Afspraken met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:23

Waratje schreef:
Dilan1993 schreef:
Opvoeding bij mijn paard houdt oa in dat hij ook de gelegenheid krijgt om zich te vermaken zonder mij. Dan zet ik 'm los in de bak en geef 'm een bal of pion. Dan gaat ie er uit zichzelf mee spelen. Of hij negeert me gewoon compleet voor een aantal minuten, gaat ie lopen grazen ofzo.
Dat doe ik vooral, zodat ie niet vergeet dat ie ook nog paard is, en om het werk leuk te houden :) Want ik denk niet dat ie braaf blijft als ik alleen maar met 'm werk, zonder een spelletje of wat ontspanning op z'n tijd.
M'n paard mag van mij ook gaan rennen als ik 'm longeer, alleen als ik in het zadel zit, moet hij wel doen wat ik zeg, gewoon omdat ik wil dat hij onderscheid kan maken tussen spel en werk.

Nog steeds mis ik "samen" in deze voorbeelden. Hij krijgt een bal of een pion om zelf mee te spelen, zich te vermaken zonder baas, geen vriend die samen met hem plezier heeft. Paard heeft dat dus ook haarfijn door, hij negeert je.
Hij mag bokken aan de longe, wat fijn...... Bedenk dat bokken aan de longe ook voort kan komen uit frustratie, wat is daarop dan jouw antwoord? Het is nog steeds allemaal de baas bepaald en het paard heeft maar te accepteren. ;(

ja, als ik alles wat ik met mn paard doe moet gaan opschrijven, ben ik nog wel 3 pagina's aan het volschrijven :\ En daarbij het gevoel wat ik heb als ik met m'n paard bezig ben, dat valt toch niet te beschrijven via internet.

toch ook wel grappig, jij zegt dat ik geen vriend zou zijn voor m'n paard, terwijl al m'n stalgenoten (die het met eigen ogen zien) juist zeggen dat m'n paard juist heel sterk gericht is op mij ;) Lijkt me dat die het beter kunnen beoordelen he?

stienmasjien

Re: Afspraken met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:29

Mijn paard is 11, maar van opvoeding heeft hij toch nog niet veel gegeten. :')
Hij kan ondertussen netjes stilstaan, hapt niet meer naar iedereen die hij ziet en slaat niet meer in paniek wanneer je hem wil verzorgen. Dat is lang niet alles maar ik ben er al helemaal blij mee. :)

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:30

Waratje schreef:
Tammy_ schreef:
maar, dat mijn paard NIET door me heen MAG lopen is waar ja :j vind ik niet kunnen, ik heb respect voor mijn paardje, en hij moet ook respect hebben voor mij. en nee, dat houdt niet in dat ik dat 'afdwing' maar gewoon, net als ieder ander, heb moeten verdienen.

Ik maak geen afspraken met mijn paard over zaken die onder "normale omgangsvormen" vallen.
Ik ben zuinig op haar en zij is zuinig op mij, ingewikkelder is het niet. Oja, een afspraak die we wel hebben is dat er over heel veel te praten valt ;)

Dat heb ik ook.
ik heb geen echte afspraken ofzo met mijn (verzorg)pony...
Hij moet natuurlijk wel luisteren en blijven onthouden dat ik de baas ben,,
maar dat gaat (vrijwel altijd) redelijk. en anders dan weet hij gewoon dat hij op z'n kop krijgt ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:36

Dilan1993 schreef:
dat was meer een reactie op dat iemand zei dat een paard dat nooit zou onthouden. complete opvoeding is meer dan een lijstje :')

Opvoeding bij mijn paard houdt oa in dat hij ook de gelegenheid krijgt om zich te vermaken zonder mij. Dan zet ik 'm los in de bak en geef 'm een bal of pion. Dan gaat ie er uit zichzelf mee spelen. Of hij negeert me gewoon compleet voor een aantal minuten, gaat ie lopen grazen ofzo.
Dat doe ik vooral, zodat ie niet vergeet dat ie ook nog paard is, en om het werk leuk te houden :) Want ik denk niet dat ie braaf blijft als ik alleen maar met 'm werk, zonder een spelletje of wat ontspanning op z'n tijd.
M'n paard mag van mij ook gaan rennen als ik 'm longeer, alleen als ik in het zadel zit, moet hij wel doen wat ik zeg, gewoon omdat ik wil dat hij onderscheid kan maken tussen spel en werk.

Hij MAG spelen met een pion of zo. Dan vergeet hij niet dat hij paard is. Goh......

Ik mis toch iets essentieels in dit gebeuren: paardenvriendjes.

