Wanneer veulen beleren, zonder te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:10

Sodeletuut schreef:
Klopt, en al zag hij er wel al volwassen uit, dan zijn de groeischijven toch pas dicht met 4 (?) jaar. Maar dit helpt wel mee, want wie gaat er nou op een puppy zitten. :D

Sonjim, dat klinkt prima. :j

groeischijven van de rug gaan pas dicht tussen de 6 en 8 jaar. dus altijd rustig aan doen met rijden tot zeker 6 jaar ivm de wervels naar mijn mening. longeren schijnt niet goed te zijn voor de pezen ivm met de drukverdeling maar dat heb ik gelezen. ik heb een 1,5 jarige waar ik idd de basisdingetjes mee doe. vaststaan poetsen voetjes en 1 keer per week ga ik een stukje wandelen. verder niks. als hij 2-2.5 is ga ik wat grondwerkoefeningetjes doen in de bak, zoals achteruit plaats wijzen. verder niks en met 2.5-3 wil met lange teugel gaan beginnen. ik ga er zoieso niet op voor hij 4 jaar oud is. dan beginnen emt zadelmak en pas op 5-6 jarige leeftijd doorrijden.
hij staat nu op de pensionstal wel buiten in een gemengde groep

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:13

Jacco_Hind schreef:
@ Amalarab: Waarom wil je gaan beleren zonder longeren? Simpel (halster/hoofdstel longeertouw) longeren heeft wat mij betreft een toegevoegde waarde. Ik heb mijn paard daar geleerd op mijn stem aan te draven e.d. Voordeel als je later in gaat rijden: benen aanleggen en "Drrrraf". Hoppa! +:)+
Natuurlijk kan je je dat ook leren als je naast je paard loopt, maar je moet hard kunnen rennen voor de galop!! :=

Als handpaard meenemen werkt ook. Leren ze ook meteen dat een mens ergens hoog kan zitten zonder gevaarlijk te zijn.

callum

Re: Wanneer veulen beleren, zonder te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:17

als je je paard wilt beleren zonder longeren zou je je eensm oeten verdiepen in grondwerk en werken met lange teugels. moet je wel conditie hebben. ik ga het ook in eerste instantie zonder longeren doen. heb zzelf een enorme hekel aan longeren en wil dat mijn paard rechtdoor loopt en niet op de cirkel. maar xoals gezegd heb je dan veel conditie nodig

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:28

Jacco_Hind schreef:
@ Amalarab: Waarom wil je gaan beleren zonder longeren? Simpel (halster/hoofdstel longeertouw) longeren heeft wat mij betreft een toegevoegde waarde. Ik heb mijn paard daar geleerd op mijn stem aan te draven e.d. Voordeel als je later in gaat rijden: benen aanleggen en "Drrrraf". Hoppa! +:)+
Natuurlijk kan je je dat ook leren als je naast je paard loopt, maar je moet hard kunnen rennen voor de galop!! :=

Dan ren ik blijkbaar hard :D
nee gekkigheid, maar ik heb wisten leren dat als je ze als ze ong. 1 jaar oud zijn af en toe mee laat galopperen, ze je niet voorbij gaan steken en al helemaal niet als je lichte tegendruk geeft. De mijne (2,5 en ong. 1m45 groot) loopt nog steeds netjes mee in galop, hoewel ik hem idd niet makkelijk kan bijhouden (gaatie toch draven ... :') ). Maar hij kent 'galop' nog steeds wel goed.

Marls

Re: Wanneer veulen beleren, zonder te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:36

hoi,
ik ken iemand die heeft een veulen gekocht en die longeerd en mee en dat vind de dierenarts goed dus het een veulen is en gaat longeren kan het volgens de dierenarts geen kwaad ;)

xchristy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:52

ik denk dat als hij 2 is gewoon oefenen met adh lopen rustig en dat soort dingetjes.
En longeren als hij 2 en half is 1 of 2 keer per week kan die wat conditie opdoen voordat er iemand op gaat.
En dan als hij 3 is erop rustig aan