Horen ´vluchtdieren´ eigenlijk wel in de openbare ruimte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Horen ´vluchtdieren´ eigenlijk wel in de openbare ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:53

Met mijn ene paard heb ik dat ook, zodra ik ernaast lig staat hij stil :-) (dat is wel mooi makkelijk, hoef ik hem nooit te vangen, overigens lig ik er niet zo vaak naast dat scheelt ook :+ *klopt af* )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 12:00

Apple schreef:
Met mijn ene paard heb ik dat ook, zodra ik ernaast lig staat hij stil :-) (dat is wel mooi makkelijk, hoef ik hem nooit te vangen, overigens lig ik er niet zo vaak naast dat scheelt ook :+ *klopt af* )

Dat kan zijn
- Aangeleerd signaal; Apple uit het zadel = stop.
- Apple uit het zadel = minder veilig, beter bij haar blijven.
Het mooiste is beiden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:07

Even tellen, dat is 4 keer in 7 jaar tijd, waarvan ik er de eerste keer afviel toen ik hem al enige tijd had. Ik denk dus dat het het tweede zal zijn.

'De nieuwe' ben ik tnt twee keer afgevallen. De eerste keer voordat ik haar gekocht had binnen een half uur nadat ik er op zat. Toen rende ze dus weg :+ (logisch, van enige band is nog geen sprake). De tweede keer bleef ze bij me (maar dat was dan ook in de bak). Zou leuk zijn om dat in de toekomst te volgen. Als ik er in de toekomst in het terrein afval, blijft ze bij me of rent ze weg? Op dit moment zijn al wel haar schrikreacties anders als dat ze waren toen ze er net was (veel meer gericht op 'bij de kudde blijven' ipv op 'weg') dus haar reactie bij een val in het terrein zou ook anders kunnen zijn (en nee, ik ga nu niet vrijwillig dit weekend me even van mn paard laten vallen :+ )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 12:09

spatter schreef:
zo weinig dat het vrolijk verder gaat tot de correctie komt

Waarom ´correctie´?
Een nieuw signaal is niet per definite een correctie.
Als mijn paard in galop gaat, gaat het in galop tot ik wat anders signaleren. Dat is geen correctie van de galop.
In jouw geval bleef het paard keurig galoperen tot het een nieuw signaal kreeg. Luisterde daar ook nog keurig naar.

Een paard blijft helemaal niet per definitie bij de kudde. Ook dat is een situationeel afhankelijke keuze.
Zoals ik al schreef was bij jou het perspectief een paard wat niet meer noch minder uit bij ruiter of naar huis haalde.
Dat heeft twee kanten. Een paard wat uit onzekerheid bij je blijft is makkelijk, maar die onzekerheid heeft ook een keerzijde.
Een paard wat betrouwbaar veilig naar signalen luistert is top.
Leer; ruiter uit zadel = stop aan als signaal en klaar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:16

Blijft een interessant gegeven.

Paard1 is namelijk een erg onzeker paard. Hij zal er niet snel voor kiezen iets in zn eentje te doen en heeft veel steun nodig van de ruiter.

Paard2 is veel zelfverzekerder van zichzelf. Zij zal dus sneller een bewuste keuze maken om te blijven of te vertrekken, net naar wat gelang in haar optiek voor haar de beste keuze is (dus eigenlijk als ruiter/begeleider een grotere uitdaging om er voor te zorgen dat jij altijd de beste keuze bent).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 12:23

Apple schreef:
dus haar reactie bij een val in het terrein zou ook anders kunnen zijn (en nee, ik ga nu niet vrijwillig dit weekend me even van mn paard laten vallen :+ )

Mag ik een suggestie doen?
Is een leuk ervaring, leerzaam voor beiden ook.

Ga eens speerwerpen volgens de procedure zoals Xenophon dat beschrijft:
- In galop op het doel (de vijand) af.
- Op het momént van wenden (liefs met zo min mogelijk afremmen) de speer lanceren.
- Zo snel mogelijk terug van het doel (de vijand) af.
Het doel is gebruik te maken van het voordeel van de hoogte en snelheid. Je moet dus goien tijdens de max. snelheid maar zo ver mogelijk bij de vijand vandaan blijven = zo snel mogelijk wenden.

