Brave merrie verandert in rodeo stier!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Brave merrie verandert in rodeo stier!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:00

Punt is dat ze waarschijnlijk toen je zusje eraf is gevallen heeft ontdekt hoe dat spelletje werkt en daar heb je nu problemen van :\

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 13:34

Apple schreef:
Punt is dat ze waarschijnlijk toen je zusje eraf is gevallen heeft ontdekt hoe dat spelletje werkt en daar heb je nu problemen van :\

Ik ben er ook af gevallen. ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 13:35

ChristaMoor schreef:
Heb even meegelezen. De paarden daar op stal krijgen geen hooi, maar (voordroog) kuil van goede kwaliteit. Ben wel benieuwd wie je heeft geholpen :)

Foutje. :=

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:41

hey Ts.

Ten eerste wat ben je goed op weg zeg, heb dit hele topic doorgelezen. Fijn dat je pijn eerst uitsluit.

Ik wil even mijn ervaring met je delen, in de hoop dat je er iets aan hebt. Want mijn paarden die zijn zo gevoelig op mij dan die van jou ook is. Als ik wat gespannen ben hoef ik er totaal niet op te gaan zitten, want dan heb ik ook dit probleem.

Het rijden van een paard is een samenspel tussen mens en dier, een gevoelenskwestie. Als ik wat gespannen ben en denk het is een bommentje en dat ontploft straks, dan gebeurt dat ook. Ik heb toevallig ook een merrie staan, die op mijn zenuwen reageert, onbewust breng je dan iets over waar het paard weinig vertrouwen in heeft, en lok je ook iets uit bij haar. Ik heb een periode gehad dat het ook bijna dagelijks zo ging, toen kreeg ze nog een halve kilo basisbrok en dit twee keer daags met veel hooi, en ben toen alles nagegaan. Maar het bleek totaal aan mezelf te liggen, onbewuste signalen etc. En het er eigenlijk op wachten dat ze dat gaat doen. Als zei nu wat gespannen is denk ik bij mezelf, lalalala en negeer ik het gespannen en probeer ik die ontspanning op te zoeken, en gewoon door mijn eigen gevoel en probeer ik haar zo naar die ontspanning te begeleiden, wat erg goed gaat!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:46

xx_Kelly_xx schreef:
Apple schreef:

Ik ben er ook af gevallen. ;)

Maar ze is pas begonnen met dat gedrag nadat je zusje er af was gevallen toch? Dat jij er daarna ook afgevallen bent dat is alleen maar logisch en vervelend omdat ze weet dat ze jou er ook af krijgt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 15:01

Mijn zusje is er afgevallen door dat bokken, dus toen is ze wel begonnen met het gedrag maar al toen me zusje er nog op zat. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:06

ik hoop voor jou dat als het effectief uittesten is, dit snel weer over gaat. Alleszins veel succes

Mijn eerste gedachte was toch ook een hormonaal probleem. Meeste merries "vallen stil" in de winter. Sommigen niet en zijn door de koudere temperaturen extra gevoelig en plakkerig. Bij on sop stal is er ook nog eentje hiervoor behandeld. Die merrie verdroeg niet langer contact op het bit en plakte alleen nog maar tegen het linker been en liep bijgevolg zo krom als een banaan. Op de koop toe was ze al zeiknat na 10 minuten... heb er ook eentje geweten die haar ruiters er steevast afbokte in het voorjaar, wanneer de cyclus weer op gang moest komen. regumate of accupunctuur en paardlief liet iedereen weer netjes opstappen en wegrijden...

