Schema Maximaal Gewicht Ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:00

Shetlanders zijn meestal geen 200 tot 250 kilo hoor, om even dat recht te zetten.. :=

DaisyDarling

Re: Schema Maximaal Gewicht Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:02

Gezellig, ik mag qua gewicht nog op een a pony.
Het feit dat ik hem dan tegen de knietjes schop, is een ander verhaal :+.

Indd, volgens deze richtlijn moeten volwassen mannen dan al vaak met een barebackpad gaan rijden, aangezien een zadel ook redelijk wat weegt.
Over cowboys nog maar te spreken; als je die mannen daar in the USA soms ziet :o

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:06

MariekeB schreef:
Maar het topic gaat nu volledig of topic, het gaat over de draagkracht van het paard niet over overgewicht.

Sorry maar jij zet een vraag in je post dan reageer ik daarop.

Verder vind ik het niet verkeerd dat er iemand nadenkt over het te dragen gewicht van een paard. En met een zelf opgesteld schema mensen probeert te bereiken die er misschien nog nooit over na hadden gedacht. Dat er dan zo flauw wordt gereageerd vind ik raar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:10

MariekeB schreef:
Dit schema heeft niets met overgewicht te maken, maar met draagkracht van het paard. Je haalt vanuit het niets er een heel ander onderwerp bij.
We hebben het over draagkracht en jij koppelt dat aan overgewicht , ik zie het verband even niet.

iemand van 1,50 met een gewicht van 75 kilo is veel te zwaar maar mag gerust nog op een groot paard rijden. en iemand van 1,85 met een gewicht van 85 kilo heeft een prima BMI, maar kan amper nog rijden.

Het gaat er hier om , wat een paard kan dragen zonder dat het belastend is voor het dier. En naast dat dat grotendeels met spierkracht te maken heeft ( kiujk maar naar mensen) zou je iets van een algemene richtlijn kunnen geven. Die algemene richtlijn zou ergens op gebaseerd moeten zijn. En dat is nou juist waar iedereen zo OVERDREVEN op reageert. die is nml niet ergens op gebaseerd.

Je ziet het verband niet??? _O-
Wat dacht je van de massas mensen die met overgewicht paardrijden???
Zie jij die nooit?

Het voorbeeld dat jij aanhaalt, een ruiter van 1.50 met een gewicht van 75 kilo zal echt niet omwille van het gewicht voor een groot paard kiezen. Die kiest óók wat klikt... En dat hoeft niet per se een groot paard zijn. Het oog wil ook wat.

Ik weet heeeeel goed wat het is met lange mensen, ik ben 1.86, weeg meer dan 85 kilo op het moment. En ik zie zeker iets in deze RICHTlijn... Wat ook voor mij geld dat ik moet afvallen. Simpel zat. :)

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:14

Dan heb ik een heel zielig paard (pony). Ik weeg een kilo of 75 (ex zadel ed) en mn poown is 1m56,0. ben dus een goede 10 kilo te zwaar volgens deze berekening.
Vraag me dan wel af hoezo ze wel zo heerlijk en ontspannen kan lopen als ik kennelijk zo slecht voor d'r ben...

Dus nee, ik ben het niet eens met je 'gewichten'. Ik ben ervan overtuigd dat je moet kijken naar meerdere factoren dan alleen gewicht.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 19:22

haha nee als je uitgaat van 15% had ik vorig jaar ook nog op een shet gekund..
no way, daar vind ik mezelf te groot voor ;) maarja de meesten vinden het dus
wel kunnen ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:26

het is een leuke richtlijn maar uiteindelijk zegt het nog erg weinig
de bouw van het paard is veel belangrijker,dan nog de kwaliteit van de ruiter kwa rijden

ik heb zelf 2 paarden van 1.56 en de ééne weegt zo 100 kilo meer als de ander

de draagkracht van een paard hangt sterk af hoe hij gebouwd is, korte rug, lange rug, hoe sterk zijn de rugspieren
een quarter bijvoorbeeld heeft de kracht van een groot paard kwa draagkracht terwijl het kwa hoogte rond de 1.50 zit
vaak zijn juist kleinere kompakte paarden veel sterker als grote hoge lang gelijnde paarden

