Beleefdheid op de Veluwe...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:22

sporter schreef:
Ollie23 schreef:
Komt wel goed hoor meid, Ik hou wel van een lolletje. Maar ook van normen en waarden ;)

_O-

Ik ben geen meid ;) _O-

Oeh spannend ;) Wat voor sterrenbeeld ben je eigenlijk? :Y) (erg off topic)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:31

Tijdens een trainings rondje rijd ik ook wel eens voorbij in draf omdat naar stap vaak ten koste gaat van het tempo van mijn paard.
Maar ik kijk altijd wel hoe een paard zich gedraagd wat wij passeren.. Zie ik onrust ga ik toch over naar de stap.
Of ik vraag of ik dravend mag passeren.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:54

ikke schreef:
Wat ik me afvraag: waarom wordt de beleeftheid van een regio in twijfel getrokken door het toedoen van een enkele randmongool?
Ben je nu net zo kortzichtig als de rest van NL die door een fout voorval de hele bevolking maar onderuit haalt (of op z'n minst probeert te halen)?

Dat enkele Belgen blijk geven van meer dan onkundig rijgedrag in hun auto, maakt dat dat alle Belgen niet auto kunen rijden?

Waarom dan wel de Veluwse (paarden)bevolking?

En jij scheert nu alle nederlanders over 1 kam :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:41

Ik krijg zo de indruk dat de mensen die anderen wel in volle galop passeren niet op bokt zitten, of er niet voor uit durven komen ;) . Ik heb ook ooit zoiets meegemaakt, toen de plaatselijke manege met een groep (zonder begeleiding) in volle galop op ons af kwam rijden. Ergste vond ik nog dat de laatste 2 ruiters hun paard wel terug naar draf en later stap lieten gaan, maar de rest van de groep liet hen gewoon achter. Viel niet eens op dat er 2 achter bleven. Stonden ze mij aan te kijken zo van "en nou?". Sja, ik hing met mijn paard half in de bosjes en was allang blij dat hij zo rustig bleef. Was ook een groep in de leeftijd 15-16 jaar. Blijkt toch wel dat je zo'n groep, ook al kunnen ze individueel misschien best goed rijden, niet als groep zonder begeleiding op pad kunt sturen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:09

SusanH schreef:
. Sja, ik hing met mijn paard half in de bosjes en was allang blij dat hij zo rustig bleef. Was ook een groep in de leeftijd 15-16 jaar. Blijkt toch wel dat je zo'n groep, ook al kunnen ze individueel misschien best goed rijden, niet als groep zonder begeleiding op pad kunt sturen.

Wat er uit jouw verhaal blijkt is dat jij je paard niet genoeg onder controle hebt voor een buitenrit.
Je bent het dus zelf die niet "op pad" zou moeten gaan.

Tooske

Re: Beleefdheid op de Veluwe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:12

Om dat je paard het bos niet kent en je niet weet hoe je paard reageert moet je dus maar niet gaan omdat je hem misschien niet onder controle zou kunnen houden? Onzin!
Ik ben afgelopen weekend ook voor het eerst met mijn merrie naar het bos geweest en ze heeft zich voorbeeldig gedragen maar dat had ik eigenlijk niet verwacht dus het had mij ook kunnen gebeuren dat ik ze niet had kunnen houden. Je moet gewoon rekening met elkaar houden!

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:19

Kuggur schreef:
SusanH schreef:
. Sja, ik hing met mijn paard half in de bosjes en was allang blij dat hij zo rustig bleef. Was ook een groep in de leeftijd 15-16 jaar. Blijkt toch wel dat je zo'n groep, ook al kunnen ze individueel misschien best goed rijden, niet als groep zonder begeleiding op pad kunt sturen.

Wat er uit jouw verhaal blijkt is dat jij je paard niet genoeg onder controle hebt voor een buitenrit.

