Mening gevraagd door leasr en verleaser

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke kosten horen volgens jou bij het leasen van een paard:

Stallingskosten
114 (19%)
Hoefsmid
75 (13%)
Tandarts
43 (7%)
Dierenartskosten nav een "ongeval"
44 (7%)
Ontwormen
60 (10%)
Kleine dierenartskosten zoals jaarlijks enten
54 (9%)
Extra vergoeding voor gebruik van het paard
58 (10%)
Leskosten
124 (21%)

Totaal aantal stemmen: 572

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:10

Sorry dat ik zo kom binnen vallen..

Een van mijn paarden staat te koop, maar omdat ik weet dat het misschien erg lang kan duren voordat ze verkocht gaat worden, heb ik besloten dat iemand haar ook mag leasen.
Mijn paard mag dan worden verplaatst, stalingskosten, hoefsmid en de kleine bijkomende dingen zijn voor de gene die haar leasen. Inentingen betaal ik zelf, en de DA kosten wil ik graag verdelen. Ik vraag verder geen geld, dit omdat de stalingskosten al redelijk hoog op kunnen lopen.

Alleen krijg ik vaak de reactie dat dit veel te veel is....

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 08:45

HalloDan schreef:
Oké", maar wanneer is iets iemand schuld?? Als een paard op hol slaat? Of naar achteren slaat en met z'n been over de leuning van de brug slaat? Hoe bepaal je dat iets door de leaser komt???

Nou, ik ben van mening dat je je eigen paardje wel kent en degene over wie ik het heb staat juist in de verkoop omdat ze veel te lief is. Dit soort dingen zal zij dus niet doen. Wanneer ik mijn 10-jarige zou verleasen is het een heeeel ander verhaal, dus trek dingen niet uit het verband

Steentje

Re: Mening gevraagd door leasr en verleaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:49

Maar Valencia, het blijven levende dieren waar je mee werkt. :)

Ook jouw paard, die bijzonder lief is, kan op hol slaan of een sprintje trekken. Of zich, onbedoeld, pijn doen.

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:52

Toen mijn oude pony verleast was betaalde het meisje alles.

Zij mocht volledig gebruik maken van mijn pony.

Ik heb alleen de eerstvolgende inenting betaald. Ook betaalde wij de dierenarts kosten die uit het verleden kwamen. (Hij had mok, betaalde wij mokzalf ed) De dierenarts kosten die door haar kwamen.. (Bijvoorbeeld een hechting oid (is niet gebeurd maar even een voorbeeld) betaalde zij.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:57

Steentje schreef:

Ook jouw paard, die bijzonder lief is, kan op hol slaan of een sprintje trekken. Of zich, onbedoeld, pijn doen.

En wat nou als de leaser van het paard knalt en haar nek breekt? Hoe zit het dan met de aansprakelijkheid? :)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:03

Ik neem even voor de goede orde aan dat de leaser goed verzekerd is.. :)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:05

Heb alles aangevinkt, wij hebben een jaar of 7 een lease paard gehad en die kwam naar onze stal en daar betaalden wij een bedrag voor van toen 70 euro p/m.

Daarbij kwamen alle kosten die normaal ook hebt, dus stalling, dierenarts, zadel etc...
Het paard was alleen verzekerd bij de eigenaar voor de dood, zoals brand ofzo.(koliek, vondt hij toen niet nodig omdat dat meestal op niets uit liep),mochten
het paard wel zelf zo verzekeren.

Het paard was die jaren zo goed als eigen en geen echt contact met de verleaser, behalve als er iets aan de hand was.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:10

HindaFree schreef:
ik lease een paard gewoon particulier. zij heeft mij zelf aangeboden alleen de stallings kosten te betalen. vanuit mij zlef vind ik dat vrij logie's ik vind dat je best een vergoeding kan vragen maar vind ook dat er enorm veel misbruik word gemaakt van sommige leasers/verzorgers als je soms hoort wat hun moeten betalen zou je denken spaar een halfjaartje dat geld op en je hebt zelf een leuk dier.

ik betaal dus 190 in de maand mag rijden waneer ik wil ( dier staat niet bij eigenaar thuis) hoefsmid, dieren arts enz enz heeft zij voor haar rekening.
zij heeft geen tijd ze verleasd haar paard en of ze dat nou wel of niet doet de kostne hou je :+ zo denkt de eigenaaresse er dan dus over. Of ik heb gewoon geluk..

ookal hoor je vaak zat dat meiden dag en nacht mogen doen wat ze willen voor 0,-

190 euro? Jemig wat een bedrag! Je moet je eens afvragen of ze geen misbruik van jou maakt!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:12

Steentje schreef:
Ik neem even voor de goede orde aan dat de leaser goed verzekerd is.. :)

Uiteraard moet je als leaser gewoon een avp en een ziektekosten verzekering hebben..

