Dat irritante gebijt! Hoe leer je dat nou effectief af!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:58

[***] schreef:
@ stef : dan moet je ook niet bij je paard staan met een halstertouw & longeerzweep ... ;)

Waarom niet? Ik ben mens, geen paard, dus ja, ik mag met een halstertouw en een longeerzweep werken. Het gaat me erom dat mensen zeggen dat ze een paard trainen vanuit de visie van een ander paard, zichzelf opstellen als ander paard, maar vervolgens wel met een leadrope, touwhalster en carrotstick aan komen. Dat klopt toch niet?

Chezshir77

Re: Dat irritante gebijt! Hoe leer je dat nou effectief af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:24

Ik heb zo'n beetje alles gelezen en het is me duidelijk dat er 1 ding bij mij misschien het grote probleem is; ik ben toch te lief en voorzichtig. Hij krijgt wel eens eens een flinke pets van me, maar echt pijn doet dat niet eens volgens mij. Negeren, daaar zal ik, net als bij mijn dochter, nooit aan beginnen en vind dat echt dé opvoedingsflater van onze generatie.
Ik ken Pat Parelli, heb zijn boek gelezen en kan me er wel in vinden deels. Aan de andere kant vind ik veel erg omslachtig en 'gedoe' om eerlijk te zijn.
Ik ga alles nog eens lezen, eens kijken wat het beste bij me past. En ik ga maar stoppen met het geven van een snoepje uit de hand....

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:27

Misschien is een plantenspuit een idee :7

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:30

tot je ooit je paard wil helpen met een vliegenspray...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:34

of antiklit....

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:34

Ja, ik was ook heel serieus :')

Maar, er zijn gevallen waarin dat prima helpt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:35

cowboymagic zit in een tube :)*

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:38

Ik zal het even toelichten. Mijn paard reageerde nooit goed op stem als hij iets niet mocht. Waar hij niet zo best tegen kon, is vloeistof dat op 'm gespoten werd. Hiermee sloeg ik mooi twee vliegen in een klap, hij leerde mijn stem te gehoorzamen en was uiteindelijk niet meer bang voor vliegenspray, anti-klit en alle andere meuk dat je op paarden kan sprayen.

Vliegenspray en antyi-klit kan je ook met een handdoek opbrengen. Werkt nog beter ook *\o/*
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 28-03-11 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:38

Mijn verzorgpony (ook shetlander) bijt ook. Zij wordt in juni 4 dus ik zat ook al te denken dat het door het wisselen kan komen?
Ze bijt ook niet door, alleen maar zo'n hap.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:42

stef schreef:
cowboymagic zit in een tube :)*

De detangler ja, de body shine niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:07

stef schreef:
[***] schreef:
@ stef : dan moet je ook niet bij je paard staan met een halstertouw & longeerzweep ... ;)

Waarom niet? Ik ben mens, geen paard, dus ja, ik mag met een halstertouw en een longeerzweep werken. Het gaat me erom dat mensen zeggen dat ze een paard trainen vanuit de visie van een ander paard, zichzelf opstellen als ander paard, maar vervolgens wel met een leadrope, touwhalster en carrotstick aan komen. Dat klopt toch niet?

Oh, op die manier bedoel je. Heb je gelijk in :j
Daarom dat ik ook ergens zei dat we in theorie wel een paard willen behandelen als een paard maar dat we dus wel mensen zijn en ons moeten aanpassen .. We kunnen nooit paard spelen, zullen nooit helemaal als een paard overkomen bij een paard, maar er zijn wel opties waardoor we aan een paard toch duidelijk kunnen maken wat we willen & verwachten. En tegelijk houden we rekening met het wezen paard en spelen we in op de reacties die het ons geeft .. daar doelde ik op ;)

Dit stukje:
Citaat:
Maar aangezien wij geen paarden zijn moeten we dat op een andere manier doen zodat het voor een paard duidelijk is.

