Kind laten rijden met Bodyprotector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: Kind laten rijden met Bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:20

Heftig Rachel :(:)

Ik ben ook vaker flink hard gevallen, en zonder BP had ik al zeker heel wat ribben gekneust/gebroken en mn rug had ik zeker gebroken al (vol op boomstam gevallen, ik was alleen beetje stijf, maar zonder BP had ik mn rug dus gebroken.. :+ ).
Heb nu ook schouderbeschermers voor de cross, maar die heb ik (gelukkig) nog niet uit hoeven testen :+

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:21

rachel_j schreef:
ik ben vorig jaar na een val op de intensive care terecht gekomen, t paard had tegen/op me getrapt.
resultaat ingeklapte long, 6 gebroken ribben, kleine bloedingen en een gescheurde en deels verbrijzelde lever.
weet je wat de chirurgen zeiden? dat als ik een bodyprotector had gedragen ik waarschijnlijk kneuzingen had gehad ipv 3 dagen vechten voor mn leven!!!

dus hier acuut bodyprotectors aangeschaft , en hier geldt voor dochterlief van 7 de gouden regel ; geen cap en bodyprotector = niet paardrijden. en weet je? ze zegt het zelf al ; want ik wil niet net als mama in het ziekenhuis moeten!

heb je dan ook mijn post gelezen in dit topic?

10 gebroken ribben aan de achterkant (rug iets wat weinig voorkomt) klaplong en een gescheurde long.
Had ik een BP aan gehad had ik 1 rib minder gebroken, of ik er nu wel 1 aanschaf? Nee, want het hadnin mijn geval niks uitgemaakt.

(duidelijker verhaal staat wel in dit topic)

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:46

voor ik deze topic las dacht ik altijd dat zo'n body protector maar veel te overdreven was
maar nu ga ik wel twijffelen of ik er mischien ook een ga kopen!
Als ik jou was zou ik m kopen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:24

ginouque schreef:
rachel_j schreef:
ik ben vorig jaar na een val op de intensive care terecht gekomen, t paard had tegen/op me getrapt.
resultaat ingeklapte long, 6 gebroken ribben, kleine bloedingen en een gescheurde en deels verbrijzelde lever.
weet je wat de chirurgen zeiden? dat als ik een bodyprotector had gedragen ik waarschijnlijk kneuzingen had gehad ipv 3 dagen vechten voor mn leven!!!

dus hier acuut bodyprotectors aangeschaft , en hier geldt voor dochterlief van 7 de gouden regel ; geen cap en bodyprotector = niet paardrijden. en weet je? ze zegt het zelf al ; want ik wil niet net als mama in het ziekenhuis moeten!

heb je dan ook mijn post gelezen in dit topic?

10 gebroken ribben aan de achterkant (rug iets wat weinig voorkomt) klaplong en een gescheurde long.
Had ik een BP aan gehad had ik 1 rib minder gebroken, of ik er nu wel 1 aanschaf? Nee, want het hadnin mijn geval niks uitgemaakt.

(duidelijker verhaal staat wel in dit topic)

ik heb je duidelijkere verhaal gelezen, en moet eerlijk bekennen dat ik me verbaasde over het feit dat je zegt ; tuurlijk je schrikt wel iets....
misschien zit het hem ook in het verschil in leeftijd, ik heb 2 jonge kinderen die bijna moederloos waren , en ik ben niet "wel iets" geschrokken, maar heel erg.
en tuurlijk, elke val is anders, en een bodyprotector heeft ook zn beperkingen , maar feit is en blijft wel dat hij bij 9 van de 10 vallen ervoor zorgt dat de letselschade beperkt blijft.
ik maak niet graag mee dat ik achteraf moet zeggen ; goh had ik nou die bodyprotector maar aangehad.......

Dickens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:26

Ik rij altijd met een bodyprotector het is helemaal niet vervelend,
er is echt niks mis mee. En het helpt wel!

