Opblaasbare bodyprotector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: Opblaasbare bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:47

Misschien nog handiger om te melden dat de Airjacket GEEN VERVANGING is van de bodyprotector, maar slechts een aanvulling.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:09

Was niet onvriendelijk bedoelt hoor!
Ik heb het airvest en heb ook de bodyprotector geprobeerd, maar dat is zo'n stug ding. Als je daarmee valt verdeelt het de druk van de klap wel, maar je kunt ook weer niet doorrollen met zo'n stug ding. Het airvest is wat dat betreft veel fijner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:32

idefix4 schreef:
Ik heb daar eens een gesprek over gehad met iemand die 'gewone' bodyprotectors liever adviseerde. Waarom? Omdat veel ruiters nog nét konden blijven zitten na een capriool van hun paard en dan schoot de bescherming los van de protector en dat maakt een sissend geluid. 2 keer raden wat een net geflipt paard dan gaat doen? Juist! Die naait er nog een keer uit en dan kun je niet meer zeggen, dat je op het nippertje bent blijven zitten. Nee, dan ga je er gewoon af. *D

Die bescherming (pal) springt niet zomaar los, daar moet toch wel een behoorlijk aantal kilo's valkracht achter zitten en dan moet je ook al een bepaalde afstand van de paard hebben wil het koord strak trekken. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik zo'n capriool kan uithalen en dan ook nog in het zadel kan blijven zitten, op het moment van opblazen ben je al te ver van je paard verwijderd.
Mijn dochter en ik hebben allebei een hit-air vest. Mij dochter wil hem nooit dragen maar moet dat wel van mij. Ze vindt het niet cool staan en haar vriendinnen rijden ook allemaal zonder. (Wanneer die vriendinnen haar paard lenen en met mij gaan rijden dragen haar vriendinnen ineens wel allemaal haar hit-air vest!!! dus het zal wel met het kostenplaatje te maken hebben dat ze er zelf niet 1 hebben).

Afstappen van het paard zonder je af te koppelen is geen probleem als je geen mega groot paard hebt. Ik kan zo aangekoppeld van de fjord van mijn dochter springen en dan gebeurd er niks, doe ik dat van mijn shire dan blaast hij wel op maar die is ook 1.90m dus dat is dan ook niet gek.
Ik heb hem 1 keer nodig gehad tijdens een val. Het vest maakte helemaal niet een overdreven knalgeluid toen het zichzelf opblies en ik landde op een luchtkussen (rug/nek) en had daarna nergens last van. Geweldig!!

Tijdens bosritten heb ik altijd een reservepatroon bij me en het sleuteltje en kaartje met de korte montageuitleg zodat ik het patroon kan vervangen na een val. Aangezien er een heleboel zakken op het vest zitten heb je daar plek genoeg voor (ook sigaretten, aansteker, pakje zakdoekjes, 3 dextrorollen, reserve leertjes en elastiekjes voor veiligheidsbeugels, autosleutel, geld, een zakje wortelschijfjes en zelfs een klein flesje AA drink gaan makkelijk mee in die zakken dus dat is erg fijn)
Ik zou geen ander vest meer willen!!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:35

westernjo: Dan heb je een verleerde BP geprobeerd, een goede mag je geen last van hebben. En nogmaals een airjacket moet gedragen worden in combinatie met een BP!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:41

We hebben het over het airvest en niet het air jacket! ;) Dat zijn 2 verschillende air-protectors. Het airvest is door TNO gekeurd, het jacket niet. Het jacket is eigenlijk echt bedoeld voor de mototsport en niet prettig bij het paardrijden. Het is te lang, dan zit je erop in je zadel. Bovendien heeft het minder bescherming aan de voorzijde.

In de wedstrijdsport bij de eventing móet dat ja, een bp onder het airvest. Het vest beschermd in opgeblazen toestand echter goed genoeg om zonder bodyprotector eronder zonder kwalijk letsel aan je rug op de grond te belanden bij een recreatieve buitenrit. Buiten de wedstrijdsport waar een bp verplicht is, móet dat dus helemaal niet. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:43

_lautje_ schreef:
westernjo: Dan heb je een verleerde BP geprobeerd, een goede mag je geen last van hebben. En nogmaals een airjacket moet gedragen worden in combinatie met een BP!!!

