Stalregels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:01

Ruiters kunnen best rekening met elkaar houden, maar dat hoeft toch niet in regels vastgesteld? Dat hoort gewoon bij etiquette.
Als je binnenkomt met een redelijk onbestuurbaar paard met slechte rem dan zeg je dat bij binnenkomst even luid, en biedt bij voorbaat verontschuldiging aan voor eventueel ongemak daardoor.
Dan is men gewaarschuwd en creeer je begrip.
Rekening houden met een combinatie, om wat voor reden dan ook, is niet echt iets dat je kunt eisen, het is een gunst.

Mijn paard staat op een trainingsstal en dus hebben we weinig mensen. We hebben eigenlijk de regels die sporter ook gemoemd heeft, dus uitkrabben in de stal en opvegen wat je achterlaat. Eventueel het licht achter je uit doen van de rijbaan, maar eigenlijk gaat daar niemand later uit dan de stal eigenaar.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:07

Lusitana schreef:
Mensen kunnen best rekening met elkaar houden, maar dat hoeft toch niet in regels vastgesteld? Dat hoort gewoon bij etiquette.Als je binnenkomt met een redelijk onbestuurbaar paard met slechte rem dan zeg je dat bij binnenkomst even luid, en biedt bij voorbaat verontschuldiging aan voor eventueel ongemak daardoor.
Dan is men gewaarschuwd en creeer je begrip.

Mijn paard staat op een trainingsstal en dus hebben we weinig mensen. We hebben eigenlijk de regels die sporter ook gemoemd heeft, dus uitkrabben in de stal en opvegen wat je achterlaat. Eventueel het licht achter je uit doen van de rijbaan, maar eigenlijk gaat daar niemand later uit dan de stal eigenaar.

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar mijn ervaring is dat zonder regels je gauw een sfeer krijgt van de gene met de grootste bek heeft altijd gelijk. Nu heb ik daar niet zoveel moeite mee :D maar je hebt mensen die daardoor nauwelijks aan rijden toe komen omdat ze niemand in de weg willen zitten. Bij ons is het ook niet zo dat alles tot op de letter word nageleefd, maar mochten er menings verschillen zijn dan zijn die regeltjes wel handig om op terug te vallen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:09

Ik had het over dat geval van een jong paard dat nog vrij stuurloos en remloos is, niet over algemene " bakregels" , die uiteraard normaal zijn en als zo oud als de weg naar Rome.
Ik zou niet willen dat stuurloos en remloos maar door iedereen als excuus wordt gebruikt om voorrang te krijgen, want dan kan ook een lompe ruiter wel voorrang claimen met "ja sorry, stuurloos, dus iedereen uit de weg!"
Een jong paard is maar een kleine periode in die situatie en leert van het gezamelijke gebruik van de bak. Het dwingt ook de ruiter tot snel denken en reageren, geen slechte eigenschap om te ontwikkelen. In die periode is het toch niet zo moeilijk om het per keer even aan te kondigen en bij voorbaat te verontschuldigen?
Ik heb gemerkt (en ik ben 50 jaar en heb op diverse maneges gestaan) dat je met vriendelijkheid nog best veel begrip kweekt en vrijwillige hulp krijgt aangeboden.

Regels zijn idd ontzettend handig om naar te wijzen als mensen het oneens zijn of er een "aanvaring" is en een goede leidraad, maar met het geval van een jong paard is dat in mijn ogen een overbodig iets, ook al omdat lang niet alle jonge paarden hetzelfde zijn en je ook meteen de verantwoording als ruiter maar overboord gooit.

Vaak zijn de situaties waarin je komt met een stuurloos paard zonder rem als vanzelf die waar normale bakregels regels op toegepast zijn, nl dat je moet uitwijken voor een paard dat de hoefslag op komt, dat je ruimte moet geven om te passeren etc en er bestaat ook nog eens gezond verstand. Je laat je paard niet in botsing komen met een paard dat op je af komt bv.
Om van te voren te zeggen/vinden "iedereen moet wijken want hier kom ik met een jong paard" lijkt mij niet erg bijdragen aan een goede sfeer en verstandhouding.

Verder gaat het dacht ik met name om stalregels? Of is het ook handig om in te gaan op regels in de rijbaan?

Zelf kijk ik trouwens eigenlijk alleen welke hand voorrang heeft op de hoefslag en stap ik op de binnenhoefslag. Voor de rest ben ik nooit in een situatie gekomen waarin ik me afvroeg wie nu voor wie zou moeten wijken. Het meeste heeft vooral met logica te maken.

