Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:20

Nou hebben veel mensen de pech geen eigen trailer te hebben, en dat scheelt een hoop hoor.Dan kan je wel grondwerk doen maar niet laden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:22

HJ, een echte expert weet dat wel, iemand die maar aanklooit of zich expert noemt maar het niet is niet.... :+
Die ziet nl wat wel en wat niet werkt bij een paard en past daar de methode op aan, als je maar genoeg pijlen op je boog hebt kom je er vanzelf wel uit en krijg je een braaf te laden paard.
(daarmee benoem ik mezelf echt niet tot expert maar tot expert in opleiding }> )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:29

Ja, zo'n expert past zich aan... maar dat is het hem wat mij betreft nou net. Als zo'n expert er een longeerlijn bij haalt. Of met mijn paard heen en weer over de klep zou gaan willen lopen. Is het kwaad al geschied. Ik heb dit soort dingen al zo vaak met hem geprobeerd. Niet alleen met trailers maar ook met spoorwegovergangen enz. Hij raakt er alleen maar van overstuur. Daarom ga ik mee met Lovely... ik werk het liefst op een manier die bij mij en mijn paard past. Wij zijn tenslotte het team dat het moet doen. Het belangrijkste daarbij zijn uitvogelen wáár voor hem het probleem zit en de wisselwerking tussen mijn paard en mij. Wij weten wel wat wij aan elkaar hebben, hij vertrouwt mij, en ik hem. Het klinkt te penny maar zo lang ik mijn gevoel volg is er niet zo veel aan de hand... probleem is dat ik dat dus niet altijd (meteen) doe.

Een eigen trailer heb ik trouwens ook niet... wel hebben de mensen die mijn paard voor mij vervoeren geduld, en nemen ze van mij aan wat ik weet dat wel en niet werkt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-09-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:30

Maar heb jij een eigen trailer en wat raad je dan aan aan mensen die geen eigen trailer hebben?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:37

heb je het tegen mij? Ik ga er maar vanuit van ja... ;)
Ik heb een eigen (2 paards) trailer ja en als mensen geen eigen trailer hebben en toch willen oefenen kunnen ze allerlei dingen doen om een trailer na te bootsen. Gebruik je fantasie.... Parelli gebruikt ook wel een (party)tent als oefenobject bijvoorbeeld. Soms neem ik ook mijn trailer mee als ik ga laden als dat nodig is.

Het is vaak niet eens de trailer maar het respect en mate van gehoorzaamheid van je paard en of hij jou als leider ziet of niet.
Trailers zijn ook te huur/leen en als iemand er echt moeite voor wil doen is een oplossing best te vinden, maar dat moeite doen is voor veel mensen al te veel. If you take the time it takes, it takes less time.

Ik heb al vaak gezien dat mensen ook met een oude gammele trailer gaan oefenen of met een gladde bodem, hele donkere trailer, trailer te klein voor groot paard etc. dat gaat niet werken (ja, als je weet wat je doet wel, maar als je weet wat je doet neem je ook niet zo'n trailer, setup for succes!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:40

hestejente schreef:
Ik bedoel dat het voor mij effectiever is en prettiger aanvoelt om naar mijn paard te luisteren ipv naar zo'n trailerlaadexpert. Dat klinkt misschien heel stom maar ik heb van alles gehoord van "deskundigen" wat mijn paard alleen maar schade heeft toegebracht. Dus ik zoek het liever zelf uit... in ons eigen tempo. Dat lukt uiteindelijk ook.

IMO ben je dan niet met experten bezig maar met klungelaars die geld willen verdienen. Die wat ik er bij haalde luisterde nl heel goed naar wat terror-trut te zeggen had en ging vervolgens wat argumenten aanbrengen waarop missy in zag dat de soep inderdaad niet zo heet gegeten wordt als ze opgediend wordt en het was goed (bij wijze van spreken natuurlijk :D). Ik heb mijn manier van trailer laden wel moeten aanpassen trouwens maar als het peerd zich er goed bij voelt, dan met alle liefde. :)

Die keek eerst wat ze deed en hoe ze waarop reageerde zonder haar verder te dwingen en pas toen hij dat begreep ging hij echt met haar werken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:46