Is wel erg kort door de bocht om te zeggen dat iemand zijn paard niet onder controle heeft als deze reageert op een groep idioten die nog nooit van fatsoen hebben gehoord. Mijn paard is het meest brave, makkelijke paard dat er bestaat. Kan met hem de binnenstad ingaan door het drukke verkeer en ook in het bos super makkelijk. Maar als er een ander paard in volle patroon op hem afkomt of van achter nadert zal ook hij reageren. Als ik een aantal reacties hier lees zou ik dan dus niet meer het bos in mogen gaan?
Overigens is hij niet zo makkelijk geboren, maar heeft hij moeten leren dat het allemaal leuk is en niet eng. Volgens mij geldt dat voor 99% van de paarden. Maar ook die zouden dus niet meer naar het bos mogen, want ze moeten vanaf dag 1 al makkelijk en rustig zijn zonder ergens op te reageren.....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:32

Kuggur schreef:
Dana82 schreef:
In Vlaanderen is men nu al een tijdje bezig met een campagne rond "veilig paardrijden" en 1 van de belangrijkste punten is dat je als je andere paarden tegenkomt die je in stap voorbij gaat en vraagt of je in een andere gang mag verder gaan.

.

Triest dat het algemene nivo van de ruiters zó bedroevend laag is dat een dergelijke (onzinnige) regel nodig is.
Als je het niet aankan dat een ander paard ruiter combinatie in draf/galop voorbijkomt, heb je in mijn opinie niets te zoeken buiten de rijbak, dan ben je nog niet competent genoeg je aan het verkeer deel te nemen met je paard.
Hier in IJsland zou je vierkant uitgelachen worden als je serieus met zo´n voorstel aan zou komen zetten.

Helemaal niet triets, dat is de ruiteretiquette die in Nederland geldt! Altijd in stap passeren, fietsers, wandelaars én andere ruiters!
Stukje fatsoen lijkt me wel op zijn plaats.
Rijd zelf ook op de Veluwe en in het gebied waar ik rijd is iedereen juist ontzettend beleeft, dat was op de hei van Hilversum wel anders...(maar wat wil je ook met 1 kleine hei waar alles en iedereen naar toe komt om te recreeren).
Enige asociale gedrag komt van de mountainbikers (die op de ruiterpaden crossen en vervolgens boos worden als je paard even over de zeik is en hij vervolgens moet stoppen).

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:41

@ariege: helemaal mee eens. Paarden blijven paarden, wat een ontzettend arrogante reacties van sommige bokkers hier! Toen er een keer 2 tuigers met veel lawaai achter ons op ons af kwamen in draf was mijn bijrijdpaard ook helemaal over de zeik! Ze gingen gelukkig over in stap, maar het duurde best even voor ik mijn paard weer rustig had hoor ;-). en dat betekent niet dat ik niet kan rijden en mijn paard niet onder controle heb, het is een natuurlijke reactie van zo'n paard en het is aan de ruiter om die reactie te sussen.
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 14-04-11 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:53

Van sommige reacties hier word ik behoorlijk pissig, waarschijnlijk zijn dat ook ruiters die gewoon blijven doorscheuren als ze een andere groep naderen.
Iedereen heeft geleerd om in stap te gaan als ze andere paarden tegenkomen, vooral als duidelijk te zien is dat die andere paarden onrustig worden. Als de andere paarden rustig zijn kan je eventueel in een rustig drafje passeren maar je moet wel naar de situatie kijken.
Bij Ts heeft het niets te maken met het feit dat ze haar paard niet onder controle kan houden, blijkbaar had die andere groep hun (geleende) paarden niet onder controle, mijn paard is een heel braaf bospaard ook al heeft ze veel bloed, maar als er een kudde galoperende paarden op haar af komt dan gaat ze ook echt wel stuiteren terwijl ik haar verder prima onder controle heb.
Die lui moeten maar vooral vaak over het mulle zand razen want dan zijn ze binnenkort voorlopig uit de running vanwege peesblessures, dan kan de rest van paardrijdend Nederland weer lekker ontspannen op de Veluwe rijden. Gelukkig zijn zulke mensen uitzonderingen dus hopelijk kom je nog een keer terug om weer van de Veluwe te genieten.
Laatst bijgewerkt door Ikima op 14-04-11 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:54

laetitia schreef:
@ariege: helemaal mee eens. Paarden blijven paarden, wat een ontzettend arrogante reacties van sommige bokkers hier! Toen er een keer 2 tuigers met veel lawaai achter ons op ons af kwamen in draf was mijn bijrijdpaard ook helemaal over de zeik! Ze gingen gelukkig over in stap, maar het duurde best even voor ik mijn paard weer onder controle had hoor ;-). en dat betekent niet dat ik niet kan rijden en mijn paard niet onder controle heb, het is een natuurlijke reactie van zo'n paard en het is aan de ruiter om die reactie te sussen.