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:47

Daar gaan we weer. Alweer een topic over de draagkracht van paarden en hun dikke berijders. Wat me opvalt is dat zoiets altijd gepost wordt door een dun persoon. Zo moe wordt ik daarvan...
Ik weet echt wel dat ik overgewicht heb, daar heb ik geen schema voor nodig. En geloof me, de meeste "Rubens-vrouwen" niet. Maar we hebben allemaal lol met onze paarden en crossen er niet de hele dag de bossen mee door. Ik denk dat de meesten heel bewust met hun paarden en hun welzijn bezig zijn en daar hoeven we echt niet iedere keer door de rest van de (dunne) bevolking op aangesproken te worden.

Met vriendelijke groet,

Dikkertje Dap...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:52

Het leek toch echt even een discussie te worden over de draagkracht... Helaas is het weer een discussie over gewicht van mensen geworden.
Ik ben niet te zwaar voor mijn paard, maar erger me er dood aan. Een zuivere discussie over de draagkracht van een paard is prima. Maar er onmiddelijk overgewicht bij gaan halen geeft wat mij betreft aan dat de meeste geen idee hebben waar ze over praten en dus maar overgaan op het onderwerp te dikke menzen op paarden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:53

murness schreef:
Daar gaan we weer. Alweer een topic over de draagkracht van paarden en hun dikke berijders. Wat me opvalt is dat zoiets altijd gepost wordt door een dun persoon. Zo moe wordt ik daarvan...
Ik weet echt wel dat ik overgewicht heb, daar heb ik geen schema voor nodig. En geloof me, de meeste "Rubens-vrouwen" niet. Maar we hebben allemaal lol met onze paarden en crossen er niet de hele dag de bossen mee door. Ik denk dat de meesten heel bewust met hun paarden en hun welzijn bezig zijn en daar hoeven we echt niet iedere keer door de rest van de (dunne) bevolking op aangesproken te worden.

Met vriendelijke groet,

Dikkertje Dap...

Niemand hier die in jouw profiel kan zien hoe je er uit ziet...
Vanwaar voel jij je zó persoonlijk aangesproken?

Ik ben zeker niet dun, maar ben het volledig met TS eens.

Jammer dat je zo afgeeft op dunne mensen. Wat had je gedaan als TS geen foto in haar profiel zou hebben? :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:55

MariekeB schreef:
Het leek toch echt even een discussie te worden over de draagkracht... Helaas is het weer een discussie over gewicht van mensen geworden.
Ik ben niet te zwaar voor mijn paard, maar erger me er dood aan. Een zuivere discussie over de draagkracht van een paard is prima. Maar er onmiddelijk overgewicht bij gaan halen geeft wat mij betreft aan dat de meeste geen idee hebben waar ze over praten en dus maar overgaan op het onderwerp te dikke menzen op paarden.

Je hoeft niet mee te doen aan de discussie ;)

Maar het lijkt mij wel dat in dit onderwerp de verantwoordelijkheid van de ruiter wordt aangesproken, of de ruiter nu dun of dik is. Of dat het nu eigenaren zijn die het lezen... Het is en blijft naar mijn idee een heikel punt, te dikke mensen op hun paarden.
En daar mag wat mij betreft (zeker op maneges!) een richtlijn aan gesteld worden.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:56

murness schreef:

Met vriendelijke groet,

Dikkertje Dap...

Ik persoonlijk moet letten op m'n eten anders vliegen de kilo's er zo aan. Daarbij ben ik ook nog een emotie-eter dus dat is soms extra zwaar. :P Maar ik houd mezelf behoorlijk slank mede omdat ik een vrij kleine pony heb. :+ Ik wil haar absoluut niet kwijt en ook geen schade aanrichten.

