Hoofdstel thuis al indoen, met halster eroverheen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjanw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:16

wij hebben het ook wel gedaan, thuis al een hoofdstel in en daar een halster over en zo op de trailer.
idd de eerste wedstrijd is al spannend genoeg dus ik denk probeer zoveel mogelijk stress te voorkomen!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:19

Voor concoursen die niet al te ver zijn doen wij het ook regelmatig met onze hengst, scheelt enorm veel tijd&stress.

Concoursen die wat verder zijn ca. een uur rijden doen we het niet.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:15

Het kan wel. Alleen ik denk dat je paard wel gaat schuimen, vanwege het hooi + bit.

Aieshja

Re: Hoofdstel thuis al indoen, met halster eroverheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:05

Wij geven tijdens het rijden en vlak voor het rijden nooit hooi, dus ik heb daar geen last van...

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:04

Typisch bokt: Krijg eerst je paard onder controle voordat je naar een wedstrijd gaat??? Ook M/Z ruiters doen hun hoofdstel thuis om!!

Optie 1: Sommige paarden zijn gewoon erg onrustig op een ander terrein en het is veiliger voor jezelf en zeker voor anderen om hetgeen te doen wat jij prettiger lijkt/vindt!
Als je zorgt dat hij nergens achter kan blijven haken kun je prima je hoofdstel thuis omdoen, teugels eraf en de trailer in! Voorkomt een hoop gestress om daar het hoofdstel in te krijgen!

Optie 2: koop idd klipjes aan je bakstukken zodat je alleen het bit nog in hoeft te doen, ideaal voor onrustige paarden.

Optie 3: Hoop gemartel om het hoofdstel buiten de trailer om te doen! Met als gevolg dat je paard misschien ergens anders loopt :)

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:11

zolang je haar goed vast zet aan het halster niet aan het hoofdstel dus , en ze nergeends achter kan blijven haken , moet het goed komen ;)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:12

Helemaal opgezadelt komt meestal ook goed, doe ik ook regelmatig.

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:58

zou ik nooit doen want het paard kan zich bezeren => laat je paard of pony nooit vast staan met zijn hoofdstel aan
je kunt wel zoals de andere denk ik al vermeld hebben het hoofdstel in de trailer aandoen.
en dan uitladen dan achteraf weer uitdoen en inladen of je kunt ook het hoofdstel afdoen in de trailer en het halster aandoen

maar laat nooit maar echt nooit of te nemmer je paard vast met zijn hoofdstel dit kan ernstige schade toebrengen!

Gr

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:57

Als je een halster om het hoofdstel doet moet dit meestal goedkomen.

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:06

Aieshja schreef:

meestal zeg je...

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:14

Met alleen een halster om in de trailer kan ook veel dingen misgaan, achter alles zit een risico.

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:21

Nu het buiten zo vies en nat is, zetten wij ze ook met zadel en hoofdstel en halster op de trailer.
Dan staan we daar niet in de regen op te zadelen.
Het is maar 10 tot 15 minuten rijden dus dat valt wel mee. Als ze klaar zijn, zadelen we ze wel af en zetten ze dan met deken op op de trailer. Bij een nieuw paard doen ik hoofdstel pas af op de trailer, als we elkaar beter kennen doen we dit ook wel buiten de trailer.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:35

emmatje_ly schreef:
Aieshja schreef:

meestal zeg je...

Tja er kan altijd wel wat misgegaan, tijdens het rijden kun je ook met je hoofdstel ergens achter blijven hangen :P
Dan zou je ook geen deken op kunnen doen in de trailer want dan kunnen ze ook ergens achter blijven hangen....

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 01:06

Haha laatst blijf mijn hengst met zn hoofd achter een pilaar hangen omdat ie een mooie merrie zag, dat vond ik wel uber lomp!

