Hoe iemand leren om consequent de baas te zijn ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Re: Hoe iemand leren om consequent de baas te zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:03

Tjaaa het lijkt me een beetje "Penny" gepraat.
TS heeft een mooie discusie gestart en houdt die ook goed aan de gang.
Ik vermoed dat ze niet echt naar een oplossing op zoek is, ze wil het zeker niet uit handen geven, en denkt het gewoon beter te weten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 00:23

Aeolusnr1 : wat een flauwe opmerking , je slaat de plank enorm mis :)

O maar wacht even , jij hebt me van de week een PB gestuurd , dat is waar !

Dus omdat ik een beleefd antwoord stuur maar waarbij ik je aanbod van training niet aanneem , ben ik een beterweter ? Erg flauw.

Ik zal dan nog even uitleggen waarom ik niet op je aanbod in ben gegaan ;)

Ten eerste ben ik niet degene om wie het gaat , ik heb alleen de vraag gesteld , heb niks te vertellen over Fjord of baasje :)

Ten tweede zit je iets van 100km bij ons vandaan.

Ten derde gaat het baasje van de Fjord natuurlijk niet elke keer op reis voor een les.

Ten vierde hoeft de Fjord niet intern in Antwerpen in training , beestje is al prima opgevoed (had je ook kunnen lezen :P )

Ten vijfde hebben we al een fijn contact met Equichendo voor een fijne grondwerkcursus , ook dat had je kunnen lezen.

En zo ook dat het nu al lekker op de rit begint te komen , baasje is enthousiast bezig met het vergaren van kennis en inzicht , dat staat allemaal in het topic , dankzij de mensen die grondwerklessen aangeraden hebben (allemaal bedankt daarvoor , dat was inderdaad een goed begin +:)+ )

Dus nogmaals : erg bedankt voor je aanbod , heel lief dat je een berichtje stuurde , maar als iemand dan niet meteen een afspraak maakt (om redenen die je zelf ook wel kunt bedenken in principe... ) hoef je niet meteen zo kinderachtig te doen hoor :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 03:33

spatter schreef:
maXcomX schreef:
Bij grondwerk kan een stemverheffing wel eens werken, ja.
Maar onder het rijden?

is dit nu echt een vraag?
meen jij dat het uitmaakt waar ik uithang voor het paard als ik een stemhulp geef?

het maakt voor een paard totaal niet uit of ik onder , boven, achter of voor hem ben, of ik in de stal sta, in de trailer, op wedstrijd, in het bos of in de rijbak
zo denkt een paard helemaal niet

ik verbaas me er altijd over dat mensen hun paard wel vastbinden op het erf maar dat dan ineens weer een probleem vinden in de trailer
ik loop de trailer in met paard, zet het paard vast, loop om en maak rustig de achterbuis vast
waarom zou mijn paard in de trailer ineens moeilijk doen met vast staan als hij dat op het erf ook niet doet :?

Omdat:
Een trailer anders is dan een erf.
Nooit een paard ingereden zeker? Een klopje op de rechterschouder ervaart ieder paard anders dan op de linker. Een fladderende zak in de wei is anders dan in de bak of roundpen: En zo kan ik wel doorgaan.
Er is een uniforme manier ontwikkeld om paarden te besturen, en daar horen stemcommando's simpelweg niet bij. Daar kun je tot Methusalem over doorhakken, maar zo is het nu eenmaal.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:09

_O- :)) en dat beweer jij, en volgens welke methode dan?

er is totaal geen uniforme manier hoe je een paard opleert
boeren leerden vroegen hun paarden op met maar één teugel, ja één teugel en zeiden hot en heur(of zoiets voor links en rechts)
, paarden werkten volledig op stemcommando voor de ploeg
menners werken altijd met stemcommando's, sinds mensenheugenis

alleen een stelletje maffe ruiters heeft ineens besloten dat je je mond moet houden als je op een paard zit

en voor de duidelijkheid, ik heb al een aantal paardjes van veulen tot wedstrijdklaar bewerkt in de loop der jaren

pmarena

Re: Hoe iemand leren om consequent de baas te zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 10:40

Ach ja , iedereen heeft zijn eigen methode :)

Zolang je maar CONSEQUENT (zijn we weer on-topic :P ) er mee bent bij dat ene paard dan kun je hem bij wijze van spreken via zijn oren besturen , je bepaalt zelf welke afspraken je met je paard maakt.

In verschillende landen en culturen doen ze dat op verschillende manieren , en binnen die groepjes zijn er weer afwijkingen die het net wat anders doen....

Dat de engels / duitse dressuur-manier hier nu het populairst is houdt natuurlijk niet in dat iedereen verplicht is zijn paard op die manier te beleren of dat dat de enige juiste manier is :)

De betreffende Fjord is het gewend om "bepraat" te worden , DUS is de stem iets dat er bij hoort.

Het is niet per-sé nodig , als iemand gewoon een fijne , duidelijke uitstraling heeft kan het vast ook prima zonder woorden. Maar als die persoon er ook woorden bij gebruikt vanuit diezelfde energie dan kan dat zeker geen kwaad , bevestigd dat de lichaamstaal alleen maar waardoor het extra duidelijk is wat er gevraagd wordt :)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel eens qua lichaamstaal een steekje laat vallen (even met meerdere dingen tegelijk bezig / afgeleid zijn) en dan weet Rena toch dat ik HO bedoel , omdat ik dat gezegd heb :)

Handig hoor !

Ze weet ook dondersgoed wat NEE betekent , komt ook regelmatig van pas als ze iets uit wil vreten en ik ben niet dichtbij genoeg in de buurt om met lichaamstaal te kunnen communiceren :D