Bont op je paardenjas: zou jij het kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij een paardenjas met echt bont kopen?

Ja, prachtig! Waar kan ik het kopen??
21 (5%)
Ja, mits de prijs niet te hoog is.
29 (8%)
Nee, ik ben absoluut anti-bont.
285 (80%)
Ik weet het niet
20 (5%)

Totaal aantal stemmen: 355

GreaseMonkey

Re: Bont op je paardenjas: zou jij het kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:26

Al wat ik zeg is dat nertsen er gevoeliger voor zijn dan konijnen ;) mij hoor je niet beweren dat konijnen geen stereotype gedrag gaan vertonen als ze verkeerd gehouden worden, de eisen zijn alleen veel lager dan bij nertsen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:32

Ik eet vlees ja maar sluit zeker niet mijn ogen voor de filmpjes...ik heb ze (in tranen weliswaar) allemaal gezien...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:34

Juist en DAT is nu juist het punt met wel vlees eten en bont verafschuwen. Dat is niet zo hypocriet als sommige voorstanders hier willen doen voorkomen. Daarnaast is het inderdaad het probleem dat de mensen die niet tegen bont zijn, een dergelijk filmpje inderdaad ook niet willen bekijken, want dat is teveel voor de tere zieltjes en ze steken liever hun kop in het zand, walgelijk :r.

Citaat:
Ik zie trouwens het verschil niet (veel) vlees eten is eigenlijk ook een luxe, je hebt het niet nodig en er zijn zat alternatieven. Terwijl (Europees) bont gewoon via dezelfde welzijnsregels word gemaakt als je vlees. Overgens wil ik ook wel weten waar bont vandaan komt, russisch of chinees bont wil ik ook echt niet hebben.

Mensen zijn omnivoren en hebben wel degelijk vlees nodig, de mate waarin het tegenwoordig aangeboden wordt is absurd en inderdaad luxe, maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk nodig is. Tegenwoordig overleven we ook wel zonder vlees, maar er is wel een duidelijk verschil te zien tussen mensen die vlees eten en de mensen die dat niet doen. Het zou ook beter zijn als we gewoon allemaal voor biologisch vlees zouden kiezen en niet voor dat massaspul.
Dat zogenaamde Europese bont waar je het over hebt wordt al amper geproduceerd en is stervensduur, dus dat bont zit echt niet op die KL jasjes, geloof dat maar.

Sabmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:42

smeetjoew schreef:
Anoeska schreef:
Hypocriet natuurlijk, want ik eet wel vlees en draag ook leren schoenen. Maar goed....

Ik heb er geen moeite mee als het de vacht is van een dier wat ook gebruikt wordt voor bijv. het vlees, maar deze wasbeertjes zijn waarschijnlijk enkel van het leven beroofd voor hun vachtje en daar ben ik wel op tegen. Dus voor mij een dikke nee.

Ach ik snap niet wanneer het beestje toch dood moet ofwel voor bont of voor vlees wat het verschil maakt?
Mits het natuurlijk dood is voordat het wordt gevilt!
Komt voor het dier (als het op normale manier geslacht zou worden (wat vaak niet zo is) op het zelfde neer!

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 13:43

Marcha schreef:
Vjestagirl schreef:
Voordeel is dat ik die ook niet eet.

Ja ok, dan ik ook helemaal snappen dat je ook anti bont bent. Maar ik vind het zelf behoorlijk naief als mensen gewoon vlees eten en dan bont ineens verafschuwen. Dan moeten ze ook eens gaan kijken hoe sommige stukjes vlees op hun bord komen.....

Ik eet bijna nooit vlees. Enkel een keertje een stukje biefstuk, dat van onze eigen koe afkomt. Ieder jaar laten we een pink slachten, die van april tot oktober in het land loopt met een aantal anderen, en 's winters een prima hok hebben. Ze krijgen alleen medicijnen wanneer ze dat nodig hebben, als ze op stal gaan worden ze geschoren voor de warmte, dus ik weet wel degelijk waar mijn stukje vlees, als ik het al eet, vandaan komt.