Ik heb geen eigen trailer. Ook geen auto of zelfs maar een rijbewijs :D 1 pk besturen vind ik wel genoeg :P

Wat ik vorig jaar een paar keer heb gedaan is een trailer (uiteraard aangekoppeld) van een stalgenootje geleend. Ik mocht zo lang klungelen als ik wilde. Dat heeft een beetje geholpen, ben uren bezig geweest maar het probleem was dat mijn paard nou juist die trailer eng vond }:0

Wanneer mijn paard per trailer op reis gaat zorg ik ervoor dat ik daarvoor iemand inschakel die geduld heeft. Met mijn paard en met mij. Ik heb hele fijne mensen die taxidiensten aanbieden, en afgelopen weekend ben ik met 2 vrienden en hun paarden een weekend weg geweest. Dat was het eerste meerdaagse evenement voor mijn paard. Op de heenweg ging het supersnel, binnen een uur stond hij erop! (ter vergelijking: de keer ervoor zijn we meer dan 2 keer zo lang bezig geweest) en op de terugweg was het binnen 4 minuten bekeken. Eigenlijk heb ik gewoon puur geluk gehad. De vriendin, die ook reed, klikt niet zo goed met mijn paard. Maar het is wel iemand met wie ik naadloos kan samenwerken, we hebben aan een half woord genoeg en als ik zeg dat er geen longeerlijnen áchter moeten maar wel een achter z'n voorbenen langs door het halster over de voorstang en terug neemt ze dat van mij aan. Ook al gaat ze dan zelf met haar eigen paarden heel anders om. Mijn paard, dus ik zeg dan hoe en wat. Ook al is het dus de trailer van een ander. Ik laat mijn paard niet meer verkl*ten doordat iemand niet van mij wil aannemen dat je hem géén kontje moet geven.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-09-10 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:48

IMO is iemand die een touw achter de kont spant geen expert. :o
Dat kan elke verloren gelopen boer nog wel bedenken... Een expert is voor mij juist iemand die dergelijke dingen niet nodig heeft maar het in rust en kalmte op lost.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:49

Nee, die (expert) heb ik er ook niet bij gehad. Was mijn oude stalbaas (voormalig koeienboer) die met een lijntje aankwam. Ik had hem nog gewaarschuwd... paard heeft hem het hele erf over gesleurd.

Even in alle arrogantie: ik weet niet zo heel veel over trailerladen. Maar wat mijn paard betreft ben ik dus wel dé expert. Ik weet wat wel en niet werkt in situaties die hij eng of moeilijk vindt. Door schade en schande. Maar uiteindelijk werkt het. En steeds beter en sneller als we tegen iets aan lopen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-09-10 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:51

Aangezien ik geen eigen trailer heb en niet steeds een trailereigenaar wilde lastig vallen, ben ik begonnen met andere spullen te gebruiken, zoals de deken die al eerder aan de orde is geweest. Het maakt wel gelijk duidelijk hoeveel vertrouwen je paard in de omgeving heeft en in jou. Het trailerladen werd er wel makkelijker van en het oversteken over de klep heeft ook geholpen (tip van Cissy).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:53

En dat terwijl oversteken over de klep dus een garantie op drama is bij mij. Dus dat bedoel ik: werkt niet. Niet voor mijn paard. Gaan we dus niet nog een keer proberen. Ook al werkt het voor aaaaaaaalle andere paarden op de wereld wel.

Anoniem

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:55

Wij gingen ook van grote boog naar toch er overheen en daarna heb ik hem geloof ik weg gezet. Het hielp er wel bij dat we met die trailer bezig waren, dat er een vreemde ondergrond bij kwam en dat hij er toch niet in hoefde. Veel mensen vragen zich af wat het nut ervan is en veel mensen vinden het stom (af te meten aan mijn toeschouwers die avond); maar dat moeten ze dan maar vinden, ik vond het handig gereedschap.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:14

Het is een ABCtje, je moet een startpunt hebben en niet gelijk met de klep/trailer beginnen, dus bij A beginnen en niet ergens halverwege het alfabet.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 14:47

cissy schreef:
Het is een ABCtje, je moet een startpunt hebben en niet gelijk met de klep/trailer beginnen, dus bij A beginnen en niet ergens halverwege het alfabet.

