wat doen jullie met jullie tuigers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:22

Nouja, ik heb niet zo heel erg veel verstand van de papieren allemaal, ik heb Huug eigenlijk gekocht omdat ik hem geweldig vond en nog steeds vind <3
Het is trouwens geen ruin, hoor, zit er wel over te denken.
Dus het mooie showlopen zal hij dan waarschijnlijk van de moeder hebben omdat daar tuigpaard bij vermeld staat.
Als iemand dan vraagt wat voor ras is Huug, dan is het dus correct als ik gewoon een ned. paard zeg, want kwpn is hij niet en een tuiger dus blijkbaar ook niet :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:24

Ik zou het bij Hugo gewoon houden op een Gelders Paard. zo is hij gefokt.

Dat mooie lopen heeft hij overigens ook van het Gelderse hoor. Gelderse Paarden (die aan de basis van ook het Tuigpaard staan) kunnen er ook geweldig "over"gaan. Zo ook Toevallig.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:25

ah, ok. Dank je voor je uitleg Natasja :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:26

rocymax schreef:
ah, ok. Dank je voor je uitleg Natasja :j

Graag gedaan.

je paard lijkt overigens op Elegant...en een beetje op die van mij :D

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:27

ik heb een aantal verzorghaflinger en die lopen voor de koets en op de ander rijden wij recreatief, bosritjes enzo...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:28

NatasjavE schreef:
aslo schreef:
Wij hebben ook een Fabricius merrie (x Aktion). Momenteel M1 + 6. Kan ook springen, maar wordt dan wel erg heet. Vwb de dressuur heeft ze heel veel potentie, dus daar richten we ons voornl. op.

Een Fabricius x Aktion zou ik toch geen Tuigpaard willen noemen. Dat is eerder een Gelders Type.

Ok, maar ze is dan toch half tuiger ?

GJ9

Re: wat doen jullie met jullie tuigers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:30

Wat een super gave paarden komen er hier voorbij zeg! Ik ga ze vanavond even allemaal op mijn gemakje bekijken. Zie wel een paar hele mooie potentiele Geldersen hoor! :D :D

12,5% is echt geen probleem, ik zou gelijk naar de keuring gaan met zo'n mooie merrie! De mijne (Cinovo) heeft ook 12,5%, en mocht gewoon in Didam komen! Ze vallen dan in de uitzonderingsregel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:34

aslo schreef:
Ok, maar ze is dan toch half tuiger ?

ja dat klopt...maar bij een rijpaard x Tuigpaard zie je doorgaans dat het Type Gelders is.

Fabricius is een Tuigpaard hengst met 25% Hackney...Aktion is een Rijpaard hengst die nog heel mooi in het oude veelzijdige type staat met heel mooi Gelders bloed( oa Epigoon)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:35

daffiehaffie schreef:
ik heb een aantal verzorghaflinger en die lopen voor de koets en op de ander rijden wij recreatief, bosritjes enzo...

Ja maar hier gaat het over Tuigpaarden. Dat is een soort paard..
haflingers zijn ook leuk...maar daar gaat het hier niet over..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:36

GJ9 schreef:
Wat een super gave paarden komen er hier voorbij zeg! Ik ga ze vanavond even allemaal op mijn gemakje bekijken. Zie wel een paar hele mooie potentiele Geldersen hoor! :D :D

12,5% is echt geen probleem, ik zou gelijk naar de keuring gaan met zo'n mooie merrie! De mijne (Cinovo) heeft ook 12,5%, en mocht gewoon in Didam komen! Ze vallen dan in de uitzonderingsregel.

Die van jouw is inderdaad een mooi voorbeeld van een Tuigpaard gefokte merrie die toch beter biij de Gelderse paarden past...gelukkig

En nu door Elegant gedekt is....moet mooi worden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:39

NatasjavE schreef:
ja dat klopt...maar bij een rijpaard x Tuigpaard zie je doorgaans dat het Type Gelders is.

Fabricius is een Tuigpaard hengst met 25% Hackney...Aktion is een Rijpaard hengst die nog heel mooi in het oude veelzijdige type staat met heel mooi Gelders bloed( oa Epigoon)

Ok, heeft onze merrie dan 12,5 % hackneybloed ? Heb me er verder nooit zo in verdiept, ging ons meer om 't paard op zich dan afstamming. Maar wel leuk om e.e.a. precies te weten.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:27

@Aslo een volle zuster van jouw paard was reserve kampioen in Hengelo en in Ermelo bij de gelderse.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:40

@Stoffel, ja dat weet ik. Winsjellie. Vroeg me alleen af hoeveel % hackneybloed ze nou eigenlijk heeft. Heb begrepen dat door bepaalde mensen hackney bloed niet graag gezien wordt? De Zilfia's hoeve (fokker) in Houten heeft trouwens ook nog een volle zus van haar, Rensjellie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:50

Ik rij enkel recreatief met de tuiger (v. Patijn) in mijn onderschrift.
Voor springen ontbreekt elk talent en dressuur vind ze stom :+

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:07

Heb alle foto's zitten kijken. Leuke paarden komen er voorbij!
Hier even een reactie op een paar die ik nog niet kende:

Forcalquier: prachtige merrie hoor. Hoe is zij geregistreerd? En heb je er ooit mee gefokt, of dat in de planning?

Newton: ik vind dat toch zo knap he, blijven zitten op een tuigende tuiger!! Knappe merrie!

Mirm: aansprekend dier, die Droomwals. Pssst, de volgende keer niet met een rijpaard dekken, maar met een Gelderse :D

N_jumping: wat een ruige bok zeg, heel gaaf dier.

