Respectvolle paarden, waar zijn ze gebleven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:51

Shanelle @ daar geef ik je 100% gelijk in!
maar dat vind ik ook niet meer onder het kopje respect vallen.

respect betekend voor mij een paard die niet over je heen wals,zijn tandjes en voetjes op de vloer houd als je er mee bezig bent en zich rustig laat verzorgen.
daarbij mag [moet!] een paard zijn eigen mening houden.
robotjes is een verschrikking.

om deze reden [sorry voor de fans] heb ik een hekel aan de pareli hype.

DDW1190

Re: Respectvolle paarden, waar zijn ze gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:45

Nouja ieder zijn eigen meug!
Wat de een fijn vind qua opvoeding, vind de ander weer niet fijn!
Maar het gaat er om dat Paarden een weerspiegeling van de mens zijn!
en dat de opvoeding bij ons ligt!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:54

Dat klopt helemaal, maar de andere kant van het verhaal is dat degene die hun paarden niet fatsoenlijk opvoeden gewoon omver gelopen/getrokken worden door hun dier en daar dan heel hard over klagen!!! Duhuh, dan zeik ook niet, maar zoek de schuld bij jezelf en doe er wat aan! Daar kan ik dan wel zo slecht tegen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:59

MontyRulezz schreef:
Dat klopt helemaal, maar de andere kant van het verhaal is dat degene die hun paarden niet fatsoenlijk opvoeden gewoon omver gelopen/getrokken worden door hun dier en daar dan heel hard over klagen!!! Duhuh, dan zeik ook niet, maar zoek de schuld bij jezelf en doe er wat aan! Daar kan ik dan wel zo slecht tegen.

Zo eentje was ik dus ook }:0 Letterlijk: ik deed maar wat. Mijn paard denderde dan met momenten ook gewoon over me heen en ik maar jammeren en huilen. Totdat ik ben gaan inzien dat als ik zélf niet weet wat ik wil en wie ik juist ben tegenover mijn paard, hij dat ook niet kan weten. Ik heb me helemaal moeten herpakken en nu gaat het erg goed met ons +:)+ Zo zie je maar weer dat het echt van de mensen zelf afhangt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:00

Ik ben het met je eens, alhoewel ik denk dat je je paard op moet voeden op een manier die jij prettig vind.
Ik heb een schooier, vind het heerlijk als mijn paard bij mij komt vragen voor snoepjes, zolang hij dat niet opdringerig doet. Neuzen e.d. vind ik niet erg, zolang hij niet lomp wordt, een ander kan zich daar misschien dood aan ergeren. Er zijn ook paarden bij mij op stal waarvan ik vind dat ze echt veel en veel te opdringerig zijn als je een snoepje hebt, maar die eigenaren vinden dat dus niet, nou, dan is het i.m.o. prima. Zo wil ik niet dat mijn paard terug kriebelt als ik poets, want die tanden doen me zeer, ook als hij het zacht doet. Bovendien wil ik dat hij ook door een klein kind gewoon goed gepoetst kan worden. Andere vinden dit misschien leuk, schattig of wedikwat, en laten dat toe. Als zij daar gelukkig van worden, nou oke.
Mijn paard blijft redelijk stilstaan zonder touw, maar zou hem zo niet achter durven laten, tijdens het opstappen blijft hij niet stilstaan, maar gaat pas lopen als ik van de grond af ben, nou prima, heb er geen last van, als anderen er op willen die er wel last van hebben, houd ik hem wel even vast, mijn paard is voor mij prima opgevoed, en dan vind ik het goed.

Anders wordt het als een paard gevaarlijk wordt of geen respect toont aan het touw. Er lopen er bij ons op stal genoeg rond die je gewoon mee trekken als je niet hard genoeg loopt voor ze, of andere gevaarlijke dingen doen. Daar kan ik zo slecht tegen, kan me ook gewoon niet voorstellen dat er eigenaren zijn die daar geen moeite mee hebben, voed je paard dan in hemelsnaam op!

