OC en OCD geconstateerd bij 2,5 jarige merrie. Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: OC en OCD geconstateerd bij 2,5 jarige merrie. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:32

Hoewel t natuurlijk heel vervelend is begrijp ik ook niet zo goed waarom je niet helemaal hebt laten keuren? Ik bedoel, een zwarte av merrie met goeie papieren voor de fok... Das geen kattepis, moet je diep voor in de buidel tasten doorgaans. Persoonlijk zou ik die paar 100 euro voor een keuring er dan met liefde bijleggen... Weet je zeker dat wat je koopt, goed is, zeker voor t bedrag waar zwarte av's voor gaan..

Hoop iig dat er oplossing komt want vervelend is het hoe dan ook..

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:52

Om een heeeeeeeeeel lang verhaal iets korter te maken hebben wij onze kwpn merrie van 6 jaar gekocht zonder te keuren gewoon handje kontantje op zeer goed geluk.. We hadden haar een week en toch besloten klinisch te keuren waar uit kwam dat ze OCD (links achter spronggewricht) en een forse soufle zowel linker als rechter harthelft had.. (lekkende hartkleppen) op zon moment voel je je niet zo lekker meer.. Hierna rontgenfoto's laten maken waar dus ook zeker OCD uit kwam.. Ik heb een schriftelijk bewijs laten schrijven door mijn eigen veearts dat de gebreken voor de aankoop aanwezig waren.. De eigenaar zei natuurlijk: tja dat wist ik ook niet, maarja je hebt hem al gekocht.. Ondertussen zijn wij naar utrecht geweest om een echo van haar hart te laten maken waar helemaal niets mee mis bleek te zijn (weer half blij) in tussen tijd zoveel meegemaakt dat je het paard niet meer weg wilt doen (je hecht je snel aan zon dier) zonder de eigenaar te vertellen dat we in utrecht geweest waren hebben we hem opgebelt en het hele verhaal voorgelegd.. Wel hebben we dit gesprek opgenomen omdat het aankoopbedrag nergens op papier stond en in het gesprek heeft hij dit mondeling zelf genoemd.. (voor de eventuele rechtzaak heel belangrijk) Van te voren hebben wij alles tot in de puntjes uitgezocht i.v.m onze situatie en hebben hem voor het blok gezet.. Of je haalt het paard NU weer op en je geeft het bedrag terug wat we betaald hebben OF we gaan een rechtzaak aanspannen en zowel jij als ik weet heel erg goed dat wij die gaan winnen.. Hierna begon hij een heel verhaal en maakte zich al goed bang aangezien hij verplicht was om het paard terug te nemen en het geld terug te betalen.. Nu hebben wij het anders gedaan door de helft van het bedrag terug te eisen (om dat te gebruiken voor de kosten van de veearts en de operatie aan OCD) dan hielden wij het paard (wou haar echt niet meer kwijt) en zou hij er verder niets van horen.. Hier is hij mee akkoord gegaan heeft de helft van het bedrag terug betaald en nu een jaar later gaat alles goed met haar en het been is weer 100 % goed.. Met de oude eigenaar verder geen contact meer.. Eind goed al goed maar wel een hele moeilijke periode gehad..

Hoop dat je er wat aan hebt!

ClementinevS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:56

Beste Joarah,

Bedankt voor je reactie.

Ik geloof best dat de hengst het nu goed doet in de sport maar de fokker had op zijn minst aan kunnen geven dat hij al een nakomeling van dezelfde merrie heeft laten opereren aan OCD. Waarom heeft hij dat niet gewoon eerlijk aangegeven?

Onze veerarts heeft aangeven dat we aan deze kosten moeten denken dus daar zijn we vanuit gegaan.

Hoe ken je de fokker als ik het vragen mag?

Groetjes

Joarah schreef:
Beste Clementine,

Eerst en vooral vind ik het erg spijtig voor jullie..

Ik ken de fokker in kwestie vrij goed en ook jouw paardje.
Ik weet dat hij van zogezegde OCD (want dit is nog niet zeker) zeker en vast niet op de hoogte was.
Deze persoon is eerlijk en heeft aan jullie laten weten dat hij geen probleem had met eventuele keuringen.

Ik vind het niet mooi van jou dat je een ander paard noemt dat zeker geen OCD heeft gehad en ondanks je verontschuldiging daarvoor wel het dier in kwestie zijn naam besmeurd.

Ook kan ik je vertellen dat de hengst met OCD nu als volwassen het uitstekend doet in de sport.

En tot slot, de Operatie kost niet half zoveel dan dat jij beweert en de revalidatie is ook een stuk minder.

Jij hebt een super paardje zorg er goed voor en je zal er nog jaren plezier aan hebben.

mvg

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:14

Ons paard is ook geopereerd aan OCD en dit is 100% genezen, alleen zie je nog een kleine verdikking bij het sprongewricht dit zal ook nooit meer weggaan.. (Heb het stukje kraakbeen nog thuis liggen als herrinnering, dit was best een groot stuk volgens de VA) Ook heb ik gevraagd wat het risico zal zijn als wij onze merrie OOIT zouden willen laten dekken.. Hierop werd mij meerdere malen verteld dat het aan de gezondheid van de merrie, de voeding tijdens de dracht, de voeding tijdens de lactatie, en dat veel beweging voor het veulen heel erg belangrijk zijn en dat het niet erfelijk is. Dit was een gediplomeerd gepensioneerd veearts met jaren lange ervaring die af en toe koffie komt drinken bij ons op de zaak :)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:59

Er is toch één ding wat ik niet helemaal begrijp, maar het kan ook zijn dat ik dat ergens in de reeks berichten gemist heb. Als je het paard röntgenologisch laat keuren voor een verzekering dan combineer je dat toch gelijk met de aankoopkeuring? Je wilt dan toch eerst weten of het paard wel te verzekeren is?
Nu zijn die foto's mosterd na de maaltijd. Het zou anders zijn als je het paard voor een laag bedrag zou verzekeren waarbij foto's niet nodig zijn.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:58

Vervelend joh!

Maar waarom hebben jullie haar niet eerst röntgenologisch laten keuren voordat je haar kocht? Als je alles van te voren weet.... Wat nu? Deze man wist toch ook niet van tevoren (denk ik) dat ze dit had, dus in principe kan hij er ook niet heel veel aan doen. Jullie hebben tenslotte het paard al gekocht en het paard was goedgekeurd door de lokale dierenarts.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:41

Ik ben wel heel benieuwd of jullie er met de fokker uit zijn gekomen, of toch besloten hebben de merrie te houden?