Afdingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Afdingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:57

Hij toont mooi onder het zadel, wat maat betreft pas je mooi op hem. Hij lijkt niet hoog op te gooien, hij heeft niet echt tuigtypisch gangwerk om het zo maar te zeggen.
Vaak wil de galop idd anders zijn dan de draf, ze gooien dan minder op.
Wat is je beslissing tot nu toe?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:52

Wel dapper dat je het filmpje op bokt zet! :D
Waarom je keuze voor een tuigachtige ipv rijpaard?
Ik vind 4500 euro een hoop geld voor dit paard.

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:18

Heb net even het hele topic doorgelezen en verwachte een "gewone"tuiger te zien.
Maar eerlijk is eerlijk,ik vind het een plaatje!
Kan heerlijk lopen,braaf,mooie kleur en aftekeningen,en hij heeft ook nog een goed papier?
Als het mijn paard was ging ik niet onder de 3000 zitten,even doorijden en dan krijg je het er wel voor.
En jij past er goed op,ik denk dat je samen met dit paard ver kan komen. ;)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:54

Ik vind hem echt nog steeds heel leuk. Vind jullie ook een leuke combinatie samen.

Ik denk dat ik mijn keus al gemaakt had.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:57

Harvetroos een papier is leuk, vooral bij een merrie, bij een ruin wordt een leuk papier een stukje papier wat minder waarde krijgt!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 12:01

Mijn beslissing tot nu toe neigt er naar gewoon de gok te nemen. Als ik het niet probeer zal ik het nooit weten. Het is gewoon lastig om te bepalen of een paard wel/niet bij je past. Met mijn vorige merrie had ik gewoon zo'n onwijze klik en die wil ik graag weer terug :) Maar ja... de klik met haar zal er ook niet direct vanaf dag 1 zijn geweest.
Qua dressuur denk ik wel een aardig eindje met dit paard op weg te kunnen komen, maar ik vraag me af hoe geschikt hij zou zijn voor het maken van een sprong. Iets wat ik niet op wedstrijd niveau uit wil voeren, maar toch wel iets wat ik erg leuk vind om te doen.

De keuze voor een tuigachtige is enkel omdat dit paard me aanspreekt. Tijdens mijn zoektocht ben ik niet bewust op zoek gegaan naar een tuiger, maar inderdaad meer naar een rijpaard i.v.m. de dingen die ik graag wil doen. Er heerst enige twijfel om toch verder te zoeken naar een rijpaard, maar naast de dressuur wil ik alles op recreatief niveau uitvoeren, dus ik vraag me af hoe nodig ik verder wil zoeken.

De vraagprijs is enkel maar een vraagprijs en inmiddels gezakt tot 3000. Schijnt nog steeds een hoop geld te zijn, dus ook daar weer enige twijfel over. Maar aan de andere kant heb ik 7 jaar geleden ook 3500 moeten betalen voor mijn net beleerde AV-merrie. Dat was dan wel een merrie met een niet al te misselijke afstamming, maar ja... ook dat paard heb ik gekocht als gebruikspaard en niet als broedmachine. Zelf ben ik niet bekend in de tuigwereld, maar het papier achter dit paard (MannoxDroomwals) schijnt ook niet geheel verkeerd te zijn, hoewel dat voor een ruin vrij weinig zegt :o

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:05

idd. Bij een ruin zeggen papieren niet zoveel. Mijn eerste paardje was ook een tuiger en daar heb ik ook wel eens een sprongetje mee gemaakt. Die kon beter springen dan het rijpaard van mijn zus.

Ik denk niet dat de mensen nog meer gaan zakken met de prijs.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:07

Als ik het filmpje bekijk denk ik dat je beter af bent met een wat meer ervaren paard. Je geeft aan dat het paard nog niet zo lang onder het zadel is. En als ruiter zie je er ook nog niet zo ervaren uit. Mijn idee hierbij is dat je meer en sneller zal leren van een paard die het 'allemaal al een beetje weet'. Ik vind deze combinatie er nog niet zo goed uit zien. Zeker als je zelf ook nog wat twijfels hebt (klik, prijs), zou ik het niet doen. Het land staat vol met paarden die te koop zijn, dus er komt echt wel een goeie langs.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 12:07

