Vervelend als ik haar ros.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:28

troi schreef:
mang schreef:
dus omdat het voor jou makkelijker is doe jij je paard maar pijn ?

En wat nou als je even geen keus hebt, als pownlief onder de keiharde strontkorsten zit die er echt niet af willen met een harde borstel.. Dan heeft de mijne echt pech gehad, ik zal de rosborstel zo vlug mogelijk hanteren en alleen op die plekken waar het echt moet maar hij moet niet flikken om me aan te vallen of iets anders naars te doe. Ik respecteer hem en zal mijn best doen om hem tegemoet te komen maar hij dient ook respect voor mij te hebben en het te accepteren als er soms geen andere keus is.

Dat is dus precies wat ik bedoel. Ik heb nergens gezegd dat je je pony pijn moet doen en ik vind het jammer dat mensen het zo interpreteren. Als het gewoon een geval van niet willen is zal hij het helaas moeten accepteren en het zelfs kunnen leren waarderen. Je paard met opzet pijn doen als het nergens voor nodig is vind ik gemeen, ik dacht dat ik dit in mijn post duidelijk maakte, sorry als dat niet zo was.

Mensen die zeggen dat een strontvlek er ook met een harde borstel afgaat hebben denk ik nog nooit een echte dikke strontkorst op een paard gezien. Wassen is met dit weer nu eenmaal niet ideaal, dus dan is het wel zo fijn als je pony de rosborstel accepteert.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:31

Dat heeft niks met de kleur te maken hoor :P De mijne haat het ook, idd gewoon niet meer roskammen en wat langer met een harde borstel

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:38

En flauw maar waar hè? Mijn paard doet het ook op één borstel en ik respecteer dat? Ik borstel hem er niet mee. In zijn geval geen roskam, maar één met van die harde plastic haren. Hij haat dat ding op heel zijn lijf. Blijkbaar een gevoelig huidje. :+
Ik wilde niet betweterig overkomen overigens. Maar onze pony was wel gebaat bij een ander zadel. En hij trekt ook niet meer met zijn rug. Het probleem heerst echt heel erg bij veel pony's. Omdat ik het afgelopen jaar echt met mijn neus op dat feit ben gedrukt, ben ik me daar extra bewust van. Je wil niet weten hoe vaak mensen het af doen dat een pony geen goed passend zadel hoeft. 'draagt toch weinig gewicht' 'hoeft niet te werken' 'moet niet zo zeuren' en meer van die onzin. Ik persoonlijk vind dat best wel erg dat mensen er zo over denken. Het is en blijft een dier, die we toch moeten bedanken dat we op diens rug mogen zitten.

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 20:48

superwoman15 schreef:
Wij hebben een paard op stal die houd er ook niet van maae das gewoon een aap... :+

maare, mijn paard is geen aap

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 20:53

Cassidy schreef:
Ok, laat de roskam eens achterwege.
Ga je paard gewoon aaien, met je blote hand.
Kom je op een bepaald punt weerstand tegen?
Wil je paard niet dat je hem aan de flank aanraakt, of bij zijn uier/koker?
Wil je paard zijn voetjes niet geven?
Is hij kopschuw?

Waar maak jij voor jezelf de beslissing: dit moet hij accepteren, en daar vind ik het goed dat hij weerstand toont?
Kopschuwheid, ga je dat accepteren? Geen halster meer om, geen hoofdstel of bit meer in, voor de rest van zijn leven op het land?
Nee toch?
Dus aan kopschuwheid ga je werken. Toch? Jij wilt toch een paard waar je mee om kunt gaan of op kunt gaan rijden?
Dito met een zadel. Paard accepteerd geen longeersingel. Of een zadel. Of een ruiter op de rug.
Daar ga je toch ook aan werken? Want jij wilt met dat paard rijden.
Dus wat is de reden dat jij gaat accepteren dat een paard het poetsen op bepaalde plekken niet lekker vindt?
Gaat je paard trappen bij het uitpluizen van de staart, dan ga je daar toch ook aan werken?
Wil je merrie geen aanraking bij het uier van jou, en je wilt er ooit een veulen mee fokken, dat ook van de merrie niet mag drinken, hoe ga je dat oplossen?
Ga je het veulen weghalen, bij een andere merrie zetten, met de fles opvoeden omdat je merrie geen aanraking aan haar uier duldt?

Als je een probleem tegenkomt bij een paard.
Of dat nu is voor hoofdstel, halster, trailer, zadel, gewicht van de ruiter
Aanraking van uier, staart, voeten voor het bekappen van de hoeven door de smid
Angst voor tractoren, auto's, fietsen
Dan ga je dat toch oplossen?

