat paard geen knotten in heeft?
Ik zie TS overigens ook nergens mopperen hoor, ze stelt gewoon een vraag.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:09

Ik zie het nog heel anders.....de jury neemt de moeite om voor een habbekrats de proef van TS te beoordelen en offert daar een zondag voor op om opgetut en wel...de oudere garde soms zelfs kompleet met dop hoed.....in het hokje plaats te nemen...
Als TS dan niet de moeite neemt...om wat voor reden dan ook.....om goed getoileteerd in de ring te verscheinen vind ik dat getuigen van disrespect

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:10

ik vind het wel terrecht, met een 5 voldoe je wel aan de ''oefening'' dus in dit geval aan het reglement. Maar stel dat iemand met knotten en de rest netjes een 7 krijgt vind ik een 5 voor iemand zonder knotten terrecht, diegene heeft daar meer tijd in gestoken en ik vind dat dat best 2 punten mag verschillen.

maar dat is puur uit het ''lekker makkelijk'' idee, en de mensen die wél een uur eerder opstaan voor die knotten. Overigens zie ik hier, in deze regio nooit losse manen in de dressuurring (op haflingers/friezen etc na).

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:12

papagroom schreef:
Ik zie het nog heel anders.....de jury neemt de moeite om voor een habbekrats de proef van TS te beoordelen en offert daar een zondag voor op om opgetut en wel...de oudere garde soms zelfs kompleet met dop hoed.....in het hokje plaats te nemen...
Als TS dan niet de moeite neemt...om wat voor reden dan ook.....om goed getoileteerd in de ring te verscheinen vind ik dat getuigen van disrespect

Sorry, maar overdrijven is ook een vak hoor :) Ik hoor nog net geen vioolmuziek :+
Dat kan je pas zeggen als de ruiter geen enkele moeite heeft genomen om met een verzorgd paard en een verzorgd zichzelf de ring in te komen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:16

Gulpje schreef:
papagroom schreef:

Sorry, maar overdrijven is ook een vak hoor :) Ik hoor nog net geen vioolmuziek :+
Dat kan je pas zeggen als de ruiter geen enkele moeite heeft genomen om met een verzorgd paard en een verzorgd zichzelf de ring in te komen.

Misschien ben ik wat ouderwets en volkloristies ingesteld.....maar in de sjees zit je in kostuum en op concour vlecht je in....dat hoort er nu een keer bij....

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:35

papagroom schreef:

TS haar paard is goed getoiletteerd, in de reglementen staat dat loshangende manen naar 1 kant netjes op gelijke lengte toegestaan is....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:37

Ir111 schreef:
papagroom schreef:

TS haar paard is goed getoiletteerd, in de reglementen staat dat loshangende manen naar 1 kant netjes op gelijke lengte toegestaan is....

Daarom heeft ts ook een voldoende gehad.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:38

Jup. :j

edit: maar dat was mijn punt met mijn post eigenlijk helemaal niet. :D
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 19-04-11 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:39

waarom denkt iedereen dat je standaart recht hebt op een 7 of 8?????