"Zenuwpezen" met teveel energie moet je trage energie geven. Minder brok eventueel nog wat hoogwaardiger ruwvoer zoals luzerne of als ze dit lekker vinden bietenpulp. Dit kan ook onder ruwvoer gerekend worden, maar kan je door de brok mengen.
Eventueel ook olie geven. dit kan gaan van een scheutje tot een kopje per dag. in principe zijn alle (sla)olies goed (olijf, zonnebloem, maïs, soja, maïskiem), alleen bij grote hoeveelheden een scheutje lijnzaadolie erbij doen om de omega 3-6-9 balans niet te fel te verstoren...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 15:25

Ik hoop het ook, merk wel dat het gister al minder fel en hoog was als daarvoor maar we zullen zien, hou jullie op de hoogte. Ik zal eens kijken en overleggen (ook met mams) wat we haar kunnen voeren zodat ze ook wat aankomt. Ze is niet te dun, maar ze kan wel wat meer vet gebruiken. Kreeg ook de tip van iemand om haar muesli te geven, wat is jullie mening hierover?

Bedankt voor alle reacties, zal er zeker wat mee doen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:39

Dit topic blijf ik even volgen. Ik zou graag willen lezen of het na een tijdje beter gaat.
Bij mij is de enige remedie tegen bokken gewoon vooruit rijden. Voor mijn part crosst het paard een half uur door de bak. Dat is dan zijn probleem want daar wordt hij moe van en ik niet. Wil hij terug naar draf, krijgt hij terug been en moet hij terug doorgalopperen. Paarden zijn niet dom en maken zich echt niet moe als het niet moet. Hij geeft het dus ook snel op om te klieren :).
Verder gewoon echt bezig blijven, constant overgangen, veel figuren rijden zodat ze bezig blijft met op jouw te letten dan dat ze kan gaan klieren en verzinnen wat ze gaat doen.
Succes nog.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:43

xx_Kelly_xx schreef:
Mijn zusje is er afgevallen door dat bokken, dus toen is ze wel begonnen met het gedrag maar al toen me zusje er nog op zat. ;)

Dat bedoel ik, toen is het haar gelukt om iemand eraf te krijgen namelijk je zusje. Vervolgens is het haar ook gelukt om jou eraf te krijgen en was helemaal het hek van de dam :-)

Als je zusje bij die bokpartij was blijven zitten had ze het misschien niet meer geprobeerd :-)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 19:47

Apple schreef:
xx_Kelly_xx schreef:

Dat bedoel ik, toen is het haar gelukt om iemand eraf te krijgen namelijk je zusje. Vervolgens is het haar ook gelukt om jou eraf te krijgen en was helemaal het hek van de dam :-)

Als je zusje bij die bokpartij was blijven zitten had ze het misschien niet meer geprobeerd :-)

Ow okee, snap we mekaar. :)

marjoleinx15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:56

Naar de veearts toegaan?

mvr_schouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:02

Misschien zit je paard in puberteit?
Klinkt misschien raar, maar dat hebben paarden toch ook ? xd

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 20:03

3de Update

Me zusje mag een tijdje op een pony rijden van de stal eigenaar, deze is voor haar ook veel beter te houden en zo kan zij ook blijven rijden want we durven het nog niet aan om haar op Wieb te zetten, dan vraag je om problemen.

Vandaag wel gereden, stond even te twijfelen toch maar gedaan. Met de gedachte van gewoon in stap beginnen en wat ik allemaal ga doen en tot hoe ver we komen, we zien het wel. In stap op het begin zag ze opeens allemaal tuinkabouters, er stond muziek aan in de kantine en mevrouw liep een beetje te panieken om niks. Ik zat er op met zo'n gedachte van: jij krijgt mij er deze keer niet af. :)

Reed trouwens weer met een springzadel omdat ik hier iets zekerder in zit als ze gekke dingen van plan is. Naja na een tijde, rustig, holle rug, zitten, handen stil, werd mevrouw ook rustiger. Ze ging mijn hand opzoeken en we hebben een beetje figuren gereden en ik heb een beetje gekeken van: als ik dit doe, wat doet zij dan (beenhulpen etc) en hoe reageert ze hierop. Ze liep erg goed, zelfs beter als hiervoor. Madam werd vanzelf rustig en de kabouters waren ook weg (was eerlijk gezegd ook echt niet onder de indruk).

