geschoren mini-shetlander heeft kou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:34

Tjee je pony ziet er erg "opgeblazen" uit!
Kan idd samenhangen met wormbesmetting,verder heeft de pony een lusteloze lege blik.
Ik denk dat er echt meer aan de hand is dan enkel leverproblemen.Dat scheren wat je gedaan hebt is enkel symptoom bestrijding maar geen oplossing.(maar dat heb je al genoeg gehoord)
Vraag die bloedtest op!!!Zorg dat je die zwart op wit hebt,dan heb je bij een volgend onderzoek iets om te vergelijken.Zo weet je niet of ie vooruit of achteruit gaat met de gezondheid.
Heeft de pony vroeger veel op zand gestaan?Wie weet is er uit verveling of slechte voeding veel zand door de pony gegeten.Daar kunnen ze erg ziek van zijn.(test es wat verse drollen in een glazen vaas met water,als er zand op de bodem ligt na een poosje weken dan weet je dat er zand binnen is gekomen.)

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 14:36

Gebit is nagekeken... Ze krijgt 2 keer per dag handje recreatiemengeling voor pony's met daarbij telkens een paar wortelen. 2 keer per dag krijgt ze ook hooi, maar wel telkens voldoende zodat haar vorige portie nog maar net of nog net niet op is. We hebben haar een tijdje voordroog gegeven (mocht toen telkens meenemen van op werk) maar dit at ze echt niet graag, liet ze soms zelfs gewoon staan.
Telkens als we bij haar gaan krijgt ze ook nog paardensnoepjes.
Toen ze weekje op manege stond kreeg ze hetzelfde eten als de andere paarden, pavo brok + zwarte haver + gedroogde maïsvlokken. Hierbij werd ze erg kieskeurig (de ene maaltijd at ze alleen haar brokjes op en liet de rest liggen, dus gaven we haar de volgende maaltijd alleen maar brokjes en toen at ze de haver en maïs op die er nog in lag van 's morgens), dat is ook de reden waarom we bij haar recreatiemengeling zijn gebleven omdat ze dit met veel plezier opeet.

Wat de wormen betreft, ze volgt schema van dierenarts voor het ontwormen. Half december is het weer zover, moet alleen eens kijken met welk product ze dan moet ontwormd worden. Veel mensen denken aan wormen in bloed, maar dit wil dierenarts niet doen omdat ze veel te klein is en dit toch enige risico's met zich meebrengt. Weet eigenlijk niet of ze ook op wormen in bloed getest is geweest, dit moet ik eens navragen. Heeft dierenarts in ieder geval niets over gezegd.

funnyhorses

Re: geschoren mini-shetlander heeft kou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:40

Heb je het al eens met slobber geprobeerd?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:43

Bloedwormen is voor zo'n kleintje veel gevaarlijker dan de behandeling daarvan!! En met een gewone wormen behandeling raak je de bloedwormen niet kwijt. Zou gelijk bellen om te vragen of ze daar op getest is, en zoniet gelijk laten testen! Bloedwormen zijn een erg zware aantasting op de gezondheid. En het herstellen kost wel een paar maand, dus zo snel mogelijk achteraan!
En ik blijf er bij, geef dat kleintje een vriendje!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 14:44

funnyhorses schreef:
Heeft de pony vroeger veel op zand gestaan?Wie weet is er uit verveling of slechte voeding veel zand door de pony gegeten.Daar kunnen ze erg ziek van zijn.(test es wat verse drollen in een glazen vaas met water,als er zand op de bodem ligt na een poosje weken dan weet je dat er zand binnen is gekomen.)

De pony staat al vanaf haar 4 maand bij mij, heeft rond de leeftijd van 5 maand wrs begin van maagzweer gehad, maar doordat ze te klein was is dit nooit onderzocht en heeft DA dit dus nooit met 100% zekerheid kunnen vaststellen, wel hebben we toen alle maatregelen getroffen om dit op te lossen en ze heeft nadien ook nooit meer symptomen van koliek vertoond.
Ze heeft altijd in de tuin gelopen op gras, wanneer er in de winter minder gras was kreeg ze altijd voldoende hooi. Febr 2010 is ze samen met ons verhuisd en nu heeft ze apart stukje in de tuin. Hier staat sinds deze zomer geen gras meer op, maar ze mocht dan gewoon in het andere deel van de tuin waar wel gras stond en kreeg hooi. Dat hooi kreeg ze trouwens altijd in haar stal of in hooinet. Denk dus niet dat ze ooit zand heeft gegeten, maar zal het testen.
Slobber heb ik de laatste maanden niet meer getest. Vorig jaar wou ze dit niet opeten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:48

Welke slobber heb je probeerd?Vaak vinden ze een kruidenslobber erg lekker.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 14:53

Monster_tos schreef:
Bloedwormen is voor zo'n kleintje veel gevaarlijker dan de behandeling daarvan!! En met een gewone wormen behandeling raak je de bloedwormen niet kwijt. Zou gelijk bellen om te vragen of ze daar op getest is, en zoniet gelijk laten testen! Bloedwormen zijn een erg zware aantasting op de gezondheid. En het herstellen kost wel een paar maand, dus zo snel mogelijk achteraan!
En ik blijf er bij, geef dat kleintje een vriendje!