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:26

Ik denk idd. dat het ook wel leeftijdsverschil is.
En dat ik van mijzelf enorm nuchter ben := (wat ook mijn geluk is geweest).

Maar ik zei ook dat ik het bij jonge kinderen, denk ik wel aan had getrokken.
Maar zelf zit ik 'net in de generatie' waarin je er niet mee bent 'opgevoed'. (wat misschien ook wel 'jammer' is?)

en die laatse zin snap ik volkomen van je: alleen nu heeft dat bij mij geen verschil gemaakt, dus heel eerlijk trek, ik trek dat ding nu ook niet aan.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:32

ginouque schreef:
Ik denk idd. dat het ook wel leeftijdsverschil is.
En dat ik van mijzelf enorm nuchter ben := (wat ook mijn geluk is geweest).

Maar ik zei ook dat ik het bij jonge kinderen, denk ik wel aan had getrokken.
Maar zelf zit ik 'net in de generatie' waarin je er niet mee bent 'opgevoed'. (wat misschien ook wel 'jammer' is?)

en die laatse zin snap ik volkomen van je: alleen nu heeft dat bij mij geen verschil gemaakt, dus heel eerlijk trek, ik trek dat ding nu ook niet aan.

ik ben ook absoluut niet met een bodyprotector "öpgevoed" vond die dingen juist altijd een beetje "overdreven". (een cap was al heel wat)
ik denk ook dat het bij ons beide een heel groot verschil is dat hij bij mij wel een hoop had kunnen voorkomen en bij jou niet.
zelf draag ik hem overigens niet altijd, hangt een beetje af van de situatie. (ik weet het, een beetje hypocriet)
maar voor mijn dochtertje maak ik dus geen enkele uitzondering.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:37

Ik ben afgelopen zomer met een paard achterover gevallen (hele verhaal staat in mijn onderschrift ;) ) Als ik op day moment een PB aan had gehad had ik precies het zelfde als wat ik nu heb. de klap was bij mijn namenlijk verticaal waardoor er zoveel druk is gekomen op mijn wervels dat ze gebroken zijn. die tijd daarna werd ik veplicht om met pb te rijden. Ik zou bij kleine kinderen wel een PB aanraden :j Het is toch wel een stukje veiligheid. Maar toch moet je niet denken dat het alles tegenhoud..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:17

MelanieB schreef:
1997suus schreef:
Ik vind het maar rotdingen. Het maakt je houding al iets rechter dan wat je zelf doet dus krijg je er een andere zit door. Ik wil graag een natuurlijke houding dus ik draag het nooit.

Grootste onzin :n
Duidelijk geen verstand van hoe of wat.
Weet niet of jij een natuurlijke houding dan krom vind.
Rechtop, maar met een BP kan je nog net zo krom zitten. Dus dat ligt echt aan je eigen rijden.
In strandtopic hieronder heb ik ook gewoon mn bp aan, ik kan krom of recht zitten, maar heb een natuurlijke rechte houding, hoe wou ik anders dressuuren,want dat doe ik zonder.
Draag eens een How's racesafe in de GOEDE maat (want deze fout maken 9 vd 10 mensen waardoor een bp idd vervelend zit en je tegenwerkt, logisch.), en ik durf je te wedden dat je m niet eens voelt met springen/sgw :n vraag maar eens rond op het SGW gedeelte.

Precies wat ik nu tegen jou ga zeggen zeg jij tegen mij. Onzin wat jij schrijft! Ik ken iemand die zat altijd krom zonder boddy. Nadat zij een Boddy aan ging doen ging ze uit zich zelf en door die boddy een stuk rechter zitten, dus geen natuurlijke houding. Ik heb er echter wel verstand van want heb er ook wel eens mee gereden dus jij kan niet voor mij zeggen dat ik er geen verstand van heb. Ik vind het een rotding en heb jij daar problemen mee daar kan ik niets aan doen.

