Paarden met wit omrande ogen.. stoute paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:53

Splash_ schreef:
Ik geloof niet in dit fabeltje. Ik heb een appaloosa met mensenogen, hij is geen makkelijke, een echte appaloosa maar voor mij 100% betrouwbaar en gaat voor mij door het vuur.

Als je een stelling zou plaatsen dat paarden met blauwe ogen onbetrouwbaar zouden zijn dan krijg je ook bepaalde voorbeelden die inderdaad aan die stelling voldoen, en zo heb je overal wel een slecht voorbeeld voor.

Ik vind het wel opvallend dat jij en ook veel anderen die zeggen niet in dit fabeltje te geloven, wel zeggen dat t geen makkelijke is... :P

ponymeid1

Re: Paarden met wit omrande ogen.. stoute paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:00

Hahaha ik heb ook zo eentje. Paard heeft 1 'mensen'oog en 1 normaal oog. Een kruin in het midden.

Zeer intelligent ding met een gigantisch karakter. Maar stout, nee :D Hooguit bijzonder aanwezig ;)

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:02

Mijn pony heeft twee wit omrande ogen.
De pony is werkelijk waar de liefste die er maar bestaat.
Zal nooit een vlieg kwaad doen.. Dus ik geloof er ook zeker niet in.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:05

Ik heb heel lang op een beleringsstation gewerkt (uuh heel lang.. uch uch, 3 jaar)

Maar merkte wel dat vaak (niet altijd) die paarden vaak alert zijn.
Misschien leek het wel zo, maar dat gevoel had ik vaak.
Ze waren niet stouter dan paarden zonder wit randje.

DubDubDub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 02:52

Citaat:
daarom is het dus een stom fabeltje.

paarden laten wit zien bij angst of pijn of boosheid, dus paarden die gewoon zo gebouwd zijn zullen wel altijd boos of angstig zijn.

onzin natuurlijk. sommigen hebben het gewoon, vooral diegene met een grote witte bles

de mijne heeft ook zo'n ogen en inderdaad een grote witte bles :D
ik vind het best mooi, hij kan wel heel angstig en stressvol zijn (vooral stress) weet niet of dat er iets mee te maken heeft
maar boos nee dat niet hij is zowat altijd vrolijk en heeft bijna altijd zijn oortjes naar voor (:
mij hebben ze altijd gezegt dat paarden met zo'n ogen heel ondeugend zijn en eigenzinnig (merk ik wel bij mijn paard :j )

edit: het valt me hier ook op dat het vooral appalooza's en bonte zijn met mensenogen , en er zijn er die zeggen dat het met de kleur te maken heeft
klopt ook niet helemaal denk ik want de mijne is gewoon bruin met een grote witte bles :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:36

Mijne is schimmel maar al geboren met veel witte aftekeningen :) Maar ook geen bonte of appaloosa hoor :) Gewoon een Welshje :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:40

Mijn paard krijgt over de jaren steeds meer wit rondom haar ogen, maar ze wordt echt niet lastiger in de omgang. Ze heeft trouwens alleen een klein kolletje en verder geen wit dus daar komt het niet van :)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:38

Dat heet een mensenoog. Althans, als dit natuurlijk zo hoort. Het is inderdaad een fabeltje, maar er zullen vast wel veel paarden zijn met een mensenoog die heel erg dominant zijn en er daardoor wss een labeltje met 'stout' aangehangen wordt.

Citaat:
Wit omrande ogen straalt toch angst of pijn uit?

Alleen in het geval van een mensenoog hoeft dit dus niet. Dan zie je altijd de witte randen om een oog heen en dan zou dat dus moeten betekenen dat het paard altijd angst, boos of pijn is/heeft. Mijn paard heeft ook een mensenoog en die is lief, maar wel dominant en stout.

Het is trouwens een vos met inderdaad, een hele grote bles. Het kan dus ook bij gewoon een vos of bruine voorkomen, maar bij Appaloosa en bont is het een soort kenmerk, want de meeste paarden hebben dat. De mijne is gewoon stout in de zin van stout gedrag vertonen, niet gemeen. Meer dat hij wel eens met iets stouts bezig is, bijvoorbeeld er met een halster vandoor gaan etc. En hij is heel alert.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:58

daantjuhhh schreef:
Ik heb heel lang op een beleringsstation gewerkt (uuh heel lang.. uch uch, 3 jaar)

Ik heb de afgelopen 28 jaar al heel wat paarden gekend (en voel me daar niet beter door dan een ander hoor!) en idd, jij verwoord precies wat ik ook denk! Alertere paarden zijn vaak ook wat dominanter in onze ogen. Ik ervaar dat niet als nadeel. Geinig detail: Mijn paard is dus zo'n exemplaar met veel wit om de ogen en we hebben een PRE die dat niet heeft. En welke moet er voorop in een vreemde omgeving? Juist! De mijne! Alert is ie, maar niet ten nadele van het rijden. Hij ziet dingen veel eerder dan wie ook en dan heeft ie al lang kunnen vaststellen of ie er voor moet vluchten of niet. Zijn dominantie daagt hem uit tot moed. Een superfijn paard voor buiten dus! Desperado is meer van het 'whaah, dat had ik nog niet gezien! Ik ga vast'

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:04

Haha nou die bonte hier met mensenogen is absoluut niet zo alert (hij is niet zo snel qua denken) en al helemaal niet dominant. Het is echt een sulletje af en toe. :')

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:22

Mijn merrie heeft blauwe randjes en je ziet veel wit.
Hoe noemen ze zo'n oog?

