Hoelang gaat een cap mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

greefje1

Re: Hoelang gaat een cap mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:09

@aafje87
Maar het enigste wat ik niet begrijp...
het heeft ook te maken met wat voor'n cap je rijd.

maar word het niet gruwlijk duur als je er elke keer afvalt, en elke keer een nieuwe cap aanschaft?

en tuurlijk veiligheid is belangrijk, maar mijn cap is niet gescheurd, en ben d'r al best vaak afgevallen ; )

ik hou het er maar op dat, ik toevallig een goede cap heb!

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:30

ik heb net een GPA gekocht en verwacht 7 tot 10 jaar, kan hem gratis laten nakijken na een val of als ik twijfel! :)

Karine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:12

Tja, hangt een beetje van de cap af.
Maar als je één keer heel hard valt, dan kun je hem niet meer gebruiken.
Anders toch wel een aantal jaar. :)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:46

net als een brommerhelm, na een keer hard vallen kan die in de prullenmand.

bovendien hebben vrijwel alle caps (van 35,-tot 1279,-) dezelfde veilgheids, EN code...

het is enkel de draagcomfort, het uiterlijk en het merk.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:26

inderdaad sandra het maakt verder niet uit, het veiligheids kenmerk blijft hetzelfde.
Maar hoevaak val je nu echt? Als ik naar mezelf kijk was ik tot vorig jaar al jaren niet meer van mijn paard gevallen, toen een jonkie en dan loop je gewoon meer risico, gevolg inderdaad op een gegeven moment een valpartij. Als je meer risico loopt door je tak van sport of omdat je een nerveus/springerig paard hebt bv omdat het een jonkie is tja dan moet je afvragen of je er wijs aan doet je dure GPA oid op te zetten of zoals ik gedaan heb een goedkope cap van HH op te zetten.
Mijn cap die ik toen daarvoor gekocht heb was een euro of 40,- met de gedachte van gaat ie kapot dan is het jammer.

Maar gerekend heb ik dus €40,- uitgegeven aan mijn veiligheid, daarbij mijn aanschaf van mijn goede cap en een nieuwe goedkope die daarna niets meer heeft geleden. Totaal dus 2x 40 is €80 en mijn goede cap van €189,- mijn goede cap leeft al bijna 5 jaar, die goedkope is nog geen jaar oud en voorlopig zal die het ook nog wel doen.
Uitgerekend koste mijn goede cap vorig jaar €38 , €40 voor de goedkope en €40 aanschaf nieuwe goedkope die nog wel een jaar of 3 zal leven(gemideld)
Dat geld heb ik met liefde over! Dan maar een setje van eskadron minder!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:22

ik gebruik m'n cap meestal 2 jaar,
voor de rest koop ik alleen een nieuwe als ik een tik tegen mn hoofd heb gehad (dikke tak/ of valpartij) maar dus niet voor iedere valpartij (aangezien ik meestal op mn rug beland, en m'n hoofd dus helemaal niet)

stampfeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:44

ligt eraan hoe je hoofd groeit :D
en hoe je ermee omgaat haha

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:09

licht er idd aan.
Helaas ben ik wel even geleden maar toch wel aardig hard op mijn hofd gevallen (tegen een houten bakrand aan met mijn hoofd = hersenschudding)
Ik probeer mijn vader ervan te overtuigen dat het dan wel tijd is voor een nieuwe alleen hij zegt: Ja maar als hij kapot zou zijn dan zou je het wel zien ".
En nou heb ik niet bepaald genoeg centje om zelf een cap te kopen.
Helaas heb ikn hem wel nodig.
Aangezien ik 7x per week rij op een pony die nog wel wat energie heeft.
Maarja hoe overtuig je zo'n iemand?
Als iemand het weet.. :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:13

Ik vraag mij het volgende af...

Anderhalf jaar geleden kocht ik mij een nieuwe cap.

Op anderhalf jaar tijd heb ik misschien 20x gereden (medische redenen), cap heeft nog nooit op de grond geleden en ik ben nog niet gevallen.

