Bijrijdster krijgt paard in bruikleen. Wat voor verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:18

Wat is nou toch het probleem?

Je hebt een AVP verzekering (tenminste daar ga ik vanuit). Als je aansprakelijk bent dan vergoedt deze de schade, ben je niet aansprakelijk dan vergoedt deze niet (en hoef jij ook niks te vergoeden dus).

Zo simpel is het.

Soms denk ik wel eens aan het gezegde: 1 gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden :D .

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 22:09

LDRD, als ik je dus goed begrijp en de schade zou op mij verhaalt worden omdat ik de rechtmatige eigenaar van het paard ben, zou mijn AVP verzekering dat moeten dekken (mist dieren, waaronder paarden, in de polis meeverzekerd zijn)

Als dat het geval is dan zitten we met z'n alle heerlijk moeilijk te denken.

(voel me by the way wel een beetje gek nu hoor ;) )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:30

Als je inderdaad een AVP hebt is er geen enkele reden om je zorgen te maken.

Het enige waar ik nog op wil wijzen is het verzekerde bedrag op je AVP. Het komt niet vaak meer voor, maar soms zie je nog AVP polissen met een laag verzekerd bedrag. Een (letsel)schade kán enorm in de papieren lopen, hoewel dat natuurlijk ook geen dagelijkse kost is.
En dan hoeft je paard niet eens oorzaak van de ellende te zijn, maar er kunnen ook allerlei andere dingen gebeuren waarvoor je aansprakelijk kunt zijn die een hoop schade opleveren.

Even een mooi voorbeeldje daarvan: iemand maakt een plat dak schoon met water en legt daarom even een tennisbal op de afvoer zodat er een laagje water blijft staan. Geen probleem gaat allemaal goed. De sukkel vergeet echter de tennisbal daarna te verwijderen. Gevolg...bij een enorme regenbui blijft er zoveel water staan dat het dak instort...en laat dat nou net het dak zijn van een museum... |o

Waargebeurd verhaal :D .

Suzanne_18

Re: Bijrijdster krijgt paard in bruikleen. Wat voor verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 16:31

Heel erg bedankt voor je geduld deze leek wat wijzer te maken ;) !!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:00

Graag gedaan hoor! :j

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 05:03

Iris82 schreef:
LDRD schreef:
De bezitter is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door een dier.
De vraag is in jouw constructie wie bezitter is. Ook is het niet onmogelijk dat beide als bezitter worden aangemerkt.
Dit is nogal een grijs gebied helaas en echte duidelijkheid vooraf zal je niet krijgen.

Als je beide een AVP verzekering hebt is er verder geen probleem.

De enige waarheid. :j

Helaas leert de praktijk dat als de bijrijdster en eigenaar beide een AVP hebben er evengoed door de verzekering van de bijrijdster naar eigenaar gewezen wordt waardoor deze dus ook nooit zullen uitkeren, mits er met bewijzen aangetoond kan worden dat het de schuld van bijrijdster is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:46

De praktijk leert voor een leek helemaal niks vrees ik. :n

Wat is het probleem van de leek namelijk? Deze heeft er 0,00 verstand van. De leek begrijpt niet waarom dingen lopen zoals ze lopen.
Daar kán je als leek dan ook helemaal geen conclusies aan verbinden.