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:24

Volgens mij kijkt hij hier gewoon wat opzij met z'n oog vrij wijd open? Een oog met altijd wit eromheen (dus ook bij een paard dat relaxt is en gewoon kijkt) noemen ze een mensenoog. Als ik in je profiel kijk zie ik geen mensenoog maar een gewoon oog, als het hetzelfde paard is tenminste.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:26

Fiffill schreef:
Volgens mij kijkt hij hier gewoon wat opzij met z'n oog vrij wijd open? Een oog met altijd wit eromheen (dus ook bij een paard dat relaxt is en gewoon kijkt) noemen ze een mensenoog. Als ik in je profiel kijk zie ik geen mensenoog maar een gewoon oog, als het hetzelfde paard is tenminste.

Het ging mij om het blauwe randje, dat zie ik nl niet zo vaak.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:28

Oh geen idee of dat een naam heeft, volgens mij is dat maar net hoe het licht op het oog valt (ene keer duidelijker dan de andere keer)... zie het iig wel regelmatig hoor, een randje. Volgens mij hebben er zeker 2 van de vier dat hier als ik er over nadenk.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:18

idefix4 schreef:
daantjuhhh schreef:

Ik heb de afgelopen 28 jaar al heel wat paarden gekend (en voel me daar niet beter door dan een ander hoor!) en idd, jij verwoord precies wat ik ook denk! Alertere paarden zijn vaak ook wat dominanter in onze ogen. Ik ervaar dat niet als nadeel. Geinig detail: Mijn paard is dus zo'n exemplaar met veel wit om de ogen en we hebben een PRE die dat niet heeft. En welke moet er voorop in een vreemde omgeving? Juist! De mijne! Alert is ie, maar niet ten nadele van het rijden. Hij ziet dingen veel eerder dan wie ook en dan heeft ie al lang kunnen vaststellen of ie er voor moet vluchten of niet. Zijn dominantie daagt hem uit tot moed. Een superfijn paard voor buiten dus! Desperado is meer van het 'whaah, dat had ik nog niet gezien! Ik ga vast'

Volgens mij lijken onze paarden érg veel op elkaar in karakter! Ik herken echt eigenlijk alles in wat je omschrijft! Wel heel grappig!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:28

Bis heeft dat idd ook... Dat alerte (en ok, soms is t een vreselijk sulletje hoor), en t iets al laaaaang gezien hebben. T is iig een errug dappere dodo, want met zn 1,5 jaar is ie al 100% bomproof, schrikt echt nergens meer van (behalve laatst van t mini-shet-merrieveulen wat alleen even dr hoofd draaide, weet je wel hoe levensgevaarlijk dat is? :') )

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:16

DeNIse997 schreef:
Nu hoor je wel eens zo nu en dan, dat paarden met veel wit om hun ogen,
Vaak dominante en dus 'stoute' paarden zijn.
Weet iemand waar dit vandaan komt?

Bovendien hebben appaloosa's dat ook (raskenmerk geloof ik) maar dan zou het hele ras appaloosa een dominant karakter hebben.
Klopt dit?
Of is dit gewoon een stom fabeltje?
Wit omrande ogen straalt toch angst of pijn uit?

[img]file:///C:/Documenten%20en%20settings/Denise/Mijn%20documenten/omrand3.bmp[/img]
[img]file:///C:/Documenten%20en%20settings/Denise/Mijn%20documenten/omrand%202.bmp[/img]
[img]file:///C:/Documenten%20en%20settings/Denise/Mijn%20documenten/oog%20omrand.bmp[/img]
hopelijk doen de links het!

hahah nee de links doen het niet!!
maar je kunt ook de serie Heartland lezen.
een superleuke serie waar je echt heel veel van leert.
ik heb de hele serie gelezen (zeer verslavend :D :P )
en je leert er ook super veel van!
je kunt ook alleen de laatste lezen: De wereld van Heartland.
Nogmaals het zijn het superleuke boeken waar ook dit soort gevallen wel instaan!! :D :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:01

Mijn Tinkerruin heeft het ook. Ook een hoger 'vlies' dan normaal. Geloof dat ze zoiets ook wel een varkensoog noemen?
Nou ja, als er één paard niet stout, eigenwijs of eigenzinnig is, dan is het Flynn wel. Dat is de grootste en liefste sul die je maar kunt hebben. Zijn moeder daarentegen, geen 'witte ogen' maar die stroomt over van het karakter :')
Dus nee, ik geloof er niet zo in.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:11

Alert is die van mij trouwens ook. Maar niet ten nadele (meestal :+ ).
Overigens heeft ie idd een grote bles!