Moet een instructrise zeggen als je zadel niet past?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:46

Fijn dat er zulke instructeurs bestaan. Zo zouden ze allemaal moeten zijn!!!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:11

Mee eens :-)

M_D_H schreef:
ja vind ik wel...
je bent immers aan het les geven, en mijn inziens geef je les om de combinatie te verbeteren...
als er dan blijkt dat er iets is wat dat in de weg zit...
zeg je dat tegen diegene, want diegene leert daar alleen maar weer van :)
les geven is niet alleen over het rijden wat vertellen,
het is de dingen die je ziet consateren, meenemen, wat over vertellen en uitleggen hoe het anders kan...
naar mijn idee hoort daar harnachement ook bij :))

M_D_H

Re: Moet een instructrise zeggen als je zadel niet past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:45

ik pak het in ieder geval wel altijd mee in de les :))
net als vele andere dingen die erg belangrijk zijn :))

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:47

Ik ben het volledig eens met M_D_H!

iCaity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:46

Je had het zelf moeten zien.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:48

Even een vraag aan de instructeurs/trice hier. Hoe zouden jullie dat dan doen als jullie denken dat het zadel niet goed ligt. Maar de zadelmaker pas is geweest of op verzoek en die zegt dat het wel goed ligt? Laten jullie het dan zo of ga je daar tegen in. Want dat lijkt me wel erg gewaagd als je er tegen in zou gaan. En ik heb het dan natuurlijk niet zozeer over zadels die totaal niet passen dus meer in de subtiele dingen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:49

ik vind van wel. Als instructrice moet je eerst zorgen dat de randvoorwaarden goed zijn. dus geen lichamelijke ongemakken (denk aan gebit, en passend tuig) dan ga je werken aan de houding van de ruiter, die moet het paard niet in de weg zitten, helaas hebben niet alle ruiters een goede onafhankelijke zit, en als dat allemaal klopt ga je met het paard verder... eerder kan een paard naar mijn idee niet aan onze wensen voldoen. Dus eerst de randvoorwaarden oke, dan kan het paard doen wat wij van m vragen

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:51

Bespreekbaar maken, zadelmaker kan ook foutjes maken..

Tigra_ schreef:
Even een vraag aan de instructeurs/trice hier. Hoe zouden jullie dat dan doen als jullie denken dat het zadel niet goed ligt. Maar de zadelmaker pas is geweest of op verzoek en die zegt dat het wel goed ligt? Laten jullie het dan zo of ga je daar tegen in. Want dat lijkt me wel erg gewaagd als je er tegen in zou gaan. En ik heb het dan natuurlijk niet zozeer over zadels die totaal niet passen dus meer in de subtiele dingen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:51

Zou eigenlijk wel moeten ja, maar instructrice is natuurlijk ook geen zadelmaker. Dus als het om iets kleins ging vind ik het niet raar dat ze het niet zag. Als het nou echt overduidelijk niet goed lag had ze het moeten zeggen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:52

JPS schreef:

Tigra_ schreef:

precies :))

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:58

M_D_H schreef:
JPS schreef:

precies :))

Dat kan maar ik toch, ik weet niet ergens zou ik dan als lesklant ook wel vinden dat ieder zich bij z'n vak moet houden. Lijkt me toch lastig hoor. Dat je het zegt okey, maar als er een zadelmaker bij geweest is en die beweert dat het goed ligt, zou ik persoonlijk uitgaan van de zadelmaker.
En dan bedoel ik ook aangezien er een aantal zeiden bij een niet passend zadel zou je geen les meer geven dan stop je dus met lesgeven als de lesklant de zadelmaker gelooft?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:00

nou, een zadelmaker kan ook foutjes maken, dus dan zou ik vragen om nog een afspraak met de zadelmaker en daar zelf bij aanwezig willen zijn om hem het probleem uit te leggen...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:02

Als ik echt denk dat het aan het zadel ligt dan ga ik proberen dat aan te tonen. :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:03

vaak is het heel makkelijk aan te tonen :))
door middel van b.v. een dekje onder het critieke punt te plaatsen etc... :))

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:08

Tigra_ schreef:

Ja en dan ben ik niet eens een instructeur. En laat ik vandaag nou net zo'n gevalletje hebben gehad.

Stalgenoot heeft net een nieuw paard, is ook een tijdje uit de paarden geweest en nu dolblij met haar nieuwe aanwinst.
Wil alles ook goed doen en is nog wat onzeker. Niks mis mee alles moet je leren.
Voor het paard zo ze de zadelmaker laten komen maar op het laatste moment kon ze toch nog het zadel overnemen wat al op het paard lag. Zadelmaker afgebeld.
Nu was de zadelmaker toevallig vandaag op stal voor een andere klant en vroeg ze alsnog over hoe het zadel lag.
Conclusie zadelmaker: te krap aan de voorkant. Waarop mijn stalgenoot zei dat ze dan wel iets anders wou. Maar nee zadelmaker had een andere oplossing namelijk een bontje eronder leggen , dit omdat het paard toch nog zou groeien en een nieuw zadel ook wel over 6 maanden kon.

Jammer genoeg was ik er niet bij maar toen ik het hoorde flapte ik er zonder pardon : "wat een eikel" uit.
Mijn onwetende en verbijsterde stalgenoot het sok met de schoen verhaal uitgelegd. En dat snapte ze wel.