Mijn nicht heeft zware belgische trekpaarden, maar die rijdt er nou niet op omdat ze zichzelf te zwaar vindt. Ze wil er pas op gaan rijden als ze is afgevallen en 90 kilo weegt.

Ik vind persoonlijk dat het een gewetenskwestie is, en dit schema is gewoon een handig hulpje met richtlijnen. Maar zelf weet je natuurlijk het beste wat je paard aan kan!

Mocht ik ooit door medicijnen oid megaveel aankomen dan is paardrijden voor mij gewoon geen optie meer. Dan ga ik wel mennen, minstens net zo leuk! :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:57

Die procentenregel is imo meer een richtlijn. Niks mis mee, maar ik ben van mening dat je beter naar het paard en de ruiter als individu kunt kijken. Er zijn zeer grote verschillen tussen bepaalde rassen en binnen die rassen heb je ook verschillende paarden die allemaal weer anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:05

Maar ik ben het ook helemaal eens met richtlijnen voor hetgewichrdat een manege paard mag dragen.
Het is gewoon zo jammerdat het topic verder gaat met.. Ja dan moeten ze maar afvallen.

Want dat is iets van die persoon zelf, waarom hier omging is wat vind je voor gewicht nog verantwoordelijk op een paard en waarom.

Heel interessantvoor een manege. Kan 50 kilo nog wel op een c of niet, en dan maakt het helemaal niet uit of het een klein meisje met overgewicht is, of een lang dun meisje.

Persoonlijk vind ik dat iemand die heel goed rijd en iets zwaarder is een paard minder last bezorgd dan een beginner die stuitert.
Dat een lang iemand net iets zwaarder mag zijn omdat het gewicht goed verdeeld is, en daardoor het paard iets minder last bezorgd.
Of dat een prive paard dat relaxt een uurtje per dag in het bos rijdt meer kan hebben dan een manege paard dat drie uur per dag werkt.
En gespierd paard van tien meer kan hebben dan een onbespierde driejarige etc etc.

Een discussie als deze is prima te voeren zonder elkaar aante vallen en nare opmerkingen te maken over mensen met overgewicht.

Puur over de draagkracht van een paard hebben in combinatie met een ruiter kan een goede discussie zijn.
Dit liep gelijk weer uit de hand, en ik wilde daarom aangeven me terug te trekken uit de discussie. Ik doe niet mee aan een hetze tegen mensen met overgewicht. Ik wil best in gesprek over de draagkracht van een paard

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:07

Ik vraag me af of er eigenlijk ook een speciaal gewicht is voor haflingers (ik bedoel net als voor shetlanders en friezen ed. wat in het begin staat).

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:09

Misschien heeft het geheel iets meer te maken met goed passende zadels dan met ruitergewicht?

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:11

hoi,
ik heb een vraagje,
is het erg als je zo'n 35 kilo te licht bent voor je paard?
x

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:11

MariekeB schreef:
Maar ik ben het ook helemaal eens met richtlijnen voor hetgewichrdat een manege paard mag dragen.
Het is gewoon zo jammerdat het topic verder gaat met.. Ja dan moeten ze maar afvallen.

Want dat is iets van die persoon zelf, waarom hier omging is wat vind je voor gewicht nog verantwoordelijk op een paard en waarom.

Heel interessantvoor een manege. Kan 50 kilo nog wel op een c of niet, en dan maakt het helemaal niet uit of het een klein meisje met overgewicht is, of een lang dun meisje.