Dat is HEEL moeilijk, vréselijk leuk om ruitervaardigheid in/mee op te bouwen en je gaat er bijna zeker een paar keer af voor jullie samen door hebben hoe dat werkt :D
Trek je totale ruigrij-outfit aan, dus helm en alle protectoren. Liefst op niet stenige terrein :)*
Zorg ook dat het paard niet van het terrein af kan. Jij geeft nl. aan het niet zeker te weten.

Beloon je paard voor het correcte wenden en voor het bij je blijven na scheiding van jullie wegen :D
Als je een beetje enthousiast beloont voor het wenden is de valkuil dat het de best gaat doen nóg rapper te wenden. Dan krijg je meer gelegenheid voor het belonen voor het blijven ;)

Een belangrijk detail is de terloopse opmerking van Xenophon dat je langs de rechter zijde van het paardenhoofd gooit als je naar links gaat wenden en omgekeerd.
Als je met rechterarm gooit, gooi dan links van het paardenhoofd en wendt dus naar rechts.
Kom je wel achter. Is in lijn met de wetten van Newton.

Veel plezier!!!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:35

Zoiets klinkt sowieso als een leuke oefening als je wilt dat je paard sneller en wendbaarder wordt (en sowieso als afwisseling). Ik stel me dan meer iets voor van 'in de bak met een voerton ofzo als doel'. Oh, dat kan leuk, een voerton met daarop een stapel blikjes die je om moet gooien :)* . Dat klinkt als een middag jolijt :))

Voor de wat spannendere echte praktijkoefening kan ik dan mezelf op het strand bezig houden 'de vijand' te verslaan (hondjes?). Heb ik wel wat helpers nodig om eventueel het paard weer te vangen mocht deze toch blij op een drafje naar huis gaan :)) (en geen bokkers met fotocamera :+ ).

*krijgt een heel visioen van Apple op paard in volle galop op een hondje af, projectiel gooiend, keren en in volle galop weer weg, hondje en eigenaar met hartverzakking achterlatend :)) *

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:15

wat heb jij tegen hondjes op het strand? >;) :=

HC leuke oefening, timing is wel erg belangrijk

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 13:25

Apple schreef:
Zoiets klinkt sowieso als een leuke oefening als je wilt dat je paard sneller en wendbaarder wordt (en sowieso als afwisseling). Ik stel me dan meer iets voor van 'in de bak met een voerton ofzo als doel'. Oh, dat kan leuk, een voerton met daarop een stapel blikjes die je om moet gooien :)* . Dat klinkt als een middag jolijt :))

Twee strobalen op elkaar.

Zomaar een stok werkt averechts; zorg voor een stalen punt en idem tegengewicht aan het einde. Is via LARP in keuze te koop. Van hufterproof veilig tot serieus jachtgereedschap.

Een speer met beukenhouten stok is ideaal. Bamboe is ongeschikt; dat is voor speergebruik als lang zwaard.
Voor werpen is 150 tot 180 cm. best.
Als jet het helemaal mooi wil doen gebruik je een stuk beuken rondhout wat je in het midden dikker laat dan aan beide einden. Kwast van paadenhaar aan het blad en *\o/* als een indo-germaanse krijger.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:38

euhhh, HC , ik zou toch voorzichtig zijn met zulke spelletjes zo op bokt neer te zetten
je moet al behoorlijk vaardig zijn als ruiter om op één hand met speer in je andere hand te kunnen rijden, te mikken en dan om te draaien
als die speer dan een stalen punt heeft en het gaat mis, spies je je paard :oo

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:41

Ik dacht in eerste instantie ook meer aan oefenen met een tennisbal of spons ofzo :+

Ik ben niet zo handig en zal waarschijnlijk eerder mezelf spiesen dan mn paard, daar helpt geen bodyprotector of cap tegen :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 13:50

spatter schreef:
euhhh, HC , ik zou toch voorzichtig zijn met zulke spelletjes zo op bokt neer te zetten
je moet al behoorlijk vaardig zijn als ruiter om op één hand met speer in je andere hand te kunnen rijden, te mikken en dan om te draaien
als die speer dan een stalen punt heeft en het gaat mis, spies je je paard :oo

Kwestie van een hufterbestendig blad hoor.
Doe het inderdaad eesrt droog zónder wat voor stok of bal ook.
Dan met tennisbal, dan met goed gebalanceerde stok.
Dan met stomp speerblad.
Op die manier kan je niets meer opschrijven.