Een paard dat niet reageert is geen paard maar een robot. Tuurlijk moet de ruiter om kunnen gaan met een paard dat reageert en over de emmer gaat, tuurlijk is het aan de ruiter om dit op te lossen en tuurlijk moet de ruiter het vertrouwen aan het paard geven en doorgeven. Maar dan nog kan een paard altijd reageren en even uit zijn doen zijn en zoals al eerder gezegd het blijft een vlucht dier. Even rekening met elkaar houden heeft dan ook niets te maken met het wel of niet kunnen rijden en het wel of niet geschikt zijn van het paard om mee naar buiten te gaan, maar alles met fatsoen, ruiteretikette en inlevingsvermogen in de ander.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:29

Er zit nogal wat verschil tussen "reageren" en "over de emmer raken". Natuurlijk is het logisch dat een paard reageert op een groep, maar het is niet per definitie logisch dat een paard dan ook maar meteen "over de emmer raakt".
Met een jong/onervaren paard dat je voor het eerst meeneemt naar het bos kies je uit waar en wanneer je dat doet om optimale omstandigheden te waarborgen, dan ga je niet op een prachtige zonnige dag naar dat deel van het bos/heide waar half NL gaat recreëren en je dus zeker bent van een overmaat aan prikkels.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:16

Kuggur schreef:
SusanH schreef:

Rijst bij mij de vraag hoe jij je paarden hiermee leert omgaan..........

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 16:32

@ Waratje: ik vind dat je daar zeker gelijk in hebt.

Maar mijn topic gaat dan ook niet over jonge paarden die voor het eerst buitenkomen natuurlijk integendeel onze paarden hebben al heel wat kilometers en ervaringen in de benen maar dit had ik nog nooit meegemaakt. En dan die reactie van die ruiters toen we uit hun zicht verdwenen... "doei" roepen. Dat vond ik echt zo grof maar waarschijnlijk ben ik nogal teerhartig :D .

Het gaat er gewoon om dat er zoiets als beleefdheid tov andere ruiters. Ik vind het wel jammer dat niemand van die groep hier op bokt zit. Ik weet niet of dat ik in hun plaats ook zou antwoorden hoor maar misschien gaan ze nu even nadenken en dan is mijn doel met dit topic bereikt.
En dan vind ik ook dat je paarden in zulk mul zand (het was echt zwoegen, mijn paard wou zelf niet trippelen ondanks dat hij heel opgewonden was) nooit of te nimmer zo mag laten rennen, het was bovendien nog lekker warm ook. Allicht zullen er wel paarden zijn die dit "gewoon" zijn maar als het idd toeristen waren betwijel ik dat de paarden het gewoon zijn. Sorry hoor maar dat onbreekt ook aan respect voor je paard. Ik heb daar genoeg heel lange paden gezien waar je ook eens helemaal kunt los gaan zonder je paard zijn benen te riskeren.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:32

Inderdaad ikke! Dan moet je maar in de bak blijven rijden volgens sommigen...en zo leert het paard het nooit. Alsof een paard dat in de bak uiteindelijk helemaal onder appel staat dat ook in het bos automatisch is :Y) (erg kortzichtig naar mijn mening).
En natuurlijk ga je met een groen paard niet meteen op een zonovergoten zondag een druk stuk bos in, maar op elke dag en op elk moment kan je voor verrassingen komen te staan, zelfs met een ervaren boscrosser (zo sprongen er afgelopen zaterdag ineens 3 herten over, net voor onze neus, ben benieuwd wiens paard daar niet van schrikt).