Mijn rijpaardje heeft hij wel willen ontwormen in bloed, Lore vind hij te klein. Ik bel deze avond of morgen om te vragen of ze ook getest is op bloedwormen. Nu bellen gaat niet want hij is zelf pas rond 5 uur terug op de praktijk, ik begin om half 5 wel met les geven en afhankelijk van hoe druk het zal zijn zal ik tijd hebben om deze avond te bellen of niet.
Uiteraard krijgt ze een vriendje maar dat moet nu even wachten. Nu een vriendje zou ook willen zeggen dat ze met 2 opgesloten worden in stal van 3 bij 4 wanneer het te koud is en wanneer het nog geen dikke vriendjes zijn wil ik dit liever niet (weinig plaats om elkaar uit de weg te gaan), ook problemen met voederen heb ik reeds besproken.

@funnyhorses: heb toen de slobber van AVEVE geprobeerd, zelfde wat mijn rijpaardje toen bijkreeg. Ga eens kijken welke slobber ze op manege hebben, van pavo denk ik en anders kan ik die ook nog wel proberen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:58

Die van aveve is niet zo lekker voor ze,mijn fjord haald daar (bijna) dr neus voor op en die eet echt alles.
Je kunt de slobber van Marstall proberen of de slobber van Mijten (kruidenslobber)die ruiken lekker en zijn ook goed verteerbaar.
Verder als de d.a. zegt dat ze leverproblemen heeft zo weinig mogelijk suikers en zetmeel geven,deze belasten de lever alleen maar meer.(dus ook geen snoepjes!!!)

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 15:03

funnyhorses schreef:
Verder als de d.a. zegt dat ze leverproblemen heeft zo weinig mogelijk suikers en zetmeel geven,deze belasten de lever alleen maar meer.(dus ook geen snoepjes!!!)

oei, daar zal ze niet tevreden mee zijn, ze is nogal gesteld op haar dagelijkse snoepjes en wortels... Snoepjes zullen we laten wegvallen, wortel beetje verminderen, maar wat kan ik haar dan in de plaats geven? In appel, peer,.. zitten ook vrijveel suikers als ik het goed heb.

mijn rijpaardje at deze slobber wel graag, terwijl die echt heel kieskeurig is... maar zal eens andere proberen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:09

Een worteltje veroorzaakt geen schade hoor,wel als het kilo wijze gebeurd!
Snoep beter even weglaten,das echt puur suiker.
Je kunt wel voor extra vitamine te geven bijv. een rode biet geven (wel gehalveerd aanbieden ivm eventueel verslikken)deze zijn gezond en lekker.Ook een stukje bloemkool mag ie hebben of de wortels van witlof.Wel alles goed schoon maken(zandvrij)
En gedroogd sneetje brood bij het eten vinden ze ook heerlijk.

Verder kun je proberen of ze bijv.Hartog luzerne lekker vind,Luzerne is zeer rijk is aan vitaminen, mineralen en essentiële aminozuren. Het haverstro verlaagt het eiwitgehalte. Deze combinatie zorgt voor een hogere kauwfrequentie, gezonde spijsvertering en ondersteunt spieropbouw. (want die heeft ze totaal niet)

Kende je deze site al?
http://www.voervergelijk.nl/

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 15:16

ga ik morgen eens naar kijken, moet nu naar werk vertrekken zodat ander paardje ook beetje aandacht kan krijgen voor de lessen beginnen :)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:38

Denk dat je het hooi op moet voeren naar onbeperkt en veel meer moet gaan voeren, die van mij krijgt een halve kilo speciale meusli per dag. Ze is op dit moment wat ondervoed, kan door te kort voer komen maar kan dus ook komen omdat de wormen mee eten. Een ontworm schema van de dierenarts is vaak niet goed, veel hebben alleen van invermectine gehoord en vergeten dat veel wormen daar niet op reageren. Pyranthel wel eens geprobeerd of Fenbendazol ?