Mijn paard heeft geen pionnetje nodig om mee te spelen, daar heeft ze een kudde voor. Ze kan de hele dag aanklooien en doen en laten wat haar goeddunkt, daar heeft ze helemaal niemand bij nodig. Mijn paard heeft dus ook geen enkele reden om mij te negeren als ik er ben.
Het leuk houden voor mijn paard betekend in rap draftempo door paadjes scheuren die daar eigenlijk te smal en te laag voor zijn. DAT vindt ze leuk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:40

Dilan1993 schreef:
ja, als ik alles wat ik met mn paard doe moet gaan opschrijven, ben ik nog wel 3 pagina's aan het volschrijven :\ En daarbij het gevoel wat ik heb als ik met m'n paard bezig ben, dat valt toch niet te beschrijven via internet.

toch ook wel grappig, jij zegt dat ik geen vriend zou zijn voor m'n paard, terwijl al m'n stalgenoten (die het met eigen ogen zien) juist zeggen dat m'n paard juist heel sterk gericht is op mij ;) Lijkt me dat die het beter kunnen beoordelen he?

Daar ik jouw stalgenoten niet ken, zal ik niet zeggen of die iets beter kunnen beoordelen dan ik. Ik heb genoeg volk op stallen meegemaakt dat in staat was om een van frustratie stuiterend paard "vrolijk" te noemen om er niet zomaar op te vertrouwen dat mensen verstand van zaken hebben.
Toch vind ik nog steeds dat de manier waarop je je omgang met je paard omschrijft niet klinkt als "samen", als "vriendschap", maar veel meer als "baas - werknemer". Zal vast wel aan mij liggen....
Maarre, vraagje uit nieuwsgierigheid: staat jouw paard overdag ook in een groep buiten of alleen in een eigen wei/paddock?

Edit: zie net dat Ikke er ook al over begint.....

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:58

Ik vind dat zuinig op elkaar zijn wel een goede. Niet trappen, bijten, duwen, omver lopen en op mijn tenen gaan staan. Verder blijft hij meestal wel staan als ik dat zeg en hem los laat staan, maar ik neem het hem niet heel kwalijk als hij op zo'n moment wel een keer naar de hooikar wandelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:03

ikke schreef:
Dilan1993 schreef:
dat was meer een reactie op dat iemand zei dat een paard dat nooit zou onthouden. complete opvoeding is meer dan een lijstje :')

Hij MAG spelen met een pion of zo. Dan vergeet hij niet dat hij paard is. Goh......

Mijn paard heeft geen pionnetje nodig om mee te spelen, daar heeft ze een kudde voor.

Sterker nog, spelen met een bal of pion is meer iets voor roofdieren, namelijk het doodmaken van de prooi. Paarden hebben helemaal niets met iets vangen of doodmaken en zaken als ballen en kegels lokken alleen maar slechte gewoontes uit.

Verder ben ik het erg met ikke eens en kun je je paard niet opvoeden met een contract of afspraken lijstjes.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:59

Als ik dit alles lees denk ik toch: 'Oei ik ben slecht bezig' :+
Ik heb maar weinig op mijn 'lijstje' staan, nl. dat hij mij écht niet mag trappen of bijten of omver duwen en mij toch ook wel moet respecteren zoals ik dat bij hem doe. Voor ons werkt het zo heel goed, maar ik kan wel begrijpen dat er anderen zijn die meer regels nodig hebben.

Ik heb gewoon ook geluk met mijn paard eigenlijk .. 't Is een deugniet maar voelt me goed aan en weet gewoonlijk perfect wat op dat moment wel of niet mag :j Laat ik er wel gelijk bij zeggen dat dat niet altijd zo was - no sir! Sterker nog, het ging een tijd zelfs héél slecht en toen heb ik er zelfs een topic over geopend omdat ik het echt niet meer zag zitten :o .. Maar toen, na verhuis van stal en cursus bij Petra Vlasblom (op aanraden van Bokkers +:)+ ), even heel consequent de puntjes op de i gezet. Gelukkig is mijn paard heel snel met zulke dingen en zodoende is ons nieuw 'cont(r)act' ontstaan. :+:

ilyano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:10

Pas de stal uit als ik het zeg,
stilstaan met opstappen,
en als ik klaar ben met rijden krijgt hij altijd wortels, deze krijgt hij in zijn bak in de stal maar wel moet zijn halster of hoofdstel eerst af.

verder zeg ik voor het rijden vaker als je braaf bent krijg je wortels,
of als je braaf bent hoef je niet te werken, als je maar niet wegrend enzo..
op de manege verklaren ze me afentoe voor gek,
weet ook niet of het werkt maar misschien werkt het ooit wel eens en heb ik een braaf paard! :+

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:15

Voor al onze paardtjes geld:

-In de stal blijfen tot wij zeggen , kom maar.
En geen hoef eerder uit die stal!

-Niet happen.

-Niet op het hout knagen.