Toen dacht ie, oei, niet meer omkijken naar de dames want dan loop k tegen een pilaar op.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:07

ik zet ze ook altijd opgezadelt op de trailer en dan halster erover heen , het zijn goed opgevoede hengsten maar voor ieder zijn veiligheid wil ik dit niet op concours doen, nooit geen problemen mee gehad.
Als ts dit een fijner idee geeft voor haar eerste concour moet ze dit gewoon doen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:24

Ja, kan best.. ik ken genoeg die opgezadeld en wel bij les komen. Deken over het zadel heen, halster over het hoofdstel, teugels gewoon opdraaien en door de kinriem vastzetten. (Pappa of mamma die moet rijden is dan heel laat thuis van het werk en scheelt dan dat je thuis al gepoetst en opgezadeld hebt, dan kun je meteen weg als die thuis zijn en bij les spul er af en klaar)

Zou het halster wel even een gaatje groter maken, anders zit het zo strak.

En hooi.. neem even een netje mee en geef hem het op de terugreis. Geef hem gewoon thuis even wat eerder eten, dan hoeft ie niks op de trailer heenweg. Een paar uurtjes zonder eten overleven ze wel.
Laatst bijgewerkt door Elan_GV op 14-11-10 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:27

Je het ook halster die je zo los kunt maken dat je deze aan kunt houden, hoofdstel erover als je op wedstrijd ben en het halster er daarna onder uit halen. Ik heb een oude Anky waarbij dat kan. Ik weet niet of dit bij de nieuwe anky's nog kan.

Noot: nagekeken de anky halsters hebben nog steeds dit systeem.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 14-11-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:28

Dat is toch een geknutsel van niks?

Gewoon hoofstel aan doen. Halster er overheen (gaatje groter) en dan op wedstrijd trek je hem er zo overheen weer af en klaar.. Hoef je geen anky halster voor hoor..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:33

Elan_GV schreef:
Dat is toch een geknutsel van niks?

Gewoon hoofstel aan doen. Halster er overheen (gaatje groter) en dan op wedstrijd trek je hem er zo overheen weer af en klaar.. Hoef je geen anky halster voor hoor..

Kan me voorstellen dat wanneer je een mooi hoofdstel hebt dit ook zo wilt houden, ik vind het overigens gevaarlijk om een paard met hoofdstel in een trailer te zetten, Wat als hij ergens achter blijft haken. Er zit dan wel een bit in zijn mond.
Ik heb geleerd om nooit een paard met een bit vast te zetten. Ik heb wel eens hier ergens op bokt een topic gelezen over een paard dat met bit en al er vandoor ging op de teugel ging staan en met alle gevolgen van dien.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 14-11-10 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:34

Schangah: Hij staat dan ook vast aan het halster, niet aan het bit... :+

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:36

Janine1990 schreef:

Ik heb het over achterhaken niet over vastzetten aan het bit, graag wel goed lezen. B-)
Laatst bijgewerkt door Schangah op 14-11-10 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:37

Ik heb niet alles gelezen :o
maar er zijn 2 opties:
1) je doet het hoofdstel in de trailer in, als je op het terrein bent en laadt dan af
2) je laadt af, je doet op het wedstrijdterrein tussen halster en hoofdstel(gevaarlijk moment bij drukke paarden) een halsband om en die klik je vast aan het halstertouw, zo heb je iets meer rust om het hoofdstel in te doen (ik heb een 'pinken'halsband gekocht voor deze doeleinden)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:39

Schangah schreef:
Janine1990 schreef:

Ik heb het over achterhaken niet over vastzetten aan het bit, graag wel goed lezen.

Waarop slaat dan 'Ik heb geleerd om nooit een paard met een bit vast te zetten.'
Of lees ik nu zo scheef???

Weet ook niet hoe jouw trailer er van binnen uit ziet, maar ik ken geen trailers/vrachtwagens met dingen aan de binnenkant waar een paard achter kan haken met halster dan wel hoofdstel....

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:42

Volgens mij staat er met en niet aan. Goed lezen....

Aan een bit vast zetten zou helemaal dom zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:45

Oké, nou dan heb ik dat verkeerd gelezen.

Maar waar in de vrede kan een paard achter blijven haken in de trailer?

Evenals het voorbeeld dat je aanhaalt, paard dat er vandoor ging en in de teugel ging staan... Imagine een paard dat gek wordt, ruiter er af gooit en er vandoor gaat en in de teugel gaat staan...
Moet je dan ook maar bitloos gaan rijden vanwege dat wat er kán gebeuren?

Of een paard in de trailer het hoofdstel om doen, uitladen en hij vliegt er vandoor...

Ja sorry, ik vind het ver gezocht....