@ Brendaaaa : te lief & voorzichtig :j Het is niet omdat je een paard eens een tik geeft dat je meteen de juiste instelling hebt zeg maar .. Ik dacht ook altijd: maar ik doe toch dit of dat ... Maar uiteindelijk bleek ik toch nog te lief .. ofja, niet duidelijk genoeg :Y)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:20

mag ik even de opmerking maken dat we wel erg afdwalen? :+

uiteindelijk werkt duidelijkheid toch het beste, en hoe je duidelijkheid creeert zal mij een zorg wezen, al ga je naakt op je kop voor je paard de tango dansen, als je paard daar duidelijkheid van krijgt zal er geen haai naar kraaien(al zullen sommige mensen er wel een beetje raar van staan te kijken :') _O-)
het maakt niet uit welke methode of theorie je aanhangt, of het nou pat parelli is, monty robberts, klassieke dressuur, engelse dressuur of wat dan ook... als je je paard maar met respect behandeld en met hem samen kunt werken is er geen verschil tussen de methodes... het doel is nog altijd het zelfde alleen de weg er naar toe is anders :)
ik gebruik b.v. van elke methode iets en ontwikkel daar mijn eigen stijl mee :)

eline2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:23

probeer hem eens een tik met de zweep te geven ;)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:48

Ik heb precies zo'n shet! Altijd maar dat happen als ie zich verveeld of daar gewoon even zin in heeft. Heb een tijd geprobeerd het volledig te negeren, na dat niet hielp meteen een tik zodra hij het deed, maar niets hielp.

Ik heb nu van iemand de tip gekregen heel vervelend te gaan doen naar hem zodra hij bijt. Niet slaan, maar iets gaan doen wat hij echt niet leuk vind. Wat vaak helpt, en bij mijn shet ook, is gaan "happen" met je hand in zijn neus. Gewoon met je hand hap bewegingen maken in zijn neus, voor zover ik weet vind geen enkel paard dat fijn. Doe dit een paar keer snel achter elkaar totdat hij met zijn neus bij je vandaan is. Iedere keer als hij ook maar een poging doet om te bijten, begin jij terug te happen. Hij moet gaan beseffen dat hij jou best kan geen bijten, maar dat hij dan ook dat vervelende happen van jou ervoor terug krijgt. Bij mijn shet werkt dit super, de lol was er heel snel vanaf :D

Mocht hij nou niet reageren op het happen in zijn neus, kun je ook iets anders heel vervelends doen.. misschien vind hij het wel niet fijn als je aan zijn oren zit, dan kun je dat gebruiken, ik zeg maar iets. In ieder geval niet slaan, dat heeft gewoon echt geen zin!
Succes!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:51

Ik zou het iig niet negeren, je laat je toch niet gewoon bijten?
Hij moet onderdanig zijn aan jou, niet andersom. Pak een keer iets waarmee je hem echt hard kan slaan. Een klap en klaar.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:54

44Myrthe44 schreef:
Ik zou het iig niet negeren, je laat je toch niet gewoon bijten?
Hij moet onderdanig zijn aan jou, niet andersom. Pak een keer iets waarmee je hem echt hard kan slaan. Een klap en klaar.

Bij de echte volhouders werkt dit dus niet. Ik heb een hekel aan hard slaan, maar het dit bij mijn shet ook wel gedaan toen ik toch echt wel heel klaar was met dat gebijt. Het hielp niets, hij schrikt, de volgende keer doet hij het rustig weer. Dominantie probleempje hoor, dat weet ik ook wel, en daar zijn we hard mee aan het werk. Maar bij mijn dominantie pony is de aanpak die ik hierboven beschreven heb tot nu toe de enigste oplossing geweest. Heb dit een paar dagen volgehouden en hij heeft niet meer gehapt sinds die tijd :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:54

Paarden kunnen bijten als ze door mensen uit de hand gevoerd worden (tussendoortjes) of uit dominatie. In beide gevallen kun je daar zelf iets aan doen: niet meer uit de hand voeren en grondwerk (bijvoorbeeld Emiel Voest of Parelli) doen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:38

marleen_usar schreef:
Negeren en nog eens negeren,als je ziet dat hij wil bijten stap opzij doen.
Sorry, maar NEVER EEEEEVER zal ik een stap opzij doen als een paard mij wil bijten. Ik zal eerder een flinke stap naar voren zetten en als een gek beginnen zwaaien en stampen en doen. Een paard moet uit joùw ruimte blijven wanneer jij dat wil - als JIJ de leider wilt zijn tenminste. Waarom dat paard wèl is gestopt met bijten omdat je het negeerde? Omdat hij heeft gewonnen, hij is de leider, jij niet.

