Bij rontgenologische afkeuring kosten verkoper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:55

Ik heb trouwens ik het verleden nog iets anders gehad.

Paard (ster) van 6 jaar Z dressuur veel springvermogen zou naar Amerika. Klinisch en rontgen 100% in Emmeloord, moest voor export gescoopt worden en daar kwam lichte cornage uit. Heb de ORUN gereden en SGW wedstrijden en zelfs tijdens de klinische keuring hoorden ze niks. Toch moest ik dat dier toen voor de helft weg (geven) omdat niemand haar meer wilde.

hetzelfde paard wilden de mensen trouwens ook een compleet bloedonderzoek, om in te haken op de post van ikke ;)

en het ging hier niet om het paard van 20.000 euro ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:03

Brainless schreef:
@ikke
Precies.
Het moeilijke is; Er is (volgens mij) geen gedegen onderzoek gedaan naar foto's en de daadwerkelijke problemen die paarden later (kunnen) krijgen.

Dat onderzoek kan er ook nooit komen, omdat de wijze waarop je met een paard omgaat, wijze van werken, voeding, huisvesting en sociale omgang voor meer dan 80% die gevolgen bepalen.

Het bewijs daarvan staat bij mijn lesgeefmens in de wei. Dat dier heeft een afstamming waarvan haar instructeur (man met KENNIS!) zei: en daar ga jij opzitten????
"afgedankt" door "het sportcircuit" en voor een schijntje bij haar terecht gekomen.
Niet alleen ging zij daar op zitten, ik heb er ondertussen meerdermalen op gezeten en ze is mijn oogappeltje. Geweldig dier om mee te rijden. Het vergt enige handigheid en adviezen van de eigenaar neem ik zonder meer serieus, maar weet je eenmaal hoe dat werkt, is ze geweldig.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:07

je hebt het nu over karakter en papier ikke, of was het paard ook compleet afgekeurd voor de sport door beperkingen? Anders dwaal je een beetje af :o

Al is het inderdaad zo dat een compleet gezond paard het soms op de nieuwe plek niet goed "doet" en dat vaak een geestelijke oorzaak heeft. Het paard is ook een karakter en daar moet je rekening mee houden. En net als bij mensen kan geestelijk ongenoegen zich op ten duur lichaamelijk gaan uiten. Geen keuring kan daar van te voren al iets over zeggen. (god zij dank is er nog geen paardenpsycholoog, maar misschien een gat in de markt? Paarden datingssites? :+ )

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:20

Ik vind het een moeilijk punt, tegenwoordig zie je vaak staan keuring k.k.
Onze laatste pony hebben wij meer dan teveel ellende mee gehad en daarom wil ik de volgende ook helemaal gekeurd hebben. Nou daar wordt je ook niet blij van als er al een paar afgekeurd zijn, dat kost ons bakken met geld. Bij de laatste deden ze moeilijk over de keuring, ze moesten een vrije dag nemen en het kostte hun ook nog benzinegeld naar de kliniek toe. Nou dan niet!

Ook ken ik een paar gevallen van mensen hier die een pony/paard rontgologisch lieten keuren en die afgekeurd werden. Eén verkoper zei doodleuk ach ik vind het rotter voor jullie maar ik verkoop hem toch wel want wie laat hem voor dat bedrag nou op de foto zetten. Dit waren wel jonge beesten waarvan eentje spat had en de andere KS. Jij zou maar net degene zijn die hem koopt :(
Deze waren wel bedoeld voor de sport.