Amen!
Net als bij zadelmak maken. Hier krijgen ze vanalles op hun rug voordat er ook maar een zadel aan te pas komt. Kom ik dan uiteindelijk met het zadel verblikken of verblozen ze niet meer omdat ze vertrouwen hebben in wat je doet.

Doe veel met het paard, grondwerk, vrijheidsdressuur, waar jullie maar lol in hebben. Laat hem wennen aan vreemde ondergronden, plastic, karton, hout verzin het maar. Leer hem tussen bijv. jou en een muurtje doorlopen zodat hij leert je voorbij te lopen op jouw vraag.
Hoe meer gekke dingen je op een rustige, voor hem te behappen manier van hem vraagt des te meer vertrouwen zal hij hebben.
En dan idd voetje voor voetje, niet in 1x de trailer op omdat het zo lekker gaat. Hij moet leren te stoppen op ieder moment dat je het vraagt, met 1, 2, 3 of 4 voeten op de klep. En dan weer achterwaarts terug. Dit herhaal je net zo lang totdat hij zo ongeveer omvalt van de slaap omdat hij zo relaxed is, dan ga een stapje verder. Let op je paard, hij verteld je precies hoever hij is en hoe hij er over denkt. Als we maar niet zoveel met onszelf bezig waren maar ons wat meer op de signalen van het paard zouden concentreren.
Ach het is echt zo simpel. Daarom ook mijn verbazing als ik om me heen kijk bij maneges, wedstrijden e.d.

Chaos

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:52

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen.. Maar wat een gezever zeg.

Ik zal NOOIT mijn paard dmv snoepjes/brokjes laden. Ze hebben gewoon te gaan.. :+ En dan mogen ze best even zeuren, maar daarna moet het ook klaar zijn.

Dus, als ze er niet zo oplopen, dan maar met een longeerlijn, of 2. Ik zie vaak klanten die 3uur bezig zijn met lieve woordjes en snoepjes en dan het uiteindelijk opgeven.

Ik durf te wedden dat als ik die paarden met mijn vader zou laden het hooguit een kwartier zal duren.. :P Paarden nemen je gewoon in de maling.

Stapje op de klep = beloning. Daarna er weer af, en weer erop = weer beloning.

Nee echt, dat lieve gedoe kan ik niet tegen..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 14:58

Als dat voor jou zo werkt Chaos, prima toch?
Zelf geef ik graag een paard de tijd op z'n eigen tempo te leren, mee te denken, plezier te hebben en zo te groeien.
Maar hé, ieder z'n ding.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:58

als jij alles wat op pagina 1 is gezegd gezever vindt dan ben ik het niet met je eens....!
en waarom post je dan hier, als je het toch gezever vindt...?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:00

Chaos schreef:
Dus, als ze er niet zo oplopen, dan maar met een longeerlijn, of 2.

Ja, zo iemand heb ik bij mijn paard gehad. Hij heeft haar herenigd met haar whiplash, over het erf gesleurd (yep...) en uiteindelijk werd ze kwaad. Toen begon het gedonder dus pas echt, dat begrijp je natuurlijk.

Chaos schreef:
Ik durf te wedden dat als ik die paarden met mijn vader zou laden het hooguit een kwartier zal duren.. :P Paarden nemen je gewoon in de maling.

En mij lukt het met een handje brokjes in een paar minuten ;)

Echt, ik ben zo vreselijk blij dat jij nooit, NOOIT, NOOIT mijn paard op een trailer zult zetten. Daar zorg ik wel voor.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-09-10 15:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:01

Heb ook alleen de eerste pagina gelezen. In sommige gevallen ligt het denk ik ook aan de manier van rijden waneer het paard eenmaal op de trailer staat. Ken genoeg paarden die er in eerste instantie best makkelijk opliepen maar na een paar keer echt mee weg zijn geweest moeilijk gingen doen. Mijn paard is ook weleens vervoerd door iemand die imo veel te hard remde en te hard door bochten ging. Daarna liep hij er ook de eerste 2 keer niet zo vanzelfsprekend op als altijd.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:03

Mee eens, het is een stukje vertrouwen en trainen. Paarden denken niet vandaag heb ik geen zin, laat ik is lekker dwars gaan doen. Zo denken mensen. Elk paard krijg je in de trailer, met geduld en veel belonen.

