Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.

schoentje schreef:Tuurlijk kan dat als je paard lekker 1.35m loopt. Dan schaf je een FEI paspoort aan, kost iets van 375 euro in de 4 jaar. En je telt honderd of 5 voor een 1 of 2 sterren concours neer. Dan moet je natuurlijk niet dat zelfde jaar met je luie reet op de Turkse riviera willen zitten!
) , trainer mee, ik weet niet wat ik nu nog vergeet... Ze zaten iig toen rond de 2500 per start. Bij de Junioren en de Young Riders kon ze niet verder, niet alleen omdat ze geen paard had (dat had ze wel weer kunnen vinden van iemand anders, meid kon goed rijden) maar ook simpel vanwege de kosten. Als je internationaal gaat doe je dat niet een keer per jaar van je vakantiegeld. betadine schreef:@schoentje: ja mischien wel wat verbitterd![]()
@sporter: vind jij veel nationale proeven 1m40 ? En vertel jij maar waar het verschil ligt tussen 1m20 en 1m40, voor mij zit dat verschil tussen je oren (als het paard het aankan tenminste)Mischien doe ik ooit wel mee aan zo een proef en het gaat er niet om of ik het kan betalen of niet, vind het gewoon heel duur om enkel al deel te nemen en de dag van vandaag vind je ook niet meer zomaar een sponser. Ook mensen met talent, vaak moeten ze diep in de portemonnee gaan om deel te kunnen nemen of kunnen ze het ook gewoon niet.
Ik loop niet echt met de droom om internationaal te rijden, vind nationale proeven al heel leuk en zoals hierboven beschreven heb je meer tijd om ook andere dingen te doen als je nationaal rijdt. Ik zou denk ik de druk niet aankunnen als er zoveel van me verwacht word, maar hier gaat het er vooral om dat dat de prijzen zo hoog zijn.
En mensen nog steeds geloven dat je enkel met talent aan de bak komt op internationale, niet dus. Met geld of voor getalenteerden met geluk.
Ik ken iemand die nationaal zeer goed rijdt en ook les neemt met enkele bekende koppen, iedereen is het erover eens dat die gast enorm veel talent heeft,hij kan met zowat alle paarden een proper parcours afleggen, ook met de moeilijkste paarden. Omdat hij heel goed het wereldje kent (zijn vader is fokker) stelde ik hem dus de vraag waarom hij niet internationaal loopt. Hij antwoorde heel simpel: als je kunt betalen mag je meedoen.
Urielle schreef:schoentje schreef:Tuurlijk kan dat als je paard lekker 1.35m loopt. Dan schaf je een FEI paspoort aan, kost iets van 375 euro in de 4 jaar. En je telt honderd of 5 voor een 1 of 2 sterren concours neer. Dan moet je natuurlijk niet dat zelfde jaar met je luie reet op de Turkse riviera willen zitten!
Binnenlandse internationale wedstrijden kan vast idd wel.
Maar een kennisje van me reed goed dressuur bij de pony's (met andermans pony) en kon internationaal gaan starten. Ouders hadden een vrij normaal, licht bovenmodaal inkomen. En lagen krom om het kind internationaal te kunnen laten gaan. Zij hebben het me ooit voorgerekend, want het bleef niet bij de inschrijving. Hotelkosten, stalkosten, de kosten van het vervoer, een verplichte VIPtafel afnemen () , trainer mee, ik weet niet wat ik nu nog vergeet... Ze zaten iig toen rond de 2500 per start. Bij de Junioren en de Young Riders kon ze niet verder, niet alleen omdat ze geen paard had (dat had ze wel weer kunnen vinden van iemand anders, meid kon goed rijden) maar ook simpel vanwege de kosten. Als je internationaal gaat doe je dat niet een keer per jaar van je vakantiegeld.
Nou heb ik het talent niet, dus ik maak me niet druk, maar ik denk niet dat internationaal rijden, zeker binnen een kader, voor iedereen is weggelegd.
schoentje schreef:ja, dat bedoel ik dus sporter.
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. En, zeker als pony of jeugdruiter, hoef je geen plaatsen te kopen als je goed genoeg bent. Je moet dan natuurlijk niet direct de aller mooiste wedstrijden willen rijden.
Zooist schreef:Ik heb een paard gekocht toen ik werkte en zelf geld kon verdienen met daarnaast een krantenwijk. Was toen al 23 jaar en bleef thuis wonen want anders lukte het helemaal niet.
Door te bikkelen en keuzes te maken heb ik nu mijn eigen mooie sportpaarden. Met behulp van manlief en een kennis lukt dat ook financieel en in tijd. Want ik werk naast 4 sportpaarden nog steeds 36 uur met huishouden, hond en priveleven met de bijbehorende verplichtingen.
Dus nogmaals, ik begon ook met niks, maar waar een wil is, is een weg!
Urielle schreef:Binnenlandse internationale wedstrijden kan vast idd wel.