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:21

ik hoop dat je snel het probleem gevonden hebt en de ziekte snel kan bestrijden

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 11:11

Letsdunit schreef:
Denk dat je het hooi op moet voeren naar onbeperkt en veel meer moet gaan voeren, die van mij krijgt een halve kilo speciale meusli per dag. Ze is op dit moment wat ondervoed, kan door te kort voer komen maar kan dus ook komen omdat de wormen mee eten. Een ontworm schema van de dierenarts is vaak niet goed, veel hebben alleen van invermectine gehoord en vergeten dat veel wormen daar niet op reageren. Pyranthel wel eens geprobeerd of Fenbendazol ?

Het hooi is eigenlijk onbeperkt, alleen leg ik niet de hele baal neer in haar stal omdat ze hem dan volledig over haar stal gaat verspreiden... Ze krijgt 2 keer per dag hooi, maar wel iedere keer genoeg om toe te komen tot aan de volgende voerbeurt. Momenteel is dit ongeveer 2 plakjes per dag. Dan is haar hooi meestal net op, dat kan je zien doordat er wel nog restjes tussen het stro liggen, als ik wat langer zou wachten heeft ze die er ook mooi vantussen gehaald. Ik ga eens wegen hoeveel voer ze momenteel krijgt, want 2 handjes per dag is nogal verschillend natuurlijk, dan kan ik dat lichtjes opbouwen, maar denk niet dat ze ver van die halve kilo per dag zal zitten. Ik ga straks eens nakijken op het schema welke ontworming er allemaal opstaat.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 12:35

Heb even afgewogen wat ze van voeding krijgt per maaltijd. Dat is ongeveer 175 a 200 gr per keer, dus per dag 350 a 400 gr recreatiemengeling van aveve. Hier zit Mais (gevlokt), gerst (gevlokt), spelt, luzerne, tarwezemelen en krachtkorrel in (heb de zak niet meer liggen, doe haar eten altijd in een ton, maar dit vond ik op de website). Volgens haar gewicht zou ze hiervan 350 gr per dag mogen eten bij geen arbeid (en dat heeft ze ook niet). Ik ga dit opvoeren tot 500gr per dag.
Ontworming: In juni is ze ontwormd met Equest pramox, dit is normaal voor alle soorten wormen, ook lintwormen en is goed voor 13 weken, half augustus hebben we haar dan ontwormd met Eraquell en dat hebben we half oktober herhaald (8 weken). Nu half december is het normaal met Equest, de gewone dan wel. Kan ik beter nog eens equest pramox gebruiken omdat die ook goed is tegen lintwormen?
Heb ook even opgezocht welke ontworming gebruik maakt van pyranthel (strongid-p) en fenbendazol (panacur pasta), en deze heb ik inderdaad nog nooit gegeven. Is dit aan te raden of kan ik beter bij equest (moxidectine) of equest pramox (moxidectine en praziquantel) blijven?
Ga nog even vragen aan manegehouder waar ik werk en waar ook mijn rijpaardje staat welke ontworming ze in tabletten hebben, omdat de grootste heel moeilijk doet met ontwormen had hij tabletten aangeraden maar weet nu niet van welk merk deze zijn (ik dacht alleen van Equimax en eraquell). Geef normaal aan beide paardjes dezelfde ontworming omdat ze samen minder dan 600kg wegen (de kleinste ontworm ik voor 50 kg en de grootste voor 450kg volgens schatting van DA).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:43

als je al 2x met een gewone ivermectinekuur ontwormd hebt zou ik terug voor de equest pramox gaan. 2x per jaar tegen lintwormen is geen overbodige luxe...

Mijn paard weegt naar schatting ook maar een 450kg volgens de DA, maar zij wordt steeds ontwormd voor 600kg. Onderdosering werkt resistentie in de hand...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:45

Heb je geen mogelijkheid om de pony te wegen?
Of anders met weeg-meet-lint,ik denk nml dat je pony toch wel meer weegt dan 50kg,en als dat zo is dan doseer je te weinig en dus voor nop(en wormen raken eraan gewend en gaan niet kapot)
Verder zou ik niet om de 8 weken doen ontwormen maar alle 12 weken,dat is nml een erg grote belasting voor die kleine en zeker met zn leverproblemen.
Zolang de pony alleen loopt en niet in contact komt met andere dieren is een wormbesmetting ook minimaal.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:47

Tegen bloedwormen heb je in ieder geval de moxidectine nodig. En ik zou toch even na vragen of voor 50 kg wel voldoende is.. Het lijkt mij wat aan de lage kant. En een te lage dosering kan erg gevaarlijk zijn door dat er wormen achter blijven die redelijk immuun zijn voor de bestreiding.

