Wil jij je paard laten cremeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:23

Vjestagirl schreef:
Nee hoor. Mensen zijn mensen en paarden zijn paarden. We plaatsen onszelf al eeuwen boven dieren, door ze te houden, ze te vormen naar wat wij willen dat ze zijn, ze te laten doen wat wij willen dat ze doen, ze op te sluiten in hokjes of juist niet. Zelfs door je huisdier een bandje om de hals te doen met jouw naam in een kokertje (of er een chip in te proppen) stel je jezelf boven je dier. Dieren zijn nou eenmaal niet gelijk(waardig) aan mensen, dat blijkt uit alles.

.

Ik geloof dat wij elkaar verkeerd hebben begrepen of iniedergeval iets anders bedoelen met minder waardig.
Ik begrijp uit jou bericht dat jij daarmee bedoelt het feit dat wij voor ze zorgen en dat dat nooit andersom zal zijn ze zullen niet even langs de winkel gaan voor hun eigen zak biks.

Wat ik bedoelde was waarom je familie je meer waard zou zijn dan je paard.
Ofwel waarom zou je het verlies van een familielid velen male erger vinden en daar wel om rouwen en niet om het verlies van je paard.
Waarom zou een paard wel vervangbaar zijn en een familielid niet.
Ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel met minder waardig niet het feit over wat ze wel en niet kunnen enz maar hoe belangrijk ze voor je zijn qua gevoel en verdriet wat je om het overlijden hebt.

Ik dacht dus dat jij bedoelde van ach ik huil even omdat ik vanmidag niet kan rijden en ga verder met mij leven ik vondt het al moeilijk te geloven dat er zulke mensen op bokt zaten.
Ik weet wel dat die mensen bestaan maar op bokt verwacht je toch mensen die oprecht geintereseerd zijn in hun paard en het welzijn van hun paard.
En ik denk ook dat het grootste deel van bokt een band heeft met zijn paard en verdrietig zal zijn als deze overlijdt.

Flew

Re: Wil jij je paard laten cremeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:51

@ Lusitana; je geeft daar een hele goede suggestie voor een soort 'ceremonie'. Daar heb ik zelf eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar ik vind het wel een goed idee, zo kun je wellicht ook het één en ander afsluiten.

Voor mij was de crematie + het begraven een goede afsluiter en daar had ik het geld gewoon voor over. Ieder moet zoiets voor zichzelf bepalen, het belangrijkste is dat je je er 'goed' bij voelt want het is niet niks; je paard verliezen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:05

Moontje1991 schreef:
Ik geloof dat wij elkaar verkeerd hebben begrepen of iniedergeval iets anders bedoelen met minder waardig.
Ik begrijp uit jou bericht dat jij daarmee bedoelt het feit dat wij voor ze zorgen en dat dat nooit andersom zal zijn ze zullen niet even langs de winkel gaan voor hun eigen zak biks.

Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat wij alles beslissen voor het dier, en dat ze daarmee dus al nooit gelijkwaardig zijn aan ons.

Moontje1991 schreef:
Wat ik bedoelde was waarom je familie je meer waard zou zijn dan je paard.
Ofwel waarom zou je het verlies van een familielid velen male erger vinden en daar wel om rouwen en niet om het verlies van je paard.
Waarom zou een paard wel vervangbaar zijn en een familielid niet.
Ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel met minder waardig niet het feit over wat ze wel en niet kunnen enz maar hoe belangrijk ze voor je zijn qua gevoel en verdriet wat je om het overlijden hebt.

1) zou ik absoluut wel rouwen om het verlies van mijn paard
2) ik zou er net zo verdrietig om zijn als de dood van een familielid (denk ik)

Een paard is vervangbaar en een familielid niet. Hoe moet ik uitleggen waarom, het is gewoon zo. Hoe kloterig het ook is, je koopt geen nieuwe oma. Je kunt wel een nieuw paard kopen. En nee, dat zal idd nooit meer hetzelfde paard zijn, je zult nooit meer dat paard terug krijgen. Dus in zeker zin onvervangbaar. Maar niet helemaal.

