Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MariekeB schreef:Maar het topic gaat nu volledig of topic, het gaat over de draagkracht van het paard niet over overgewicht.
MariekeB schreef:Dit schema heeft niets met overgewicht te maken, maar met draagkracht van het paard. Je haalt vanuit het niets er een heel ander onderwerp bij.
We hebben het over draagkracht en jij koppelt dat aan overgewicht , ik zie het verband even niet.
iemand van 1,50 met een gewicht van 75 kilo is veel te zwaar maar mag gerust nog op een groot paard rijden. en iemand van 1,85 met een gewicht van 85 kilo heeft een prima BMI, maar kan amper nog rijden.
Het gaat er hier om , wat een paard kan dragen zonder dat het belastend is voor het dier. En naast dat dat grotendeels met spierkracht te maken heeft ( kiujk maar naar mensen) zou je iets van een algemene richtlijn kunnen geven. Die algemene richtlijn zou ergens op gebaseerd moeten zijn. En dat is nou juist waar iedereen zo OVERDREVEN op reageert. die is nml niet ergens op gebaseerd.
murness schreef:Daar gaan we weer. Alweer een topic over de draagkracht van paarden en hun dikke berijders. Wat me opvalt is dat zoiets altijd gepost wordt door een dun persoon. Zo moe wordt ik daarvan...
Ik weet echt wel dat ik overgewicht heb, daar heb ik geen schema voor nodig. En geloof me, de meeste "Rubens-vrouwen" niet. Maar we hebben allemaal lol met onze paarden en crossen er niet de hele dag de bossen mee door. Ik denk dat de meesten heel bewust met hun paarden en hun welzijn bezig zijn en daar hoeven we echt niet iedere keer door de rest van de (dunne) bevolking op aangesproken te worden.
Met vriendelijke groet,
Dikkertje Dap...
MariekeB schreef:Het leek toch echt even een discussie te worden over de draagkracht... Helaas is het weer een discussie over gewicht van mensen geworden.
Ik ben niet te zwaar voor mijn paard, maar erger me er dood aan. Een zuivere discussie over de draagkracht van een paard is prima. Maar er onmiddelijk overgewicht bij gaan halen geeft wat mij betreft aan dat de meeste geen idee hebben waar ze over praten en dus maar overgaan op het onderwerp te dikke menzen op paarden.
murness schreef:Daar gaan we weer. Alweer een topic over de draagkracht van paarden en hun dikke berijders. Wat me opvalt is dat zoiets altijd gepost wordt door een dun persoon. Zo moe wordt ik daarvan...
Ik weet echt wel dat ik overgewicht heb, daar heb ik geen schema voor nodig. En geloof me, de meeste "Rubens-vrouwen" niet. Maar we hebben allemaal lol met onze paarden en crossen er niet de hele dag de bossen mee door. Ik denk dat de meesten heel bewust met hun paarden en hun welzijn bezig zijn en daar hoeven we echt niet iedere keer door de rest van de (dunne) bevolking op aangesproken te worden.
Met vriendelijke groet,
Dikkertje Dap...
MariekeB schreef:Maar ik ben het ook helemaal eens met richtlijnen voor hetgewichrdat een manege paard mag dragen.
Het is gewoon zo jammerdat het topic verder gaat met.. Ja dan moeten ze maar afvallen.
Want dat is iets van die persoon zelf, waarom hier omging is wat vind je voor gewicht nog verantwoordelijk op een paard en waarom.
Heel interessantvoor een manege. Kan 50 kilo nog wel op een c of niet, en dan maakt het helemaal niet uit of het een klein meisje met overgewicht is, of een lang dun meisje.
Persoonlijk vind ik dat iemand die heel goed rijd en iets zwaarder is een paard minder last bezorgd dan een beginner die stuitert.
Dat een lang iemand net iets zwaarder mag zijn omdat het gewicht goed verdeeld is, en daardoor het paard iets minder last bezorgd.
Of dat een prive paard dat relaxt een uurtje per dag in het bos rijdt meer kan hebben dan een manege paard dat drie uur per dag werkt.
En gespierd paard van tien meer kan hebben dan een onbespierde driejarige etc etc.
Een discussie als deze is prima te voeren zonder elkaar aante vallen en nare opmerkingen te maken over mensen met overgewicht.
Puur over de draagkracht van een paard hebben in combinatie met een ruiter kan een goede discussie zijn.
Dit liep gelijk weer uit de hand, en ik wilde daarom aangeven me terug te trekken uit de discussie. Ik doe niet mee aan een hetze tegen mensen met overgewicht. Ik wil best in gesprek over de draagkracht van een paard
Marloez schreef:_Kelly_bokt schreef:haha ja weet ik veel.
Misschien dat het paard dan te uhm zwaar is voor mij.
haha
Haha eeh tja dan vrees ik dat je iets niet helemaal goed doet.. Je weet dat jij op het paard moet zitten en het paard niet op jou?![]()