Zoals ik het doe is zeker een een terroristische aanslag op het gezonder verstand van de NL ruiterij?

LET OP: niet klikken op de link onder 18 en ook niet als je geen gezond verstand hebt. 8)7

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VXEAX6MO.jpg

Ik zal dan maar niets plaatsen van te paard jagen met boog en het laten bij:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VIG3FBFU.jpg

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:03

maar kijk, nu laat je nog iets belangrijker zien

eerste training is leren je paard te sturen zonder hoofdstel zodat je 2 handen vrij hebt
dat lukt mij helaas nog niet met mijn 4jarige zwalk paard

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 15:08

spatter schreef:
maar kijk, nu laat je nog iets belangrijker zien

eerste training is leren je paard te sturen zonder hoofdstel zodat je 2 handen vrij hebt
dat lukt mij helaas nog niet met mijn 4jarige zwalk paard

maar..., maar....., dat kán toch niet volgens de NL dressuur :?

;)

Met één hand gaat dat ook prima.
De ruiters van Xenophon reden met teugels aan een bit en niet zo´n zuinig ook!

http://3.bp.blogspot.com/_C6_DXX4pkmQ/T ... d+bits.jpg

Dat, aan de teugel aan het bit, is exáct waarom de FEI dressuur terecht ´Classical Dressage´ heet :)*
Maar goed, dat is een ander onderwerp.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:24

waar gaan de teugels nu aan vast, aan die haken?
dan blijft het een trenswerking, maakt niet uit hoeveel tierelantijn je er aan vast maakt
enige voordeel van die lange dingen is misschien dat je gemakkelijk het hele hoofd mee trekt

mijn (helaas overleden) welsh cob kon ik ook rondsturen met een neckrope
sliding stoppen en rollbacken waren zijn favoriete bezigheden
op wedstrijden reed ik hem ook op één hand, vind ik zelfs makkelijker als op 2 handen want mijn handen luisteren nogal slecht naar wat ik wil :o
het was echter ook een heel bang paard dus buitenrijden was een hele kunst
na een uurtje gewone buitenrit bonkte zijn hart bijna uit zijn lijf
van dat paard heb ik heel veel geleerd
hij vertrouwde mij op den duur totaal maar schrikken bleef hij doen om soms zulke kleine(soms niet zichtbare) dingen
omstanders zagen daar niks van want hij liep meestal gewoon door of met een kleine hapering

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:45

Huertecilla schreef:
Pardon?
Wanneer een paard niet getraind kan worden om niet weg te rennen, dan ís het inherent gevaarlijk in de openbare ruimte en hoort het daar dus niet.

dat schrijf ik niet...
Je hebt 2 sooerten gedrag:
aangeleerd gedrag
instinctief gedrag
die laatste is niet af te leren... dat is aangeboren/ingebakken.
vluchten is instinctief gedrag... niet af te leren. Wat heb je dan nodig om dit 'uit te lokken'
een stimulans (bijv. leeuw) respons = vluchten, en dat heeft helemaal neits met schrikken te maken.
Echter kan schrikken ook een stimulans zijn met als respons vluchten...
wat leer je dan een paard af? NIETS
Echter kun je wel leren dat die leeuw niet altijd gevaarlijk is (denk daarbij aan bijv. onder de boom slapend) en is dus de stimulans erniet en behoeft geen respons.

Huertecilla schreef:
Als het wel tot betrouwbaar veilig vervoermiddel kan worden opgeleid, kan dus wel worden aangeleerd om niet te vluchten = geen vluchtdier :)*

Nope, vluchtgedrag is niet af te leren, zie uitleg hierboven.

