bod t.o.v. vraagprijs, mijn broek zakt ervan af :oo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:05

trisca schreef:
je hebt helemaal gelijk. Deze ruin mankeert helemaal niks aan en ik ga er ook vanuit dat er iemand is die opzoek is naar dit paard :)

Dan dient de juiste koper zich vanzelf wel aan. Als jij geen haast hebt, komt het vanzelf zo ver!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:07

Ik ga er gewoon vanuit dat de juiste 'koper' nog niet is langs geweest als er te veel over de vraagprijs palavert wordt.

Bij verkoop meld ik een 'vraag' prijs aan, ik verwacht bij de lagere geprijsde (+/- 3000 euro) veulens/jong paarden dat er wel +/- 500-750 euro ervan af gaat en bij de hogere geprijsde (6000 - 8000 euro) veulens/jong paarden dat er 1000-2000 euro afgeboden (dit kan tot 20% zijn) wordt ... of de bod geaccepteert wordt is iets anders ;) :D ... maar afbieden wordt verwacht.

Voor kwaliteit mag en moet betaald worden ... je krijgt wat je voor betaald. Betaal je 2000 euro voor een paard dan moet je echt niet verwachten de hogere klasse mee te rijden :(:) .

Misschien heb ik de voordeel (?) dat ik niet iedere ! jaar een of meerdere veulens fok, en meestal raak ik ze of net gespeend kwijt of pas als ze 2 jaar oud zijn ... EN als er geen loop is voor de prijs die ik vind dat ze waard zijn dan blijven ze maar tot de juiste persoon wel langs is gekomen.

chanicha

Re: bod t.o.v. vraagprijs, mijn broek zakt ervan af :oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:13

Dat is inderdaad handelen, de koper doet een bod en de eigenaar een tegenbod, vind ik wel normaal, het is aan de verkoper wat hij/zij er echt voor wil hebben.
En een brutaal mens heeft de halve wereld want je zal ze de kost moeten geven die akkoord gaan.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:17

@Peterina; de kans dat je een topper voor 2000 koopt blijft bestaan hoor.. Jonge paarden kunnen zich soms onverwacht ontwikkelen... Soms weet de verkoper niet eens wat hij verkoopt, en zo moet je geluk hebben..
Wij hebben onlangs ook nog een leuk 3 jarige merrietje voor niet te veel kunnen krijgen.. Echt wel een apart beestje is dat met een mooi papier..

Op dit moment legt niemand het geld neer voor een paard wat hij er 3 jaar geleden voor zou hebben gegeven. De tijd is veranderd wat dat betreft.. En niet helemaal verkeerd, de echte goede paarden blijven wel voor goed geld verkocht worden, maar de prijzen die soms voor een normaal/lage sport paard gevraagd en betaald werden gingen nergens meer over! Een waardeloze springer van 3/4 jaar moest zo nog eens 5000/6000 opleveren, dat is niet reeel.. En dat besef is er nu bij de meesten geloof ik, dus zullen de mensen lager gaan bieden..

En vooral voor jonge paarden is het niet reeel om 4000euro te betalen, als het dekgeld 800 was en hij alleen nog maar wat gras heeft gegeten..
Er gaat nog zoveel werk/kosten inzitten om hem op te leiden..

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:18

GamblersCup schreef:
Het is gewoon heel simpel: een verkoper schat zijn paard eigenlijk altijd te duur in en wil zijn portemonnee vullen. De koper wil een paard zo goedkoop mogelijk hebben.

Een tijd geleden ben ik bij een paard wezen kijken van 11, die af en toe luchtzoog en geen wedstrijd ervaring had, en geen denderend papier. De vraagprijs was gewoon €5500, dus echt een tipisch geval van je paard te hoog inschatten.

Ik ben dus ook flink onder de vraagprijs gaan zitten maar ze deed het dier met geen mogelijkheid voor minder dan €5250 weg.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:20

Zarena schreef:
@Peterina; de kans dat je een topper voor 2000 koopt blijft bestaan hoor..

Zo heb ik een groen paardje gekocht voor €1700, en toen ik haar begon te rijden is het een geweldige springer geworden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:30

Zarena schreef:
@Peterina; de kans dat je een topper voor 2000 koopt blijft bestaan hoor.. Jonge paarden kunnen zich soms onverwacht ontwikkelen... Soms weet de verkoper niet eens wat hij verkoopt, en zo moet je geluk hebben..
Wij hebben onlangs ook nog een leuk 3 jarige merrietje voor niet te veel kunnen krijgen.. Echt wel een apart beestje is dat met een mooi papier..

Op dit moment legt niemand het geld neer voor een paard wat hij er 3 jaar geleden voor zou hebben gegeven. De tijd is veranderd wat dat betreft.. En niet helemaal verkeerd, de echte goede paarden blijven wel voor goed geld verkocht worden, maar de prijzen die soms voor een normaal/lage sport paard gevraagd en betaald werden gingen nergens meer over! Een waardeloze springer van 3/4 jaar moest zo nog eens 5000/6000 opleveren, dat is niet reeel.. En dat besef is er nu bij de meesten geloof ik, dus zullen de mensen lager gaan bieden..

En vooral voor jonge paarden is het niet reeel om 4000euro te betalen, als het dekgeld 800 was en hij alleen nog maar wat gras heeft gegeten..
Er gaat nog zoveel werk/kosten inzitten om hem op te leiden..

