Join up, goed of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je paard je zien als leider van de kudde?

Ja, mijn paarden moeten mij respecteren.
65 (91%)
Totaal niet, mijn paarden zijn de baas!
6 (8%)

Totaal aantal stemmen: 71

morgantuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:22

Millanka schreef:
Het is niet vergelijkbaar met in de natuur. Daar mag een ander paard er namelijk heus wel bij staan om mee te eten. Over het algemeen eten paarden namelijk ook gras, en dat is niet 1 plukje wat voor maar 1 paard bedoeld is.

Paarden hebben niet dingen zoals beurten in de natuur. dat is meer met honden en wolven.

Kedhra @Hoe kom je er bij de TS op haar veulen rijd? ik heb haar posts even doorgelezen maar ik heb er niks over gevonden.

Oja zeker wel dat paarden in "beurten" leven. Ik heb op een manege gewerkt waar de paarden in kudde in de wei stonden. als het hek open ging voor het gras staan de 3 hoogsten in rang voor aan het hek de rest staat erachter. En ook met buitenrijden was er een vaste volgorde anders was er echt ruzie onderling tijdens de buitenritten. En in de natuur heb je ook 1 leider van de kudde en sowieso een merrie die daarna hoogst in rang is.

IK snap haar redenering en ikzelf zou deze niet toepassen als ik een paard met voernijd in mijn handen zou krijgen. maar zolang hij of zij rustig en geduldig is met eten zie ik niet in waarom hij weg moet van zijn eten als jij eraan komt. naar mijn mening maak je de kans op voernijd allen maar groter.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:53

Een Join-up, is wat ik erover heb gelezen, niet slecht. Natuurlijk wel als je het zomaar gaat doen, zonder ervaren begeleiding, heb jij ooit een cursus o.d. gedaan, voor je dit met je veulen deed?

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:26

EskeGirl schreef:
Een Join-up, is wat ik erover heb gelezen, niet slecht. Natuurlijk wel als je het zomaar gaat doen, zonder ervaren begeleiding, heb jij ooit een cursus o.d. gedaan, voor je dit met je veulen deed?

Waarom moet ze een cursus doen? Ik heb er ook geen gedaan en ik weet hoe ik het moet doen, elk paard is anders en als je een beetje verstand hebt weet je wel wat je in zo'n geval moet doen als je een join up doet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:31

melaniemagic schreef:
EskeGirl schreef:

Waarom moet ze een cursus doen? Ik heb er ook geen gedaan en ik weet hoe ik het moet doen, elk paard is anders en als je een beetje verstand hebt weet je wel wat je in zo'n geval moet doen als je een join up doet.

Nou ik denk dat als je er een beetje verstand van hebt dat je het op kunt lossen zonder join up.

Juangi

Re: Join up, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:39

Bij echt gevaarlijke gevallen vind ik het prima, denk aan paarden die zo over je heen walsen, je in elkaar meppen, bijten, stijgeren etc. Dan hoef je maar 1x een pittig goede joinup te doen en je hoort ze (als je daarna consequent bent en goed op lichaamstaal werkt) nooit meer..,

Maar voor het normale huistuin en keukenpaard zonder gevaar is het echt not done.. Zoveel inpact voor een paard. Je stuurt hem namelijk de kudde uit, als een paard de kudde uit is betekent het dat hij kwetsbaar is voor roofdieren en staat letterlijk ten dode opgeschreven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:52

Juangi schreef:
Bij echt gevaarlijke gevallen vind ik het prima, denk aan paarden die zo over je heen walsen, je in elkaar meppen, bijten, stijgeren etc. Dan hoef je maar 1x een pittig goede joinup te doen en je hoort ze (als je daarna consequent bent en goed op lichaamstaal werkt) nooit meer..,

Maar voor het normale huistuin en keukenpaard zonder gevaar is het echt not done.. Zoveel inpact voor een paard. Je stuurt hem namelijk de kudde uit, als een paard de kudde uit is betekent het dat hij kwetsbaar is voor roofdieren en staat letterlijk ten dode opgeschreven.