Moontje1991 schreef:
Ik dacht dus dat jij bedoelde van ach ik huil even omdat ik vanmidag niet kan rijden en ga verder met mij leven ik vondt het al moeilijk te geloven dat er zulke mensen op bokt zaten.
Ik weet wel dat die mensen bestaan maar op bokt verwacht je toch mensen die oprecht geintereseerd zijn in hun paard en het welzijn van hun paard.
En ik denk ook dat het grootste deel van bokt een band heeft met zijn paard en verdrietig zal zijn als deze overlijdt.

Nee, ik huil niet even omdat ik vanmiddag niet kan rijden. Ik krijg al een brok in mijn keel als ik me iets te reeël voorstel dat ze weleens dood kan gaan. Ookal is dat pas over jaren en jaren, de gedachte dat ze er op een dag niet meer zal zijn is voor mij heel verschrikkelijk.

Maar dat wil niet zeggen dat ik haar laat cremeren. Ik vind dat je je paard bij leven zo goed mogelijk moet behandelen, en dat doe ik ook absoluut. En als ik die €1500 uit zou moeten geven aan een operatie om haar te redden, dan is het me dat waard. Maar diezelfde €1500 vind ik het niet waard om haar te cremeren. Zij is dood, ik schiet er niets mee op om haar te laten cremeren, want dood is ze toch. En dan is het een heel kloterig gezicht om haar die rendac wagen in de zien verdwijnen, maar dan zorg ik dat ik er niet bij ben.

Ik vind het ook een beetje een crue veronderstelling dat je alleen maar wat om je dier zou geven als je hem laat cremeren als hij dood is...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:11

ik doe het niet... het is me echt te duur...en ik heb dan nu wel geen paard maar wel honden en katten en in verleden ook andere dieren.

Ik wil een dier niet begraven en ook niet cremeren... ik heb dr al moeite mee met een mens... ik vind cremeren en begraven niks, maar ja wat moet je dan.

betekent echter niet dat het dier minder betekent voor me... ik houd zielsveel van mn dieren, huil als ik afschijt moet nemen echter das de prijs der liefde zeg ik dan. t zijn voor mij als mn kinderen! neem alles zowel de pieken als de dalen..en als we een hele lange moeilijke tijd krijgen tja dan is dat zo...Samen komen we er wel doorheen... maar cremeren is iig niks voor mij

ik laat mn paard gewoon inslapen door de da en laat hem/haar dan ophalen..wat er dan verder mee gebeurt heb ik eigenlijk geen idee van (dus of dat naar de slacht gaat) maar volgensmij gaan ingeslapen paarden niet naar de slacht....

ik zou dr iig niet persoonlijk naar de slacht brengen, t idee dat ze dan ergens dalijk in de winkel ligt vind ik te raar.
maar cremeren gaat me weer wat te ver snap wel dat er mensen zijn die dit wel graag willen
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 23-09-10 14:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:16

AlexandraM schreef:
ik doe het niet... als ik daar aan moet beginnen met al mn dieren pfff
tis ook veel te duur... ik laat mn paard gewoon inslapen door de da en laat hem/haar dan ophalen..wat er dan verder mee gebeurt heb ik eigenlijk geen idee van (dus of dat naar de slacht gaat) maar volgensmij gaan ingeslapen paarden niet naar de slacht....

ik zou dr iig niet persoonlijk naar de slacht brengen, t idee dat ze dan ergens dalijk in de winkel ligt vind ik te raar.
maar cremeren gaat me weer wat te ver :) snap wel dat er mensen zijn die dit wel graag willen

Ingeslapen paarden gaan idd niet naar de slacht, die worden vernietigd. Kunnen eventueel in dingen als lijm gebruikt worden.

Ook geslachtte paarden hoeven niet altijd in de winkel te eindigen, ook daarbij kun je kiezen voor crematie of destructie.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:18

@ Vjestagirl
Zoals ik al zei ik bedoel niet dat je niet om je paard geeft als je hem door rendac laat ophalen.
Ik begreep echter verkeerd wat jij bedoelde met dat een paard minder is dan een mens.
En nee een nieuwe oma koop je inderdaad niet maar een nieuwe man kan je wel "regelen" maar toch is dat in mijn ogen geen vervangen.
Als mijn paard overlijdt wil ik ook graag een nieuw paard maar daar zal ik anders tegenaan kijken als mijn huidige.