Ben zo een half uur doorgegaan, alleen maar in stap, daarna gevraagd of mijn stal eigenaar wilde helpen omdat ik toch wilde zien wat ze in draf deed. Dus dat deed 'ie. Nog steeds op mezelf zitten letten over wat ik van haar vroeg, hoe ik dat deed en hoe ze reageerde en mijn eigen houding. Weer in een ''sukkel''drafje. Aangespoord en ja hoor, daar ging ze weer, een bok/trap. Ik zat lekker stevig in het zadel en had zoiets van: bok jij maar lekker, je word het vanzelf zat. Terwijl ze bokte, handen naar voren, en aangespoord. Vond ze niet zo leuk maar ze draafde wel door, dit ging even goed, ze ging weer langzamer lopen en weer aangespoord, oren naar achter, maar geen bok. Zo een tijdje doorgegaan, af en toe een bok tussendoor en dan spoorde ik haar weer aan, mijn zelfvertrouwen groeide met de minuut.

Na ong. een kwartier/20 minuten gaf ze het op en liep ze weer als dat makke schaap door de bak heen, zocht mijn hand weer op en kon haar leuk rond sturen, yes 1-0 voor mij. :) Paar rondjes gereden en afgestapt terwijl het echt super ging. Was erg trots.

Morgen heeft ze een rustdag, zaterdag heb ik les en ja denk dat ze het nog steeds gaat proberen, dat vang ik dan net zo op als vandaag en als het goed is geeft ze zichzelf dan na een tijdje over aangezien ik geen angst meer voel en ik het gevoel heb dat er verbetering in zit.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 20:05

mvr_schouten schreef:
Misschien zit je paard in puberteit?
Klinkt misschien raar, maar dat hebben paarden toch ook ? xd

Paard is 7 dus als het goed is heeft ze die tijd al gehad. ;)

Thunder_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:35

Wauw, goed dat het al wat beter gaat :)
Ik heb het topic een beetje gevolgd, en ik vind het heel knap van je dat je er toch telkens weer op gaat (y) De aanhouder wint uiteindelijk toch zo te zien.. ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 22:19

Naja ik moet zeggen dat ik zonder hulp van mams, stal eigenaar en mede stalgenoten het echt niet had gered. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:56

Super dat het zo goed gaat! *\o/* Als mijn merrie een frisse bokbui had in haar puberteit (en bokken dat kan ze wel, gelukkig kan ik ook goed zitten) riep mijn instructrice altijd: gewoon doen alsof je gek bent, lekker doorrijden.
Dus ik: bokken? wie bokt hier? Wij zijn gewoon aan het draven hoor!

Enige humor heb ik toch altijd wel nodig om het een beetje luchtig te houden, moet niet alles zo serieus nemen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:03

Mijn complimenten voor je manier van oplossen TS! Super dat je wilde uitsluiten dat ze pijn had en het zadel niet goed lag. Weet zeker dat het goed gaat komen, jij zult ook steeds meer vertrouwen krijgen en je merrie gaat doorkrijgen dat dit niet werkt.
Kijk uit naar het vervolg.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:04

xx_Kelly_xx schreef:
Naja ik moet zeggen dat ik zonder hulp van mams, stal eigenaar en mede stalgenoten het echt niet had gered. :)

Hé zeg, je hebt ook moed en doorzettingsvermogen nodig om hulp te vragen en naar advies te luisteren. Knap dat je dat doet. +:)+

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:37

Ik volg even :o (anders kan ik het weer niet terug vinden)

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:15

Knap TS en een beetje hulp op zijn tijd helpt je net even op de momenten dat je het nodig hebt!
1-0 voor jou, ga zo door!

mvr_schouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:20

Respect datje er telkens weer op gaat! :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 10:10

Dankje voor de leuke reacties, vanmiddag om 2 uur heb ik les, en gisteren heeft ze een vrije dag gehad. Dus ben benieuwd, ze zal het nog wel proberen denk ik. Ik ben wel blij dat de rodeo sprongen veranderd zijn in bokken.. want af en toe wist je niet wat je meemaakte als je er opzat. :=

Maar de aanhouer wint. :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:24

En hoe was het vandaag ts?