Obstakels op buitenrit, jou verantwoording of van de ander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein_28

Re: Obstakels op buitenrit, jou verantwoording of van de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:26

ik ben het wel met je eens maar soms gebeuren er ook onverwachte dingen ook al he je je paard onder controle het is en blijft een levend wezen met een eigen manier van denken.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:57

Ik vind het echt goed opgelost van je en ik ben het ook gedeeltelijk met je eens :)

Maar je kan niet altijd controle hebben over je paard, als je paard in volle paniek is, kan niets of niemand hem stoppen.

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:17

Allereerst moet ik zeggen dat ik vind dat je netjes gereageerd hebt TS :) Niet iedereen blijft zo rustig en denkt ach, dit kan gebeuren.

Zelf moet ik bekennen dat het afhangt van de situatie. Je hebt altijd mensen die even 'express' meoten proberen of je paard schrikt. Vrachtwagens die hun lucht laten schieten, fietsers die bellend langskomen.. Tegenwoordig lach ik erom omdat ik nu een paardje heb wat zich er niet teveel van aantrekt. Echter is hij jong en dus ook op sommige momenten onvoorspelbaar, maar ach, hij moet het toch leren!
Hiervoor had ik echter een merrie, die om niets kon schrikken en zich voor auto's gooide, had ik mijn paard niet onder controle? O jawel hoor, maar neit als er een of andere ...debiel langskwam die het leuk vond om even te 'proberen' of mijn paard wel bomproof was. Moet ik daarom de weg maar neit meer opgaan? Tja, ze moet het toch op een manier leren! En idd ik koos daarop de momenten dat het wat rustiger was; sochtends in eht weekend, of midden op de dag doordeweeks, maar rekening met elkaar houden hier in Nederland ...

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:28

Waves schreef:
Afgezien van de vraag wat je paard dwars op de weg deed... hoe is het afgelopen? Als je paard even schrok op de plaats maar er verder niet vandoor ging of een gevaar werd dan is er toch niks aan de hand?

HIj heeft haar echt aangetikt, paard sprong vervolgens weg van het autootje maar heeft er niks blijvends aan over gehouden. Meneertje stopte wel maar reed dus gewoon weer door op het moment dat ik naar de benen van mijn paard stond te kijken. Dat vindt ik eigenlijk nog het ergste van alles! Het is toch normaal dat je even elkaar de hand schut en gegevens uitwisselt?

Marjolein_28 schreef:
ik ben het wel met je eens maar soms gebeuren er ook onverwachte dingen ook al he je je paard onder controle het is en blijft een levend wezen met een eigen manier van denken.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Een paard kan nog zo braaf zijn op de weg maar het is en blijft een paard dat van iets kan schrikken. Mensen moeten niet denken dat ze met een paard hetzelfde om kunnen gaan als wat ze bij een fietser kunnen bijvoorbeeld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:50

Delaja schreef:
Marjolein_28 schreef:

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Een paard kan nog zo braaf zijn op de weg maar het is en blijft een paard dat van iets kan schrikken. Mensen moeten niet denken dat ze met een paard hetzelfde om kunnen gaan als wat ze bij een fietser kunnen bijvoorbeeld.

Juist wel eigk... Maar dan een klein kindje op een fietsje, die doen ook onverwachte dingen en let, bijna, iedereen ook goed bij op ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:02

MyWishMax schreef:
Juist wel eigk... Maar dan een klein kindje op een fietsje, die doen ook onverwachte dingen en let, bijna, iedereen ook goed bij op ;)

Ja alleen kan dat kleine meisje op de fiets niet ontzettend snel vaart maken ;) en weegt ze ook geen 600 kilo dat scheelt wel iets natuurlijk ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:17

Haha, dat wel. Maar ik bedoel meer qua inhalen enzovoorts. Die kunnen ook ineens gaan zwabberen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:27

Daarnaast zijn er gewoon heel veel weggebruikers die risico's nemen waaruit blijkt dat ze echt geen benul hebben wat een paard is en wat een paard kan. Nog ongeacht of je als ruiter/begeleider dat paard onder controle hebt.