Geen paard is hetzelfde net als geen mens hetzelfde is.
Maar ik begrijp nu wat je bedoelt en uiteraad heeft iedereen een eigen manier van verwerken en dat respecteer ik ook.

Een geslacht paard laten cremeren?
Ik wist niet dat dat kon.
Ik dacht dat je paard dan standaart voor consumptie werdt gebruikt en na het schot direct werd ontleed.
Want ik neem aan dat het daarna een vieze bloederige bedoeling is en dat het paard er niet meer toonbaar uitziet of maken ze het dan helemaal schoon?
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 23-09-10 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:19

tevens kun je opnieuw zwanger raken ;) en das ook nooit dat kind dat je kwijt geraakt bent ...

het idee van hoe ze dood gaan bij de slacht..ik kan t echt niet. zit er liever bij en zie hoe ze inslaapt.. dan kan ik rustig afschijt nemen en het langzaam gaan verwerken dat ze er nooit meer zal zijn

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:27

Moontje1991 schreef:
@ Vjestagirl
Zoals ik al zei ik bedoel niet dat je niet om je paard geeft als je hem door rendac laat ophalen.
Ik begreep echter verkeerd wat jij bedoelde met dat een paard minder is dan een mens.
En nee een nieuwe oma koop je inderdaad niet maar een nieuwe man kan je wel "regelen" maar toch is dat in mijn ogen geen vervangen.
Als mijn paard overlijdt wil ik ook graag een nieuw paard maar daar zal ik anders tegenaan kijken als mijn huidige.

Geen paard is hetzelfde net als geen mens hetzelfde is.
Maar ik begrijp nu wat je bedoelt en uiteraad heeft iedereen een eigen manier van verwerken en dat respecteer ik ook.

Een geslacht paard laten cremeren?
Ik wist niet dat dat kon.
Ik dacht dat je paard dan standaart voor consumptie werdt gebruikt en na het schot direct werd ontleed.
Want ik neem aan dat het daarna een vieze bloederige bedoeling is en dat het paard er niet meer toonbaar uitziet of maken ze het dan helemaal schoon?

Ik heb eigenlijk geen idee. Ik weet iig heel zeker dat ze lang niet altijd voor menselijke consumptie gaan. Die van mij mag dat bijvoorbeeld niet, dat heb ik afgetekend in haar paspoort (en af laten tekenen door de DA), dat ze nooit voor consumptie bedoeld is, vind ik een prettig idee.

Deze paarden worden dan ook vernietigd, ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat ze ook gecremeerd konden worden.

AlexandraM: aan de ene kant ben ik het met je eens. Aan de andere aknt, als ik verhalen hoor over paarden die vechten tegen het inslaap middel en echt een doodsstrijd leveren dan vind ik schieten humaner denk ik...

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:29

Lusitana schreef:
superrizzo schreef:
Ik zou niet graag mijn paard aan straat leggen maar dat is mijn mening

Het is niet je paard, maar een zielloos karkas dat je aan de straat legt.
Ik snap dat het heel rot kan zijn om er mee geconfronteerd te worden (je kunt het trouwens afdekken), begrijp me niet verkeerd, dus ik snap als jij dat niet wilt, maar je moet ook begrijpen dat anderen wel zien dat het een karkas is en dat het paard dat je kende eruit is.
Ceremoniën als begraven en cremeren doe je om jezelf een goed gevoel te geven en wellicht om aan anderen te tonen hoeveel je om het paard gaf en kan deel zijn van de rouwverwerking. Dit is ook de reden waarom mensen elkaar een begravenis geven.
Dat is prima en kan heel belangrijk zijn voor jezelf, maar het is niet juist om te zeggen dat je het voor het paard doet. Die is er namelijk niet.
Een paard uit zijn lijden helpen, dat doe je voor het paard.
Maar begraven, cremeren of wat dan ook, doe je voor jezelf en de omgeving (en sanitaire redenen).
Het is een keus, die helemaal bij jezelf ligt, maar mensen die het niet doen geven heus niet minder om hun paard. Voor een paard is het belangrijk wat je bij leven doet, niet wat je na hun dood doet.

