pony's Z waarom geen hoedje ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:02

Pion schreef:
Het is allemaal nogal vaag :+

Bij de pony's met cap: verzekeringskwestie maar; hoe zit het dan met de bijv. 14-jarige die rijden bij de paarden?

S&T, waarom niet toegestaan bij de D & E-pony's? Er is genoeg gepluk en geruk bij de volwassenen, en genoeg jongeren die keurig rijden...
Bij C-tjes kan ik me voorstellen dat het allemaal nogal krapjes wordt in de mond. Bij D & E is het opzich nog prima te doen.
Mijn D-pony's mondje is net zo groot, dan niet groter, dan het mondje van mn paard.

Dat kan wel zo zijn, maar het Z paarden niveau is hoger dan het Z pony's niveau.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:19

En maakt het verschil in niveau ook verschil aan het gepluk?

Ik denk het niet... je zou in dat opzicht kunnen zeggen dat er misschien wel een verschil in niveau is, maar plukkers heb je overal.
Het gaat over het juiste gebruik van S&T, volwassenen kunnen er, net als jongeren wel/niet goed mee omgaan.
Dat er niveau verschil is weet ik.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 19-01-11 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Re: pony's Z waarom geen hoedje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:22

tuurlijk,alleen is,imo dan,er toch wel verschil tussen de paardenruiters en de ponyruiters.
er word helemaal nergens gezegd dat volwassenen nooit plukken en kinderen wel,maar om maar in herhaling te vallen,over het algemeen genomen vind ik het niveau bij de Z paarden gewoon hoger.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:22

Qimm schreef:
geen hoedje: ter bescherming van de <18 jarigen
geen S&T: ter bescherming van de ponies

Zoiets dacht ik inderdaad zelf ook ja :) _/-\o_

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:24

Pion schreef:

Ik denk het niet... je zou in dat opzicht kunnen zeggen dat er misschien wel een verschil in niveau is, maar plukkers heb je overal.
Het gaat over het juiste gebruik van S&T, volwassenen kunnen er, net als jongeren wel/niet goed mee omgaan.

Of te wel S&T moet naar een hoger niveau :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:28

Eigenlijk zou je het Z gewoon moeten kunnen halen zonder S&T...
S&T pas toegestaan vanaf ZZ-licht? Is toch een ander soort 'niveau' wat er gereden wordt.

S&T wordt gebruikt bij het verfijnen, pony's en paarden.
Uiteraard, gepluk is overal.

Misschien inderdaad; omdat het niveau bij de paarden hoger is, dat het alleen daar toegestaan is.
Maar dat doet eigenlijk een beetje afbreuk aan de ponyruiters die het Z halen.
Waarom hebben paardenruiters de S&T zoveel meer nodig dan de ponyruiters?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:30

Elise95 schreef:
Pion schreef:

Of te wel S&T moet naar een hoger niveau :)

Ah, je had me al gequote!
Ik deel die mening.
Vanaf het ZZ-licht zie je toch combinaties die wel de 'basis' hebben doorstaan (hoewel ZZL tegenwoordig ook tot basis behoort).
Daar zouden ze wel een presentje, in de vorm van S&T, voor mogen ontvangen. :+
Vanaf het ZZ-licht komt de verzameling toch echt een stuk meer om de hoek kijken...

Echter; het gaat hier niet om de 'pluk' vraag, maar om de vraag waarom bij de paarden met S&T gereden mag worden.
Misschien inderdaad het verschil in niveau... maar alsnog; ik vind het wel een beetje een afbreuk voor de ponyruiters.
Gepluk in deze discussie achterwege gelaten (daar gaat het in de 1e instantie ook niet om).
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 19-01-11 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:32

Ik vindt dat de jury's wat van dat gepluk moeten zeggen. Gewoon wat punten aftrek.

LauraDokter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:54

geen hoedje bij de pony's omdat je onder de 18 nog minderjarig bent. En voor de volwassen is het een eigen keuze.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:30

MelanieB schreef:
@Simoontje, dan bedoel ik ook als je 18 bent, je jaar hebt afgemaakt en je MOET daarna bij de paarden rijden met je pony.
Dan mag je wel ineens S&T ;)

Ah, op die manier, wacht. Dat had dan ook helemaal niet gekund. Als achttienjarige bij de pony's... Ik was toch nog niet helemaal wakker geloof ik...
Maar wat betreft ruimte in de mond, zijn veel pony's niet al veel luxer geworden waardoor ze meer ruimte in de mond hebben? Meer dan de wat zwaardere types?