Kan me voorstellen dat je er niet tegen kan, maar dat soorten mensen moeten ook niet op wedstrijden komen, maar eerst hun huiswerk doen, naar mijn idee. Vind het namelijk ook geen plezierig gezicht als paardne in elkaar geslagen worden om die reden.

Ook als het paard er altijd braaf op heeft gestaan, kan het vertrouwen beschadigt raken, waardoor ze inderdaad er soms ook niet meer op willen. Maar dan moet je gewoon echt weer opnieuw beginnen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:03

Hahaha, echt waar wat een klinklare onzin.

Er is ook een middenweg, al wordt die in dit topic voor het gemak vergeten.

Een paard mág even staan kijken, en mág het even spannend vinden. Echter klieren mogen ze niet. En ook met een longeerlijn kun je rustig doch dwingend werken, en dus ook met vertrouwen.

En ik ben blij dat jij mijn paard nooit zult verleiden met brokjes, want daar heb ik een hekel aan. :7

Hier gaan ze al van af veulen af aan op de trailer. Heb er nu 12 staan, pony's en paarden.
En het gros daarvan gaat op de trailer op de volgende manier:

Touwtje over de nek gooien voor de klep, en ze lopen vanzelf.
Is gewoon een kwestie van duidelijk en consequent zijn. Toch raar dat ik er op stal dan geeneen met laadproblemen heb, nietwaar?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:04

ranna schreef:
Als dat voor jou zo werkt Chaos, prima toch?
Zelf geef ik graag een paard de tijd op z'n eigen tempo te leren, mee te denken, plezier te hebben en zo te groeien.
Maar hé, ieder z'n ding.

Ja maar een paard mag ook leren en plezier hebben. Maar het moet wel luisteren.
Wij trainen alle paarden met de trailer, en dat gaat altijd heel gemakkelijk.. :))

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:04

Hier lopen ze allemaal zo de trailer op.
Zelfs de hengst toen ik hem net aan het inrijden was.
Het is maar net hoe je er mee om gaat en hoeveel vertrouwen je uit straalt.

Elk paard heeft zijn manier van laden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:05

cissy schreef:
als jij alles wat op pagina 1 is gezegd gezever vindt dan ben ik het niet met je eens....!
en waarom post je dan hier, als je het toch gezever vindt...?

Waar lees jij dat ALLES gezever is? Jouw woorden, niet de mijne.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:07

Kempkes schreef:
Mee eens, het is een stukje vertrouwen en trainen. Paarden denken niet vandaag heb ik geen zin, laat ik is lekker dwars gaan doen. Zo denken mensen. Elk paard krijg je in de trailer, met geduld en veel belonen.

Kan me voorstellen dat je er niet tegen kan, maar dat soorten mensen moeten ook niet op wedstrijden komen, maar eerst hun huiswerk doen, naar mijn idee. Vind het namelijk ook geen plezierig gezicht als paardne in elkaar geslagen worden om die reden.

Ook als het paard er altijd braaf op heeft gestaan, kan het vertrouwen beschadigt raken, waardoor ze inderdaad er soms ook niet meer op willen. Maar dan moet je gewoon echt weer opnieuw beginnen.

Slaan is nooit goed, je wilt het vertrouwen niet kwijtraken natuurlijk. Maar een Hée en longeerlijn kunnen zeker helpen, en ben je dan onverantwoord bezig??

En paarden kunnen je wel degelijk in de maling nemen. Net wat ik zei.
1 stap op de klep = beloning.
Paard gaat eraf stapt er weer op = beloning.

En ik ken paarden die het op die manier 3 uur lang volhouden en uiteindelijk nog niet op de trailer staan. En dat zijn echt geen uitzonderingen.

En mijn paarden krijgen ALTIJD een beloning. Maar pas als ze vast staan op de trailer. En niet daarvoor of tijdens. :)