-Niet smiechten!
onder je weg lopen , opeens andere kant op , bokken enzovoort.

-Netjes aan het halster lopen , niet trekken.

-Ho is ho.

-Geen halsters in het land begraven , ja hebben we al een keer gehad.
7 halsters hebben ze in 1 zomer begraven.
Eind van de zomer word het land bewerkt vinden we opeens hun schat kamer.

-Niet ontsnappen.

-Niet elkaar afmaken.

-Ons heel laten.

En dat was het wel zo'n beetje.

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:18

Dilan1993 schreef:

Mijn paard heeft geen pionnetje nodig om mee te spelen, daar heeft ze een kudde voor.[/quote]
Sterker nog, spelen met een bal of pion is meer iets voor roofdieren, namelijk het doodmaken van de prooi. Paarden hebben helemaal niets met iets vangen of doodmaken en zaken als ballen en kegels lokken alleen maar slechte gewoontes uit.

Verder ben ik het erg met ikke eens en kun je je paard niet opvoeden met een contract of afspraken lijstjes.[/quote]

Een keer , de shetlander van de buren bij ons in het weiland.
Die werd wel goed opgejaagt.
Met hongerige oogjes.

En die werd ook gevangen.

Gelukkig weten de paarden wat , JIJ BENT ILEGAAL BEZIG! betekend , maken dat je wat anders gaat doen wat wel mag.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:21

dat opjagen dat jij bedoelt is even rangorde bepalen. Daarom dat je als je een nieuw paard introduceert je hem niet bij de rest zomaar mag gooien, je leert hem een dag de ene kennen en dan de volgende dag de andere. En dan als dat goed gaat eens samenzetten. Want anders gegarandeerd dat ze er met zn allen achter zitten en vaak proberen in te sluiten (was hier het geval zelfs na 2 dagen wennen per paard)

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:24

Dorienn schreef:
dat opjagen dat jij bedoelt is even rangorde bepalen. Daarom dat je als je een nieuw paard introduceert je hem niet bij de rest zomaar mag gooien, je leert hem een dag de ene kennen en dan de volgende dag de andere. En dan als dat goed gaat eens samenzetten. Want anders gegarandeerd dat ze er met zn allen achter zitten en vaak proberen in te sluiten (was hier het geval zelfs na 2 dagen wennen per paard)

Kan je garanderen.
Die was niet even een machts vertoon.
Als wij er niet waren geweest had ik niet geweten of het beestje er levend vanaf was gekommen.

Hij werd echt opgejaagt en nog net niet met de voorbenen gegrepen.
Ze wouden hem tegen de grond drukken en vertrappen ofzo.

De hengst , die stond rustig bij ons die vond het lekker dat hij gekroelt werd.
Wat dat betreft zijn merrie's de ergsten.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:32

De afspraken tussen mij en mijn (bijrijd)paard komen vooral neer op het respect hebben voor elkaar. Zo zal ik mijn training of planning aanpassen op de training die ze de dagen daarvoor heeft gehad of hoe zij zich voelt. Heeft ze bijvoorbeeld een aantal dagen achter elkaar in de bak gelopen dan ga ik met haar naar buiten. Is ze naar het strand geweest dan een rustige training.

Andersom betekent het vooral dat ze respect heeft voor mijn ruimte. Ze kon nogal lomp zijn en de neiging hebben om de stal in te lopen als ik in de deuropening sta en dat soort geintjes. Dus we hebben daarin wel wat regels afgesproken
- niet over mij heen lopen
- aanpassen aan mijn tempo tijdens het wandelen
- wachten met eten totdat ik het zeg (ze is erg op voedsel gericht en heeft iemand al een keer een flinke kopstoot gegeven dus vandaar dat ze echt moet wachten)
- niet (proberen te) grazen tijdens het wandelen of rijden

Door onderling respect voor elkaar te hebben en daar ook wat afspraken in te hebben kan ik haar ook gemakkelijker wat losser laten. Zo kan ik haar nu gemakkelijk los laten staan bij het afzadelen. Zij weet wat ze aan me heeft en binnen welke grenzen bepaalde dingen mogen of kunnen. Het onderlinge vertrouwen en de communicatie verbeteren hierdoor waardoor ik steeds lichter en vriendelijker kan gaan werken, want ik vind dat zelf prettig werken en het paard verdient dat. Maar daar moet je wel samen naartoe werken en groeien, bij ons een heel deel door grondwerk en daarin afspraken te maken.

svvliet96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:05

mijn paardje heeft nog wel is de neiging om te gaan bijten.
maar als ze het probeerd kijk ik dr aan en stopt ze al gelijk:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:09

samso1 schreef:
mijn paardje heeft nog wel is de neiging om te gaan bijten.
maar als ze het probeerd kijk ik dr aan en stopt ze al gelijk:)