Schangah: mooie langelijnde paarden heb jij! Ik ben weg van Fabricius bloed. Ik zou zeker naar de Gelderse keuring gaan als ik jou was!! Zoals ik al schreef hebben wij dat ook gedaan, en dat was echt geen probleem.

Irene: wauw, super stoere foto’s, ook in je profiel. Die van jou is ook voor een zeer groot deel Gelders hoor, ik gok ook maar 12,5% hackney.

Aslo: Hackneybloed wordt niet graag gezien bij de Geldersen, omdat het wat ‘heter’ maakt (of ‘ril’), en vaak gaat het achterbeen erop achteruit. Maar daar heeft die van jou geen last van, zo te zien. Ik vind het een erg mooi paard!
Hoe is zij geregistreerd dan? Ooit mee naar de keuring geweest?

En hier is mijn merrie, Cinovo x Fortissimo, tuigpaard gefokt maar in het Gelderse stamboek opgenomen, drachtig van Elegant:
Afbeelding
Afbeelding

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:15

GJ9 schreef:
Aslo: Hackneybloed wordt niet graag gezien bij de Geldersen, omdat het wat ‘heter’ maakt (of ‘ril’), en vaak gaat het achterbeen erop achteruit. Maar daar heeft die van jou geen last van, zo te zien. Ik vind het een erg mooi paard!
Hoe is zij geregistreerd dan? Ooit mee naar de keuring geweest?

En hier is mijn merrie, Cinovo x Fortissimo, tuigpaard gefokt maar in het Gelderse stamboek opgenomen, drachtig van Elegant:

Ja heet wil ze wel eens worden idd, maar ach wij houden wel van een paard met een beetje extra ;) Achterbeen gebruik is niks mis mee idd, voorbeen nog beter.
Zijn nooit naar een keuring geweest, heb er totaal geen kaas van gegeten.

Jij hebt ook een mooie merrie hoor !

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:18

Dank je voor je compliment. Venezia heb ik zelf gefokt uit Larda :o Keuring zou leuk zijn alleen zijn ze allebei slecht te vervoeren.
Wat bedoel je met dat hackneybloed ten koste gaat van het achterbeen?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:20

Ik heb ook eens rustig op mijn gemak de profielfotos van de paarden en de fotos hier eens bekeken en jullie hebben allemaal stuk voor stuk prachtige paarden, heb er hele mooie voorbij zien komen :j :j

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:21

Aslo: Met zo'n gave merrie zou ik zeker naar de keuring gaan! Kan je er altijd nog mee fokken, mocht sport niet meer kunnen op 1 of andere manier.
Is heel eenvoudig hoor, een keuring. Vooral als je paard al in sportconditie is. Kwestie van vlechten en gaan. Ze hoeven alleen netjes te staan, te stappen en draven aan de hand, en vrijbewegen in een binnenbak.

Dankjewel, ik ben erg blij met haar!

Shangah: hackneys hebben geen actief ondertredend achterbeen. Die trekken meer het achterbeen op richting de staart. Voor de galop wordt dat lastig, maar tuigers hoeven toch niet te galopperen.
Hoe komt het dat ze slecht te vervoeren zijn?
Leuk dat je Venezia zelf gefokt hebt! Heb je (onwetend) een hele leuke Gelderse gefokt! Negro wordt wel vaker gebruikt voor de Gelderse richting, kan heel goed, mits de merrie niet zelf al te rijtypisch is.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:26

Ik heb een Heineke x Renovo merrie!
Een coole, eerlijke en betrouwbare merrie..
Ze heeft altijd voor de kar gelopen, maar sinds een klein jaar heb ik haar ook onder het zadel (toen 12)
VD vindt ze erg leuk.. Net als wandelen en boscrossen :D
Hoop dat ik binnenkort eens een sprongetje met haar maken kan.. lijkt me wel erg leuk :D
Mijn trots: :D
Afbeelding (midden in de zomer..)

Afbeelding (in het najaar)
Laatst bijgewerkt door DinkieToy op 21-01-11 00:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:29

Oke daar hebben beide dames geen last van.
Larda heeft een trailerongeluk (op weg naar de keuring 12 jaar geleden) gehad dus kan niet in een trailer. Een hele grote vrachtwagen loopt ze wel op alleen is ze heel onrustig.
Venezia loopt de trailer wel in maar ook net zo hard er weer uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 01:05

GJ9 schreef:
Voor de galop wordt dat lastig, maar tuigers hoeven toch niet te galopperen.

Ik had heel veel moeite om deze te leren galopperen, daar is zeker 8 maanden overheen gegaan. Ze vind het nu in iedergeval wel leuk om te doen, maar het kost nog wel moeite en het gaat meer omhoog dan naar voren.

Afbeelding

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 03:02

Die van mij heeft idd ook veel moeite met de galop...
Ze kan het wel, maar het valt helemaal uit elkaar :=
Ze heeft natuurlijk altijd als 'karrepaard' gediend, daarvoor heeft ze eigenlijk nooit hoeven galopperen.. Ze vind het dus vooral ohz erg moeilijk..
Probeer haar weer wat meer op te pakken na volgende week.. Dus dan hopen dat het letterlijk en figuurlijk bergopwaarts gaat :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:35

DinkieToy schreef:
Ze heeft natuurlijk altijd als 'karrepaard' gediend, daarvoor heeft ze eigenlijk nooit hoeven galopperen.. Ze vind het dus vooral ohz erg moeilijk..

Uh, uh, uh....Een Tuigpaard is geen karrepaard... ;)

Tegenwoordig wordt er niet meer op stap en Galop geselecteerd in de Tuigpaard richting.(fokkerij dus)

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 12:25

GJ9 schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Wat een knapperd!! <3