Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
HalloDan schreef:Oké", maar wanneer is iets iemand schuld?? Als een paard op hol slaat? Of naar achteren slaat en met z'n been over de leuning van de brug slaat? Hoe bepaal je dat iets door de leaser komt???

HindaFree schreef:ik lease een paard gewoon particulier. zij heeft mij zelf aangeboden alleen de stallings kosten te betalen. vanuit mij zlef vind ik dat vrij logie's ik vind dat je best een vergoeding kan vragen maar vind ook dat er enorm veel misbruik word gemaakt van sommige leasers/verzorgers als je soms hoort wat hun moeten betalen zou je denken spaar een halfjaartje dat geld op en je hebt zelf een leuk dier.
ik betaal dus 190 in de maand mag rijden waneer ik wil ( dier staat niet bij eigenaar thuis) hoefsmid, dieren arts enz enz heeft zij voor haar rekening.
zij heeft geen tijd ze verleasd haar paard en of ze dat nou wel of niet doet de kostne hou jezo denkt de eigenaaresse er dan dus over. Of ik heb gewoon geluk..
ookal hoor je vaak zat dat meiden dag en nacht mogen doen wat ze willen voor 0,-
Steentje schreef:Ik neem even voor de goede orde aan dat de leaser goed verzekerd is..
Steentje schreef:Maar Valencia, het blijven levende dieren waar je mee werkt.
Ook jouw paard, die bijzonder lief is, kan op hol slaan of een sprintje trekken. Of zich, onbedoeld, pijn doen.
Tallie1979 schreef:Hoe zit het dan op het moment dat je het paard least, ben je dan voor de wet de eigenaar of niet?

Tallie1979 schreef:Dus dan ben je zelf aansprakelijk voor ongevallen?![]()
* ben gewoon even nieuwsgierig hoe de constructie in elkaar zit hoor*
maaikemuis schreef:En gesteld dat je leaser wel de kosten betaald. Wat nu als het paard een bepaald behandeltraject nodig heeft en de leaser vindt dit te duur danwel niet nodig? De leaser betaalt de DA-kosten, dus mag beslissen wat er gedaan wordt. Jij mag niet beslissen hoe een ander zijn geld uitgeeft.
Valencia2002 schreef:maaikemuis schreef:En gesteld dat je leaser wel de kosten betaald. Wat nu als het paard een bepaald behandeltraject nodig heeft en de leaser vindt dit te duur danwel niet nodig? De leaser betaalt de DA-kosten, dus mag beslissen wat er gedaan wordt. Jij mag niet beslissen hoe een ander zijn geld uitgeeft.
Denk dat een verleaser en leaser dit contractueel dienen vast te leggen en nee niemand kan bepalen hoe een ander zijn geld dient uit te geven, maar je kunt wel in het contract opnemen: " een behandeling in het belang van de welzijn van het dier."
Valencia2002 schreef:Tallie1979 schreef:Hoe zit het dan op het moment dat je het paard least, ben je dan voor de wet de eigenaar of niet?
Nee, dan ben je voor de wet houder.
Edit: @Kelly: Dit had ik nou ook in gedachten als leasen, maar dat kan aan mij liggen.
@Kelly_xx: En wat denk je dat een stalling kost. Vindt het niet fair dat een verleaser alles maar moet betalen, dus als de leaser bij een manege wil staan wat bijv. 300 euro per maand kost ipv bij een boer wat 150 kost moet de verleaser maar meebetalen. Sorry, maar dat werkt met eigen paarden ook niet zo.
maaikemuis schreef:Ik heb een tijd een paard geleased en daarbij was de constructie als volgt.
Kosten voor mij:
*stalling.
*percentage van de waarde van het paard.
*lessen.
*huur tuig.
*verzekering.
Deze kosten betaalde ik aan de eigenaar van het paard. Voor deze kosten kreeg ik het volgende terug:
*paard.
*stalling volpension.
*hoefsmid.
*veearts.
*entingen.
Ik krijg een beetje een nare smaak in mijn mond van het stukje dierenartskosten. Het lijkt hier namelijk een beetje op de situatie waar het paard volledig voor de kosten van de leaser komt maar waarover geen beslissingen genomen mogen worden. Dan kun je als leaser beter even doorsparen en je eigen paard kopen.
Zeker als je paard op afstand komt te staan is het niet na te gaan of de leaser nalatig is geweest. Naar mijn idee is dit een risico wat je als eigenaar loopt. Dit risico mag niet bij de leaser komen te liggen. Ik als leaser zou erg het gevoel hebben dan wel heel makkelijk aan het kortste eind te trekken, dingen zijn dan wel heel snel 'jouw schuld'.