Precies, foei zeggen kan altijd nog :j.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:17

Waratje schreef:
Dilan1993 schreef:

Daar ik jouw stalgenoten niet ken, zal ik niet zeggen of die iets beter kunnen beoordelen dan ik. Ik heb genoeg volk op stallen meegemaakt dat in staat was om een van frustratie stuiterend paard "vrolijk" te noemen om er niet zomaar op te vertrouwen dat mensen verstand van zaken hebben.
Toch vind ik nog steeds dat de manier waarop je je omgang met je paard omschrijft niet klinkt als "samen", als "vriendschap", maar veel meer als "baas - werknemer". Zal vast wel aan mij liggen....
Maarre, vraagje uit nieuwsgierigheid: staat jouw paard overdag ook in een groep buiten of alleen in een eigen wei/paddock?

Edit: zie net dat Ikke er ook al over begint.....

hij stond eerst alleen omdat ie hengst was, nu staat ie met 3 andere merries buiten in een paddock en het gaat prima :) Sinds ie samen met anderen staat is ie wel een stuk leuker in de omgang geworden. Hij is veel minder onrustig, reageerd minder fel op andere paarden. Van 't voorjaar, als de weides weer droger en begroeider zijn, gaan alle paarden dag en nacht het land op, met z'n alle.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:24

Hij luistert naar mij en ik naar hem. That´s it.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:30

zodiacje schreef:
Mijn afspraken zijn andersom;
Ik heb beloofd hem nooit te verlaten, hem nooit opzettelijk te kwetsen en hem een gelukkig leven te geven.
Volgens mij kom ik mijn afspraken goed na. :D

Deze is mooi! Zulke dingen fluister ik ook altijd in het oor van Tirzah :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:05

Lex schreef:

Zo simpel kan het zijn... Amen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:56

mrie schreef:
Lex schreef:

Zo simpel kan het zijn... Amen

Inderdaad, zo simpel zou het moeten zijn.

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:05

Hebben jullie ook zulke lijstjes aan de deur hangen voor jullie partners/kinderen?
- je mag pas naar binnen als ik naar binnen ben gestapt, denk erop: ik MOET eerst. ;)

Ik begrijp de opmerkingen wel over wat het paard allemaal moet doen/onthouden/kunnen en het gevoel van wat doe jij voor je paard. Ook ik heb regels, maar het klinkt naar mijn mening ook heel star en weinig flexibel om er ellenlange lijstjes van te maken. :?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:26

Quincy1974 schreef:
Hebben jullie ook zulke lijstjes aan de deur hangen voor jullie partners/kinderen?
- je mag pas naar binnen als ik naar binnen ben gestapt, denk erop: ik MOET eerst. ;)

Ik begrijp de opmerkingen wel over wat het paard allemaal moet doen/onthouden/kunnen en het gevoel van wat doe jij voor je paard. Ook ik heb regels, maar het klinkt naar mijn mening ook heel star en weinig flexibel om er ellenlange lijstjes van te maken. :?

ik wijk ook nog wel eens af van de regels die ik heb. heb er zelf niet echt een lijstje van. bijvoorbeeld met aansingelen ook, ja, ik vind dat een paard netjes stil moet staan aan je aansingelt. Mijn paard doet dat dus niet, maargoed, ik snap ook wel dat hij het vervelend vind. Dus ipv meteen een snok aan die singel te geven, doe ik van de ene singelstoot een gaat aansingelen, even met m'n paard kroelen en praten en 'm wat afleiden, dan weer een gaatje. Werkt beter dan de regel: sta stil als ik aansingel :')

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:53

Dilan1993 schreef:
Quincy1974 schreef:

ik wijk ook nog wel eens af van de regels die ik heb. heb er zelf niet echt een lijstje van. bijvoorbeeld met aansingelen ook, ja, ik vind dat een paard netjes stil moet staan aan je aansingelt. Mijn paard doet dat dus niet, maargoed, ik snap ook wel dat hij het vervelend vind. Dus ipv meteen een snok aan die singel te geven, doe ik van de ene singelstoot een gaat aansingelen, even met m'n paard kroelen en praten en 'm wat afleiden, dan weer een gaatje. Werkt beter dan de regel: sta stil als ik aansingel :')

Dat heeft ook te maken met het zo plezierig mogelijk voor je paard te maken en geen dingen van hem verlangen die niet eerlijk zijn. Als ik sommige mensen zie aansingelen dan mogen ze blij zijn dat ik hun paard niet ben }:)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:55

@ Alani, idd. Ik neem aan dat niemand het zelf fijn zou vinden als er ineens een riem strak aangesnoert wordt om je buik. Ik zou dan zelf ook een schop geven O:)