Wat is de reden om bepaalde dingen te accepteren, en andere dingen niet toe te staan?
Als ik wat wil van mijn paard, dan moet ze het doen.
Aan mij om de keuze te maken waaraan ik haar bloot ga en wil stellen.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je paard en jij zijn een team, dat moet je niet vergeten. Als je je gewoon een beetje aanpast dan ben jij happy en je paard ook.

Cassidy

Re: Vervelend als ik haar ros.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:50

De laatste regel in het epistel van mij dat je hebt gequote luidt: Aan mij om de keuze te maken waarin ik mijn paard bloot wil stellen.

Dat houdt in dat ik het initiatief neem om het wel of niet te doen, en me niet door mijn paard te laten dicteren dat er "no-go area's) op haar lijf zijn waar ze niet wil dat ik haar aanraak.
Ik laat me door mijn paard niet dicteren welke borstel ik gebruiken mag en welke niet.
Uiteindelijk zal mijn keuze wel vallen op een borstel die ze prettig vind, maar heb ik die even niet bij de hand, of moet het even snel, dan pak ik dat wat ik pakken kan. En dan wil ik geen gedreig, geen getrap, geschop of gedraai. Paardje moet het dan gewoon pikken...

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 11:32

Cassidy schreef:
De laatste regel in het epistel van mij dat je hebt gequote luidt: Aan mij om de keuze te maken waarin ik mijn paard bloot wil stellen.

Dat houdt in dat ik het initiatief neem om het wel of niet te doen, en me niet door mijn paard te laten dicteren dat er "no-go area's) op haar lijf zijn waar ze niet wil dat ik haar aanraak.
Ik laat me door mijn paard niet dicteren welke borstel ik gebruiken mag en welke niet.
Uiteindelijk zal mijn keuze wel vallen op een borstel die ze prettig vind, maar heb ik die even niet bij de hand, of moet het even snel, dan pak ik dat wat ik pakken kan. En dan wil ik geen gedreig, geen getrap, geschop of gedraai. Paardje moet het dan gewoon pikken...

Mischien is het wel waar, maar ik doe mijn paard geen pijn.. Ik bedoel. Als jij ergens heel gevoelig bent, bijvoorbeeld bij je buik. Dan ga je daar toch ook niet scrobben??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:37

Als je nu even uit je hoofd zet dat het pijn doet, en het gewoon een teken is van niet willen, dan kijk je er misschien anders tegenaan. En ja, dan wil ik daar kunnen schrobben, als dat nodig is.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:38

Lady is altijd al zo geweest met roskammen. Ze vind dat gewoon niet fijn. (Vooral als ze hengstig is dan wil ze niet bij haar buik gepoetst worden). Ik gebruikte voor haar een rubberen roskam van imperial riding. Die heeft hele zachte rubberen stekeltjes. Als je haar daar zachtjes mee poetst komt het vuil toch los en vind ze het niet meer zo erg.

Dit is die borstel:
Afbeelding

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:56

Cassidy schreef:
Als je nu even uit je hoofd zet dat het pijn doet, en het gewoon een teken is van niet willen, dan kijk je er misschien anders tegenaan. En ja, dan wil ik daar kunnen schrobben, als dat nodig is.

wie zegt dat het niet willen is ? Het lijkt mij duidelijk dat het het paard gewoon pijn doet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:30

Kun jij de signalen herkennen tussen pijn en niet willen? Ze kunnen heel erg op elkaar lijken, maar zijn toch niet hetzelfde.
En er zijn wat handelingen die je voor die tijd kunt en moet doen om te kunnen bepalen of het pijn is of niet willen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:45

bij mijn paard kan ik die herkennen ja. Bij anderen (natuurlijk) niet.
Maar hoe weet jij zo zeker dat het 'niet willen' is ?
Ik ken namelijk geen paarden die over zoiets moeilijk doen omdat ze het niet willen. Mijn paard vind het gewoon duidelijk niet lekker

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:02

Er staan iets van 100 paarden bij ons op stal, alle leeftijden, alle geslachten, van jonge hengst tot dekhengst, van jonge merrie tot bewezen fokmerrie, paarden die op stal geboren zijn en paarden die op latere leeftijd van buitenaf worden aangekocht of op stal komen om ingereden te worden. Dieren die je dus wel kent, en dieren niet je niet kent.
Bij het omgaan met deze dieren leer je signalen te interpreteren, en die komen in allerlei nuances, intensiteiten en schakeringen voor. Van jong paard die nog nieteens duldt dat je met je hand bij zijn buik komt omdat hij gewoon niet wil, tot paard die bij het afspuiten na een castratie duidelijk aangeeft dat hij pijn heeft.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:04

nogmaals dan : hoe weet jij zo zeker dat HET PAARD IN KWESTIE het gewoon niet wil ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:14

Is moeilijk hier neer te zetten, maar het paard geeft duidelijke signalen af die het verschil maken tussen de interpretatie: niet willen, en pijn.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:15

dan zou ik die toch wel graag horen. ;)
daarbij vind ik dat jij dit niet vanaf achter je pc kunt zeggen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:28

Ik kan wel wat dingen opnoemen, maar daar heb je niets aan want als ik met vaktermen ga smijten snap je me toch niet.