Dus als een persoon dood gaat is dit dus ook een karkas ?? zonder gevoel of emotie ?
Waarom geven we die dan wel een crematie of een begrafenis ?
Ook alleen voor het ''goede'' gevoel van jezelf ?

Snap me niet verkeerd hoor mensen die hun paard wel aan straat leggen moeten dat helemaal zelf weten maar niet voor iedereen is een paard wat dood is meteen maar een karkas.
Mijn paarden zijn meer voor mij dan de meeste mensen die rondlopen op aarde.

En nee voor mij zit er geen verschil tussen dieren waar je van houd en mensen waar je van houd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:32

superrizzo schreef:
Dus als een persoon dood gaat is dit dus ook een karkas ?? zonder gevoel of emotie ?
Waarom geven we die dan wel een crematie of een begrafenis ?
Ook alleen voor het ''goede'' gevoel van jezelf ?

Snap me niet verkeerd hoor mensen die hun paard wel aan straat leggen moeten dat helemaal zelf weten maar niet voor iedereen is een paard wat dood is meteen maar een karkas.
Mijn paarden zijn meer voor mij dan de meeste mensen die rondlopen op aarde.

En nee voor mij zit er geen verschil tussen dieren waar je van houd en mensen waar je van houd.

Ja, een dood persoon is alleen een karkas, een omhulsel van een persoonlijkheid die er niet meer is. Die heeft ook geen gevoel en geen emoties meer. Dat is een beetje de definitie van dood zijn. En ja, die cremeren we ook alleen omdat we dat zelf prettig vinden. Die persoon merkt er helemaal niets van als je hem of haar in de groencontainer stopt. Dat doe je niet, omdat dat voor je gevoel niet kan (en omdat ze waarschijnlijk bij de gemeente reinigingsdienst een beetje moeilijk gaan doen). Maar opzich, ja dat doe je voor jezelf. Is niets mis mee. Maar er zijn ook mensen die er anders over denken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:33

Vjestagirl schreef:
Dat doe je niet, omdat dat voor je gevoel niet kan.

En wettelijk gezien niet mag... wordt zo'n zooitje anders :j ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:37

stef schreef:
Vjestagirl schreef:
Dat doe je niet, omdat dat voor je gevoel niet kan.

En wettelijk gezien niet mag... wordt zo'n zooitje anders :j ;)

De schrikken zich rot bij de gemeente reinigingsdienst... _O-

*schiet stiekem toch in de lach bij het beeld van een lichaam wat uit de GFTbak komt rollen...*

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:42

Vjestagirl schreef:
AlexandraM: aan de ene kant ben ik het met je eens. Aan de andere aknt, als ik verhalen hoor over paarden die vechten tegen het inslaap middel en echt een doodsstrijd leveren dan vind ik schieten humaner denk ik...

ja als ze er echt voor vechten is het natuurlijk een heel rottig gezicht.. maar is het bij paarden dan niet zoals honden? eerst een spuitje waar ze van gaan slapen en daarna het laatste spuitje (heb nooit een paard laten inslapen namelijk) mn eerste vz paardje zou ingeslapen worden omdat er geen hoop meer was zeiden meerdere da's maar een dierenarts die ik kon heeft hem toen nog gered (ze leeft al die jaren later nog steeds :D) Dus heb dr opzich met paarden niet bijster veel verstand van.