Maar, als jij het paard van een ander rijd en je krijgt een ongeluk, dan is de eigenaar ten alle tijden aansprakelijk, dit omdat het dier op een ander zijn naam staat. Hoe zit het dan op het moment dat je het paard least, ben je dan voor de wet de eigenaar of niet?

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 09:17

Steentje schreef:

Edit: Maar grote kans dat dit dan ook weer over gaat na verloop van tijd en die kosten zijn dan voor mij, maar ik had het over het kapot rijden and believe me there are enough of those! :(

Maar dat is niet iets waar ik het over hebt. Ja, je moet wel kunnen rijden! Maar ik had inmiddels al besloten haar niet te verleasen, mits er een verkoop na verloop van tijd aan vast zit, want de risico's zijn mij te groot.

Ik heb in het verleden mogen leren hoe mensen met spullen en dieren van anderen omgaan. Toch maar niet. En zoals ik het al zei voor het geld hoef ik het niet te doen.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 09:20

Tallie1979 schreef:
Hoe zit het dan op het moment dat je het paard least, ben je dan voor de wet de eigenaar of niet?

Nee, dan ben je voor de wet houder. ;)

Edit: @Kelly: Dit had ik nou ook in gedachten als leasen, maar dat kan aan mij liggen.

@Kelly_xx: En wat denk je dat een stalling kost. Vindt het niet fair dat een verleaser alles maar moet betalen, dus als de leaser bij een manege wil staan wat bijv. 300 euro per maand kost ipv bij een boer wat 150 kost moet de verleaser maar meebetalen. Sorry, maar dat werkt met eigen paarden ook niet zo. ;(

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:24

Dus dan ben je zelf aansprakelijk voor ongevallen? :)

* ben gewoon even nieuwsgierig hoe de constructie in elkaar zit hoor* :P

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:25

Ik heb een tijd een paard geleased en daarbij was de constructie als volgt.

Kosten voor mij:
*stalling.
*percentage van de waarde van het paard.
*lessen.
*huur tuig.
*verzekering.

Deze kosten betaalde ik aan de eigenaar van het paard. Voor deze kosten kreeg ik het volgende terug:
*paard.
*stalling volpension.
*hoefsmid.
*veearts.
*entingen.

Ik krijg een beetje een nare smaak in mijn mond van het stukje dierenartskosten. Het lijkt hier namelijk een beetje op de situatie waar het paard volledig voor de kosten van de leaser komt maar waarover geen beslissingen genomen mogen worden. Dan kun je als leaser beter even doorsparen en je eigen paard kopen.

Zeker als je paard op afstand komt te staan is het niet na te gaan of de leaser nalatig is geweest. Naar mijn idee is dit een risico wat je als eigenaar loopt. Dit risico mag niet bij de leaser komen te liggen. Ik als leaser zou erg het gevoel hebben dan wel heel makkelijk aan het kortste eind te trekken, dingen zijn dan wel heel snel 'jouw schuld'.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 09:34

Nou, ben het niet met je eens. Heb ook een paardje in training gehad (laat even in het midden waar), maar daar zijn ze doorgereden, terwijl het paardje een hoefzweer had. Met als gevolg dat ik het dier terug krijg en het eerst weer flink moet oplappen.

Dit wil ik voorkomen en ben het met de meesten eens dat er een soort van vertrouwen moet zijn, maar je kunt iemand niet vertrouwen, die je nog nooit hebt gesproken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:38

Dat is nu juist mijn punt. Op het moment dat je je paard gaat verkassen, dan moet je als eigenaar er dus op vertrouwen dat je paard goed behandeld wordt. Je kunt het namelijk niet meer zelf controleren. Op dit punt kom je namelijk in een welles-nietes discussie terecht.

En gesteld dat je leaser wel de kosten betaald. Wat nu als het paard een bepaald behandeltraject nodig heeft en de leaser vindt dit te duur danwel niet nodig? De leaser betaalt de DA-kosten, dus mag beslissen wat er gedaan wordt. Jij mag niet beslissen hoe een ander zijn geld uitgeeft.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:39

Tallie1979 schreef:
Dus dan ben je zelf aansprakelijk voor ongevallen? :)

* ben gewoon even nieuwsgierig hoe de constructie in elkaar zit hoor* :P

Wie aansprakelijk is bij dit soort leaseconstructies is de vraag.
De bezitter is aansprakelijk namelijk. Het is erg afhankelijk van de vorm van de constructie wie bezitter is.
Op voorhand is dat niet te zeggen dus.