Ik heb alleen de eerste seconden van dat filmpje gezien, dat was al genoeg. Ben nogal een emotioneel persoon, en aangezien ik in een volle klas op school zit wil ik dat even voorkomen :D

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:00

Sabmid schreef:
[
Ach ik snap niet wanneer het beestje toch dood moet ofwel voor bont of voor vlees wat het verschil maakt?
Mits het natuurlijk dood is voordat het wordt gevilt!
Komt voor het dier (als het op normale manier geslacht zou worden (wat vaak niet zo is) op het zelfde neer!

Nou, dat schijnt dus het probleem te zijn, in principe worden ze dus niet eerst dood gemaakt.

Of het erger is dan de bio-industrie? Dat lijkt me een goede vraag.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:09

Wijnanda dat lijkt me als vleeseter het mooiste. Je eigen dieren slachten. Het klinkt heel cru maar dan weet je wel dat het dier een dierwaardig leven heeft gehad, volgens mij smaakt het stukje vlees dan ook extra lekker :j

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:30

Natuurlijk eet ik weleens gewoon vleeswaren van de slager, als ik op school ben haal ik altijd broodjes bij de keurslager, weet niet of er ook echt verschil is met een gewone, maar het voelt in ieder geval goed :D En ik eet weleens mcdonalds, of een hamlapje, maar niet vaak. Maar zoals al gezegd: als mens heb je dat weleens nodig. En zo heb ik dat ook. Verder eet ik gewoon weinig vlees omdat ik het eigenlijk helemaal niet zo bijzonder vindt. Helemaal die vieze braadlappen en dat soort dingen :r

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:29

Dit filmpje toont dus aan waarom ik wel vlees kan eten en geen bont kan dragen.... We hebben allemaal wel de filmpjes gezien van de excursies naar het slachthuis hier op bokt... die filmpjes kon ik naar kijken omdat het dier een schot krijgt en dood is... het dier (koe, paard, varken) lijdt niet terwijl wij de vacht van hem afhalen voor onze laarzen, zadels tassen en het vlees voor onze consumptie....

Maar ik heb het filmpje gekeken zolang ik kon ik zit hier letterlijk met de tranen in mn ogen en heb overgegeven nadat ik het arme diertje zonder zn vacht nog zag leven... heb dus ook niet verder gekeken dan de helft... voor de rest hoef ik het niet eens te zien... Zoals ik al eerder zei bont is walgelijk en na dit filmpje zeg ik gewoon nooit geen kingsland meer voor mij... tenzij ze dit nooit meer doen en zich zouden gaan inzetten om dit te stoppen (maar dat zal wel wishfull thinking zijn)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:42

Jeetje, ik ben een vleeseter, maar ik vind nogal een verschil zitten tussen levend villen of eerst een dier schieten en daarna villen..

Ja, ik draag leren laarzen, ja ik eet vlees.. Maar NEE, ik wil geen echt bont aan mijn lijf.. Om de bliksem niet.. Maar ik wil bijvoorbeeld ook geen halalvlees omdat ik die wijze van slachten niet bepaald als diervriendelijk zie..

Ik ga vanavond deze filmpjes bekijken. Zal wel even slikken worden als ik het hier zo lees..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:00

Ik draag ook geen bont, we hebben ook geen dons in huis en ik eet ook geen dieren die levend gekookt of gebakken worden. Vind dat dat allemaal niet nodig is, en dat je dan best even na mag denken over wat er met die beesten gebeurd.