Nja goed, uiteindelijk zie ik t tegen die tijd wel.. ik denk gewoon (misschien zwak van mij) dat ik t niet kan dr daarheen te brengen ..ik wil dr namelijk erna echt niet meer zien als ze bij de slacht dood gegaan is... en das een stukje verwerking wat ik eigenlijk wel nodig heb.
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 23-09-10 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:43

Ik heb mijn pony, die ik 25 jaar heb gehad, laten cremeren in Rotterdam. Geen momenteel spijt van gehad!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:43

tjady schreef:
Ik heb mijn pony, die ik 25 jaar heb gehad, laten cremeren in Rotterdam. Geen momenteel spijt van gehad!

denk ook niet dat je snel spijt krijgt van crematie hoor :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:55

Moontje1991 schreef:
jury schreef:
Iessie, ik begrijp uit je emotionele reactie dat dit onderwerp heel hoog bij je zit. Maar ik vind ook dat je een beetje met beide voeten op de grond moet blijven.
Een paard is en blijft een dier. Ook al beheersen paarden een groot deel van mijn leven en geniet ik dagelijks van ze, hou ik van ze, het blijft een dier. Die vermenselijking van een dier staat mij gewoon tegen.
En nogmaals iedereen is vrij in zijn of haar keuze maar bedenk ook eens wat je met dat geld voor goeds zou kunnen doen en of het verschil van het verwerken van de dood en het genieten van de herinneringen nu echt in het wel of niet hebben staan van een urn op de schoorsteenmantel.

Waarom heb je wel een begravenis of crematie nodig om het verlies van een familielid te verwerken maar niet om het familielid van je paard te verwerken?
Wat is jou paard minder dan jou familie?

Voor mij is mijn paard als familie net zoals mijn katten.
Hoe beschouw jij je paard dan als hij voor jou minder waard is dan je familie?
Als een middel om je hobby mee uit te voeren net als een tennisracet?

Ja dus op je eerste en tweede vraag. Mijn familie staat absoluut hoger dan mijn familie
Nee op je laatste vraag, lijk me een verlijking van niets. Het ene leeft en het andere niet.
Ik geef absoluut heel veel om mijn beesten maar deze staan dus zeker niet op het zelfde niveau van bijvoorbeeld mijn ouders.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 18:11

Voor de mensen die hebben gereageerd en nog gaan reageren alvast bedankt, vind de menigen van iedereen prettig om te lezen en ook wel mooi dat iedereen er zo anders over denkt.
Halster verbranden of een ander soort ritueel denk ik niet dat dit iets voor mij zou zijn. Het cremeren is waarschijnlijk ook wel iets wat ergens een beetje een soort geloof is geworden. Mijn moeder roept ook altijd gooi mij maar in de kliko, of laat ze me maar gebruiken voor de wetenschap maar nee ik zou het prettig vinden een plekje te hebben waar ik ooit terug naar toe kan.
En het verschil in prijzen is inderdaad best groot, dit was zo snel eigenlijk de enige site die ik kon vinden met prijzen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:13

Heb ik het goed als ik denk dat je prijs stelt op het feit dat er nog iets van het paard zijn lichaam over is dat je bij je kunt hebben?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:34

IggyPop schreef:
Even snel gegoogled naar prijzen, deze prijzen van paardencrematorium westerhout:

van 800 tot 900 kilo
€ 1.700,00

vanaf 900 kilo
€ 1.800,00

Er zijn schijnbaar ook verzekeringen die ondersteuning geven in de kosten van een crematie

Helaas valt "mijn ras" in de duurste categorie... maarre allememaggies... daar kan ik 3 of 4 trekpaardveulens van kopen 8-)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 23:33

izzy1985 schreef:
IggyPop schreef:
Even snel gegoogled naar prijzen, deze prijzen van paardencrematorium westerhout:

van 800 tot 900 kilo
€ 1.700,00

vanaf 900 kilo
€ 1.800,00

Er zijn schijnbaar ook verzekeringen die ondersteuning geven in de kosten van een crematie

Ik kan inderdaad begrijpen dat als je een trekpaard hebt dat, zelfs als je je paard wilt laten cremeren, je soms gewoon echt niet kan omdat het echt heel erg duur word voor een paard wat zo groot is en zo veel weegt.