Maar een kennisje van me reed goed dressuur bij de pony's (met andermans pony) en kon internationaal gaan starten. Ouders hadden een vrij normaal, licht bovenmodaal inkomen. En lagen krom om het kind internationaal te kunnen laten gaan. Zij hebben het me ooit voorgerekend, want het bleef niet bij de inschrijving. Hotelkosten, stalkosten, de kosten van het vervoer, een verplichte VIPtafel afnemen () , trainer mee, ik weet niet wat ik nu nog vergeet... Ze zaten iig toen rond de 2500 per start. Bij de Junioren en de Young Riders kon ze niet verder, niet alleen omdat ze geen paard had (dat had ze wel weer kunnen vinden van iemand anders, meid kon goed rijden) maar ook simpel vanwege de kosten. Als je internationaal gaat doe je dat niet een keer per jaar van je vakantiegeld.
Nou heb ik het talent niet, dus ik maak me niet druk, maar ik denk niet dat internationaal rijden, zeker binnen een kader, voor iedereen is weggelegd.
), stalling paard, en vergeet ook niet het eten en drinken wat je doet tijdens zo'n dag.sporter schreef:Ja maar ik zie hier al wat dingen in waarop je nogal kan besparen.
Hotelkosten je kunt ook in de vrachtwagen slapen en in de zomerkamperen.
Dat soort dingen met viptafels geld meestal alleen voor de gene die zich niet via de normale weg hebben gequalificeerd.
Trainer mee is ook niet noodzakelijk. 2500E per start is echt kul tenzij je met alle dikdoeners op zo'n wedstrijd mee wil doen.
Dan kan het goed in de papieren lopen.
) en zij zeiden dat dat een must was en dat zoiets ook behoorlijk in de papieren liep. Maar ik kan me voorstellen dat een gevestigde naam die al langer deel uit maakt van het kader en bijv. EK's mee heeft gereden al interessanter is op de startlijsten dan iemand die pas net naam aan het maken is bij de pony's. Attitude schreef:Urielle schreef:Binnenlandse internationale wedstrijden kan vast idd wel.
Ook die wedstrijden zijn aardig prijzig hoor.
Ik heb eens gegroomd op een meerdaagse wedstrijd in Weert.
Daar namen we dus wel een hotel ( hartje winter), stalling paard, en vergeet ook niet het eten en drinken wat je doet tijdens zo'n dag.
Dat is voor een normaal werkend mens niet te betalen.
sporter schreef:Attitude schreef:Ook die wedstrijden zijn aardig prijzig hoor.
Ik heb eens gegroomd op een meerdaagse wedstrijd in Weert.
Daar namen we dus wel een hotel ( hartje winter), stalling paard, en vergeet ook niet het eten en drinken wat je doet tijdens zo'n dag.
Dat is voor een normaal werkend mens niet te betalen.
Ja dit is al dertig keer vertelt en ik ga het nu voor de laatste keer vertellen.
Dat is het wel. Alleen niet iedere week en dan kan je niet ook nog eens een keer op vakantie.
Attitude schreef:sporter schreef:
Ja dit is al dertig keer vertelt en ik ga het nu voor de laatste keer vertellen.
Dat is het wel. Alleen niet iedere week en dan kan je niet ook nog eens een keer op vakantie.
Joh, volgens mij is dit een discussietopic![]()
En is jouw waarheid nog niet meteen mijn waarheid.
Wil je meedoen in de hogere klasse en ook nog leuk meedraaien, dan moet je frequent op concours, voor het wedstrijdritme alleen al.
Dan kan je toch niet 1 x in het jaar zo'n concours rijden.
Neonlight schreef:Ik heb internationaal dressuur van dichtbij meegemaakt, van een pony-ruiter en later iets minder van een juniorenruiter. De inschrijfgelden zijn huge, dit ook omdat het meerdaagse wedstrijden zijn met eten inclusief en stalling. Vaak komt er dus inderdaad nog een hotel bij. Ze zijn begonnen met een trailer, en daar kun je niet de caravan ook nog achter hangen. En zul je met 2 auto's moeten gaan. Bovendien in de winter is het niet altijd zo comfortabel om in een caravan te slapen. Ik weet wel dat ik het niet kan betalen. Onderhoud, trainingen en inschrijfgeld is toch een aardige kostenpost maandelijks gezien.
En om op sporter terug te komen, ja, internationale wedstrijden zijn nodig om ritme op te doen. Bovendien kunnen observatiewedstrijden er in opgenomen zijn.
Internationale wedstrijden zijn meerdaags en is niet te vergelijken met een 1-daagse wedstrijd.
Dat kan wel maar dat zijn dan wel wedstrijden in Nederland. Bovendien observatiewedstrijden waarvoor? Je hoeft niet in een kader te zitten om internationaal te rijden. Ja wel als je Aachen binnen wil rijden.