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:21

Elise95 schreef:
Pion schreef:
Het is allemaal nogal vaag :+

Bij de pony's met cap: verzekeringskwestie maar; hoe zit het dan met de bijv. 14-jarige die rijden bij de paarden?

S&T, waarom niet toegestaan bij de D & E-pony's? Er is genoeg gepluk en geruk bij de volwassenen, en genoeg jongeren die keurig rijden...
Bij C-tjes kan ik me voorstellen dat het allemaal nogal krapjes wordt in de mond. Bij D & E is het opzich nog prima te doen.
Mijn D-pony's mondje is net zo groot, dan niet groter, dan het mondje van mn paard.

Dat kan wel zo zijn, maar het Z paarden niveau is hoger dan het Z pony's niveau.

is dat zo?
je rijdt met pony's toch dezelfde Z-proef als met paarden?

vind persoonlijk dat wanneer je met een pony Z rijd je beter kunt rijden dan wanneer je met een paard Z rijdt.
omdat pony ruiters geen S&T mogen en geen wieltjes sporen(volgensmij). dus eigenlijk is dat veel moeilijker dan wanneer je er bij een paard 2 bitten worden gebruikt.

denk alleen dat ik bij de paarden ook nog Z ga rijden met mn pony, want eerlijk gezegd doe ik het wel om met zo'n mooi hoedje op te kunnen rijden :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:28

Wat een onzin,het gaat over het algemene niveau bij de ruiters,niet over de proeven

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:15

Nog maar een keer dan ;)

De regels zijn (bij de afschaffing van het hoedje voor Z ponyruiters) gelijk getrokken met die van de FEI. Ponyruiters mogen geen hoedje meer omdat dit internationaal nooit gemogen heeft, NL was een uitzondering....dus dat is afgeschaft. Hierbij zal ongetwijfeld wel iets van leeftijd mee hebben gespeeld, maar zoals ik toen begreep was dit echt de doorslaggevende factor.

S&t zelfde verhaal, waarom zou je pony's daarmee laten rijden als ze hem int weer in moeten leveren? En nee, niet alle pony's gaan internationaal maar dat is vanuit de knhs gezien wel het ultieme doel van de ponysport, dus logischerwijs wordt er in de reglementen rekening mee gehouden!

Verder over s&t bij paarden, wederom het verhaal internationaal versus nationaal. Het is lang zo geweest dat dezelfde regels eigenlijk golden, bij klassen die ook internationaal verreden worden, lichte, midden en zware tour, was ook in de nationale wedstrijden s&t verplicht. Daar zijn ze dus gelukkig sinds enige tijd van teruggekomen (misschien wel met het besef dat er toch echt veel ruiters zijn die niet internationaal willen/kunnen starten?) en is er sindsdien keuzevrijheid. Let wel, dit is een versoepeling (toestaan van trens ipv s&t) andersom (bij pony's s&t toestaan) zal imo nooit gebeuren.

Verder is het verschil tussen de ponyruiter tussen de pony's en diezelfde ruiter+pony later bij de paarden eenvoudig uit te leggen. Je onderwerpt je aan de reglementen van de knhs door je in te schrijven voor een pony of paarden wedstrijd. De knhs weet, evenals de organiserende vereniging en de verzekeringen, dat daar ruiters onder de 18 aan mee kunnen en mogen doen. Het heeft dus enkel te maken met het feit dat je (deels) onder andere regels start.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:21

LauraDokter schreef:
geen hoedje bij de pony's omdat je onder de 18 nog minderjarig bent. En voor de volwassen is het een eigen keuze.

Ja maar zoals hier al meerdere malen is genoemd gaat dat niet op want bij de paarden mag het wel.

pink_gerbera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:29

Zoals _Ester_87_ zegt is het inderdaad gedaan om de regels gelijk te trekken met die van de FEI. Internationaal is het niet toegestaan dus waarom zou het in Nederland wel mogen?
Het heeft ook weinig toegevoegde waarde (geen eigenlijk) aan de sport dus het maakt ook niets uit lijkt mij.

De discussie over het gepluk bij S&T lijkt mij een beetje offtopic maar ik ben bang dat zolang er zoveel onkunde heerst in paardenland dit gepluk tot mijn spijt altijd zal blijven. Kan mij hier overigens net zoals jullie wel aan ergeren!

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:32

Ter berscherming van ruiter(tje) en pony!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:36

Tja je mag toch ook vanaf je 18 pas autorijden
en sommige die eerder (illegaal) autorijden kunnen het wel
en sommige van eind 40 kunnen het nog niet.. dus zo zijn de regels en punt.