Daarnaast vind ik het eigenlijk van de zotte dat de discussie nu gaat over 'je paard niet onder controle hebben' terwijl de discussie moet gaan over RUITERETIQUETTE en FATSOEN!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:15

Interessant, al deze felle reacties. Bevestigt mijn vermoedens over de capaciteiten van de gemiddelde ruiter.
Stel je voor dat de gemiddelde automobilist dezelfde criteria zou hanteren wat betreft het kunnen omgaan met wat moeilijker verkeerssituaties...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:35

Ja, onze auto springt ook altijd opzij en gaat er ook altijd vandoor terwijl mijn pa op de rem trapt. Hij kan m dan niet meer houden, de auto is nog groen snap je? Die moet nog leren reageren op de rem en schrikt snel van dingen, hij is ook bang voor oranje lichten dus dan gaat hij er altijd vandoor.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:38

Veel automobilisten kunnen dat volgens mij niet, gezien de vele ongelukken die er dagelijks op de weg gebeuren :Y)
Daarnaast zijn er niet voor niets verkeersregels waar iedereen zich aan dient te houden (en is gevaarlijk en asociaal gedrag als bumperkleven dan ook een verkeersovertreding waarvoor een fikse boete geldt).
Als we in het verkeer geen regels zouden hebben en elkaar alleen zouden moeten vertrouwen op fatsoen en rijvaardigheid is de chaos snel compleet!

Maar goed, zoals ook hier in het topic wel blijkt: een beetje fatsoen en 'rekening houden met' is zó 1980 :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:52

Allemaal slappe excuses om een gebrek aan compensatie mee te rechtvaardigen.
Net zoals de automobilist een basisrijvaardigheid moet hebben, moet je als combinatie (dus ruiter én paard) een basisvaardigheid hebben om aan het verkeer deel te nemen. Als je paard in paniek raakt van galopperende soortgenoten, dan héb je die vaardigheid niet, ben je een gevaar voor jezelf en anderen en hoor je veilig thuis in de bak te blijven.
Simpel zat.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:59

Ik heb destijds op de manege gewoon geleerd in stap te passeren.
Vind het niet meer dan normaal om even gas terug te nemen als je een ander passeert, heeft imo niks te maken met je paard wel of niet onder controle hebben...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:06

Rider01 schreef:
Ik heb destijds op de manege gewoon geleerd in stap te passeren.
Vind het niet meer dan normaal om even gas terug te nemen als je een ander passeert, heeft imo niks te maken met je paard wel of niet onder controle hebben...

Helemaal mee eens.
Ik woon op de Veluwe en maak eigenlijk nooit zulke asociale dingen mee hier.
Zal een uitzondering zijn geweest helaas.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:26

Kuggur schreef:
Allemaal slappe excuses om een gebrek aan compensatie mee te rechtvaardigen.
Net zoals de automobilist een basisrijvaardigheid moet hebben, moet je als combinatie (dus ruiter én paard) een basisvaardigheid hebben om aan het verkeer deel te nemen. Als je paard in paniek raakt van galopperende soortgenoten, dan héb je die vaardigheid niet, ben je een gevaar voor jezelf en anderen en hoor je veilig thuis in de bak te blijven.
Simpel zat.

Dat kun je gerust stellen vanuit een land waar je bijna een atoombom kunt laten ontploffen zonder slachtoffers te maken.
Maar zo simpel werkt dat in NL niet. Daarnaast heb ik geen zin om mijn paard degelijk aan te moeten pakken omdat anderen geen blijk van fatsoen geven. Waarom moet IK het probleem oplossen dat ZIJ veroorzaken en waar mijn paard part noch deel aan heeft, maar er wel de gevolgen van voor z'n kiezen krijgt, letterlijk!

Nu weet ik wel hoe je een dergelijk probleem oplost, alleen is Bokt daar te teer voor........

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:38

ikke schreef:
Nu weet ik wel hoe je een dergelijk probleem oplost, alleen is Bokt daar te teer voor........

Nu maak je me wel benieuwd ikke!