@ Funnyhorse, als zij al wormen heeft en er niet voldoende ontwormt word blijft de besmetting gewoon in het paard. Ze besmet zichzelf dan eigenlijk.

Edit: Mijn jaarling heeft ook bloedwormen gehad, en meneer heeft een spuit van volgens mij 500 gehad. Zo zwaar was hij toen echt nog niet, maar hij had het echt nodig. En heeft er gelukkig geen nadelige gevolgen aan overgehouden

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:56

Equest zou ik op dit moment niet doen,gezien de slechtere toestand van haar lever. Equest is best een zwaar middel en de lever moet dit wel kunnen verwerken. Het is zelfs een middel wat afgeraden wordt voor die ukkies maar ik weet wel dat sommige minifokkers er wel mee ontwormen. Equiworm-P ontworm ik vaak mee daar zit phyranthel in.
Die van mij weegt 75kg en is net zo klein en nog iets smaller, ik houd met ontwormen 100kg aan.
Je zou het hooi in een hooizak kunnen doen dan gaat het niet je hele stal door.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:04

pyranthel moet je dubbel doseren om de lintwormen mee te hebben.

100kg lijkt me idd een betere inschatting. gezien een stevige golden retriever en dergelijke al makkelijk 40kg kunne wegen...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:02

Monster_tos schreef:
@ Funnyhorse, als zij al wormen heeft en er niet voldoende ontwormt word blijft de besmetting gewoon in het paard. Ze besmet zichzelf dan eigenlijk.

Ja precies,ALS!
Maar als de pony geen wormen heeft hoeft ze ook niet zo vaak te ontwormen das alleen maar méér belasting voor zo'n klein beestje.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 18:16

petitparis schreef:
Mijn paard weegt naar schatting ook maar een 450kg volgens de DA, maar zij wordt steeds ontwormd voor 600kg. Onderdosering werkt resistentie in de hand...

Moet ontwormen van dierenarts voor 450 kg, maar dat zal ze niet wegen, eerder 400 kg. Ze is maar 1m48 en fijn van bouw.

funnyhorses schreef:
Heb je geen mogelijkheid om de pony te wegen?
Of anders met weeg-meet-lint,ik denk nml dat je pony toch wel meer weegt dan 50kg,en als dat zo is dan doseer je te weinig en dus voor nop(en wormen raken eraan gewend en gaan niet kapot)
Verder zou ik niet om de 8 weken doen ontwormen maar alle 12 weken,dat is nml een erg grote belasting voor die kleine en zeker met zn leverproblemen.
Zolang de pony alleen loopt en niet in contact komt met andere dieren is een wormbesmetting ook minimaal.

Heb geen mogelijkheid om de pony op weegschaal te zetten, maar ik weet wel dat ik haar nog kan oppakken als het echt nodig is en ik kan heus niet meer als 50kg in de lucht heffen. Mijn hond (Golden Retriever) weegt 27 kg (die kan wel nog op de weegschaal), is ook geen kleintje maar weegt dus heus niet zoveel. Ontwormen voor 100kg zou dan het dubbele zijn van wat ze weegt... De 8 weken is ontwormd zoals product het voorschrijft. Eraquell is maar 8 weken werkzaam.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:19

Als je denkt de pony echt te kunnen tillen dan ga je toch samen op de weegschaal hihihi
Maar wees voorzichtig met dat vele ontwormen hoor,das echt een aanslag op dat kleine lijfje!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 19:06

funnyhorses schreef:
Als je denkt de pony echt te kunnen tillen dan ga je toch samen op de weegschaal hihihi
Maar wees voorzichtig met dat vele ontwormen hoor,das echt een aanslag op dat kleine lijfje!

het is niet dat ik hele dagen met mijn pony in mijn armen in mijn tuin rond loop hoor :) Maar we hebben zelf geen trailer en als ze dus naar dierenarts thuis moest toen ze wonde had aan haar oog dat dringend moest genaaid worden, of als ze weekje naar manege ging of weekje op vakantie omdat wij zelf ook weekje weg waren dan verhuisden we ze in een grote auto of camionette. Maar daar kan ze natuurlijk zelf niet in of uit, dus dan moest ik ze zelf opheffen. De laatste rit met de auto dateert van begin september, en dan kon ik haar vlot in en uit de auto krijgen. :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:49

Misteryke schreef:
Geef normaal aan beide paardjes dezelfde ontworming omdat ze samen minder dan 600kg wegen (de kleinste ontworm ik voor 50 kg en de grootste voor 450kg volgens schatting van DA).

Je pony weegt veel meer dan 50 kg! Ik heb hier een bouvier lopen die al 40kg weegt..