Huertecilla schreef:
Dát is inderdaad correct.
Vluchten = gedrag.
Gedrag = door dresseren te veranderen.

2 soorten gedrag:
aangeleerd gedrag en instinctief gedrag... wat aangeleerd is kan veranderd worden, wat instinctief is niet.

Huertecilla schreef:
Ik stel, op grond van leerwetenschap, gedragswetenschap en biologie, dat een paard geleerd kan worden om na schrik niet te vluchten. Dat het tot betrouwbaar veilig rijdier kan worden opgeleid.

Dan stel je dat verkeerd...
een paard hoeft niet te schrikken om te vluchten, vlucht niet altijd omdat het geschrokken is.

Huertecilla schreef:
Een vluchtdier bestaat nu een maal niet. Vluchten = gedrag. Een keuze uit vlucht of vecht. Tegen een wolf = vecht, tegen een leeuw = vlucht.
Onder de ruiter verandert zelfs dat laatste. Vandaar dat je op wat dan ook kan jagen te paard. Kwestie van leren.

Een paard zal altijd eerst vluchten, dan pas vechten als vluchten niet kan... en wederom instinctief gedrag is niet te veranderen.

Huertecilla schreef:
Schriktraining tegen aanvallende Wilde Zwijnen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-44PCOWAY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WSOM3V3G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-D7JSRSOU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3AYI4I3K.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6SGKNCZC.jpg

Werkt als een droom. Midden in de nacht door een bos per ongeluk een familie Wilde Zwijnen verrassen is nu volkomen beheerst.

Huertecilla schreef:
Ander bewijs:
http://www.robertoarmendariz.es/FileUpl ... oto_13.jpg
Er zijn zelfs een paar hengsten die áánvallen:
http://3.bp.blogspot.com/_pQMhf5XtvDY/S ... +7+jun.jpg

Prooidier ja, vluchtdier nee; het paard kíest tussen vecht of vlucht opbasis van de inschatting risico en overlevingskans. Geef het meer info en je krijgt een andere keuze. Leer het dat de ruiter de meeste overlevingskans biedt en :)* klaar. Je hoeft alleen je sapiens-vermogen maar te gebruiken. Dát is de uitdaging.; een intelligentietest van de opleider/ruiter. Zakt die, dan vlucht het paard -:) of valt het áán!

Wanneer een paard niet (meer) kan vluchten, zal het moeten aanvallen...
een paard is een prooidier, prooidieren kun je onderverdelen door het beschermingsmechanisme: nabootsing, camouflage of kuddedier
Een paard is dus eerst prooidier, dan kuddedier, en kenmerkt zich als kuddedier met instinctief vluchtgedrag...
is ene paard een vluchtdier: JA
is dat vluchten af te leren: NEE, instinctief gedrag is NIET af te leren
Het enige wat je dus kunt is leren anders te reageren of niet te reageren op de stimulans = leeuw licht te slapen onder de boom dus geen reden om weg te vluchten.
Dezelfde leeuw op voedseljacht is wel een reden om weg te vluchten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:24

een paard bevriest bijna altijd op het schrikmoment en beslist in die (ooit luttele seconden) tijd wat hij gaat doen
als jij op dat moment de leiding neemt, vlucht een paard niet en volgt jou
doe je niks of loop je zelf ook stom schrikkerig te doen, is je paard weg

hihi, wilde zwijnen training krijgen ze hier ook :D
julia is al jaren(vroeger met knorretje samen) ons varken trainmaatje
zo zijn ze hier ook gewend aan nandoe's, eenden, duiven , kippen , schapen , katten en honden

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:36

Heb je nog nooit een paard gezien dat werkelijk op hol geslagen is???
Het gebeurt niet gauw, maar er zijn situaties waarin paarden zich door niets of niemand laten tegenhouden vanuit paniek. Dan gaan ze letterlijk door alles heen; sloten en mensen.
Daaruit blijkt het wezen van het 'vluchtdier'. Maar gelukkig zijn dit uitzonderingssituaties en is er door trainen veel te bereiken.
Zolang mensen maar weten waar ze mee bezig zijn, is het veilig om buiten te rijden. Aan dat laatste schort het wel eens :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 18:26

senna21 schreef:
Heb je nog nooit een paard gezien dat werkelijk op hol geslagen is???