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:40

Ik draag altijd een bodyprotector met springen, ik heb die met blokjes en die vind ik goed zitten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:53

1997suus schreef:
Precies wat ik nu tegen jou ga zeggen zeg jij tegen mij. Onzin wat jij schrijft! Ik ken iemand die zat altijd krom zonder boddy. Nadat zij een Boddy aan ging doen ging ze uit zich zelf en door die boddy een stuk rechter zitten, dus geen natuurlijke houding. Ik heb er echter wel verstand van want heb er ook wel eens mee gereden dus jij kan niet voor mij zeggen dat ik er geen verstand van heb. Ik vind het een rotding en heb jij daar problemen mee daar kan ik niets aan doen.

Tsja, dat zij krom zit sowieso is toch wel even iets om aan te gaan werken.
Mooi toch dat ze rechter ging zitten, maar als zij een goede/nette onafhankelijke houding heeft, kan zij net zo krom zitten met als zonder body. Ligt toch echt totaal aan jezelf.
Je hebt er wel eens mee gereden. Is toch een verschil tot iemand die 'm zeker 4 keer per week aan heeft. Ligt ook aan kwaliteit en pasvorm van de body waar helaas nog ZOVEEL fouten worden gemaakt, en ja, dan zit het idd ook echt niet lekker en ga je stijf zitten.
Koop eens/Probeer eens een how's racesafe op de GOEDE maat, ik garandeer je, je kunt net zo krom zitten, heb zelfs wel foto's voor je, maar dit ligt toch echt aan je eigen rijden/ontspanning/een goedpassende goedgevormde bodyprotector.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:09

Als ik zie hoe groot een bpp is kan ik me nauwelijks voorstellen dat het echt goede bescherming biedt.. Zeker als het zich helemaal om je lichaam vormt, ik bedoel, ik doe op de uni impactproeven en daar zal ik jullie niet mee vervelen :P maar ik kan je vertellen dat een klap heel wat teweeg brengt, en ik kan me niet voorstellen dat een goed en soepel zittende bp bijdraagt aan je veiligheid in dat opzicht. Misschien dat het je verwondingen ietsje erger maakt, maar als je een schop krijgt terwijl je op de grond ligt heb je volgens mij toch wel een flinke verwonding. Dat iemand zei dat ie 3 dagen heeft moeten vechten voor zijn leven en alleen wat kneuzingen gehad zou hebben met een bp, sorry, maar dat klinkt mij als onzin in de oren!

Daarnaast vind ik eigenlijk dat een bp alleen maar meer bijdraagt aan het idee van 'paardrijden is gevaarlijk'. Niet bevorderlijk als je wil dat een kind ontspannen en rustig op zijn/haar paard zit..

Een kans op ongelukken is er altijd, maar dat heb je ook als je kind op straat speelt.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:03

Kan nooit kwaad zeg ik!
Je wilt niet dat je kind iets overkomt, dus ik zou een bodyprotector helemaal doen als je kind regelmatig vlieglessen krijgt. Vergeet ook niet de cap regelmatig te testen. Ik heb eens gehoord dat je na elke val je cap moet laten testen of deze nog wel goed functioneerd.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 07:57

Magrathea schreef:
Als ik zie hoe groot een bpp is kan ik me nauwelijks voorstellen dat het echt goede bescherming biedt.. Zeker als het zich helemaal om je lichaam vormt, ik bedoel, ik doe op de uni impactproeven en daar zal ik jullie niet mee vervelen :P maar ik kan je vertellen dat een klap heel wat teweeg brengt, en ik kan me niet voorstellen dat een goed en soepel zittende bp bijdraagt aan je veiligheid in dat opzicht. Misschien dat het je verwondingen ietsje erger maakt, maar als je een schop krijgt terwijl je op de grond ligt heb je volgens mij toch wel een flinke verwonding. Dat iemand zei dat ie 3 dagen heeft moeten vechten voor zijn leven en alleen wat kneuzingen gehad zou hebben met een bp, sorry, maar dat klinkt mij als onzin in de oren!