Waarom moet dat in combinatie gedragen worden? Moet dat op wedstrijden?
Ik moet er niet aan denken zo'n stijve plank onder mijn fijne vest te moeten dragen ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:44

Lamar in de eventingsport is een bp verplicht en is het air vest (nog) niet erkend als goede bescherming. Maar buiten de verplichting bij bepaalde takken van de wedstrijdsport, móet dit dus niet. ;)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:56

Skippy: Ik zit echt niet op mijn airjacket hoor ;) Daarnaast is het vest dat bij de motorsport wordt gedragen compleet anders, dan die wij dragen in de eventing. Veel minder zwaar, voel hem niet zitten en geeft prima bescherming aan de voorkant (persoonlijk uitgetest :Y) )

Lamar: In de eventing is een BP verplicht, daarnaast geeft die ook extra bescherming als je samen meet je paard valt en niet losgekoppelt wordt.
En een goede BP is verre van een stijve plank. Ik heb ereen bestaande uit heel veel losse blokjes waarinje ingerijgd wordt en dus perfect aansluit.
Moet wel eerlijk zijn ik draag mijn airjacket en BP alleen in de eventing en nooit gewoon.
Het airjacket zal overigens nooit zo erkent worden als enige bescherming in de eventing (ggelukkig), want het is een aanvulling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:57

Ow oke :o
Spoiler:
ik ben een keer een boscross met hit-air gestart en niemand zei er wat van, dacht dat BP en Hit-air allemaal hetzelfde was... oeps, haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:00

Ik denk dat jij het dan over een andere airjacket hebt, ik heb het over het air jacket van HIT. Die van HIT is namelijk echt een jas en wordt in Nl eigenlijk nauwelijks verkocht. Zie uitleg vorige pagina. ;)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:04

Ah zie...da's t verschil. Die van HIT is namelijk echt niet geschikt om mee paard te rijden. Die van point two lijkt qua luchtbuizen enorm op het HIT airvest, eigenlijk is daarmee het grootste verschil dat de HIT in een bodywarmer zit weggewerkt met zakken e.d. Dus waarschijnlijk prettiger voor bijv. een buitenrit om wat dingen mee te kunnen nemen. De point-two lijkt me ideaal voor de sport omdat je er vrijer in kunt bewegen lijkt me.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:08

Die van mij heeft weer geen zakken bijvoorbeeld. Ik heb wel eens mensen gezien met een hit-air, maar die vormt als die opgeblzen is volgens mij een rehte plaat bij nek estuitje. Die van mij stabiliseert de nek gelijk en blijft ook heel lang opgeblazen. Ben van t zomer gevallen in de cross ermee (was 35graden) en dacht wel even terug te lopen met dat opgeblzen ding, nou na 10min zat hij nog strak :+

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:11

Hier heb ik hem aan, zoals je kan zien zit hij mooi soepel om het lijf, niet te strak en belemmert totaal niet.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:04

Nee hoor, geen echte plaat bij nek en stuitje. Het werkt juist stabiliserend. Ik heb hem aan gehad en getest. ;) Gelukkig nog niet echt gevallen. En hij blijft zo'n 5 minuten opgeblazen, wel neemt dan langzaam de druk al wat af, dat is wat prettiger. Daarna loopt hij langzaam echt leeg.
Ik heb beide buizensystemen naast elkaar gezien en ze zijn praktisch t zelfde qua vorm. :j

Ik vind t heerlijk! Je voelt ze idd niet zitten, mooi soepel om je lijf, niet strak en niet belemmerend. :j

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:35

Ik gebruik hem met rijden, en het is een superding! Heb hem 1 keer nodig gehad, en hij blaast echt supersnel op. Ook biedt ie goede bescherming in je nek en op je stuitje. En het is niet zo'n dik geval, dus je hebt er verder geen last van.Top dus! :j