Meggiemeg, over het opgooien; Volgens de eigenaar is het dus zo, dat juist doordat ze zo opgooien, je tijdens de galop juist flink in het zadel geduwt wordt. Zo voelde het voor mij ook wel, het was in ieder geval niet zo moeilijk om te blijven zitten :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:18

Met mijn oude TP merrie sprong ik ook, buiten in het bos en in de rijbaan.
Het is alleen wel zo dat ze langer zijn in het lijf, daardoor lastiger om bij elkaar te rijden zeg maar.
Waar je tegen aan kunt lopen is bijvoorbeeld de uitgestrekte draf, de tuigpaarden zijn toch gefokt voor meer knieactie ipv het strekken van dat been naar voren. Maar dat is geheel per paard verschillend.
Zelf zou ik nog even wat verder rond kijken, probeer nog eens een ander paard, dat geeft je meer vergelijkings materiaal zeg maar. Dan kan je voor jezelf beter zeggen het is m wel of het is m niet om die reden.
Wat je ook al zegt, mag je die klik al direct de eerste dag verwachten? Het is nog een jong dier en onervaren in t zadel, dat is toch de richting waarvoor jij m wilt gaan gebruiken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:30

leuk paard en ook nog braaf.ik zou er heen gaan zeggen 2500 neem ik hem mee gaan ze niet accoord dan ga je naar huis en kun je je nummer geven als ze van gedachte veranderen,of gewoon accoord gaan maar ik zelf zou dit niet doen.ik maak mijn prijs en betaal er ook niet meer voor.succes

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:13

T'is wel een plaatje, en de klikt lijkt er te zijn,
je zit nog wat wiebelig (hihi dit is heel herkenbaar voor mij in het begin met mijn paard :D ) maar het paard gaat er goed mee om
Is er een klik in de omgang?

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:27

Er staat nu ook een mooie tuiger op MP voor 3500 euro. Ik zou zeggen ga eens naar hem kijken! Hij heeft zeker potentie om hoger in de dressuursport te komen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:40

Heb je al besloten?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:52

Hoe je w.b. rijden op het filmpje overkomt i.c.m. zijn leeftijd en ervarenheid, zeg ik juist doen (omdat hij dit allemaal goed vind en je dus een brave onder je hebt, zeker niet onbelangrijk). Niet veel "jonge" paarden blijven zo rustig en ontspannen, plus hij oogt eerlijk. Ook dat zie je niet overal. Ik houd niet zo van tuigers maar deze vind ik prima lopen en erg mooi. Zou mij zeker niet verbazen als je daar nog eens een verder mee komt dan je in eerste instantie denkt. Is het paard gezond, keuringen e.d., zeg ik: ga er voor.

Als je verder gaat met dit paard, neem dan direct les en zorg dat je conditioneel beter wordt. Klinkt rot, bedoel het niet zo maar voor je paard is het met rijden niet prettig lopen, als jij niet fit bent.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 07-09-10 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:56

Ik zeg altijd maar. Voor je eerste bod moet je je eigenlijk schamen :D

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:59

Ik ben verliefd! Wat een leuk dier is dit zeg. Ik kan niks zeggen over de prijs, daar heb ik geen verstand van. En misschien heb je de ervaring nog niet, geen idee, maar met begeleiding kan je een heel eind komen.

Sterkte met het nemen van je beslissing!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:02

Bramasole schreef:
Hoe je w.b. rijden op het filmpje overkomt i.c.m. zijn leeftijd en ervarenheid, zeg ik juist doen (omdat hij dit allemaal goed vind en je dus een brave onder je hebt, zeker niet onbelangrijk). Niet veel "jonge" paarden blijven zo rustig en ontspannen, plus hij oogt eerlijk. Ook dat zie je niet overal. Ik houd niet zo van tuigers maar deze vind ik prima lopen en erg mooi. Zou mij zeker niet verbazen als je daar nog eens een verder mee komt dan je in eerste instantie denkt. Is het paard gezond, keuringen e.d., zeg ik: ga er voor.

Als je verder gaat met dit paard, neem dan direct les en zorg dat je conditioneel beter wordt. Klinkt rot, bedoel het niet zo maar voor je paard is het met rijden niet prettig lopen, als jij niet fit bent.