Vind het eigenlijk maar raar dat zo'n ruitersportmerk dan ineens echt bont gebruikt. (of doen ze dat altijd al?) Ik kijk bij jassen ook altijd op het kaartje van wat voor materiaal het gemaakt is. Ben erg voor katoen en synthetisch :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:05

Ik zou anders ook maar niet te heilig geloven in nepbont. (Daargelaten dat ik dat ook werkelijk ontzettend lelijk vind := De mensen die zeggen dat nepbont even mooi als echt bont is hebben echt poep in den ogen := Laat staan dat het hetzelfde voelt..)

Laatst een heel artikel gelezen over honden- en kattenbont wat verwerkt wordt in nepbont om het zo echter te laten lijken. Dit nepbont wordt o.a. verkocht bij de H&M, Wonder Woman, Zara en nog een heeeeeel aantal winkels...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:06

Dons heb ik ook niet.. Wel gehad overigens, vroeger. Maar omdat ik betwijfel dat ze de dieren niet levend plukken, heb ik dons maar gelaten voor wat het is..

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:07

Macs schreef:
Bont is inderdaad van heel wat eeuwen geleden, we hebben nu imitatiebont wat soms net op echt bont lijkt dus waarom nog dieren slachten daarvoor?
Had laatst een discussie met een meisje uit m'n klas, op haar lelijke vestje zat een bontkraag. ze zei, ja dat vlees word toch opgegeten. Waarop ik zei; eet jij nerstenvlees dan?
Wat is een nerts? :o?
Wat jij om je nek hebt hangen. >;)

Idd,
Het bont komt echt niet van een koe of varken, heb nog nooit een koe met een vacht van bont in de wei zien staan!

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:13

Mooi vind ik het wel, maar dat vind ik ook van nepbont. Echt bont zou ik nooooooooit van mijn leven kopen. Vreselijk om te zien dat die beesten levend worden gevilt. Gruwelijk! Een tijdje terug zo'n filmpje gezien van een wasbeer...nou krijg het beeld niet meer uit mijn hoofd. Bij die mensen zouden ze hetzelfde moeten doen _-:(

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:16

Tallie1979 schreef:
Jeetje, ik ben een vleeseter, maar ik vind nogal een verschil zitten tussen levend villen of eerst een dier schieten en daarna villen..

Ja, ik draag leren laarzen, ja ik eet vlees.. Maar NEE, ik wil geen echt bont aan mijn lijf.. Om de bliksem niet.. Maar ik wil bijvoorbeeld ook geen halalvlees omdat ik die wijze van slachten niet bepaald als diervriendelijk zie..

hier ben ik het dus helemaal mee eens. als het dier eerst dood is, dan merkt het niet meer wat er verder mee gedaan word.

ook een reden om die filmpjes niet te kijken omdat ik daar gewoon veel te emotioneel voor ben en als je die arme diertjes daar ziet lijden zonder hun velletje...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:21

ik vind het niet erg om dierlijke producten te gebruiken,maar wel als ze zo vreselijk zijn behandeld zoals in zo'n filmpje....

hypocriet vind ik inderdaad de mensen die wel tegen bont zijn maar ook gewoon bio industrieel vlees eten en allerlei leren producten hebben

wat velen niet weten,is dat er koeien worden gehouden,gefokt en geslacht speciaal voor hun huid. dus het excuus van: ja ze zijn toch al dood voor het vlees,gaat niet op.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:23

Marcha schreef:
Maar waarom staan we ineens op onze achterste poten als het om bv nertsen bont gaat?

De nersten worden ervoor gefokt, worden gedood en hun jasjes worden in onze jassen verwerkt. Koeien/kippen/varkens worden ook speciaal voor onze consumptie gefokt. Is imo hetzelfde. :o

hier ben ik het deels mee eens :j
maar zoals vele zeggen wil ik wel weten waar mijn bont gemaakt is :j
bont uit aziatische landen komen er bij mij niet in..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:24

In Nederland zijn er idd nogal erg veel regels wbt het fokken en het doden van dieren bestemd voor pelsfokkerij...