Gewoon iedereen een goede AVP verzekering en dan is er geen vuiltje aan de lucht. ;)

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 10:45

maaikemuis schreef:
En gesteld dat je leaser wel de kosten betaald. Wat nu als het paard een bepaald behandeltraject nodig heeft en de leaser vindt dit te duur danwel niet nodig? De leaser betaalt de DA-kosten, dus mag beslissen wat er gedaan wordt. Jij mag niet beslissen hoe een ander zijn geld uitgeeft.

Denk dat een verleaser en leaser dit contractueel dienen vast te leggen en nee niemand kan bepalen hoe een ander zijn geld dient uit te geven, maar je kunt wel in het contract opnemen: " een behandeling in het belang van de welzijn van het dier."

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:31

Valencia2002 schreef:
maaikemuis schreef:

Denk dat een verleaser en leaser dit contractueel dienen vast te leggen en nee niemand kan bepalen hoe een ander zijn geld dient uit te geven, maar je kunt wel in het contract opnemen: " een behandeling in het belang van de welzijn van het dier."

Maar dan nog, wat is 'in het welzijn van het dier'? Dat kan voor de verleaser heel anders zijn dan voor de leaser. Hetzelfde geldt voor het stukje 'schuld'. Want wanneer is het iemands schuld dat een paard iets heeft. Dit zijn twee punten die ik als leaser heb vast laten leggen in mijn leasecontract. Helemaal uitgeschreven wat er wel en wat er niet met het paard gedaan mocht worden. Uiteindelijk ben ik hier heel blij mee geweest. Het paard werd idd kreupel en dit werd mij in eerste instantie in de schoenen geschoven. Ik zou roekeloos zijn geweest (dit was ik zeer zeker niet, het was een gevalletje domme pech met een niet zo snuggere stalhulp). Echter, ik had keurig netjes het contract gevolgd en mij kon dan ook niets verweten worden.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 14:46

Dat is idd heel erg verstandig.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:42

Valencia2002 schreef:
Tallie1979 schreef:
Hoe zit het dan op het moment dat je het paard least, ben je dan voor de wet de eigenaar of niet?

Nee, dan ben je voor de wet houder. ;)

Edit: @Kelly: Dit had ik nou ook in gedachten als leasen, maar dat kan aan mij liggen.

@Kelly_xx: En wat denk je dat een stalling kost. Vindt het niet fair dat een verleaser alles maar moet betalen, dus als de leaser bij een manege wil staan wat bijv. 300 euro per maand kost ipv bij een boer wat 150 kost moet de verleaser maar meebetalen. Sorry, maar dat werkt met eigen paarden ook niet zo. ;(

Maar jij geeft dus het paard in bruikleen? als ik een paard leas, versta ik daaronder een aantal dagen de verzorging op me nemen (of in sommige gevallen de hele) maar dan blijft het paard staan waar hij staat. Mag ik vragen waarom je het paard niet verkoopt?

Want ik ben toch wel als mening dat als je niks meer met je paard doet, je hem beter kan verkopen..

kimvdwx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:51

ik vind het normaal als je betaalt voor Stallingskosten Hoefsmid (wanneer je veel buitenrijd) en leskosten.

kimvdwx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:51

Ik heb trouwens een keer een leasepaard gehad en dat was helemaal gratis alleen verplicht 4x per week een les volgen!

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:07

Heel handig topic. Ik zoek namelijk een paardje om te leasen en wil wel eens kijken hoe de meesten hier over denken.

We hebben het ooit al gedaan en toen deelde we de kosten. De eigenaar stond er ook op dat we wekelijks lessen namen met het paard. Nu is het paard een keer door de draad gesprongen en moest de wonde gehecht worden. De eigenaar wou dit zelf betalen, maar dan ben je toch zelf zo fair dat ik het zelf betaalde. Ik voelde me toch schuldig, ondanks dat ik er niets aan kon doen. Later bleek ze OCD te hebben, dan hebben we haar wel terug gebracht omdat het natuurlijk ook niet de bedoeling is dat we met een hoop kosten zitten voor een paard waar we eigenlijk niets meer mee kunnen doen.