Wat al vaker is gezegd, ik denk niet dat "iets" is van de Veluwe, dus ik vind de titel een beetje ongelukkig gekozen. Zelf passeer ik andere ruiters in stap of een rustig drafje. Maar het gebeurd ook wel eens dat ik in de duinen op aardige afstand wordt ingehaald door galloperende ruiters. Mijn paard reageert daar wel op, maar ik kan hem wel bij me houden. Het is nu eenmaal een heerlijk stukje om lekker te galloperen dus ik heb er weinig problemen mee. Daarnaast zorgen de ruiters die dat doen, dat ze in een normaal tempo galloperen en toch een aardige afstand van me hebben.
Wat ik minder leuk vind is een ruiter tegenkomen in galop met zijn andere paard er los bij.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:53

Kuggur schreef:
Dana82 schreef:
In Vlaanderen is men nu al een tijdje bezig met een campagne rond "veilig paardrijden" en 1 van de belangrijkste punten is dat je als je andere paarden tegenkomt die je in stap voorbij gaat en vraagt of je in een andere gang mag verder gaan.

Triest dat het algemene nivo van de ruiters zó bedroevend laag is dat een dergelijke (onzinnige) regel nodig is.
Als je het niet aankan dat een ander paard ruiter combinatie in draf/galop voorbijkomt, heb je in mijn opinie niets te zoeken buiten de rijbak, dan ben je nog niet competent genoeg je aan het verkeer deel te nemen met je paard.
Hier in IJsland zou je vierkant uitgelachen worden als je serieus met zo´n voorstel aan zou komen zetten.

Ik vind het in ieder geval een goede regel hoor. Ik ben (wegens medische redenen, heb 16 jaar ohz gereden) een intensieve menner, en ga dus altijd in het bos mennen. Jij vindt dus dat ik gewoon in een goede draf/galop andere paarden mag passeren?
Uiteindelijk maakt het geen verschil of het nu ohz is, voor de wagen of aan de hand, je moet je paard immers onder controle kunnen houden, anders moet je niet buiten de rijbak komen, toch? Nou dat gaat dan lachen worden, dan ga ik volgende keer een boekje moeten meenemen om op te schrijven hoeveel paarden er aan de kletter gaan/hoeveel ruiters van hun paard vallen als ik passeer. Uit mijn hoofd zal ik dat niet kunnen bijhouden, zo veel zullen het er zijn!

Ik moet zo ontzettend vaak gaan stilstaan met de wagen zodat een ander paard mij kan passeren zonder aan de kletter te gaan, mijn groom is zelfs eens een ruiter moeten gaan helpen omdat het paard begon door te draaien toen die mijn wagen zag.
Maar als ik jouw reactie lees, moeten die mensen dan maar binnen blijven als ze hun paard niet onder controle kunnen houden?

Sorry hoor, ik vind dat mensen wat meer respect voor elkaar mogen hebben. Voor mijn pony maakt het niets als er galopperende paarden voorbij komen denderen, maar er zijn genoeg paarden waarmee er gewonden zouden vallen als dit gebeurt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:53

_Dune_ schreef:
ikke schreef:

Nu maak je me wel benieuwd ikke!

Wat al vaker is gezegd, ik denk niet dat "iets" is van de Veluwe, dus ik vind de titel een beetje ongelukkig gekozen. Zelf passeer ik andere ruiters in stap of een rustig drafje. Maar het gebeurd ook wel eens dat ik in de duinen op aardige afstand wordt ingehaald door galloperende ruiters. Mijn paard reageert daar wel op, maar ik kan hem wel bij me houden. Het is nu eenmaal een heerlijk stukje om lekker te galloperen dus ik heb er weinig problemen mee. Daarnaast zorgen de ruiters die dat doen, dat ze in een normaal tempo galloperen en toch een aardige afstand van me hebben.
Wat ik minder leuk vind is een ruiter tegenkomen in galop met zijn andere paard er los bij.

Was dat loslopende paard soms wit?

En nee, er zijn zaken die ik voor mezelf houd. Mijn paard is netjes opgevoed.........