Maar goed: ik zou eerst even controleren of de friendly game lukt, lukt dit niet op de plekken waar ik weerstand krijg advance and retreat toepassen, verder kijken of ik voldoende controle heb over het lichaam om hem te laten wijken voor druk. Als de desensibilisering goed is gedaan moet het geen probleem zijn om het paard aan de uier of koker aan te raken, of onder de staart, krijg ik weerstand bij het wijken voor druk of bij de aanraking met handen of stick zegt dat al heel wat over de opvoeding en de mentale staat van het dier. En kom ik op die punten weerstand tegen met hand of stick, ga ik er van uit dat het met de borstel ook zo is, en is het weerstand.

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:22

JumpingRider schreef:
Lady is altijd al zo geweest met roskammen. Ze vind dat gewoon niet fijn. (Vooral als ze hengstig is dan wil ze niet bij haar buik gepoetst worden). Ik gebruikte voor haar een rubberen roskam van imperial riding. Die heeft hele zachte rubberen stekeltjes. Als je haar daar zachtjes mee poetst komt het vuil toch los en vind ze het niet meer zo erg.

Dit is die borstel:
Afbeelding

dankje! :j ik zit hier namelijk al best wel lang mee. Waar kun je die borstels kopen? :P

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:24

Net als een mens, kan een paard toch ook verschillen in wat ie wel of niet lekker vind. Lijkt me logisch

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:26

RockyHorse0 schreef:
Net als een mens, kan een paard toch ook verschillen in wat ie wel of niet lekker vind. Lijkt me logisch

Ben het helemaal met je eens. ;) :D

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:27

en ik ook :j
ik kan me echt nogsteeds niet vinden in cassidy. sorry ;)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:04

mang schreef:
dan zou ik die toch wel graag horen. ;)
daarbij vind ik dat jij dit niet vanaf achter je pc kunt zeggen

En kun jij wel van achter je pc zeggen dat het pijn is?

Nogmaals, ik vind ook niet dat je je paard pijn moet doen en voor zover ik weet heeft Cassidy nergens gezegd dat dat wel moet. Dat je beste maatjes met je pony wil zijn is allemaal leuk lief en aardig (dat wil ik zelf ook graag en mijn pony en ik knuffelen iedere dag, voor het geval je me een dierenbeul zou vinden), maar als puntje bij paaltje komt moet paardlief toch echt naar jou luisteren, ook als hem dat op dat moment niet zint.
Ik vind dat mijn pony veilig door een kindje gepoetst moet kunnen worden. Ook als dat kindje per ongeluk een borstel zou pakken die mijn pony niet zo fijn vindt dan wordt er dus niet gestampt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:13

Sommige paarden zijn gewoon wat gevoeliger dan anderen. Zo ken ik bijv. een stal met arabieren waar ze de harde borstel niet op het lichaam gebruiken omdat de paarden dat gewoon niet prettig vinden.. ik ben van mening dat je ook gewoon rekening met je dier kan houden.

Natuurlijk kun je best oefenen met de borstel op het lichaam houden tot paardlief dat rustig ondergaat, en dan de borstel weghalen / belonen, en zo uitbreiden naar wat lastigere plekken en bewegingen. De vraag is echter of je niet gewoon soms wat kan ingeven, want nu je dit weet kan je er ook gewoon voor kiezen er rekening mee te houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:57

Juist ja. Ik ga er ook rekening mee houden, maar ik ga wel eerst oefenen tot ze het accepteren. Want in dit geval gaat het om een borstel, straks om het rijden met een zweep, en vervolgens rij ik bij een buitenrit een kilometer om, om maar niet langs die brievenbus te moeten waar paardlief van aangeeft dat ze die niet prettig vindt...

Ze moeten het gewoon doen, en ze moeten het gewoon ondergaan. Aan mij de keus om in het vervolg dan toch voor de borstel te kiezen die ze prettig vinden. En weerstand bij bepaalde dingen betekend voor mij dat er niet voldoende aandacht is besteed aan het oefenen zodat ze het wel accepteren.

Maar hey, het is jullie paard, als je je door je paard wilt laten dicteren wat je doen of laten mag, be my guest.
Ik ga problemen die ik tegenkom aanpakken. Trailer, halster, smid, brievenbus, borstel....

En om weer terug te komen bij de openingspost van een 11 jarige waarbij de pony naar haar trapt bij het rossen: opvoeden die pony!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:11

Amen.