Ik behandelde het paard steeds als het mijne en keek (kijk) nooit op een euro wat dierenarts en spullen enz betreft. Ik schrik er dan ook best van dat er mensen slechte ervaringen hebben wat de verzorging van de spullen betreft. Dat doe je bij je eigen spullen toch ook niet. De algemene kosten van de dierenarts en hoefsmid deelde we doen wel. Het paard kwam aan met de 'basisspullen' en ik heb zelf nog dingen bij gekocht die ik nodig vond. Je kan toch moeilijk met die kosten naar de eigenaar gaan lopen al het niet noodzakelijk is?!

Ik vind het wel niet zo dat de leaser àlle kosten moet betalen. Dan is het als eigenaar beter om je paard te verkopen, als je er dan toch niets meer mee doet.. We brachten haar uit op wedstrijd enzo, dus uiteindelijk werd het paard er ook 'beter' van (meer ervaring, wat het dan eventueel gemakkelijker maakt om haar te verkopen of als je er zelf geen tijd voor hebt is het toch ook een meerwaarde dat je paard wel eens buiten komt?!).Ik zou kijken of het verleasen wel een meerwaarde is voor je paard. Je hebt er niets aan om haar door enkele kinderen naar de kl*te te helpen!

Haha, wat een lange reactie :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:31

maaikemuis schreef:
Ik heb een tijd een paard geleased en daarbij was de constructie als volgt.

Kosten voor mij:
*stalling.
*percentage van de waarde van het paard.
*lessen.
*huur tuig.
*verzekering.

Deze kosten betaalde ik aan de eigenaar van het paard. Voor deze kosten kreeg ik het volgende terug:
*paard.
*stalling volpension.
*hoefsmid.
*veearts.
*entingen.

Ik krijg een beetje een nare smaak in mijn mond van het stukje dierenartskosten. Het lijkt hier namelijk een beetje op de situatie waar het paard volledig voor de kosten van de leaser komt maar waarover geen beslissingen genomen mogen worden. Dan kun je als leaser beter even doorsparen en je eigen paard kopen.

Zeker als je paard op afstand komt te staan is het niet na te gaan of de leaser nalatig is geweest. Naar mijn idee is dit een risico wat je als eigenaar loopt. Dit risico mag niet bij de leaser komen te liggen. Ik als leaser zou erg het gevoel hebben dan wel heel makkelijk aan het kortste eind te trekken, dingen zijn dan wel heel snel 'jouw schuld'.

Kijk, hier kan ik me helemaal in vinden! Mijn vorige (lease)paardje bleek Artrose te hebben. In het begin veel mee getobt voordat we wisten wat het was.De eigenaar bepaalde of de DA kwam en wat er aan behandelingen uitgevoerd werden, niet ik. Al die maanden gewoon leasegeld betaald, niet kunnen rijden maar wel 2x per dag naar stal om met hem aan de hand te stappen..
Volgens sommige zou ik dan ook nog de dierenartskosten moeten betalen? Het zou toch niet eerlijk zijn dit aan de leaser te vragen? Hij was kreupel maar als je nog niet weet wat hij heeft, is het dus misschien wel mijn eigen schuld?? Ze gaan niet direct foto's maken maar dan ben je weer een poosje (lees aantal DA bezoeken) verder! Dan zou de eigenaar dus kunnen zeggen dat ik vast iets raars heb gedaan met hem en ik dus moet betalen??
Zo zijn er echt heel veel situatie te bedenken waaraan de leaser geen schuld heeft, ik vind sommige meningen dan ook erg kort door de bocht, alsof dat soort dingen met ' je moet natuurlijk wel een beetje kunnen rijden' te maken hebben?

Ik vind 190 euro voor volledige lease trouwens niet echt heel veel hoor! Niet hier in het westen tenminste, als je dan geheel een paard tot je beschikking hebt op een mooie lokatie, dus niet bij een eenvoudig boertje ofzo?
Ik betaal nu 125,- voor 3 dagen en daar komt dan nog 50 euro lesgeld per maand bij...Dus totaal 175 euro en dan koop je ook zo af en toe natuurlijk nog iets...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:54

Ik zou als je beetje controlefreak bent je paard niet verleasen aan iemand 250km verder op. Je wil het betreffende paard juist verkopen en dan neem je met dit volgens mij teveel risico.
Met iemand die je paard least ben je nu niet geholpen ondanks dat de markt zo slecht is voor verkopers. Want waarom wil ze niet gewoon een paard kopen, eenvoudige diertjes om mee buiten te rijden zijn er goedkoop genoeg dat aanschaf eigenlijk niet zou moeten uitmaken.