Hengst laten ja of nee??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:28

Wat zou jij dan doe in mijn geval Fuego?
Hij wordt dit jaar 3, heeft 1x gedekt (buiten onze wil om en zonder gevolgen, gelukkig!), weet perfect dat hij hengst is en de kans dat we hem gekeurd krijgen is klein. ook al heeft ie mooi papier en voor zover we kunnen zien en al te horen hebben gehad van kenners echt wel een pak vermogen.

Mijn dames vertonen echter meer hengstengedrag in hun maantopje dan hij in z'n hele stoere lijf. Minste drieging bij een merrie kruipt hij haast in je jaszak :+
Voor mensen met kennis van paarden is hij een heel erg aangenaam dier, voor mensen zonder kennis, tjah, dat heeft ie heel snel door en dan is het wel een etterbakje.

Is enorm slaafs, laat zijn eten staan omdat jij boeiender bent, laat zich compleet domineren door ietwat dominante merrie (dan komt hij bij mij hulp zoeken en zich verstoppen achter mij haha). Leert heel erg graag, leert foute dingen ook ontzettend snel weer af. 1x corrigeren en klaar, dan weet hij het en probeeert gewoon niet meer.

Ipv mettertijd meer mans te worden, hebben wij net de indruk dat hij eerder nog braver, eleganter en vooral beleefder wordt op alle vlakken. (Was in het begin echt een varken). Qua bouw wordt hij wel meer hengst. Een echte gentleman!

Wij zouden hem graag hengst willen houden omdat hij zo aangenaam is, we hebben er de plek en ruimte voor, ruinen als maatje.... Met de wetenschap in het hoofd dat we ook een grnes hebben, en dat we wel gaan castreren als hij erover gaat.

Cassidy

Re: Hengst laten ja of nee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:20

Een driejarige hengst kan je de indruk geven dat het best te doen is, en dan ineens van het ene op het andere moment (letterlijk, terwijl je even met je ogen knippert) omslaan als een blad aan een boom.
In mijn ogen moet je daar niet op wachten of willen wachten. Ze worden er echt niet minder mooi, stoer door als ze worden geruind. En zit jij echt te wachten op een hengstennek? Kan bij het rijden flink in de weg gaan zitten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:29

Oh nee dat uiterlijk is 1 van mijn laatste zorgen :D Maakt mij niet uit of ie nu spuuglelijk is of bloedmooi, als ie zich maar gedraagt en fijn te werken is.
Idem met papier: het kan me niks schelen of dat nu een topper is of niet, als ze de hele tijd de etterbak uithangen vliegt die evengoed de deur uit en mag er gerust een papierloze in de plek komen die wel een hemels gedrag heeft. Al vind ik papier toch wel ietsje meer waardevol omdat het toch iets of wat indicatie kan geven wat je in de kuip hebt, wie de fokker is, je kan wat gaan opzoeken over paps of mams of bloedverwanten... Maar da's gewoon omdat ik graag weet wat voor vlees ik in de kuip heb.

Ik heb ook niks tegen castratie op zich en ik denk er dan ook heel goed over na. Ken ook ruinen die na castratie grotere etterbakken werden dan ze ooit als hengst waren geweest. Het is op zich gewoon dat we hem in principe wel een prima leven als hengst kunnen geven, compleet met weidemaatjes en al. En mijn limiet is heel duidelijk, minste indruk dat ie over de schreef gaat, gaan ze er sowieso AF... Alleen is die indruk er nu totaal nog niet.

Ook wil ik in de toekomst bniet meer persé met merries werken. Let op, ik ben gek op mijn dames, maar toch... Bij een hengst heb je veel meer strikheid: ofwel zus, ofwel zo, waar een merrie toch wispelturiger kan zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:48

Aangezien Huugje nog steeds hengst is en bij merrie's staat, zij het 30+..
Realiseer je wel even dat deze dames, ook al zijn het hele oude bessen in principe gedekt kunnen
worden en drachtig kunnen worden. (aangezien stalhulpen Huugje er al pogingen toe hebben zien doen.)
Weet niet of dat nou wenselijk is. (niet zozeer wegens Huug, maar wegens de bejaarde dames.)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 16:09

Nee inderdaad Sjolvir, hij is sindsdien niet meer met de dames samengeweest, beter het zekere voor het onzekere , juist voor de merries :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:15

Ah gos ja.. Zou zielig zijn om op die leeftijd nog een veulen te krijgen..