Ik ben gewoon echt heel erg streng voor mijn paard in dingen die ik niet wil, maar heb wel een paard wat ongelooflijk makkelijk is. Deels zijn karakter, maar ook echt deels opvoeding. Kreeg hem van een manege, waarna hij zijn hoofdstel langs zijn benen schuurde, zijn hoofd langs mijn rug schuurde en alles wat niet mocht gewoon deed. Na een half jaar was het over, liep hij (weer) braaf mee zonder me mee te sleuren (ook als er een kudde paarden aan het rennen is in de wei waar hij in moet komen of vlak langs komt), schuurt hij pas als het hoofdstel af is en schuren we elkaar als we klaar zijn met rijden, waarbij ik het beginsignaal geef, aangeef wanneer hij te ruw is en ik ook aangeef wanneer het genoeg is geweest. Het geeft zoveel meer plezier aan het werken met zo'n dier, echt..

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:44

Tessabuddy schreef:
Mijn mening:
Een paard heeft 23 uur per dag vrije tijd in de wei waarin hij kan doen wat hij wil, dat ene uurtje per dag moet ze precies luisteren naar wat ik wil! :D

Ik mag toch hopen dat je dat niet letterlijk bedoeld. Mijn paarden doen netjes wat ik ze vraag, maar hebben ieder zo hun eigen streken. Amar kiepert graag de bak met borstels om en dan trekt ie er een kop bij van 'Geintje!'. Kan ik wel om lachen, dus nee mijn paarden hoeven niet precies te doen wat ik wil. Ik vind het juist leuk dat ze een eigen mening hebben. Maar de simpele dingen als wachten totdat ik zeg dat ze de box uit mogen, stilstaan bij het opstijgen en in mijn tempo meelopen, dat verwacht ik wel van ze. Ik ben tenslotte de baas :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:24

Shanelle schreef:
'paard moet zich bukken bij hoofdstel in doen'
Nou ja, ieder zijn mening -en ik vind dat een paard z'n hoofd gewoon niet omhóóg moet doen dan- maar zulke dingen vind ik er over en totaal overbodig. Straks moeten ze nog bukken om je op te laten stijgen 8)7 Je moet toch gewoon realistisch blijven, je kan van niets of niemand verwachten dat ze altijd alles gaan doen zoals JIJ het wilt. Dat is bij mensen zo en al helemaal bij paarden. Opvoeden = opvoeden, akkoord - al scheelt dat in vele opzichten ook al tussen mensen, maar je hebt ook zoiets als overdrijven.

Tja het is maar wat jezelf belangrijk vindt.
MIJN paard van 1 meter 80 moet het hoofd omlaag willen doen als ik dat vraag. Bukken in de wandelgang. Gevraagd middels het woordje 'buk' of als ik erbij kan met een beetje druk op de hals. Dat komt omdat als hij normaal voor zich uit kijkt, dan kan ik er niet bij. Bovendien heb ik ziekte van Lyme en daardoor beperkingen die dat moeilijk maken. Ze hoeven niet te bukken voor het opstijgen. Maar wel moeten ze bij een opstapje blijven staan tot ik zit en het sein geeft dat ze voorwaarts mogen. Zo moeilijk is dat niet. Mijn paarden hebben er geen last van, die houden juist van regelmaat en duidelijkheid en ik heb er baat bij. Overdrijven?? In jouw ogen. Ik vindt iemand die een paard een hoofdstel om moet doen terwijl ze op de tenen staan, een onopgevoed paard hebben ;)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:05

LDRD schreef:
Als ik deze 3 pagina's lees dan vraag ik me altijd weer af van wie die onopgevoede paarden dan toch zijn, want de paarden van bokkers schijnen het niet te zijn ;) :D .