Helaas valt "mijn ras" in de duurste categorie... maarre allememaggies... daar kan ik 3 of 4 trekpaardveulens van kopen 8-)

Kan me inderdaad wel voorstellen dat, zelfs als je je paard wilt laten cremeren, het met een paard zo groot en zo zwaar als een trekpaard het voor veel mensen gewoon geen mogelijkheid is vanwege de kosten. Eigenlijk is het een beetje jammer dat het niet voor ieder baasje met ieder paard een betaalbare optie is als je de keuze wilt maken om hem/haar te laten cremeren.
Laatst bijgewerkt door Wispeltuur op 23-09-10 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:34

Ik heb mijn friesche hengst ook laten cremeren.
Hij was 25 jaar en heeft heel veel in zijn leven gedaan. Hij heeft in films mee gedaan (ladyhawke met Rutger Hauer en nog meer
).
Hij heeft de gouden clown in monaco gewonnen en dat is de hoogste prijs in de circuswereld.
Ik kreeg het niet over mijn hart om hem zo op te laten halen en te laten dumpen bij de anderen.
Het crematorium in rotterdam is echt geweldig, ze vragen wat jou wensen zijn en hoe je het wilt hebben.
ik mocht zelf de knop aanzetten en alles.
Met op halen ook, dacht van dat doe ik wel even alleen, maar nee hoor, kreeg een kop koffie en als ik er klaar voor was mocht ik de kamer in en daar stond ie, met een kaarsje aan en een gedicht met zijn naam erin.
een paar weken later kreeg ik ook nog een mooie kaart in de bus.
Zou het zo weer doen.
Ik heb ook een beeld van hem laten maken met daar as in en een vriendin van mij die hem reed heeft een tattoo laten zetten met as erin.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:27

Het werkelijke verschil tussen mensen begraven/cremeren en paarden is:
Van een paard heb alleen jij (en eventueel een verzorger/bijrijder) verdriet en van een mens hebben heel veel mensen verdriet, en zo'n ceremonie brengt de mensen bij elkaar om het te delen en allemaal afscheid te kunnen nemen. Daar is het voor ontstaan (al in de oertijd).
Als je een paard laat cremeren, hoeveel komen er dan naar die ceremonie?
(Juist die crematies die publiek zouden trekken, gebeuren niet.)

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:35

Ik heb ook mijn paard in 2006 laten cremeren in Rotterdam. Net als fidodido hierboven, zou ik het zo weer doen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Mijn nieuwe paard zou precies hetzelfde afscheid krijgen. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen haar door de Rendac te laten ophalen. Ik wilde dat ze een waardig afscheid kreeg en voor mij was dat op deze manier.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:39

Helaas wordt mijn oude maatje maandag ingeslapen. Hij wordt opgehaald door Rendac.
Zij halen ook paarden van je erf af, met voorwaarde dat ze niet door zand/weide hoeven te rijden en dat er voldoende ruimte is om met de knijper te manouvreren. Bij mij is genoeg ruimte en derhalve mag mijn paard op mijn erf blijven liggen en ziet niet de hele buurt wat een verschrikkelijke keuze ik heb moeten maken.
Mijn paard(en) is mijn alles en ik hou zielsveel van hem, maar als hij dood is, is zijn kadaver slechts een leeg omhulsel. En om dan 1000 euro te betalen voor een crematie vind ik nogal overtrokken.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:52

De meneer van de Rendac die mijn paardje kwam ophalen, vertelde dat het lichaam wordt verbrand en gebruikt wordt om 'groene stroom' op te wekken.. Vond ik een mooie gedachte.

En wat de grijper betreft; er is bijna geen mogelijkheid om een overleden paard op een mooie manier te verplaatsen. Het is hoe dan ook trekken/tillen e.d. Je moet gewoon zorgen dat je het ophalen niet ziet.

Zelf heb ik een armbandje van staarthaar van m'n paardje gekregen. Staarthaar wat al maanden eerder op subtiele wijze is afgeknipt. Ik vind het altijd een beetje akelig om als het moment daar is, het paard nog even snel kaal te knippen. Dus mijn tip: Laat NU een aandenken maken met z'n eigen haar. Dan heb je iets wat je herinnert aan de leuke dingen en niet aan de dag dat hij/zij overleed...