Sorry maar een toekomstige topper koop je echt niet voor 2000 euro! Een veulen bij een fokker die tientellen veulens heeft lopen en ze perse voor de winter de deur uit moet krijgen ... ja dan geef ik je gelijk ... maar een 3-jarige toekomstige 'topper' nee absoluut niet.

Citaat:
Een waardeloze springer van 3/4 jaar moest zo nog eens 5000/6000 opleveren, dat is niet reeel

Idd ... maar wie bepaald dat het een waardeloze springer is ? en op die leeftijd ? Met 4 jaar kan je pas zeggen of een paard wel of niet een springer is ... en dan is het aan de koper om te zien of het beeld of verwachtingen overeen kunnen komen met zijn geldbeurs.

Citaat:
En vooral voor jonge paarden is het niet reeel om 4000euro te betalen, als het dekgeld 800 was en hij alleen nog maar wat gras heeft gegeten.. Er gaat nog zoveel werk/kosten inzitten om hem op te leiden

Blijkbaar hebt je echt geen monetarisch beeld van wat een jong paard kost vanaf het moment van de dekking tot het 'afgeleverd' kan worden als 'groen' paard van 3 jaar. Met een reele dekgeld van 800 euro, DA kost, merrie onderhoud (gerelativeert), geboorte, merrie/veulen onderhoud, jong paard onderhoud van 3 jaar, DA kosten (wormingen, inentingen), hoefsmid ... zit je als fokker al gauw boven de 3000 euro, eerder dichter bij de 4000 euro. ... en dan moet je het geluk hebben dat er geen grote DA kosten zijn geweest maar alleen de normale.
De dagen van oud waar een jong paard 'alleen nog maar wat gras heeft gegeten' zijn al lang gevlogen! Een verantwoordelijke fokker kan het gewoon niet meer permitteren om zo zijn jongen paarden te houden!
En dan hebben wij het nog niet gehad over zadelmak maken ... basis kost: 500 euro per maand.

4000 euro voor een 3 jarige groen (zadelmak = groen = niet aangereden) paard met geen noemswaardig papier vind ik heel reeel! In de meeste gevallen moet de fokker hier bijleggen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:34

Citaat:
dus echt een tipisch geval van je paard te hoog inschatten.

:D Wij hebben het wel over monetarisch waarden $$$ maar emotionele waarden drijft ook veel verkopers! En dan idd wordt de waarden veelste hoog ingeschat!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:40

Ik heb vorig jaar een hengstenveulen verkocht met een vraagprijs van 3000 euro. Met 3 maanden was hij verkocht. Ik had verwacht dat ik +/- 2500 voor hem zou krijgen, zelfs bereidt te zakken naar 2250 euro indien een goede stal, maar zonder te pinken is zijn nieuwe eigenaar akkoord gegaan met de vraagprijs. Haar redenering ... 'ik zoek al 2 jaar en die is de eerste keer dat ik deze kwaliteit in deze kleur tegenkom, deze MOET ik hebben' ... in een discussie bij aflevering liet zij vallen dat als hij 5000 euro had gekost dan had zij dat ook betaald! Maar ik was blij met de 3000 euro.

Wil alleen zeggen dat als alles op een rijtje is (exterieur, beweging, papieren, karakter, gezondheid, kleur) dan mag men verwachten dat er voor betaald moet worden. Als ik WB veulens zie geadverteert voor onder de 2000 euro dan vraag ik mij af wat markeert er aan!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:51

trisca schreef:
andere vraag. Wat zou volgens jullie nou een 10 jarige ruin met goed papier waard zijn? Z dressuur, leuk springen, kan er alleen mee naar buiten, goed in verkeer, leuke kleur en aftekeningen, aantrekkelijk karakter, erg braaf onder het zadel en in omgang, loopt zo de trailer op iedereen rijd er mee weg, 1.63 hoog.

misschien zit de eigenaar wel helemaal verkeerd met zijn prijs? :)*

3 jaar geleden stond mijn merrie te koop voor €6000,- Zij was toen 9 jaar en Z1 dresuur geklasseerd met winstpunten.
Röntgenologisch goedgekeurd en verder zo ongeveer dezelfde beschrijving. Ben nog steeds erg blij met haar karakter, helaas veel gezondheidspech gehad de afgelopen jaren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:59

ikzelf heb ook 2200 euro minder geboden voor mijn paard destijds.
het punt is dat je dan altijd nog een stuk hoger kan gaan bieden als de verkopers er het er niet mee eens zijn.
en als ze gelijk ermee eens zijn heb jij geluk.
Het begin bod wat je geeft hoeft niet altijd gelijk het eindbod te zijn ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:19

Als je iets echt dolgraag wil hebben dan ben je in mijn ogen altijd bereid de VP te betalen mits deze schappelijk is!

SomniumEquus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:32

het ligt er heel erg aan om wat voor paard het gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:37

Jij wilt 4300, je vraagt 5000. Koper wilt 4000, bied 3500, jij zegt nee, 4500, bieder zegt nee 4000, jij zegt 4200 dan? Zo werkt de handel ;)

Daarbij zijn er ontzettend veel eigenaren die voor een beest wat eigenlijk prut is, de hoofdprijs.

@rapido
Ik zou uit principe de vraagprijs niet betalen, tenzij er geen commerciële belangen bij zijn (stichtingen ect.). De VOC mentaliteit zit nog altijd in de paardensport :)