Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Huertecilla schreef:Ook mbt het wegenverkeersreglement is er geen probleem.

OKHannes schreef:Huh, ongelovelijk de reactie hierboven. Nee, ben nooit in mijn leven in volle rengalop over asfalt gegaan. Eigenlijk niemand die ik ken in de paardenwereld. Had ik ooit wel gedaan had ik nooit meer een voet op de manege hoeven zetten .....Levensgevaarlijk voor de paarden en andere weggebruikers. Als dit bewust door de berijders wordt gedaan kan het me eigenlijk weinig bommen als ze zich te pletter storten. Als het maar niet tkv de paarden gaat. Een rengalop over spekglad ZOAB is wel wat anders dan een klein weggetje van ruw asfalt in de Spaanse bergen waar HC naar verwijst
TS, waren het toevallig een witte en voskleurige arabierachtige ponies? Dan rijden ze ook nog wel eens in de madepolder tussen Monster en Den haag en staan ze naar mijn idee in die omgeving......
easygoing schreef:Kan me idd ook niet heugen dat ik ooit zulke domme dingen gedaan heb en ik rij toch echt al vanaf mn 4e jaar.

Jade15 schreef:easygoing schreef:Kan me idd ook niet heugen dat ik ooit zulke domme dingen gedaan heb en ik rij toch echt al vanaf mn 4e jaar.
Kan het me niet voorstellen. Wel knap van je. Iedereen doet toch wel eens domme of onverantwoordelijke dingen? Zeker als je jong bent met of zonder paard. De kranten staan er vol mee. Mij lijkt het niet fijn om als ik bejaard ben te bedenken dat ik nooit een avontuur heb beleefd in mijn leven omdat ik me altijd aan alle regels en verwachtingen van anderen heb gehouden.

Jade15 schreef:Nee dat ben ik met easygoing eens hoor maar was zij er wel bij dan? Anders blijf ik erbij dat ik eerst enig bewijs wil zien van onverantwoord gedrag. (minstens een digitale foto / film) Pas dan ga ik fijn meebabbelen hoe vreselijk zielig het allemaal is en plannetjes bedenken om die meiden hun verzorgpaarden af te laten pakken. Mij maakt dat niet uit, zelf heb ik er toch een![]()
Dorienn schreef:HC, je bent toch niet van mening dat die paarden gaan denken: goh zoo jammer dat ik niet kan galopperen op asfalt...![]()
Met het paard heb ik het nog niet geprobeerd, draven gaat goed dus galop zal geen probleem zijn. Ook nog geen slipper gehad, ze hebben geen ijzers. De pony vroegere jaren, daar heb ik wat mee afgecrosst, asfalt, bermen, open velden. En nu is ze 16 en nog nooit een blessure gehad.

VivaLaVida schreef:Maar misschien ben ik iets zuinig op mijn paarden, ben alleen maar blij met die eigenschap. Domme dingen die je als je klein bent of als je niet beter weet

Huertecilla schreef:VivaLaVida schreef:Maar misschien ben ik iets zuinig op mijn paarden, ben alleen maar blij met die eigenschap. Domme dingen die je als je klein bent of als je niet beter weet
Zoals ik al schreef is het erge dat zoveel kasplantjes in NL er blijkbaar niet tegen kunnen door suboptimale leefomstandigheden, onvoldoende beleerd zijn en zoveel ruiters blijkbaar niet vaardig genoeg zijn voor rengalop op nat asfalt.
Dat dan ánderen die wel etc, als onverantwoordelijk verwijten is het NL poldermodel; alles boven het maaiveld moet afgehakt.
Zoals Bandida schrijft; goed ontwikkeld en -beleerd, onbeslagen, buiten de bebouwde kom; gewoon niet inhouden, lekker laten gaan. Moet/wil je stoppen? Hele ophouding met begrenzing aan de voorzijde en klaar.
Kan/durf/wil je dat niet? Prima. Jouw keuze. Verwijt het een ander en diens paard(en) niet als die dat wel kunnen/willen/durven. Dát is namelijk normaal en gewoon toegestaan. Wellicht niet meer normaal in NL en dat is triest.
OKHannes schreef:Misschien vind jij dat het kan HC maar hier in de randstad, binnen de bebouwde kom is het een situatie die jezelf, je paard en misschien nog belangrijker, anders weggebruikers in gevaar brengt. We zitten hier niet op een verlaten berg in Spanje waar je weinig andere mogelijkheden voor een goede, lange galop hebt....Bovendien vinden de meeste DA´s zo niet alle DA´s hier in NL het zeer onverstandig zo niet dom om over een langere afstand een zwaardere inspanning (en dan heb ik het niet over voor de kar, onbelast een stuk draven, maar belast in volle galop) op asfalt te plegen...kan zeer slecht uitpakken voor pezen en gewrichten. Heeft niets met ontwikkeling van het paard etcetc te maken. Minjn paard kan het prima aan maar ik vind het zeer dom om de gezondheid van je paard op die manier op het spel te zetten....
Dat probeer ik al 4 blz te vertellen, het is zo slecht voor pezen en gewrichten. Het is zelfs aan mij bevestigd door meerdere dierenartsen!! Stappen en draven is geen probleem, werkt zelfs stimulerend voor sterkere pezen. Maar galopperen is not done.