Zo mag het dier niet levend gevild worden en alleen ter dood gebracht worden door elektrocutie en vergassing. Dus dit is zeker geen pijnlijke of stressvolle dood, maar vergelijkbaar met hoe wij onze paarden inslapen en slachten. (Namelijk: Eerste stadium van het inslapen is het bedwelmen van het paard, vergassing werkt op dezelfde manier) en elektrocutie werkt hetzelfde als een pin door de kop (nl: in een klap zijn ze weg).

Ik wil natuurlijk niet goedpraten maar ik denk wel dat het enige zin heeft je eerst (via objectieve bron!) in te lezen alvorens je je mening klaar hebt.
De praktijken als levend villen en andere walgelijke methodes zijn verboden in Nederland, maar kun je bijv. nog tegenkomen in andere landen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:28

hmmm... ik vraag me af... is er geen aktie (mail oid?) te verzinnen tegen kingsland? Hyvesnotering of zoiets?

Ik vind bont volledig onnodig, belachelijk, en niet mooi.

Heb het filmpje tot de helft gekeken en kon er toen niet meer tegen. Lijkt wel hoe ouder ik wordt hoe meer emomuts ik wordt, al denk ik dat je een hart van steen moet hebben om van het filmpje niet onder de indruk te zijn.

Gezien het feit dat schijnbaar meer dan de helft van het bont van dit soort praktijken komt ga ik zeker nadenken over hoe ik dit op mn hyves kan zetten.

EDIT: kan me overigens ook niet vinden in de mensen die roepen 'als je vlees eet moet je ook niet zeuren over bont'. Met een wortel in je mond door een kogel afgemaakt worden, of eerst tegen de grond geslagen, levend gevild en dan op een hoop om te sterven, en dit alles na een doodellendig leven. Zoek de 10 verschillen zou ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door Abeltje77 op 14-09-10 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:29

Abeltje77 schreef:
Gezien het feit dat schijnbaar meer dan de helft van het bont van dit soort praktijken komt ga ik zeker nadenken over hoe ik dit op mn hyves kan zetten.

Waar heb je dit vandaan? ;)

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:31

Wat een vreselijk filmpje.. Ik heb het hele stuk met de wasbeer gezien.. Walgelijk!
Ik zou absoluut nooit bont kopen, vind het ook iets anders dan vlees (hoewel ik trouwens vooral biologisch vlees probeer te eten..). Vind het ook niet mooi.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:36

Snoevie schreef:
ik vind het niet erg om dierlijke producten te gebruiken,maar wel als ze zo vreselijk zijn behandeld zoals in zo'n filmpje....

hypocriet vind ik inderdaad de mensen die wel tegen bont zijn maar ook gewoon bio industrieel vlees eten en allerlei leren producten hebben

wat velen niet weten,is dat er koeien worden gehouden,gefokt en geslacht speciaal voor hun huid. dus het excuus van: ja ze zijn toch al dood voor het vlees,gaat niet op.

Bio industie vlees is nog tot daar aan toe, die dieren hebben het dan niet altijd goed, maar ze worden niet levend van hun vel ontdaan om vervolgens te creperen op een stapel..

In de bio industie, hoe erg deze dan ook moge zijn, worden dieren eerst afgemaakt om daarna gevild te worden, ik vind dat je de vergelijking niet kunt trekken..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:37

Focussed schreef:
Abeltje77 schreef:

Waar heb je dit vandaan? ;)

Van de site van PETA:
Afbeelding

Mag dan wel US genoemd staan, maar het lijkt me niet dat Europa zo maatschappelijk verantwoord is om alleen 'scharrelwasbeer'bont te gebruiken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:39

tallie1979: misschien niet helemaal,maar ik trek op zijn zachtst gezegd mijn wenkbrauwen op bij mensen die gewoon normaal vlees eten en leer gebruiken,maar bont verafschuwen

ik heb ook niets met bont en walg van het filmpje,maar vind sommige redeneringen gewoon apart.

en het gaat ook om de behandeling van dieren voor ze geslacht worden