Dat misschien wel maar de gevallen waarvoor het nodig is kom je zelden tegen denk ik.
Meeste paarden worden gewoonweg verpest, en hebben wat "moeilijk" gedrag maar daar kan een beetje paardenmens die consequent is echt wel mee uit de voeten. Althans ik heb toch heel wat paarden gezien, de een wat makkelijker dan de ander maar de meeste worden zo gemaakt door de eigenaar zelf. Dat is toch iets wat ik zie paard wordt als onhandelbaar beschreven door de eigenaar terwijl ik nooit iets slechts aan dat paard gemerkt hebt.
Vaak zien mensen bepaald gedrag en verergeren dat omdat het in hun ogen vaak veel erger lijkt dan het werkelijk is. Als je het paard dan eens bij iemand anders zet dan zit de kans er dik in dat die weinig tot geen problemen ondervindt vaak zit zoiets ook wel tussen de oren bij mensen.
De echte gevaarlijke paarden komen in ieder geval niet in handen van de hobbyist er zullen zelfs profs zijn die ze nog nooit echt gezien hebben.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:00

Het lijkt wel een hype aan het worden zeg dat join-up gebeuren... Een paard hoort te luisteren naar wij als mens. Een paard hoort ons als mens te zien en niet als paard... Ik vind het dus niet goed. Wat je nu doet met je paard vind ik echt stom, je bent het vertrouwen tussen jou en je paard aan het schaden en zometeen kweek je dat ze voedernijd krijgt!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:02

Tigra_ schreef:
Juangi schreef:

Dat misschien wel maar de gevallen waarvoor het nodig is kom je zelden tegen denk ik.
Meeste paarden worden gewoonweg verpest, en hebben wat "moeilijk" gedrag maar daar kan een beetje paardenmens die consequent is echt wel mee uit de voeten. Althans ik heb toch heel wat paarden gezien, de een wat makkelijker dan de ander maar de meeste worden zo gemaakt door de eigenaar zelf. Dat is toch iets wat ik zie paard wordt als onhandelbaar beschreven door de eigenaar terwijl ik nooit iets slechts aan dat paard gemerkt hebt.
Vaak zien mensen bepaald gedrag en verergeren dat omdat het in hun ogen vaak veel erger lijkt dan het werkelijk is. Als je het paard dan eens bij iemand anders zet dan zit de kans er dik in dat die weinig tot geen problemen ondervindt vaak zit zoiets ook wel tussen de oren bij mensen.
De echte gevaarlijke paarden komen in ieder geval niet in handen van de hobbyist er zullen zelfs profs zijn die ze nog nooit echt gezien hebben.

Daar heb je ook een punt! Ben ook van mening dat als paard verpest word door eigenaar, dat ze beide op training moeten. Parreli, Monty Roberts of gewoon de echte 'zeur niet, lopen maar' diehards.

Maar vind dat een join-up zeker moet kunnen bij paarden die gewoon geen enkel respect hebben voor mensen. Want die zitten er ook tussen, hoeven niet eens gevaarlijk te zijn, maar kunnen wel een hoop gevaarlijke situaties veroorzaken. Hier op pernsionstal een KWPNmerrie, die ook zeker je persoonlijke ruimte binnenkomt en als je haar wegstuurt omhoog komt en gaat klauwen. Met je juiste NHpersoon is er niks aan de hand, die kan haar zo de bak doorsturen.. maar met andere... Dit is zo'n geval waarbij paard en eigenaar in training moeten. Paard om te leren dat hoe dom je baas ook bezig is, je niet gevaarlijk bezig mag zijn. Punt. Al gaat ze op haar hoofd staan, een regendans uitvoeren terwijl ze ernaast loopt, dan mag hij nog steeds niet omhoogkomen omdat hij er zin in heeft. En eigenaar om gewoon de basis erin te stoppen, kwa lichaamstaal, consequentheid en situaties voorkomen en oplossen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:53

En hoe is die merrie zo geworden dat ze geen respect heeft voor mensen? Juist ja, door verkeerde omgang.
En als ik grondwerk doe, weet waar ik moet staan, weet wanneer ik harder moet inkomen en wanneer zachtjes kan, ga ik de merrie ook respect bijbrengen.
Sterker nog, in het traject naar dat paard wat me gaat respecteren, heb ik er zelf ook ontzettend veel bijgeleerd.
Het gaat namelijk niet alleen maar om het paard, het gaat ook om de mens die ermee omgaat. Dat hij beseft wat hij aan het doen is. En dat krijg je bij de JU niet. Dat is alleen voor het paard, rats-boem, respect krijgen.
Maar dat ben je vervolgens meteen weer kwijt als je in je oude fouten vervalt. En hoe vaak had je daarna de round pen weer in willen duiken om je paard op een JU te trakteren?