(En voor de duidelijkheid, ik rijdt en reed met name op jonge paarden en al of niet moeilijke paarden al of niet in herscholing, dus per definitie paarden die niet meteen in de hand gesteld staan).

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:37

het is lastig denk ik om 2 verschillende regelementen te maken denk ik . ik neem aan dat je van een manege klant ook verwacht dat deze zijn of haar rotzooi opruimd. Of drollen als het paard toevallig in de gang heeft gepoept.

Vjestagirl

Re: Stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:44

Ik zou juist blij zijn met 2 verschillende regelementen. Als pensionruiter ben ik oud en wijs genoeg om veel dingen zelf te besluiten, tis dan ook mijn eigen paard en mijn rekening als er dingen mis gaan. Bij een manege paard ligt alle verantwoording bij de eigenaar van de manege, en die krijgt ook de rekening als er dingen mis gaan.

Overigens, wat ik zelf ook een prettige regel vindt: Manege klanten komen niet in de stalgang van de pensionpaarden, en komen ook niet aan de pensionpaarden zelf.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:48

Vjestagirl schreef:
Ik zou juist blij zijn met 2 verschillende regelementen. Als pensionruiter ben ik oud en wijs genoeg om veel dingen zelf te besluiten, tis dan ook mijn eigen paard en mijn rekening als er dingen mis gaan. Bij een manege paard ligt alle verantwoording bij de eigenaar van de manege, en die krijgt ook de rekening als er dingen mis gaan.

Overigens, wat ik zelf ook een prettige regel vindt: Manege klanten komen niet in de stalgang van de pensionpaarden, en komen ook niet aan de pensionpaarden zelf.

Dat vind ik nogal overdreven ik denk dat er genoeg manege klanten zijn die het leuk vinden een keer door zo'n gang te lopen. Als je daar zoveel moeite mee hebt moet je niet op een manege gaan staan. Maar dat is mijn mening.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:52

Ja, maar een keertje door de gang lopen wordt een keertje door de gang lopen met een vriendinnetje, en "oh die kijkt zo zielig die geven we wat lekkers" en "oh kijk, ik heb m deze week iedere dag wat lekkers gegeven want hij keek zo zielig en nu kijkt hij zo blij als hij me aan ziet komen, hij vind mij vast de liefste van de wereld, ik geef hem nog meer lekkers" en "Oh kijk, die heeft klitten in zijn staart, de eigenaar verwaardeloost hem vast, we gaan hem wel borstelen" enz enz enz. Er zijn genoeg kleine meisjes met een abbonement op de Penny die denken dat iedere paard met klitten in zijn staart verwaarloost is...

En soms is op een manege gaan staan de enige manier om de faciliteiten te hebben die je als sporter nodig hebt...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:59

Vjestagirl schreef:
Ja, maar een keertje door de gang lopen wordt een keertje door de gang lopen met een vriendinnetje, en "oh die kijkt zo zielig die geven we wat lekkers" en "oh kijk, ik heb m deze week iedere dag wat lekkers gegeven want hij keek zo zielig en nu kijkt hij zo blij als hij me aan ziet komen, hij vind mij vast de liefste van de wereld, ik geef hem nog meer lekkers" en "Oh kijk, die heeft klitten in zijn staart, de eigenaar verwaardeloost hem vast, we gaan hem wel borstelen" enz enz enz. Er zijn genoeg kleine meisjes met een abbonement op de Penny die denken dat iedere paard met klitten in zijn staart verwaarloost is...

En soms is op een manege gaan staan de enige manier om de faciliteiten te hebben die je als sporter nodig hebt...

Als jij met regels al niet voor elkaar krijgt dat de pension paarden niet extra gevoert worden en geborsteld, dan ga jij ze met regels ook niet uit die stalgang houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:00

Das waar. Maar als ze wél in die gang zijn kun je ze daar wegsturen, omdat ze daar niet horen te zijn. Anders heb je geen poot om op te staan tot je ze daadwerkelijk ziet voeren/poetsen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 14:32

dat wordt lastig aangezien manege en pension voor een gedeelte gewoon door elkaar staat (er staan pensionpaarden in het manege gedeelte en vise versa)

Ik heb wat moeite met zo;n regel, ik krijg dat altijd het gevoel dat pensionklant zich beter voelt dan een manege klant.

Hier komt het trouwens bij niemand in zijn hoofd om een pensionpaard zomaar uit de box te pakken (ja, die van mij 1x, maar dat was een foutje, moeder dacht dat ze de goede haflinger had ;) )