:D :D :D

Moet je eerlijk zeggen dat mijn oude paard veel drammeriger is dan mijn jonkie. Mijn oude paard was 12 toen ik hem kocht van een manege waar ze in de verhuur voor buiten zat. Nou is ze nogal eetgericht :D :D :D en die vrat dus elk takje waar ze kans toe zag op in de bossen :+
En als je even stil stond op gras: hop die kop op de grond. Ook met opstappen zat stilstaan er niet in. Ik heb het er niet meer uit gekregen, in het begin misschien ook niet zo op gelet.
Op dat soort dingen heb ik met mijn jonkie HEEL goed gelet, en ik moet zeggen dat dat een verademing is.
Ligt misschien ook wel wat in beider karakters hoor. Bij mijn jonge paard gingen dat soort dingen heel gemakkelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:12

LDRD als je het aantal bokkers telt en het aantal mensen dat hier reageert dan zit tenminste een deel van de onopgevoede paarden a.g.v. niet consequente eigenaren bij de niet-in-dit-topic-reagerende-groep. Los van het feit dat bokkers natuurlijk roomser dan de paus zijn, allemaal op z-niveau rijden, allemaal een topper onder de kont hebben, allemaal goed opgevoede paarden hebben, en paarden waarbij dierenwelzijn altijd op nummer 1 staat ;)

Dat geldt natuurlijk zeker ook voor mij ;) :D :D
Nou ja.. dat rijden valt tegen, echte toppers heb ik niet. Maar ze zijn wel goed opgevoed ;)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:15

Ik erger me altijd aan van die mensen op stal die tijdens het poetsen en opzadelen de hele tijd keihard Heee roepen als het paard iets doet of beweegt. Totaal onzinnig, het paard heeft geen idee waarom het is en het heeft verder ook geen gevolgen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:22

Anya, mijn excuses, als ik jouw verantwoording zo lees begrijp ik het wel in jouw geval. Ik sta er blijkbaar niet bij stil dat er mensen zijn met paarden boven de 1,60m zoals de mijne :+ heerlijke damesmaat! Trouwens jouw quote was maar even uit het wilde weg geplukt, was niet als persoonlijke aanval bedoeld hoor :o

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:41

Shanelle, mijn paard is 1,67 maar maakte zich zo groot, dat ik met mijn 1,73 nauwelijks bij haar hoofd
kon komen, mijn instructrice heeft haar (en mij) geleerd om op een vriendelijke, rustige manier haar hoofd
laag te houden en het bit zonder dwang aan te nemen, zodat ik haar hoodstel zonder een ladder te moeten
gebruiken om kan doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:48

@shanelle: oke :j :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:57

Ik heb drie heel erg onopgevoede paarden als je niet kordaat en correct met hen opgaat. Ga je er wel op een fatsoenlijke manier mee om (zelfzeker, op tijd corrigeren en ontspannen) heb je de fijnste dieren die je je kan voorstellen.

Vanaf de grond zal geen van de drie het zelfs maar riskeren om me omver te walsen, "ho" is ook echt ho en geen stap meer verder (heel leuk als je er effe niet bij stilstaat tijdens het rijden en dan als ze wat enthousiast worden in galop "hoooo rustig maar" zegt waarop peerd ineens vol op de rem gaat). Mijn persoonlijke ruimte is heilig maar ze krijgen wel gewoon snoepjes wanneer ik zin heb om ze die te geven. :+
Merrie krijgt bv standaard een snoepje alsk de stal binnen ga en TOCH dringt ze zich nooit bij me op als ik haar geen snoepje geef. Geen van de drie, dus het hele "geen snoepjes geven tenzij met klikker training enz" vind ik persoonlijk onzin. :)

Maar oh wee als iemand er mee om gaat die twijfelt.... Daar walsen ze gewoon overheen. :)
Een hoop ligt dus ook weer aan je eigen houding en je eigen reacties.

Hoofd omlaag doen leer ik ze trouwens niet maar dat doen ze eigenlijk wel.... Dat jonge grut van vorige zomer begon daar na een week ook stilaan mee. :') Met mijn 1.52 is dat wel handig :')

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:07

Hier!! :wave:

Mijn paard is van zichzelf al super lief, zacht, wat gevoelig (als je een brul geeft vliegt ze naar de andere kant van de wei).
Toen mn instructrice voor het eerst bij mij en [***] langs kwam vond ze mijn paard zo lief en beleeft, toen paardlief het begin eng vond en een paar keer schrok. (lijnen achter de billen bijv)

Ze rent niet tegen of over je heen, ook niet langs je 'centrum', ons heel de tijd in de gaten houden!
Ze zou ook nooit gericht trappen of bijten, als ze eens boos doet naar de shetlander moet ik zó hard lachen want dat past gewoon echt niet bij haar!!