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:29

xTweetyx schreef:
ik heb in bijna 3 jaar tijd.

een aantal keren maar een join up gedaan,

maar een meisje dat ik ken.(ze zegt dat ze alles parelli doet enzo) die doet het zekker wel 4 keer per maand,
dit vind ik ook niet goed,
ze probeerd hiermee dat het paardje altijd achter haar aan blijft lopen enzo...zonder halster.

Soms snap ik niet goed het verschil tss freestyle longeren en JU. Wat ik doe, noem ik vaak JU, maar is eigenlijk meer los longeren. Heb wel es "per toeval" een echte JU moeten doen, omdat het paard in kwestie me totaal negeerde bij het los longeren. Dan moet je wel ingrijpen. Maar JU is niet bedoeld om je paard weg te jagen, maar eerder om je paard uit te nodigen van je te volgen. Hier doen de meesten het al spontaan, zonder dat er een JU voor nodig is.

En wat dat eten betreft: soms kan een leider van een kudde wel toestaan dat een ander paard mee-eet. Hier zal onze kuddeleider geen enkele van zijn merries wegjagen van het hooi, terwijl hij toch wel onbetwist veel gezag heeft.

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:31

Mensen, zullen we nu gewoon eens stoppen met het eeuwige gezeur over het doen van een Join-Up. Er wordt zo negatief gedaan over het doen van een Join-Up (waar in de meeste gevallen weinig mis mee is), maar we vinden het wel normaal om ons paard een half uur aan een enkele lijn in een grote bak rondjes te laten rennen, met een lange zweep er achteraan als hij niet doorloopt (wat 9 van de 10x komt omdat jij met je lichaamstaal hele andere signalen geeft). Ik vraag me af wat zowel fysiek als mentaal meer schade opleverd....

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:34

Door vakkundig te longeren, breek je geen enkel paard geestelijk. De zweep hoort er overigens niet achteraan. Rondjes rennen is geen longeren. Rondjes laten rennen is net zo abnormaal, dan een join-up.

caroline020 schreef:
Mensen, zullen we nu gewoon eens stoppen met het eeuwige gezeur over het doen van een Join-Up. Er wordt zo negatief gedaan over het doen van een Join-Up (waar in de meeste gevallen weinig mis mee is), maar we vinden het wel normaal om ons paard een half uur aan een enkele lijn in een grote bak rondjes te laten rennen, met een lange zweep er achteraan als hij niet doorloopt (wat 9 van de 10x komt omdat jij met je lichaamstaal hele andere signalen geeft). Ik vraag me af wat zowel fysiek als mentaal meer schade opleverd....

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:30

bijdehandje1 schreef:
Door vakkundig te longeren, breek je geen enkel paard geestelijk. De zweep hoort er overigens niet achteraan. Rondjes rennen is geen longeren. Rondjes laten rennen is net zo abnormaal, dan een join-up.

caroline020 schreef:

Ik ben het met bijdehandje eens, rondjes laten rennen is heel anders dan longeren. Rondjes laten rennen is je paard simpel weg opjagen, een paard longeren is een paard leren luisteren op stemhulpen en vooral lichaamstaal.
Als je erachter aan rent met een zweep is dat dus wat anders dan longeren.

En de TS raad ik aan dit topic even goed door te lezen [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!
Een JU kan goed zijn voor paarden die het echt nodig hebben mits correct uitgevoerd, als dat niet het geval is maakt het alleen maar meer kapot.

mandodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:28

Illusion schreef:
volgens mij ben jij diegene die niet verder denkt, als jou paard jou als leider zag volgde die jou, en liep hij niet van je weg zoals jij beschrijft in je beginpost

Jij kijkt blijkbaar ook nooit naar het natuurlijke gedrag van het opaard, als de leider eet moet de rest oprotten..