Persoonlijk vind ik dat iemand die heel goed rijd en iets zwaarder is een paard minder last bezorgd dan een beginner die stuitert.
Dat een lang iemand net iets zwaarder mag zijn omdat het gewicht goed verdeeld is, en daardoor het paard iets minder last bezorgd.
Of dat een prive paard dat relaxt een uurtje per dag in het bos rijdt meer kan hebben dan een manege paard dat drie uur per dag werkt.
En gespierd paard van tien meer kan hebben dan een onbespierde driejarige etc etc.

Een discussie als deze is prima te voeren zonder elkaar aante vallen en nare opmerkingen te maken over mensen met overgewicht.

Puur over de draagkracht van een paard hebben in combinatie met een ruiter kan een goede discussie zijn.
Dit liep gelijk weer uit de hand, en ik wilde daarom aangeven me terug te trekken uit de discussie. Ik doe niet mee aan een hetze tegen mensen met overgewicht. Ik wil best in gesprek over de draagkracht van een paard

Even tussen haakjes, ik bén iemand met overgewicht.

Ja, iemand die goed rijdt mag wat zwaarder zijn, en overige ben ik het ook in meer, dan wel mindere mate met je eens. Maar daarom is het aangegeven schema ook een richtlijn. En aan de hand van die richtlijn moet je gaan kijken of het kan, of niet.

Het paard dat ik zelf rij kan het wel aan, zwaar gebouwd, sterk paard. Maar dat weerhoudt mij er niet van af te vallen.

Niemand heeft hier, naar mijn idee, aanstoot gedaan tot het starten van een hetze tegen overgewicht. Ook TS niet. Echter is overgewicht een groot landelijk, westers probleem. En gebruik maken van een dier in je hobby, moet kunnen. Maar dan moet je zelf wel in een correcte conditie zijn om het dier te laten doen wat jij van hem/haar vraagt. It's that simple...
Als eigenaar/berijder dien je daar, in mijn ogen, je verantwoordelijkheid toe te nemen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:15

_Kelly_bokt schreef:
hoi,
ik heb een vraagje,
x

Ja dat kan écht niet hoor. :n

:P Wat denk je zelf.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:15

vind ook de lengte een rol spelen, en dat mis ik hier in het lijstje,
verder vind ik het niet echt heel veel toevoegen, denk dat je toch echt ook moet gaan kijken naar het postuur van een paard een welsh kan rank zijn maar ook stevig gebouwd, (of andere rassen natuurlijk)

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:18

Marloez schreef:
_Kelly_bokt schreef:
hoi,
ik heb een vraagje,
x

Ja dat kan écht niet hoor. :n

:P Wat denk je zelf.

haha ja weet ik veel :') .
Misschien dat het paard dan te uhm zwaar is voor mij.
haha

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:49

_Kelly_bokt schreef:
haha

Haha eeh tja dan vrees ik dat je iets niet helemaal goed doet.. Je weet dat jij op het paard moet zitten en het paard niet op jou? :x :')

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:10

Marloez schreef:
_Kelly_bokt schreef:
haha

Haha eeh tja dan vrees ik dat je iets niet helemaal goed doet.. Je weet dat jij op het paard moet zitten en het paard niet op jou? :x :')

ooh ja wat slim van mij,
ik zal eensin mijn paarden enceclopedie kijken,
:')

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:58

OPG-->RUI

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 00:41

haha achja,

Ik geef absoluut niet af op dikke mensen, maar vraag me alleen af waarom jullie allemaal zo in de verdediging schieten, het gaat tenslotte toch om het welzijn van het paard?
Vinden jullie dan wel dat je op je paard moet gaan zitten, terwijl je weet dat je daar té zwaar voor bent?

Uiteindelijk gaat het erom dat je rekening moet houden met je paard(keuze). Wanneer je met een dusdanig hoog gewicht op een paard/pony gaat zitten, dat je paard daar schade aan kan ondervinden, lijkt het mij dat je dan (puur voor je paard) de beslissing moet nemen om dit niet te doen..

Want hoeveel is je paard je waard, wanneer je zijn welzijn niet op de eerste plaats stelt?