Ik wordt hierdoor wel argwanend maar als iemand nog een leuke brave E-pony of klein paard voor de dressuursport heeft hou ik mij aanbevolen.. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:23

trisca schreef:
je hebt het nu over karakter en papier ikke, of was het paard ook compleet afgekeurd voor de sport door beperkingen? Anders dwaal je een beetje af :o

Al is het inderdaad zo dat een compleet gezond paard het soms op de nieuwe plek niet goed "doet" en dat vaak een geestelijke oorzaak heeft. Het paard is ook een karakter en daar moet je rekening mee houden. En net als bij mensen kan geestelijk ongenoegen zich op ten duur lichaamelijk gaan uiten. Geen keuring kan daar van te voren al iets over zeggen. (god zij dank is er nog geen paardenpsycholoog, maar misschien een gat in de markt? Paarden datingssites? :+ )

Wanneer je voor iets meer dan de slachtprijs een paard koopt, dan komen die gegevens er meestal niet meer bij. Het paard werd in ieder geval "karakterfouten" verweten.

Of zo'n paardendatingsite zin heeft weet ik niet; probeer het, zou ik zeggen. Enne, die paardenpsygologen zijn er al bij bosjes, alleen noemen ze zich wat anders, maar het effect is hetzelfde. Je moet wat om antwoord te hebben op de groeiende onzekerheid enerzinds en de steeds hogere eisen anderzijds. Steeds hogere keuringseisen is er eentje, met alle discussies van dien; de groeiende stroom berichten (ook op Bokt) over "hij doet 't niet meer" is de andere kant. Leefomgeving valt immers niet te keuren (denkt men).

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:23

Ik vind dat je voor dat geld(€3500)niet mag verwachten van een verkoper dat ie bij afkeuring betaald. Ik zou proberen de verkopende partij voor de helft v.d kosten op te laten draaien bij afkeuring maar voor deze bedragen echt niet meer...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:25

djoeka schreef:
Ik wordt hierdoor wel argwanend maar als iemand nog een leuke brave E-pony of klein paard voor de dressuursport heeft hou ik mij aanbevolen.. :D

Jawel, maar of jij te bieden hebt wat dat dier nodig heeft, is de volgende vraag..........

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:28

Ikke...ik vind dat ik een dier kan bieden wat hij nodig heeft....anders zou ik er niet eens aan beginnen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:36

djoeka schreef:
Ikke...ik vind dat ik een dier kan bieden wat hij nodig heeft....anders zou ik er niet eens aan beginnen!

Het punt is of datgene wat jij goed vindt ook goed genoeg is voor dit paardje. het paard waar ik aan denk is niet zomaar een paard, het is een paard dat alleen goed gaat wanneer de eigenaar/berijder iets te melden heeft, ECHT IETS TE MELDEN.

Het is niet aan mij om hierover te oordelen, ik geef alleen maar aan dat goed en goed twee totaal verschillende zaken kunnen zijn.
Mocht je serieus details willen, stuur me dan een PB, dan breng ik je in contact met degene die je alle ins en outs kan vertellen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:36

trisca schreef:
Kriel schreef:
Overigens is het wel bijzonder om te zien dat (na inspectie van de profielen (in meerdere gevallen) ) dat de mening van de semi-profs duidelijk afwijkt.
Van Dees weet ik dat ze op (semi) professionele wijze met paarden bezig is, en uit het profiel van Trisca op te maken ook.
Duidelijk een mening van mensen die al iets langer meelopen ;)

misschien ook de mensen die de argwaan uit ervaring hebben opgelopen? :o

Ik laat echt no way een paard van een ander op mijn kosten keuren. Als ze willen verkopen dan wil ik een klinische en aansluitend een rontgen keuring.
Helaas ken ik verhalen van mensen die hun paard afgekeurd en wel zo weer op internet plaatsen met keuring kk en daar wil ik mijn vingers niet aan branden. Nu zal het bij mij niet gaan om paarden beneden de 2500 euro en daarbij boven de 4 jaar ;)

Paarden beneden de 2500 hebben de 'waarde' van 2500 of minder ook niet voor niets gekregen ;-)
En uitgaande van jouw kunde en ervaringen, is dat of omdat ze wellicht niet 100% zijn of omdat ze niet goed genoeg zijn voor het doel wat jij voor ogen hebt.