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:18

Precies :j die arme lieverds zien er evengoed al niet zo best uit

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:21

Castreren, anders is het echt paardonwaardig om hem op te sluiten op stal, hij is nog maar anderhalf jaar.

Waarom fokken? er zijn zat paarden die in de salami eindigen. Er is een overschot aan paarden en ponys.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:23

Toch wel een tekort aan Gelders...

urende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:30

Hallo Rocymax,

Als ik je verhaal goed lees, begrijp ik dat je jonge hengst met zowel hengsten als merrie's in de wei loopt. Je kunt een jong paard lang hengst houden mits je ze alleen en direct vanaf het afspenen met andere hengsten laat lopen in de wei. Nu er merrie's bij lopen gaan de hengsten hormonen ontwikkelen door de geur en aanraking met merrie's waardoor ze meer mans worden en door krijgen dat ze hengst zijn en omdat er ook andere hengsten bij lopen gaan ze mekaar uitdagen wie de sterkste is en zo onstaat er ruzie.

Dit is overrigens niet altijd het probleem en bestaan gevallen dat jonge hengsten echt niet in een groep kunnen en alleen de wei op moeten in dit geval bied een shetlander in de meeste gevallen de juiste oplossing voor sociaal contact en je paard niet te ontvreemde van andere paarden.

succes

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:39

Hoi Urende,
Klopt Huugje heeft inderdaad ongeveer 4 maanden met de 2 30+dames en een ruin gestaan. Nu is het de bedoeling dat Huugje naar een groep met ruinen gaat, ik heb idd ook al aan een shet of ander vriendje zitten denken,.Verder hoop ik van ganser harte dat ik een stuk land met huisje kan kopen zodat huug thuis kan staan en ik weidevriendjes erbij kan halen. Zodra ik zie dat Huugs gedrag toch te macho wordt laat ik hem castreren, de manege gaat me met een kliniek in contact brengen die sperma invriezen van paarden.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:43

Dat is aardig van ze Rocy! Hopelijk komt het toch nog goed dan.
Zijn ze bereid van hun suggestie hem nu meteen te castreren af te zien zolang jij op zoek bent naar een huis met een stuk land?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:53

Ja ik heb ze overtuigd dat we het eerst kunnen proberen met huugje tussen de ruinen, ik zie overigens wel in dat als huug echt macho gedrag en gevaarlijk wordt het toch castreren wordt. Wat me een beetje opvalt is dat de mensen heel snel zeggen castreren die hap zijn al zoveel veulens ect, maar kan niemand zich voorstellen dat ik van de castratie van mijn vorige paard spijt heb dat ik geen veulen van hem heb nu hij is overleden, want het was een heerlijk paard, ruime gangen pittig, bovendien houd ik zoveel van mijn dieren dat ik wilde dat het eeuwig zou zijn, Dus met huug is het niet zozeer dat ik tegen castreren ben maar ik zou graag ooit in mijn leven nog een veulen van hem willen, niet zomaar een veulen, maar juist van hem. :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:55

Oh ik begrijp dat wel hoor... maar ik ben daar ook niet zo moeilijk in.
Natuurlijk is het handiger hem te castreren als ie toch te veel mans wordt, maar om er nu zo voorbarig over te doen vind ik ook een beetje jammer. Als JIJ graag een veulen van hem wil hebben is dat jouw goed recht, het is tenslotte jouw Huugje.