Ik vind wel dat het met de opvoeding te maken heeft, het paard wat Yloons vriendinnetje is walst ook overal doorheen.
Die heeft mn hele schuilstal afgebroken terwijl mijn paard juist erg zuinig op het ding is.
Maar dat paard daar wordt het ook gewoon toegelaten als ze door je heen walst. Met wandelen gewent om langs je te draven en voor je te gaan lopen. Met hooinet ophangen kun je die 1000000 keer een paar passen naar achter zetten maar t komt steeds drammen en boos doen om hooi te eten. Ik vind het ZO irritant dus soms als het zo door gaat pak ik het stroomdraad er maar bij... Opgelost }>

Ik vind dat persoonlijk niet helemaal horen en ik denk dat zulke dingetjes, zoals steeds zijn zin geven, ook veel invloed hebben op de respect voor een mens. Gewoon lekker consequent zijn. Weten wat je wilt en wat je van je paard wilt, 'nee' is geen 'ja' en altijd onthouden dat een paard jouw spiegel is.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:37

Dat snoepjes gedoe vind ik onzin. Je moet gewoon nooit een snoepje geven op het moment dat een paard ongewenst gedrag vertoond, en dan valt het allemaal reuzemee met lastig worden van snoep uit je hand krijgen.
Verder ligt het ook een beetje aan het type paard, ik heb een vrij druk en nerveus paard wat bijvoorbeeld altijd vrij druk met zijn hoofd beweegt en hij staat ook niet snel te slapen op te poetsplaats. Maar hij let altijd wel heel goed op waar ik ben, en ik heb ondanks zijn soms drukke gedoe nooit last van een paard wat me omver loopt, op mijn tenen staat, kopstoot geeft etc. Hij is absoluut niet lomp en blijft altijd bij mij en op mij letten. En ik heb ook een oud paard wat door veel mensen als een stuk braver omschreven zou worden, ik kon er al 11-jarige zelfstandig mee het bos in. Nooit ergens van schrikken, altijd rustig, staat altijd keurig stil. Zelfs zo goed dat mijn ouders haar in berm naast een 80 weg parkeerde met halstertje aan, mij als kind zonder zadel er los op met het halstertouw in mijn handen en grazen maar. Maar ondanks die braafheid heeft ze mijn vader een keer hechtingen bezorgd met een kopstoot en een flink aantal tenen ontveld door er even goed op rond te draaien.
Met het drukke paard heb ik weleens problemen gehad met stagiaires en een staleigenaar dat ze er niet mee om konden gaan en het zo'n lastig paard was. Ik heb op een stal gestaan waar ze hem na een tijdje amper fatsoenlijk zijn stal in en uit kregen. Met het rustige brave paard heb ik zulke dingen nog nooit meegemaakt, daar kon je een kind mee wegsturen. Toch vind ik zelf de drukke nerveuze prettiger in de omgang en beter opgevoed, maar je moet tegen hem wel duidelijker zijn en er mee om kunnen gaan, anders kun je er vrij weinig mee. Mijn huidige smid heeft er nooit problemen mee, maar er ook weleens een smid geweest die behoorlijk wat moeite had hem te bekappen. Tja is mijn paard dan onopgevoed of zijn het gewoon bepaalde mensen waar het dan blijkbaar niet mee gaat.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:23