´Op hol´ is een gevolg van de vluchtkeuze in een overlevingsmodus.

Daar gaan twee fases aan vooraf en ook is dat zo´n 50 meter. Gaat een paard verder/langer, dan zijn er extra prikkels of is dat aangeleerd gedrag geworden.

Een paard op hol voor de kar is een goed voorbeeld van niet op de bestuurder (kunnen) vertrouwen en tijdens de vlucht toegevoegde prikkels. Helaas doen veel ruiters dit door hard trekken (pijnprikkel toevoegen) en gillen.

Verder verwarren nogal wat ruiter ´op hol´ met bewuste ongehoorzaamheid. Sommige paarden onwijken de ruitersignalen door hard weg te lopen en nemen de ´prikkels´ op de koop toe.
Dit het allerlastigste, want een ongewenste succeservaring. VEEL moeilijker dan paniek op hol.

Alane blijft vluchtgedrag als onvermijdelijk want voorgeprogrammeerd instinct zien, doch maakt dan de gedachtenkronkel dat er toch veilig met zo´n dier in de boze buitenwereld gereden kan worden.
Ok, dat is dan zo.

Voor míj is het volharden van de ruiterij in het begrip vluchtdier een wegmoffelen van het eigen onvermogen in een excuus.
Ook dát is inherent onveilig en hoort niet op de openbare weg.
Als je meent dat een paard een vluchtdier is, heb je mijns inziens een probleem.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 07-10-10 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 18:30

spatter schreef:
zo zijn ze hier ook gewend aan nandoe's,

+:)+
Struisvogelachtigen zijn de nemesis van veel paarden :D

Gewoon ook een factor onbekend = potentieel gevaar. Niet meer, niet minder. Kwestie van als gegarandeerd veilige roerganger als zijnde ongevaarlijk aanbieden.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 07-10-10 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 18:35

spatter schreef:
hij vertrouwde mij op den duur totaal maar schrikken bleef hij doen om soms zulke kleine(soms niet zichtbare) dingen
omstanders zagen daar niks van want hij liep meestal gewoon door of met een kleine hapering

Mooi voorbeeld van de básis.

Schikken = reflex.
Vluchten = gedrag.

Jij had de keuze voor vluchten vervangen door kiezen voor de beslissingen van de ruiter.

Excuus dat ik niet in detail op het bit inga. Het ís inderdaad gewoon een trens. De hefboomwerking werd pas ergens in de vroege middeleeuwen bedacht. Dat was logisch maar dat valt buiten het kader.

p.s. de text in jouw profiel vat de crux van het topic goed samen ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:42

het eerste paardje wat ik kocht werd gereden met een martigaal en het hoofd werd tot op de borst geknoopt
natuurlijk werd het eerste wat ik deed alles eraf gooien en toen wist ik ook gelijk het probleem bij dit paardje
deze 3/4 arabier zetten het buiten gelijk op een rennen, iedere keer weer bit tussen de kiezen en gaan met de banaan
iedere vorige ruiter had haar waarschijnlijk proberen te stoppen met het bit en madam was inmiddels heel handig om daar tegen in te gaan
wat ik deed was zogauw ze ongehoorzaam werd en harder wilde gaan als ik, ik haar dwars zette
gewoon vanuit de galop plantte ik haar in het zweefmoment dwars op het pad, zoals schaatsers dat doen met noren(ik kan redelijk schaatsen :P )
puur met mijn eigen lijf en benen zonder aan haar mond te komen
na een keer of drie had ze door dat het bij mij niet lukte en toen kon ze eindelijk gaan genieten want omdat ik wist dat ze nu naar mij zou luisteren , kon ik haar ook lekker laten gaan op bepaalde paden
na een jaar heb ik haar verkocht, ze bleek een geweldige goede springpony te zijn en dat kon ik niet goed
, maar ze was weer gezond in haar bovenkamertje en al haar frustratie kwijt

blinde paniek komt eigenlijk zelden voor, dat is namelijk veels te gevaarlijk voor een paard
wat vaak gebeurd is dat een paard schrikt, weg wil vluchten, er nog iets gebeurd waardoor hij nog harder weg wil en de opéénstapeling van enge gebeurtenissen maakt dat het paard het niet meer weet
vaak zie je het gebeuren bij aanspanningen omdat ze een(deel van) kar achter zich aan krijgen en die maar niet kwijt raken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:24