Mijn ervaring is juist dat jonge paarden veel toelaten en wanneer ze meer kracht en ervaring krijgen, ook meer praatjes krijgen.
Imo leert het paard altijd sneller dan de ruiter, samen leren (wat sommmige mensen zo leuk voorstellen) is imo veel te romantisch gedacht en loop je als ruiter steeds achter de feiten aan ;)

Ik heb verder geen mening over het wel of niet doen.... Ik ken het paard niet en zijn karakter (en van zijn moeder) ook niet.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 13:10

Het is hem toch niet geworden. Voor ik maandagavond belde hem ik nog even met mijn moeder getelefoneerd om mijn gevoel uit te leggen en te bespreken en ik heb besloten een bod van 2500 te doen. De eigenaren zijn al van ver gekomen, maar de waarde van dit paard ligt nu eenmaal niet zo hoog. De eigenaar wilde er persé 3000 voor hebben o.a. omdat het anders niet opweegt tegen wat hij 5 jaar terug voor het paard betaald heeft. Is zijn goed recht, maar dat is dus iets waar we toch niet uit zijn gekomen. Heb het paard overigens nog niet terug op MP gespot.

De zoektocht naar mijn maatje gaat dus weer verder. Bedankt voor jullie advies, ik heb er zeker iets aan gehad :)

@Bramasole: Hoewel mijn conditie inderdaad niet de beste is zal ik altijd last blijven houden van het snel 'buiten adem' zijn i.v.m. astma. Dat ik zo rot op dit paard zit heeft voor mijn gevoel niet alles te maken met conditie. Zelf heb ik altijd pony's met lekker vlakke gangen gereden en dan is het gewoon heel erg wennen om op zo'n groot opgooiend paard te moeten blijven zitten :o Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik gewoon een uitermate beroerde houding heb op dit paard ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:36

Je hebt een beslissing genomen na goed nagedacht te hebben.

Het is idd het goed recht van die man om vast te houden aan een bepaald bod, het is natuurlijk niet altijd zo dat iets waarde houdt of zelfs vermeerderd in waarde. Dat is nu eenmaal het risico met levende have. Ik heb mijn oude tuigpaard merrie ooit voor slachtprijs gekocht, heb daarna vele biedingen gehad met bedragen waarvoor je meerdere leuke andere paarden had kunnen kopen. Het is maar net wat de gek/liefhebber er voor over heeft.

Jou paard komt vanzelf op je pad voorbij! Succes met je zoektocht,

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:08

Sta je er om welke reden niet achter dan is het heel verstandig dat je er vanaf ziet. Jou paard komt heus wel, veel plezier en succes met je zoektocht.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:29

he dre,

wat jammer dat het hem niet is geworden!
Ik hoop dat je snel een nieuw maatje vind!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:23

Dat de verkoper een hoge prijs voor dit paard vraagt, kan ik heel goed snappen. Wat een prachtig dier!

Natuurlijk zijn er veel mensen die fantasieprijzen vragen, maar om nou bij een paard te gaan kijken die ruim boven je budget ligt en dan nog raar opkijken als de verkoper geen € 2000,- in prijs wil zakken??? Afdingen oke... Maar een paard gaan bekijken (bij een particulier) die je bij voorbaat al € 1500,- te duur vind? Dat vind ik toch ietwat raar. Misschien gewoon kijken bij paarden binnen jou budget, dit voorkomt tenminste teleurstelling.

Maar..... Misschien ben ik hierin wel te simpel hoor :+ .

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:34

Wellicht zou je beter eerst het topic terug door moeten lezen ;) Het is namelijk onzin dat ik dit paard bij voorbaat al veels te duur vond en dat hij niet binnen mijn budget past klopt ook geen snars van. De vraagprijs die in eerste instante gevraagd werd was gewoon haalbaar, vandaar dat ik ook bij dit paard ben gaan kijken! Paarden die bij voorbaat niet haalbaar zijn, daar steek ik niet eens moeite in. Echter na het starten van dit topic kwam ik er achter dat dit type paard normaliter veel lager in prijs ligt en dat ik dit paard de vraagprijs niet waard vind. Heeft dus helemaal niets te maken met een paard buiten budget bezichtigen ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:43

Ik denk dat het niet je droompaard is, als jij hem voor een verschil van 500,- laat staan.
Idd gewoon lekker verder zoeken .