Overigens worden bij mij ook de jonge beesten gekeurd voordat ik ermee aan de slag ga. Ik wil weten wat voor vlees ik in de kuip heb (al klinkt dit wel heel plastisch) alvorens ik er tijd, energie en ook financiele middelen in ga investeren.

zafanJarig

Re: Bij rontgenologische afkeuring kosten verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 19:05

Ik heb even alle berichten doorgelezen maar vind de situatie waarin een paard een jaar later verkeerd niets uitmaken om wel of niet te laten keuren. T blijft een levend wezen, kan idd helemaal verkeerd mee omgegaan worden, kan n been breken, koliek krijgen etc. Maar.. op het moment van aankoop wil ik wel zekerheid hebben dat ie geschikt is voor wat ik ermee wil en dat is gewoon er lekker mee aan de slag en de basissport in. Dat ie toch iets gaat mankeren blijft altijd een risico met een levend wezen, maar had ik mn huidige paard op de foto laten zetten dan was ze nooit van mij geworden en was ze emotioneel gezien niet zoveel waard voor mij geworden en had ik mezelf dat bespaard hoewel ze anders alsnog iets had kunnen gaan mankeren maarja dat is niet te voorspellen. punt is dat ik zoiezo wil laten keuren maar aangezien mijn budget is het dus discutabel of het redelijk is om de eigenaar voor de kosten bij afkeuren op te laten draaien. maargoed dat gaat de tijd wel leren of we deze regeling kunnen treffen. 5 jaar geleden was het voor de eigenaar natuurlijk ook makkelijker om te zeggen dat ga ik niet doen, next. Maar inmiddels staat er zoveel te koop waarvan de eigenaar er waarschijnlijk nog liever vanaf wil dan dat ik wil kopen, ik heb ook geen haast en ga op zoek naar iets wat echt bij me past.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:24

trisca schreef:
Als er reeds recente foto's zijn van het paard kunnen deze worden aangeboden aan hun veearts voor een beoordeling. willen ze dan nog foto's vind ik het terecht dat dat voor de rekening van de koper valt. Er zijn immers al foto's.
Ik heb vrij recent een paard verkocht die ik rontgen had laten keuren voor de verkoop. (Heb dit expres niet laten doen bij mijn eigen veearts). Als de mensen dan uit het westen komen weten ze in ieder geval dat het paard rontgen goed is. Zouden ze een herkeuring willen had ik de foto's op DVD, het telefoon nummer van de veearts die de keuring heeft gedaan en mogen ze alles opnieuw laten doen. Dat laatste zou dan wel voor hun rekening komen.

Ben het geheel met je eens hoor...

Lees het maar na op bokt... altijd zelf keuren, vertrouw niet de verkoper of diens DA.
En weet je, wat mijn DA bijv. een 1 vind, kan de jouwe wel een 2 waard vinden of andersom.

in het algemeen:
Op de foto en dan?
Waarop moet de DA dan 'keuren' voor recreatie/sport/hogere sport.... is een aanmerking toegestaan, mag het een 3 hebben of niet?
een foto is geen garantie voor de toekomst.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:32

Dat is wat ik al eerder meldde Alane...geef wel van te voren jouw criteria aan

zafanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 19:36

@ alane, een foto is zeker geen garantie voor de toekomst maar je weet wel waarmee je begint. Ik vind het een stukje zekerheid dat je een goede koop doet neemt niet weg dat je bij een levend wezen nooit echt zekerheid heb. Met welke bemerking ik wel of niet akkoord kan gaan ligt uiteraard aan het oordeel van mijn da. Geeft zij de goedkeuring waarvoor ik het beestje wil, recreatie en sport(die doen naar mijn mening niet voor elkaar onder ook voor recreatie moet een paard goed gezond zijn) dan vertrouw ik daar op. Mocht de Da er geen vertrouwen in hebben dat ze geen last krijgt vd bemerking is ze dus voor mijn doel afgekeurd en ga ik dat risico uiteraard niet nemen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:46

Maar dat zul je dan ook aan de verkopende partij moeten meedelen, vooraf.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:46

Citaat:
Paarden beneden de 2500 hebben de 'waarde' van 2500 of minder ook niet voor niets gekregen ;-)
En uitgaande van jouw kunde en ervaringen, is dat of omdat ze wellicht niet 100% zijn of omdat ze niet goed genoeg zijn voor het doel wat jij voor ogen hebt.