Daarnaast vind ik eigenlijk dat een bp alleen maar meer bijdraagt aan het idee van 'paardrijden is gevaarlijk'. Niet bevorderlijk als je wil dat een kind ontspannen en rustig op zijn/haar paard zit..

Een kans op ongelukken is er altijd, maar dat heb je ook als je kind op straat speelt.

ik ben degene die dus 3 dagen heeft liggen ploeteren , om precies te zijn op de intensive care met een gescheurde en deels verbrijzelde lever (en 6 gebroken ribben etc) omdat het paard na de val rechts op mijn borstkas is gaan staan.
wanneer ik een body protector had gedragen dan zou de impact van de hoef meer verdeeld zijn geweest ,de bp zou als een demper hebben gewerkt , zou ik zowieso geen kapotte lever hebben gehad en waren er ipv 6 miss maar 3 ribben gebroken.(volgens de chirurg vermoedelijk geen, maar ik hou het op minder)

kans op ongelukken is er altijd, ook als je kind op straat speelt, en daarom leer je je kind ook om op de stoep te blijven, om goed te kijken voor hij oversteekt , je leert hem dat ie goed op moet letten , dat doe je ook in de speeltuin.....schommel niet te hoog, klim niet bovenop het speelhuis......en ga zo nog maar even door.

allemaal riscobeperking om te proberen de kans te verkleinen dat er iets met je kind gebeurt, dus waarom zou je dat niet doen op een paard? mijn dochter zit MET bp ontspannen en vrolijk op haar paard , en is gewoon van mening dat de bp net zoiets is als een cap.

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:32

zekerzekerzeeeker weten kopen!:j ik vind het eerlijk gezegt juist fijn rijden! toen ik er in het begin nog wat meer moeite mee had om rechtop te zitten en m'n ouders hadden een BP aangeschaft6 toen ging het allemaal veel makkelijker!en het scheelt echt een heeel stuk als je valt! stel nou dat er een paard op je ribben gaat staan! dan kan het zo zijn dfat het door die BP niet gebroken is! zeeeeker aanschaffen dus!

groetjes... :D

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:35

rachel_j schreef:
Magrathea schreef:

ik ben degene die dus 3 dagen heeft liggen ploeteren , om precies te zijn op de intensive care met een gescheurde en deels verbrijzelde lever (en 6 gebroken ribben etc) omdat het paard na de val rechts op mijn borstkas is gaan staan.
wanneer ik een body protector had gedragen dan zou de impact van de hoef meer verdeeld zijn geweest ,de bp zou als een demper hebben gewerkt , zou ik zowieso geen kapotte lever hebben gehad en waren er ipv 6 miss maar 3 ribben gebroken.(volgens de chirurg vermoedelijk geen, maar ik hou het op minder)

kans op ongelukken is er altijd, ook als je kind op straat speelt, en daarom leer je je kind ook om op de stoep te blijven, om goed te kijken voor hij oversteekt , je leert hem dat ie goed op moet letten , dat doe je ook in de speeltuin.....schommel niet te hoog, klim niet bovenop het speelhuis......en ga zo nog maar even door.

allemaal riscobeperking om te proberen de kans te verkleinen dat er iets met je kind gebeurt, dus waarom zou je dat niet doen op een paard? mijn dochter zit MET bp ontspannen en vrolijk op haar paard , en is gewoon van mening dat de bp net zoiets is als een cap.

idd!