Kan dat ding nu gewoon nog 20 jaar meegaan :') Of moet ik binnen 3 jaar een andere kopen ondanks dat ik er tegen dan misschien 50x mee gereden heb?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:04

materiaal "vergaat" gewoon net zo hard, je hebt alleen niet de gebruikerssporen (materiaal in beweging (dus ik bedoel niet de valpartijen maar gewoon gebruik)) dus hij zal wel langer meegaan, maar 20 jaar zou ik niet aanraden :+

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:34

ik heb een keer een verhaal gehoord, een meisje viel van paard cap breekt keurig, maar met gevolg dat de cap in het hoofd van het meisje schiet. helaas heeft ze dit nooit na mogen vertellen.

hiermee wil ik niet zeggen dat een cap niet veilig is "tuurlijk met cap heb je altijd minder risico dan zonder cap".
maar het wil niet zeggen dat een cap altijd zo'n handig veiligheidsmiddel is.

zelf heb ik altijd een goeie cap op.
maar wil niet zeggen dat ik hem na of om een val vervang.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:44

nou volgens mij echt niet meer zo lang.... ik wil liever niet een cap die verstelbaar is (zon knop aan de achterkant) dus heb ik een gewoon maat cap... nou zijn deze caps bijna allemaal van piepschuim en die worden als je m veel gebruikt steeds wijder en wijder... ik heb HH er wel eens over gemailed waarop ik een onbeschoft mailtje terug kreeg dat t heel normaal was dat een cap groter werd en dat t wel zou komen omdat ik m uitleende en mn haar telkens anders droeg..... lekker dan... met andere woorden een niet verstelbare cap gaat bij veel gebruik denk ik maar een jaar of 2 mee....

Irisdepieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:23

je moet een nieuwe cap kopen als je hard bent gevallen maar dn ls je wel op je hoofd bent gevallen.
jemoet natuurlijk ook een nieuwe kopen als hij teklein is of als je cap echt versleten is.

wietske98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:06

ik had een cap die ong. 4.5 jaar oud is.. nu is die wel uitzichzelf kapot gegaan door oudheid :D nu heb ik een hele mooie nieuwe :o :D :D :D

Yoghurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:01

Ik had vorig jaar een hele mooie, dure aangeschaft. 2e keer ermee rijden, ik val van mijn paard, kapot! En mijn vader me maar belachelijk maken:
Nou, hij heeft zijn werk wel goed gedaan! hahahhahhaha! :(
Kon ik weer een nieuwe aanschaffen :+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:08

ik heb die van mij minstens 6 jaar kan nog meer zijn, en hij ziet er nog heel deftig uit.

wietske98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:39

wietske98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:44

mijn oude ziet er eigenlijk niet uit als ik hem vergelijk met mn nieuwe natuurlijk XD xx

trixjepixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:59

Ik heb mijn cap al vanaf ik 9-10 jaar was(ben nu 15).
Er is niks mis mee, pas hem nog steeds. :P ben er een paar keer mee gevallen, alleen dat bovenste dingetje wat er op zit is er af gegaan, verder is alles nog perfect.
Hij gaat zo nog 10 jaar mee denk ik.

Het is trouwens een gewone goedkope cap, ooit bij de koopstra gekocht, niet zo'n verstelbaar ding wat zo hoog op je hoofd staat, die lijken helemaal niet veilig vind ik. xd

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:27

ik had de mijne 4 jaar. Toen ging die kapot, en besloot ik direct een nieuwe aan te schaffen.
Zolang je er voorzichtig mee omgaat en niet mee gooit, kan het lang meegaan.

Italydiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:52

als je der normaal mee doet lang genoeg xD

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:48

Mijn nieuwe GPA cap van Divoza ging nog geen uur mee.
Haal hem uit de auto, is de bovenkant in gedeukt en het materiaal verrimpelt.
Absoluut niet gevallen, niks op gelegen, gewoon uit het niks onbruikbaar.
En mooi geen geld terug of een nieuwe. Vierhonderd euro weg.

En dat terwijl mijn cappie van 60 euro al vijf jaar oud is en een flink aantal klappers heeft overleeft.

Dreamday92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:50

Als je capt valt moet je eigenlijk gelijk een nieuwe kopen. anders kan je er 2 jaar mee doen en dan een betere cap kopen.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:43

nou als je valt minder lang
maar bij mij best lang 7 jaar ofzo
dat ligt ook aan hoe snel je hoofd 'groeit'
groetjes, Lisaa

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:18

Ik heb die van mij al bijna 4 jaar, maar ik heb er nu een nieuwe nodig omdat mijn cap een beetje te klein wordt en ook omdat ik deze zomer nogal hard op de grond ben geklapt :+