Apple schreef:
*krijgt een heel visioen van Apple op paard in volle galop op een hondje af, projectiel gooiend, keren en in volle galop weer weg, hondje en eigenaar met hartverzakking achterlatend :)) *

Hey, dat projectiel kan ik ook wel invoeren. Ik draai regelmatig mijn paard om als we achtervolgt worden door honden op het strand. Gaan wij achter de hondjes aan die dan best paniekerig kunnen kijken, en eigenaren kunnen dan ook ineens heel hard roepen! ;)

Ik denk dat de meeste problemen met paarden in het verkeer veroorzaakt worden door de ruiter. Mensen reageen te traag op signalen van hun paard, gaan zelf allemaal al enge dingen bedenken of kijken niet ver genoeg vooruit.

Ik zit meestal op mijn paard zoals ik in de auto zit. Blik vooruit, situatie rustig in mij opnemen en daar op anticiperen.
Mijn paard is best braaf maar kan soms best even schrikken en meestal doet ze dan een stap opzij en dribbelt even. Zie ik dingen waarvan ze eventueel zou kunnen schrikken pas ik mijn tempo zo aan dat we als we dat object paseren te ruimte hebben. Ik besteeds verder overigens weinig extra aandacht aan het object.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:49

Niet het hele topic doorgelezen maar mijn antwoord op de beginvraag: heb twee vluchtdieren waarvan er 1 zich best met mij erbij in de openbare ruimte mag en kan bevinden, de andere beslist niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:46

Ik ben 1 keer gevallen in het bos. We waren heerlijk aan het galoperen en midden op de weg lag een gebroken tak. Wino vond dat ik de tak van dichterbij mocht bekijken ( waarschijnlijk dacht ie dat er tijgers achter verstop zaten, maar dat terzijde) Dus in de ankers, mooie slidingstop en baf daar lag ik. Wino schrok, draait zich om vliegt weg om in diezelfde seconde te bedenken dat ie wat kwijt is. Maakt weer een stop, draait zich weer om en komt kwasi relax weer naar terug gesjokt.

Ik vond het een komisch gezicht om eerlijk te zijn. Was blij dat hij zich omdraaide en weer terug kwam. Om eerlijk te zijn had ik ook niet anders verwacht. Het is buiten geen held op sokken en volgt dan maar al te graag.

Gelukkig leert hij steeds beter dat hij mij ook kan vetrouwen als ik erboven zit. Eerder kon hij die link niet zo snel leggen, dan had hij toch het idee dat hij zelf langs dat eneg geval moest, zonder zijn steun en toeverlaat. Dus vaak afstappen en dan als een mak schaap mij volgen. Het heeft ons zeker geholpen, want hij gaat steeds vaker in eigen initiatief zonder dat ik eraf hoef.

Er zullen vast 1001 methoden zijn die veel beter zijn om hem dat te leren. Maar dit is de weg die ik gekozen heb. Hier voel ik en Wino zich fijn bij. Hij is bodenschuw, dus blijven zitten en hem vooruit trappen geeft juist een tegengesteld resultaat ;)

Note: Tips over oefenen op vreemd terrein is onnodig. In de bak, op wedstrijd is hij zo mak als een schaap en doet alles wat ik vraag. Alleen op buitenrit raakt hij heel veel zelfvertrouwen kwijt.

Ik vind dat wanneer je een goede band hebt met het paard je weet hoe hij reageerd, je prima de openbare ruimte in kan gaan. Als je maar steeds vooruit kijkt en vooruit denkt. Overal gebeuren ongelukken mee, ook met paarden. Dar kan je niet voorkomen, maar wel tot een minimum beperken.