Een groot deel van de topics op Bokt kan je terugbrengen op een totaal gebrek aan opvoeding van paarden en pony's en de oorzaak zit vooral in het feit dat veel ruiters totaal geen inzicht hebben in de leef- en denkwereld van paarden.
Mijn dochter als ruiter en ik als groom hebben jaren vertoeft in de manege en LRV wereld. Aanvankelijk stelden wij ons geen vragen bij het gedrag van ruiters, paarden en pony's en aanvaarden dit als "normaal".
Tot we ons begonnen af te vragen of dit wel "normaal" was en of het niet anders kan. In deze zoektocht zijn we bij western trainers terecht gekomen die het inderdaad anders deden, waarbij inleven in de paardenwereld en opvoeden op de eerste plaats komen en toen realiseerde we hoe fout wij bezig waren.
Het opvoeden van een paard is nochtans niet moeilijk, nadat de eerste stap is gezet en dit is de moeilijkste : toegeven dat de fouten bij jou zitten en niet bij het paard.
Hierna kan je je verdiepen in hun leef- en denkwereld en dit dan toepassen in de omgang met paarden zodat ze jou als hun leider zien en deze omgang, in al zijn facetten, zal veel rustiger, leuker en rijker worden.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:24

Waar zijn de respectvolle mensen tegenwoordig?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:47

tja ,ik vind als eerste,dat de opvoeding van een paard al bij de fokker van het veulen ligt,voetjes geven, meelopen aan een halster,
als ze daarna een opfok ingaan, zijn er maar weinig die ongemaniert terug komen (of er moet daar wat negatiefs gebeurt zijn)
ikheb zelden last van ze,wel elke dag consequent blijven.
ik loopt met 2 paarden aan de hand een drukke kruising over en verwacht van ze dat ze zich gedragen en achter me blijven lopen.
als mijn merries op een dekstation komen, krijg ik te horen dat ze erg opgevoed zijn(ben ik best trots op)
wel heb ik 1 tweejarige welsh die nog moet leren,voetjes geven zonder gemieter enz (maar die heb ik niet zelf gefokt dus weet niet wat ermee gedaan is)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:38

* ben ik nou de enige die zich afvraagt waar de TS zich heeft verscholen? *

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:11

Met de paarden van tegenwoordig is niks mis, met hun manieren ook niet...een paard heeft geen manieren zoals wij 'de mens' ze graag zien.
'Wij' mensen zullen de moeite, tijd en energie in een paard moeten steken om te mogen spreken van zogenaamde opvoeding.

Een paard moet van nature helemaal niks met ons mens......wij moeten van alles van/met het paard.
En als wij iets willen/moeten van een paard, moet wij het paard ook de gelegenheid geven om te leren.......doen wij dit niet en gaan we inconsequent en onduidelijk te werk, ligt het 9 van de 10 keer aan het paard.
Een fijn paard in de omgang krijg je niet, die maak je....en daar gaat liefde, geduld, tijd en een realistische kijk op een gezonde huisvesting in zitten, als het daaraan ontbreekt......tja dan is vaak een rotpaard.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 13:42

De TS heeft zich niet achter de computer verscholen in ieder geval.. ;) Ik heb niet echt tijd gehad om alles door te lezen, dus zodra ik daar tijd voor heb zal ik met een reactie komen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:46

anjaenrene schreef:
AMEN!!!! :j
Je hebt helemaal gelijk! Ik ben mijn 3.5 jarige al vanaf dat we haar met 13 maanden kochten aan het leren wat wel en niet mag!! Opvoeden is een kunst. Maarja kijk eens om je heen hoeveel honden (en kinderen) er onopgevoed rondlopen?? O:)

Arme jouw 3,5 jarige.... Het is helemaal nergens voor nodig, laat haar lekker van haar onbezorgde jeugd genieten...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:49

Ja en dan over een jaar niks er mee kunnen, nee op voeden die hap.Laatst sprak ik een vrouw en die haalde haar paard uit het land,ze had een week nodig gehad om hem te vangen.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:51

Helemaal mee eens. Ik sta op een stal waar alles zelf of onderling geregeld moet worden. Ik erger me altijd kapot aan die rotFries van mijn stalgenootje, die niet normaal naast/achter me kan lopen, op mijn hakken trapt, en me na elke 3 passen naar beneden trekt om een hap gras te nemen.