Overigens worden bij mij ook de jonge beesten gekeurd voordat ik ermee aan de slag ga. Ik wil weten wat voor vlees ik in de kuip heb (al klinkt dit wel heel plastisch) alvorens ik er tijd, energie en ook financiele middelen in ga investeren.

Inderdaad.
Dan kan je een 2,5 jarige kopen voor 3500 euro maar die moet van mij wel op de foto. De prijs is dan wel niet hoog, maar het dier wordt daarvoor op dat moment daarvoor aangeboden omdat hij er niet super voorstaat, weinig in de hand is geweest of noem maar op. Als ik zo'n dier koop wil ik wel weten of hij de tijd en het geld waard is om eraan te beginnen. Is de prijs er echt naar heb ik weleens een gok gemaakt, maar ik zal het niet zomaar weer doen. :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:48

drie keer van zeer dichtbij meegemaakt in mijn kennissenkrin: Paard van boven de 10000,- gekocht, na goedkeuring {klinisch en rontgenologisch} bij een gerenomeerde kliniek. Paard was wel wat lastig tijdens de klinische keuring en keurende arts moest ook nog 200 andere dingen doen tussendoor. Alle drie de paarden waren achteraf niet goed! Slijmbeurzen, diepe buigers, ophangbandje straalbenen, nekband, etc. Allemaal dingen die een oplettende arts tijdens de keuring had moeten zien. Drama's om zo'n paard dan weer terug te brengen naar de vorige eigenaar {geen 1 keer gelukt, gelukkig waren ze verzekerd, dus de verzekering was de pineut}. Tja...op de foto's waren ze 100% goed, dus keurende arts nam het verder niet zo nauw. Gebeurd meer dan je denkt!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:52

Maar als kopende partij bepaald jij toch waar je het dier gekeurd wilt zien?
Dat doe ik bij mijn eigen dierenarts. Die mijn paarden al jaren begeleid, die weet hoe kritisch ik ben en ook weet, in mijn geval, hoe ver mijn eigen kennis reikt.
Ik ben niet zo heul makkelijk :D (zelfreflectie is ook een kunst :+ ) dus zou het uberhaupt al niet pikken als de arts tijdens de keuring met andere dingen bezig zou zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:18

Kriel schreef:

Of de eigenaar moet/wil er snel vanaf. Duur is niet gelijk goed of beter, en goedkoop is niet gelijk slecht of niet goed.

Kriel schreef:

En dan praat je over een moment opname. Antedateringstermijn spat is tot 3 maand. OC precies hetzelfde tot 3 maand.

Er heeft ooit eens een stuk op bokt gestaan, over röntgenfoto's en de zin/onzin. Wat een rapport nu werkelijk verteld en wat mensne ervan maken. Het is niet meer dan een verwachting wat er op het rapport staat, de staat van het gestel van het paard krijgt een cijffer waarop een verwachting wordt uitgesproken, bijv. 3 = grotere kans dat paard er hinder van kan gaan ondervinden. Maar geen garantie dat het dier er ooit hinder van/aan krijgt.
Daarom zal een Da een paard nooit goed of afkeuren, hooguit een aankoopadvies geven. En kan een röntgenfoto nooit de klinische keuring vervangen.
Dus eigenlijk kosen verkoper bij afkeuren bestaat al geheel niet.