Vind het erg sneu dat het zo gaat, lekker makkelijk. Wees als zadelmaker gewoon eerlijk. Ik was gewoon kwaad want mijn stalgenootje is wat mij betreft gewoon 'opgelicht' .

Mocht iemand een goede zadelmaker weten die wel eerlijk is? In NH. Graag via PB. :)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:16

Het ergste van dit verhaal is dat zadels van bontjes alleen maar nog krapper worden.

Ik durf geen zadelmakers meer aan te bevelen, die ik vroeger had is zeker niet meer wat het geweest is. ;(
Ik wacht maar even tot mijn broer afgestudeerd is! :D
Ik moet ook nog een ander zadel voor mijn jonge dier.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:20

Zadel makers zijn net als wij mensen met meningen, sommige zitten zelfs "vast" aan een merk. Vind ik GEEN goede zaak.
Laat voor de gein maar eens 3 zadelmakers na elkaar kijken naar je zadel, durf er om te wedden dat ze allemaal iets anders zeggen.
Of laat ze allemaal een zadel aanmeten, dan komen ze ook niet op het zelfde zadel uit. Gelukkig heb ik een zadelmaker waarmee ik kan overleggen over mijn bevindingen en deze luistert naar mij en naar de klant (probeer er veelal bij te zijn als ze komen bij mijn klanten).

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:26

En het lastige van zadels is dat het de eerste maand nog perfect ligt en de tweede maand ineens helemaal niet goed meer ligt door bijv. meer bespiering etc. Het blijven lastige dingen, die zadels ;)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:27

Moeten nee, melden als je het ziet: ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:30

Tigra_ schreef:

Eerlijk? Dat ligt er een beetje aan WELKE zadelmaker erbij is geweest :o
Als dat er eentje is die goed bekend staat bij me dan ga ik er vanuit dat ik het verkeerd gezien heb, maar als dat zo'n prutser is dan ga ik toch proberen m'n klant te overtuigen dat er iets niet klopt. Bijvoorbeeld door een wit lakentje eronder te leggen en te laten zien dat de zweetafdruk ongelijk is, of door te laten zien dat door minder bontje ertussen of juist een prolightopvullinkje ertussen het zadel beter ligt.

Ergens heb ik absoluut zoiets van 'schoenmaker blijf bij je leest', maar er lopen zo veel prutsers rond...

Overigens geldt dit alleen voor Engelse zadels. Westernzadels daar waag ik me niet aan.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:35

Voordat je een ruiter met paard kan begeleiden, moeten alle omstandigheden er omheen goed zijn.
Het tuig, paard zelf ed.
Als ik zie dat een zadel niet goed ligt of het paard ergens in hindert dan zeg ik dat.
Dan evt. maar nog een keer een zadelmaker erbij en dan ben ik er ook bij.
Ik ga niet met een klant aan de gang als het tuig niet goed is, als het het paard hindert kom je niet verder.

Door mijn ervaring met passen, weet ik ''bijna'' ;) altijd te zien of een zadel goed ligt of niet en kan het vaak goed aantonen.
Toch heb je paarden die een zadel op een bepaald punt niet verdragen en dan met een minimum van aanpassing heel anders reageren.

Dé zadelmaker voor mij is Ninon Schutte van zadelatelier.nl
Heb een hoop moeilijke ruggen gezien, ook die van mijn eigen paard maar ze krijgt het allemaal goed!
Ze staat ook vaak op evenementen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:39

ja mini mouse van ninon schutte hoor ik idd ook goede verhalen. en van happy-horse advies ook,heleen? is geloof ik haar naam [dit voor degene die in nh een zadelpasser zocht ]

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:08

Sonja schreef:
Tigra_ schreef:

Eerlijk? Dat ligt er een beetje aan WELKE zadelmaker erbij is geweest :o
Als dat er eentje is die goed bekend staat bij me dan ga ik er vanuit dat ik het verkeerd gezien heb, maar als dat zo'n prutser is dan ga ik toch proberen m'n klant te overtuigen dat er iets niet klopt. Bijvoorbeeld door een wit lakentje eronder te leggen en te laten zien dat de zweetafdruk ongelijk is, of door te laten zien dat door minder bontje ertussen of juist een prolightopvullinkje ertussen het zadel beter ligt.

Ergens heb ik absoluut zoiets van 'schoenmaker blijf bij je leest', maar er lopen zo veel prutsers rond...

Overigens geldt dit alleen voor Engelse zadels. Westernzadels daar waag ik me niet aan.

Zeker lopen er prutsers rond maar geldt dat zelfde niet voor instructeurs?
Ik bedoel hoe nou beter wie kun je nu tegenwoordig nog echt geloven en vertrouwen.
En persoonlijk zou ik toch eerder op een zadelmaker afgaan dan een instructeur. Een zadelmaker kan een fout maken maar een instructeur ook. Dus ik zou niet weten wat ik in zo'n situatie zou doen. Maar ik houdt niet van het "opdringerig" dus dan zou de instructeur helaas toch moeten vertrekken denk ik.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:14

Als je het tegendeel kan bewijzen, kan je dat als klant toch aannemen?
Als ik zie dat een zadel slecht past en een paard hindert in het trainen dan toon ik dat aan.
Dat kan je vaak makkelijk aantonen.
Dan mag de klant uiteraard zelf uitzoeken wat ze er mee wilt doen.
Maar als ik 100% zeker weet dat een paard gehinderd word in training door slecht passend tuig, dan ga ik niet verder tot het probleem is opgelost.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:44

HAR-->JI