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:55

-
Laatst bijgewerkt door Frost op 28-09-23 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

urende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:01

Rocymax,

je hebt iig het beste voor met je paardje. Tussen de ruinen is ook een goeie optie het allermooiste zou zijn als er 1 bij loopt die de baas is over de groep zodat ie kleinen Huugje een paar gedragscodes kan leren. De kans is dan erg groot dat ie zich goed zal gaan gedragen en later als ie ouder is zal je daar ook profijt van hebben.

hou ons op de hoogte
Laatst bijgewerkt door urende op 23-01-11 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:04

rocymax schreef:
Ja ik heb ze overtuigd dat we het eerst kunnen proberen met huugje tussen de ruinen, ik zie overigens wel in dat als huug echt macho gedrag en gevaarlijk wordt het toch castreren wordt. Wat me een beetje opvalt is dat de mensen heel snel zeggen castreren die hap zijn al zoveel veulens ect, maar kan niemand zich voorstellen dat ik van de castratie van mijn vorige paard spijt heb dat ik geen veulen van hem heb nu hij is overleden, want het was een heerlijk paard, ruime gangen pittig, bovendien houd ik zoveel van mijn dieren dat ik wilde dat het eeuwig zou zijn, Dus met huug is het niet zozeer dat ik tegen castreren ben maar ik zou graag ooit in mijn leven nog een veulen van hem willen, niet zomaar een veulen, maar juist van hem. :)

Een veulen is zelden tot nooit de kopie van de ouderdieren. Niet qua uiterlijk, niet qua character, niet qua gangen. Staar je niet blind op een veulen van je paard, je krijgt er je paard niet mee terug, ook niet als hij de ouder is van dat veulen....

Ik kan me voorstellen dat je een veulen van hem hebben wilt. Ik heb een merrie, en daar een veulen van gefokt in de hoop ook maar iets van haar in dat veulen terug te zien. En dat is gewoon niet zo. Het is een compleet ander dier, ander character, ander uiterlijk, andere gangen. Een heerlijk paard, maar niet haar moeder.

Van deze dochter heb ik inmiddes ook weer een veulen gefokt, omdat ik haar het moederschap gunde. Ook weer een heel ander paard, ander character, ander uiterlijk. Op de laatste heb ik nog niet gezeten, die is pas anderhalf.

Zelfs als je je paard zou klonen, krijg je je paard niet terug. Een paard is ook een product van zijn ervaringen, opfok, en opvoeding die hij heeft gekregen. Zelfs al zou je alles in eigen handen hebben, zou je alles precies zo willen doen als de eerste keer...het gaat je niet lukken. Geniet van je paard. Geniet van ieder paard, want ze zijn uniek....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:18

ingeeusa schreef:
klinkt alsof het een redelijk drukke tuiger is, heb je er zelf ervaring mee met hengsten dan? anders zou ik hem 100% zeker laten ruinen.
mocht je hem echt hengst willen laten zijn er toch ook opfok groepen met alleen hengsten? die hadden wij tenminste maar onze meneerje is erg respectvol naar mensen. de meeste zijn zo niet.

Dit Paard is een Gelderse. Dat hoeft hem niet minder druk te maken.

Ik zou hem gewoon in de opfok laten. (ik neem aan dat hij daar in staat)
Daar heb je geen last van andere merries en voeden de andere kleuters in de groep hem op.

Op uiterlijk 2,5 jarige leeftijd castreren dan kan je een jaar later met hem aan de slag en zal hij de meeste van zijn hengstenstreken wel kwijt zijn.

Een hengst moet je echt alleen hengst laten al hij de potentie heeft om goedgekeurd te worden als dekhengst.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:28

Nope, Gelders zijn niet per se minder druk. ;) (Al geloof ik heilig van wel, ik weet dat het niet zo is uit ervaring haha)

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 02:02

Jessix schreef:
@girly_1: mag ik vragen hoe je hem gehouden heb na zijn 2e jaar? Weidegang? Sociaal contact, etc.? Niet dat ik niet weet dat zoiets altijd kan gebeuren hoor! ;)

Vlak voor zijn 3 de jaar heb ik hem op pension gezet, hier had ik een apparte stal op het buitenterrein ( grote box, echt super)
Aan die stal grensde een stuk weiland wat ik voor hem gebruikte, dit land grensde aan een groot land met een groote kudde merrie's en ruinen. Gescheiden door een goede houten omheining. Over het hek kon hij contact hebben met de andere dit ging eigenlijk altijd goed nooit problemen op het land gehad.

De problemen waren voornamelijk aan de hand en tijdens het "werk" zeer licht was nog een jong paardje.
Longeren, schriktraining, freestyle, rijden.
maar veel vrije beweging, of op zijn land of in de bak.
Hij stond gemiddeld 6 uur buiten, en zomers van 8 uur s'ochtens tot zons ondergang.