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 06:32

toen mijn kinderen kleiner waren hebben ze ook altijd met een bodyprotector gereden. de pony gaf nog wel eens een bokje of trok ze gewoon uit het zadel. zeker op wedstrijd vond ik het ook een veel fijner gevoel als ze met protector reden, ze kunnen onder de pony te recht komen maar ook op of tegen een rand,plank,etc.
ze hebben altijd dressuur gereden en we kregen zelfs wel eens complimenten van de jury omdat ze met protector reden. mijn kinderen wisten dan ook niet beter. nu rijd de jongste niet meer en de oudste rijd inmiddels Z en ik vind hem nu wel kundig gewoon en hij hoeft hem nu niet meer van mij te gebruiken.(hij rijd beter als ik,hihi)

voor de liefhebbers heb ik nog 2 kinder bodyprotectors te koop waar mijn kinderen uit gegroeid zijn.
meer info via pb

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:07

MelanieB schreef:
1997suus schreef:

Mooi toch dat ze rechter ging zitten, maar als zij een goede/nette onafhankelijke houding heeft, kan zij net zo krom zitten met als zonder body. Ligt toch echt totaal aan jezelf.
Je hebt er wel eens mee gereden. Is toch een verschil tot iemand die 'm zeker 4 keer per week aan heeft. Ligt ook aan kwaliteit en pasvorm van de body waar helaas nog ZOVEEL fouten worden gemaakt, en ja, dan zit het idd ook echt niet lekker en ga je stijf zitten.
Koop eens/Probeer eens een how's racesafe op de GOEDE maat, ik garandeer je, je kunt net zo krom zitten, heb zelfs wel foto's voor je, maar dit ligt toch echt aan je eigen rijden/ontspanning/een goedpassende goedgevormde bodyprotector.

Ik zit niet krom hoor, juist recht hoor ik van veel mensen dus dat neem ik wel aan.... Weet niet waar jij dat leest. En nee, ik ga geen bp aanschaffen....

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 00:29

1997suus schreef:
MelanieB schreef:

Ik zit niet krom hoor, juist recht hoor ik van veel mensen dus dat neem ik wel aan.... Weet niet waar jij dat leest. En nee, ik ga geen bp aanschaffen....

Beter leren lezen.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 00:52

Ik ben niet zo'n voorstander van bodyprotectors. Heb er nooit eentje omgehad hoor, dus over hoe het zit kan ik niks zeggen, maar ik vind het een beetje onzin. Kijk als je SGW of cross doet snap ik het, dan ben je op volle snelheid over hindernissen aan het sjeezen en als je dan een klapper tegen een boomstam aan maakt....

Maar om het nou in een manegeles om te doen? Waarom zou je? 10 jaar geleden bestonden ze nog niet eens, en had ook niemand ze om. Ik heb het idee dat door alle beveiligingen hedendaags de ouders snel afgeschrikt worden. Maar zeker jongere kinderen zijn juist nog onwijs flexibel, als ze er een keer afvallen dan hebben ze een blauwe plek en zal het even pijn doen, meer niet.
En ja natuurlijk, het zal bij sommige mensen een keer fout gaan, en die kunnen een rib kneuzen/breken. Maar als je dochter in de speeltuin aan het spelen is, en ze valt van de schommel breek je denk ik net zo makkelijk iets. Dus voortaan ook met een bodyprotector buiten laten spelen?

Je hebt vroeger zelf waarschijnlijk ook nooit met een bodyprotector gereden, en jij leeft ook nog :) Waarom je dochter er dan wel eentje om doen? Zijn de pony's nu drukker dan toen je zelf nog reed?

Kan je desnoods niet aan je dochter vragen wat zij het liefste heeft? Met of zonder? :)

Succes!

Geen_idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:50

Ik zou zeggen: doen!
Als je een goede bp hebt, dan is het niet belemmerend :)

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:54

Ik zou het wel doen! Vroeger moest ik hem ook altijd dragen, maar uiteindelijk hoefde dit niet meer toen ik wat beter en steviger zat. Ik ken wel iemand die er eentje heeft, en dat is wel een hele mooie! Ik weet eerlijk gezegd niet welk merk het is, maar wel hoe hij eruit ziet. Het is er eentje met een vervormbare rug, maar beschermt wel optimaal (heeft ook het offieciele keurmerk). Hierdoor zit de bp een heel stuk comfortabeler!

