Waratje schreef:Dilan1993 schreef:Opvoeding bij mijn paard houdt oa in dat hij ook de gelegenheid krijgt om zich te vermaken zonder mij. Dan zet ik 'm los in de bak en geef 'm een bal of pion. Dan gaat ie er uit zichzelf mee spelen. Of hij negeert me gewoon compleet voor een aantal minuten, gaat ie lopen grazen ofzo.
Dat doe ik vooral, zodat ie niet vergeet dat ie ook nog paard is, en om het werk leuk te houdenWant ik denk niet dat ie braaf blijft als ik alleen maar met 'm werk, zonder een spelletje of wat ontspanning op z'n tijd.
M'n paard mag van mij ook gaan rennen als ik 'm longeer, alleen als ik in het zadel zit, moet hij wel doen wat ik zeg, gewoon omdat ik wil dat hij onderscheid kan maken tussen spel en werk.
Nog steeds mis ik "samen" in deze voorbeelden. Hij krijgt een bal of een pion om zelf mee te spelen, zich te vermaken zonder baas, geen vriend die samen met hem plezier heeft. Paard heeft dat dus ook haarfijn door, hij negeert je.
Hij mag bokken aan de longe, wat fijn...... Bedenk dat bokken aan de longe ook voort kan komen uit frustratie, wat is daarop dan jouw antwoord? Het is nog steeds allemaal de baas bepaald en het paard heeft maar te accepteren.
ja, als ik alles wat ik met mn paard doe moet gaan opschrijven, ben ik nog wel 3 pagina's aan het volschrijven
En daarbij het gevoel wat ik heb als ik met m'n paard bezig ben, dat valt toch niet te beschrijven via internet.toch ook wel grappig, jij zegt dat ik geen vriend zou zijn voor m'n paard, terwijl al m'n stalgenoten (die het met eigen ogen zien) juist zeggen dat m'n paard juist heel sterk gericht is op mij
Lijkt me dat die het beter kunnen beoordelen he?
Want ik denk niet dat ie braaf blijft als ik alleen maar met 'm werk, zonder een spelletje of wat ontspanning op z'n tijd.
vind ik niet kunnen, ik heb respect voor mijn paardje, en hij moet ook respect hebben voor mij. en nee, dat houdt niet in dat ik dat 'afdwing' maar gewoon, net als ieder ander, heb moeten verdienen.
.. Maar toen, na verhuis van stal en cursus bij Petra Vlasblom (op aanraden van Bokkers