Ik heb altijd veel tijd in hem gestoken en vind het nog steeds jamer dat ik hem toen heb moeten verkopen.
Hij heeft trouwens wel een goed baasje gekregen, een jonge kerel was helemaal gek van hem.

tja als je dan moet kiezen tussen bang voor je eigen paardje en geen vertrouwen in elkaar.
En een jonge vent die er helemaal voor wil gaan en echt gek op hem was/is.

toen was mijn keuze snel gemaakt.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:51

Castereren lijkt me het besten :)
zo kunne er wss minder snel ongelukken gebeuren & Hij akn rustig in zijn kudde opgroeien :)

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:06

Ik heb ook een hengstje, hij is inmiddels 18 jaar en staat bij 2 ruinen. Is een echte lieve kinderpony waar de kinderen alles mee kunnen. Maar als er merries in de buurt komen wordt hij wel meer macho, zijn de merries weg dan verdwijnt dat weer snel. Mocht je hem hengst laten kun je misschien beter op zoek naar een plekje met alleen hengsten en ruinen.

Ik heb hem nooit laten castreren. Hij staat bij twee ruinen die allebei op latere leeftijd zijn gecastreerd. Ze spelen ruig en wild. Soms hou je je hard vast maar het gaat al jaren prima dus ze zullen wel weten wat ze doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:34

Een veulen van je eigen hengst te willen geeft geen garantie dat het ook een kopie is van je hengst, ze zijn allemaal verschillend.

Er zijn er echt veel paarden die in de salami eindigen en dat komt echt vaak van hobbyfok.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:42

Hey, ik ben ook van mening dat als het niet hoef hengst gewoon hengst laaten, mits hij probleemen geeft of dardoor opgesloten in een stal moet wonen.
Hij hebben twee hengsten die saamen met drie andere ruinen een paddock hebben wat grenst met een paddock van een andere hengst en op een meter afstand hebben we de paddocks met andere ruinen en merries nooit problemen gehad, een van de hengsten was heel erg vroeger en vooral als de merries hengstig waren, dardoor ook bijna gekastreerd maar sinsdien is het net een ruin.

rocymax: de plek waar jouwn paard staat komt me bekend voor is dat bij Torredembarra? ben er maar een keer geweest maar de cross piste lijkt er sprekend op.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:22

Cassidy schreef:
rocymax schreef:

Een veulen is zelden tot nooit de kopie van de ouderdieren. Niet qua uiterlijk, niet qua character, niet qua gangen. Staar je niet blind op een veulen van je paard, je krijgt er je paard niet mee terug, ook niet als hij de ouder is van dat veulen....

Ik kan me voorstellen dat je een veulen van hem hebben wilt. Ik heb een merrie, en daar een veulen van gefokt in de hoop ook maar iets van haar in dat veulen terug te zien. En dat is gewoon niet zo. Het is een compleet ander dier, ander character, ander uiterlijk, andere gangen. Een heerlijk paard, maar niet haar moeder.

Van deze dochter heb ik inmiddes ook weer een veulen gefokt, omdat ik haar het moederschap gunde. Ook weer een heel ander paard, ander character, ander uiterlijk. Op de laatste heb ik nog niet gezeten, die is pas anderhalf.

Zelfs als je je paard zou klonen, krijg je je paard niet terug. Een paard is ook een product van zijn ervaringen, opfok, en opvoeding die hij heeft gekregen. Zelfs al zou je alles in eigen handen hebben, zou je alles precies zo willen doen als de eerste keer...het gaat je niet lukken. Geniet van je paard. Geniet van ieder paard, want ze zijn uniek....

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. bij onze shets zie je echt wel het karakter en heel veel trekken terug.
Bouw, gangen én karakter. dus je opmerking hoeft niet zo te zijn.
En het is echt geweldig om je eigen veulentje te fokken dus mocht je de kans krijgen is het wel leuk.
en over dat Salami gedoe.. tja dat kan altijd maar dat hoeft bij jou toch niet zo te zijn ;)
er zijn ook honden teveel dat wil niet zeggen dat er geen een teef meer gedekt mag worden ;)
dus goed nadenken en je gevoel (en ook wel beetje verstand) volgen zou ik zeggen ;)