Bodyprotector is safe... maar uiteindelijk toch pijnlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:05

HalloDan schreef:
Lielle schreef:
nee, dat is niet hetzelfde. Minder schadelijk betekent dat de gevolgen bij het optreden van een risico worden beperkt, veiliger is dat je de kans op het optreden vermindert.

Dus als je valt..... dan val je 'veiliger' op je rug mét een bodyprotector.
Dat is namelijk minder schadelijk voor je rug :+

het is een beetje een terminologie discussie (en een vakterm) maar er is verschil tussen gevolgen beperken en kansen verkleinen. Je valt niet veiliger, je valt nl op dezelfde manier. Alleen de impact is kleiner omdat je bescherming draagt. Maar risicomanagement is een stukje van mijn werk, vandaar dat ik er zo'n onderscheid in maak.

Ik heb zelf een Airowear, die bevalt ook super.

DatBenIkNou

Re: Bodyprotector is safe... maar uiteindelijk toch pijnlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:41

Haha..ik snap het. Voor een leek klinkt het een beetje het zelfde hoor!

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:38

verootjoo schreef:
speed101 schreef:
ik rijd zonder het is me afgeraden je kan er harder mee vallen en aangezien ik met een bp me niet zo soepel kan omgooien als ik val ...

want je bent zwaarder, dus valt harder naar beneden? :')

_/-\o_ _/-\o_

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:45

Ik snap ook wel dat je minder kans heb op rugproblemen enz. Maar wat dacht je dan allemaal van je nek ? Met én zonder BP zouden er wervels kunnen breken. En als ik dan hoor van sowieso al 5 mensen dat je zich bijna niet kunnen bewegen enz door de BP. Ik heb er ook een keer mee gereden , en ik vond het erg rot zitten ! Heb ook gesprongen en kon niet echt lekker zotten eigenlijk , Voor mezelf denk ik dat ik er geen nodig heb , natuurlijk OOK IK KAN ZOMAAR VALLEN O.I.D maar ik doe het allemaal al zonder sinds me 6'de. Toen ik 1 was ( had ik een shetlander ) had ik ook geen BP en de kans dat ik toen zou vallen was er toen ook ( en vrij groot denk).

Nouja , miss. als ik echt één moet omdat ik me paardje of mezelf niet vertrouw , tot die tijd doe ik het liever zonder :D

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:57

Hm, ik zie toch wel duidelijk verschil tussen SGW en niet-SGW mensen. In de SGW is hij verplicht (en goed ook!) en die mensen weten dat er zoveel meer te verkrijgen is dat HH en dat wat ze in de ruitersportwinkels aanbieden. BP's zijn begonnen als harde plankjes, maar je kunt ze tegenwoordig zo krijgen als je ze hebben wil! Alleen betaal je daar dan ook wel voor... Dat je houding er slecht van wordt, betekent zeer waarschijnlijk dat je BP te groot is, want een goed passende BP belemmert je niet, dus ook je houding niet.

Mijn ouders hebben mij een tijd (en mijn 5 jaar oudere broer die toen al volwassen was!) verplicht te springen met BP. In het begin vond ik dat helemala niet leuk! NIemand droeg zon stom ding, en hij was lelijk en in de zomer hartstikke warm! Maar toen ik er weer eens voor de zoveelste keer naast lag, omdat ponylief weer een -ik-spring-op-mijn-manier-of-niet-en-dan-lanceer-ik-je-bui had, OH wat was ik blij dat ik zon ding om had! We zijn zo vaak met onze rug op de balken geklapt (ja echt gelanceerd..) Nou dan ben je wat blij hoor! Nooit wat gemankeerd op spierpijn en blauwe plekken na! (afkloppen!)