Kom ook gewoon heel veel situaties tegen dat er een fietser zo ongeveer op/onder/in mijn paard zit (nog even inhalen voor een bocht, nog even voor willen staan bij een oversteek, dat soort werk) dat ik eigenlijk alleen nog maar mn wenkbrauwen kan fronsen en bij mezelf denk "het is dat dit een paard is dat gewend is aan eea, maar anders had je inderdaad die 600 kilo bovenop je gehad".

marleen110

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:51

vandaag was het bij ons ook weer zo ver.

we waren al op tijd naar het bos gegaan, maar toch was het al aardig druk.

we reden op een zandpad toen er een auto kwam aangescheurd.
mijn zusje reed voorop en gebaarde al of hij zachter kon rijden... blijkbaar wist hij niet waar de rem zat want hij reed zo ontzettend hard door, en liet ons achter een in zandwolk.... toen hij langs mij reed heb ik nog even mijn duim opgestoken om hem te bedanken, en ik kreeg een middelvinger terug :=

daarna kwamen we een aantal mensen in van die buggy's tegen. we hoorden ze achter ons als scheeuwen, gassen! en dus scheurden ze langs ons heen (al toeterend)

ik ben dan altijd zo trots op onze paardjes! en ik ben altijd blij dat de mensen niet de reactie krijgen die ze eigenlijk graag willen hebben.

maar stel nou dat er wel wat gebeurd.... ik weet zeker dat ze dan gewoon door rijden en jou lekker met je ophol geslagen paard laten klooien!

Janouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:25

ik ben het er ook helemaal mee eens,

mijn paardje kan er ook wel eens vandoor gaan, en ik ga daarom ook echt nog niet de weg op. door het bos gaat opzich wel, maar er is dan wel altijd iemand bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:31

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vind dat je het goed hebt opgelost :j
Ik vind wel dat mensen soms een beetje rekening met ruiters zouden kunnen houden. Laatst vond mijn paard iets eng en de weg waar ik toen op reed was vrij smal, en omdat ze het eng vond en er niet langs durfde ging ze, zeg maar, overdwars op de weg staan. Geen probleem verder, het duurt nooit lang voordat ik haar ergens langs heb, maar terwijl ik daar mee bezig was, crosst er ineens een scooter keihard achter haar langs. We hebben allebei geluk gehad dat ze van dat soort dingen nooit schrikt, maar ik vind wel dat de bestuurder ook gewoon even een paar seconden had kunnen wachten. Ik hou rekening met andere weggebruikers, wandelaars, scooters, fietsers etc. dan zouden zij af en toe ook wel een beetje rekening met mij kunnen houden (en dat heeft niks met 'mijn paard onder controle kunnen houden' te maken, want dit soort dingen gebeuren hier ook als ik de weg over moet steken. Als ze in zo'n situatie maar 1 sprongetje opzij of naar voren doet sta ik midden op de weg en dat terwijl ik mijn paard prima onder controle heb, maar ik kan niet uitsluiten dat ze eens ergens van schrikt).

Edit: nog een voorbeeld; gister reed ik op dezelfde weg toen ik moest stoppen voor een overstekende zwaan (die er niet al te vrolijk uit zag, dus dat risico wilde ik liever niet nemen). Ik stopte niet onverwachts, maar toch zat er toen ineens een wielrenner bovenop me. Die was ook niet al te vrolijk en begon toen mij, mijn vriendin en onze paarden uit te schelden en tegen ons te schreeuwen. Tja, sorry, maar ga dan lekker op een wielrenbaan met 80 km rondfietsen, ik ga toch ook niet in volle galop over een openbare weg en dan zeuren als ik niet op tijd kan stoppen...