Ik heb ook een paard wat een echte bijter was; bij ons lag het probleem niet aan het voeren uit de hand maar eerder een dominantieprobleem. Enkele keren grondwerk gedaan en voila! Ik moet er wel bij zeggen dat ik hem in de periode dat hij nog wel beet, ook niks meer uit de hand gaf. Wij hebben gewoon een 'nieuw contract' gesloten, om het te zeggen met de woorden van Petra Vlasblom, en dat heeft bij ons prima gewerkt!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 17:37

Nou, het is heel erg vreemd... sinds zondag staat hij 24/upd op het land. Vandaag heb ik hem uit het land gehaald, en in de stal wilde hij het weer doen. Ik heb hem gelijr k een flinke optater gegeven. Daarna ben ik hem heerlijk uitgebreid gaan poetsen en heb hem lekker gekrabbeld op zijn kriebelplekjes. Echt even quality time gegeven. Daarna uitgebreid gelongeerd en daarna nog een flink stuk met hem aan de hand gewandeld. Ik wilde pertinent dat hij naast me liep, waar ík hem wilde hebben. In het begin draaide en dribbelde hij om me heen, wilde terug richting stal. Maar ik hem hem telkens teruggezet naar zijn plek (zonder meppen of zo hoor) Gek genoeg ging het steeds beter en deed hij zowaar wat ik van hem verlangde. Hij heeft me niet meer gebeten!!! Er is dus echt een dominantie-dingetje aan de gang geloof ik tussen ons.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:44

Hey, wat goed! Klinkt inderdaad dan wel als een dominatie-dingetje als het nu veel beter gaat. Ook goed dat je daarna, toen hij zich braaf gedroeg, lekker hebt gekrabbeld e.d., dan leert hij ook dat hij alleen aandacht krijgt als hij zich netjes gedraagt, dan levert het goede gedrag hem ook echt iets op.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:10

+:)+ Keigoed!
Het is idd belangrijk om niet de hele tijd 'boos' te blijven als ze iets mispeuteren, anders is de lol er voor beide af :j
Keep up the good work!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:51

Cassidy schreef:
O, dat boek heb ik ook gelezen, was de paardentemmer van Walter Farley, uit de serie De zwarte Hengst?
Laten we even voorop stellen dat het klakkeloos overnemen van trainingsmethodes uit een kinderboek (dat pure fictie is), gevaarlijk kan uitpakken.
Valt in mijn ogen onder dezelfde categorie als Heartland, en "don't try this at home"!

Haha, ik ben juist de hele Zwarte Hengst serie aan het lezen.
Het stukje over de hete aardappel staat in "Een veulen van de Zwarte Hengst".
Gaat over de merrie Black Minx ;)
Ik dacht hier bij het openen van dit topic ook gelijk aan ;)
Maar zo heb ik het bij mijn paard ook niet opgelost hoor ;)
Ik had altijd een springzweepje bij me toen hij jong was (ik kocht hem op 2,5 leeftijd, bijten, schoppen, schrapen, pletten tegen de muur..hij kende het allemaal). Iedere keer als hij beet of probeerde te bijten kreeg hij een tik, of op zijn neus als hij beet, of op zijn been als hij schraapte of onder zijn buik als hij me probeerde te pletten tegen de muur.
Bij hem heeft het geholpen maar dat hoeft niet bij ieder paard zo te zijn..
Miro is heel relaxed maar ik denk bij een hoog in het bloed staand paard dat je dit niet helpt, die raken dan veel te opgewonden...

knacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:03

Ik heb twee jonge shetlanders van drie jaar oud. een hiervan is hengst en de andere is een ruin.
diegene die nu ruin is, deed ook veel bijten.

Totdat ik daar zo flauw van was, toen heb ik hem in zijn oor gebeten :o
en sindsdien doet hij het niet meer.

misschien is dit een optie voor je..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:08

Pluttersput schreef:
Ik vind Pat Parelli helemaal niet zo je van het :n In het artikel staat: slaan lost niets op, en verbeterd zeker niets aan je relatie.. Waarom is het dan zo dat mijn poowns na een flinke mep niet meer bijten, maar wel nog lekker met zijn alle als een kluitje om mee heen staan te tutten?
No offence hoor, maar ik denk dat er veel meer is dan Pat Parellie ;)

Een flinke klap voor hun kop kunnen ze krijgen! En geloof een oude rot in het vak, als je het op het juiste moment op de juiste manier doet, doen ze het nooit meer!
Ik ben het dus helemaal eens met Pluttersput!
Mensen zouden eens meer moeten kijken hoe de rangorde in een groep word bepaald!
Geloof mij, wij als mens kunnen nooit zo hard bijten of slaan als paarden onderling!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:32

Goh, hoe deden we het vroeger toch allemaal toen we het zonder al die goeroes moesten stellen :?