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:54

Floor_x schreef:
Ik ben niet zo'n voorstander van bodyprotectors. Heb er nooit eentje omgehad hoor, dus over hoe het zit kan ik niks zeggen, maar ik vind het een beetje onzin. Kijk als je SGW of cross doet snap ik het, dan ben je op volle snelheid over hindernissen aan het sjeezen en als je dan een klapper tegen een boomstam aan maakt....

Maar om het nou in een manegeles om te doen? Waarom zou je? 10 jaar geleden bestonden ze nog niet eens, en had ook niemand ze om. Ik heb het idee dat door alle beveiligingen hedendaags de ouders snel afgeschrikt worden. Maar zeker jongere kinderen zijn juist nog onwijs flexibel, als ze er een keer afvallen dan hebben ze een blauwe plek en zal het even pijn doen, meer niet.
En ja natuurlijk, het zal bij sommige mensen een keer fout gaan, en die kunnen een rib kneuzen/breken. Maar als je dochter in de speeltuin aan het spelen is, en ze valt van de schommel breek je denk ik net zo makkelijk iets. Dus voortaan ook met een bodyprotector buiten laten spelen?

Je hebt vroeger zelf waarschijnlijk ook nooit met een bodyprotector gereden, en jij leeft ook nog :) Waarom je dochter er dan wel eentje om doen? Zijn de pony's nu drukker dan toen je zelf nog reed?

Kan je desnoods niet aan je dochter vragen wat zij het liefste heeft? Met of zonder? :)

Succes!

als we alle hedendaagse veiligheden die we vroeger niet hadden maar nu wel ook maar niet moeten gaan gebruiken omdat we ze vroeger ook niet hadden dan zou de wereld toch een stuk onveiliger zijn dan nodig!!! vroeger waren er ook geen driepuntgordels en airbaqs in de auto's aanwezig, maar ik ben toch blij dat ze er nu wel zijn, zou toch je leven wel eens kunnen redden!rolschaatsen waren er ook voordat er knie, elleboog en polsbeschermers waren.
en als moeder zijnde gun je je kind veel,maar bescherm je ze toch ook zo veel mogelijk. je kunt niet alles voorkomen,maar alles wat je wel kunt voorkomen is mooi meegenomen.
ik heb wel eens een manege pony zien vallen met meisje er op en die kwamen heel banketstaaf terecht.(lang verhaal om alles te vertellen hoe dat is gegaan) gelukkig kwamen ze er heel goed vanaf,maar het had ook heel anders af kunnen lopen,maar wil hier mee zeggen dat ook manege's pony's een misstap kunnen maken en ook bakranden kunnen hard aankomen, en een pony die met een paar honderd kilo op je valt ook.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:17

AMEN!

met moet de ogen eens openen en niet alleen het gouden randje van de sport zien, maar ook de risico"s die wel degelijk aanwezig zijn.
2000 euro wordt er grif weggelegd voor een mooi zadel, en 65 euro voor een dekje is ook geen probleem , maar een paar euro uitgeven voor de veiligheid is ineens overbodig............

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:17

Sinds ik een jong paard heb, heb ik er zelf meteen een aangeschaft en ik rij er altijd mee. Ik ben er ook al een keer mee afgevallen en toen was ik maar wat blij dat ik hem aanhad. Ja het zit misschien wat warm, maar liever wat te warm dan gebroken ribben. Ik vind dat ze op alle maneges verplicht moeten worden ermee te rijden. Op de manege waar ik eerst lessen volgde waren ze al verplicht. De eigenaresse had er in alle maten een aantal aangeschaft die je dan kon gebruiken voor de les. Geen bodyprotector= geen les.
Caps waren toch vroeger ook maar onzin?? En nu is het overal verplicht. Ik ben het helemaal eens met nijland.