Toen was ik er inmiddels zo aan gewend dat toen ik overstapte op mn nooit weigerende paard m automatisch om deed. en zodra ik m een x vergeten was, voelde ik me helemaal niet prettig! Het is een gevoel van zekerheid op een of andere manier geworden! Toen het 35 graden was en ik wedstrijd had MOCHT ik m af van mn ouders, toch heb ik het die keer niet gedaan! ik werd er door overvallen en voelde me daardoor onzeker. Toen ik het verwerkt had, heb ik hem wel af gedaan (de volgende wedstrijd dus). Het gaf me een zeker gevoel en zonder voelde ik me niet fijn, en daar moest ik aan wennen. Dat paard ben ik 1x afgevallen met springen en dat was niet eens tijdens een sprong, toen stond ze teveel in het voer en daar werd ze venijnig van en begon te rodeo'en. Ik heb nu alleen nog BP aan tijdens SGW's (nooit meer dus, wnat ik kan niet meer trainen).

en ja, een BP is neit altijd even fijn, en ook met BP kun je pijn hebben, maar ga eens na hoeveel pijn je zou hebben zonder :) Dat is wat ik altijd in mn achterhoofd heb gehouden. Tegenwoordig zie je zoveel BP's dus je hoeft je er ook niet meer voor te schamen...

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:33

Lusitana schreef:
nicole3939 schreef:
Als jij het in zo bedoelt, kan ik mij daar in vinden :D

Niet zoals eerder is beschreven:
Als je ouders je er toe dwingen is daar weinig tegen te doen. Ze moeten beseffen dat het paardrijden op zich niet veiliger wordt van bescherming, maar van kunde, en dat les en begeleiding en een passend rijdier (als in kalm als je dat nodig hebt) de betere weg is naar veilig paardrijden.

Op zich snap ik deze zin volledig, maar als iemand les en begeleiding heeft, maar nu eenmaal een paard/pony onder haar kont heeft die gewoon met springen en buitenritten niet altijd even braaf reageert, dan is een BP net wat even meer bescherming.

Er wordt een andere draai gegeven aan wat er staat. Met een bodyprotector wordt paardrijden niet veiliger, maar het vallen op zich minder schadelijk voor bepaalde lichaamsdelen.
Er kunnen evengoed ledematen en de hals gebroken worden, dus het is slim om ook met voorkomen van vallen bezig te zijn en dat doe je dus met wat er in de zin omschreven werd... ;)

Ik heb steeds, in bijna elke post, OOK genoemd dat het bij springen en terreinrijden en andere riscovollere bezigheden met paarden, een ander verhaald is. Bij risicovoller werk komt lichaamsbescherming zeker in beeld.

Ik geef er geen andere draai aan, maar las het anders dan jij bedoelt. Dat is nog steeds het nare van internet. :D
En inderdaad is het altijd slim om met het voorkomen van vallen bezig te zijn.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:27

heeey
ik rij ook met bodyprotector en wat ben ik blij dat ik dat ding heb!
bijv. met springles was ik over de kop gevlogen vraag me niet hoe ik het voor me kaar heb gekregen
maar ik viel dus met me rug op de balken door de bodyprotector voelde ik bijna niks:)
het kan zijn dat hij niet goed paste indd. maar dan maar een paar blauwe plekken beter dan dat je
iets breekt. zo'n ding kan heel veel klapen opvangen maar natuurlijk niet alles dan meot je in een stalen
pak ofzo gaan rijden als je niks wilt voelen:P
groetjes,

Anke_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:26

Ik draag mn BP alleen bij het crossen en bij het springen, ik heb ee nerg comfortabele BP van de Sir Lancelot die heeft allemaal blokjes. (heb je ook wel van andere merken)
En wil je helemaal comfortabel en ook dat het je houding niet verpest, heb je nu ook van die vestjes met airbag-effect. Maar daar betaal je ook wel voor, dan koop ik daar liever mooie leren rijlaarzen van.

En als mensen hun sleutelbeen breken hoeft dat niet door de BP te komen, deze belandden vaak op hun schouder. En daar heb je geen BP..

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:16

Als je vindt dat je BP niet lekker zit, heb je waarschijnlijk een model dat niet goed bij jou past.
Ik heb er zelf echt helemaal geen last van. Thuis train ik wel zonder, ook springen, maar ik vind hem echt niet lastig zitten. Ik voel me zelfs veiliger met dat ding aan..