Word er boven de rivieren echt hoger gejureerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:29

Elise95 schreef:
Ik heb gehoord dat juist in het Oosten en Brabant de punten juist heel hoog zijn. En dat de punten in NH en ZH juist laag zijn.
Denk dat het er aan ligt waar je woont :P

En ik denk dat het ligt aan de kwaliteit van het rijden.
Mensen zeggen maar wat.

Fitzroy

Re: Word er boven de rivieren echt hoger gejureerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:02

Nou, soms zie je in Overijssel wel ringen waar op 1 na iedereen winst heeft. Vind ik niet helemaal geloofwaardig eerlijk gezegd.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:24

Ik hoor ook wel eens een opmerking in de trant van, je moet naar Almelo. In 1 week ben je zeker 2 klasses verder, of even naar die provincie en je hebt gegarandeerd winst.

Persoonlijk geloof ik daar niet zo in. Je rijdt je punten of je rijdt ze niet en als het er net om hangt kan je de ene keer mazzel hebben en de andere keer pech.

Zelf rij ik niet stad en land af voor een dressuurproef, voor sgw wel. Met springen heb ik wel het idee dat het in het oosten pittiger staat dan in het westen, persoonlijk vind ik dat niet zo erg :D

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:51

funnyteam schreef:
Jury's proberen inderdaad te jureren dat de prijswinnaars een wp hebben en niet meer dan dat.
Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar vaak wel. Het niveau schommelt per wedstrijd niet zo enorm.
Het niveau van de ruiters is dus niet lager, maar de jury strenger.
Daarom gaat een stalgenoot van me boven de rivieren starten als ze perse een puntje wil. Dan is ze daar echt van verzekerd.

.

@ funnyteam, jureer je zelf ook dan?
Want hoe kom je aan deze wijsheid dan als ik vragen mag?

Ik bedenk echt niet van te voren hoor, ow, 30 combi's, dan geef ik er maar vijf een winstpunt.
Als ik dan bij de 1e vijf combi's al op een winstpunt zit, dan mag de rest dus al geen winst rijden, want tsja dan kom ik niet uit :?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:56

bertie schreef:
In het gebied waar ik jureer kom ik plaatsen tegen waar het niveau tijdens een wedstrijd echt lager is dan elders. Het lijkt alsof mensen daar vooral op 'goedkoop' willen. Als er eenmaal zo'n sfeer heerst binnen een vereniging of gebied en mensen zich aan elkaar spiegelen vertaalt zich dat naar prestatie.
Met 'goedkoop' bedoel ik dan matig paardenmateriaal en niet investeren in leskwaliteit, of bezuinigen op goede juryleden als die van iets verder moeten komen.
Zelf ben ik een tijdje lid geweest van een vereniging waar dat echt gepropageerd werd: "Wij zijn een vereniging voor gewone mensen" heette het. Maar waarom 'gewoon' niet samen zou gaan met 'goed' heb ik nooit begrepen. Ben dan ook naar een andere vereniging verhuisd.

Uit ervaring heb ik wel gemerkt dat het nivo in Zuid Holland/Brabant hoger ligt dan bijvoorbeeld in Drenthe.
De basis is daar veel breder.
Dat komt waarschijnlijk ook omdat zoals wat bertie ook aangeeft dat er veel verschillen zijn in de regio doordat er in Zuid Holland en Brabant bijvoorbeeld veel makkelijker de beschikking is over kwaliteit.
En daarmee bedoel ik goede instructeurs. Bevalt de een niet ( om welke reden dan ook), dan gaan we naar een andere goede instructeur.
Het is daar allemaal wat centraler, dus makkelijker te bereiken.
Ook wordt daar veel minder gelest bij de vereniging.
Mensen gaan sneller over op priveles bijvoorbeeld.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:40

En toch Attitude was dat niet mij ervaring toen ik in Barendrecht zat. Ik vond het gemiddelde nivo daar ook niet best.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:48

Hey,

Wat maakt het uit of je meer punten waar dan ook krijgt. Ik vind dat ik ze wel moet verdienen en dan heb ik liever een strenge jury, waar ik iets mee kan of aan kan werken. En rij ook altijd wat punten meer zodat het betreffende niveau ook wel echt goed bevestigd is. Rij ze in ieder geval.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:30

Ik denk dat het niet waar is. Geen mens is gelijk dus zullen verschillende mensen ook verschillend jureren. Streng , minder streng, meer punten minder punten. Het heeft geen bal te maken met waar we wonen.
In overijssel een ring met op na allemaal een Wp ? dat heb ik in Groningen ook wel eens gezien.
Zitten op de hippiade niet jury's uit heel Nederland? Dan zou je daar dit verschil moeten terug vinden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:31

Daarnaast is een jury ook maar een mens en het lijkt me dat humeur ook best de cijfers kan beínvloeden, niet heel sterk, maar genoeg voor een paar puntjes verschil.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:04

Ik merk wel wat verschil tussen de provincies .
Ik heb inmiddels ook her en der door het hele land gestart.
Daarnaast woon ik op de rand van overijssel en gelderland.
Ik heb het idee dat op de veluwe wat meer profs rijden en daarom het nivo daar wat hoger is dan Overijssel. Maar het komt ook regelmatig voor dat er in overijssel erg sterke rubrieken zijn.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:40

Ik woon in Limburg maar als ik winstpunten nodig heb start ik meestal juist in brabant omdat ik daar meestal hoger scoor.. maar dat is puur mijn eigen ervaring haha grappig dat iedereen hier eigenlijk zo'n beetje zegt dat er buiten zijn/haar eigen provincie hoger gepunt wordt...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:25

Degene die ik het hoor zeggen, gaan dan vaak wel naar de hele kleine wedstrijdjes.
Vaak zitten daar ook bepaalde vaste (vrijgevige) juryleden.

Ik denk dat het dus meer met het soort wedstrijden dan de provincie te maken heeft.
Ik ken ook iemand die is vanaf het M1 naar het Z1 gereden door steeds bij 1 jury winst te rijden en bij de anderen niet. Dan is het gewoon aan de beste man vragen waar hij jureert......

Volgens mij zijn er vanaf hier gezien ook gewoon net wat meer kleine wedstrijdjes boven de sloot dan hier. Maar ook hier zijn ze te vinden.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:32

gr_roos schreef:
Ik hoor ook wel eens een opmerking in de trant van, je moet naar Almelo. In 1 week ben je zeker 2 klasses verder, of even naar die provincie en je hebt gegarandeerd winst.

Persoonlijk geloof ik daar niet zo in. Je rijdt je punten of je rijdt ze niet en als het er net om hangt kan je de ene keer mazzel hebben en de andere keer pech.

Er komen inderdaad veel mensen uit het hele land om punten te rijden op de Almelose Ruiterdagen. Vrijwel elke dag twee proeven starten, flink scoren en binnen die week nog kunnen promoveren ook. Die mensen zijn afgelopen jaar vast flink teleurgesteld. Er waren genoeg ringen (en klasses) waarin je eerste werd met 180 of 182 punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:20

Fitzroy schreef:
Nou, soms zie je in Overijssel wel ringen waar op 1 na iedereen winst heeft. Vind ik niet helemaal geloofwaardig eerlijk gezegd.

Dat zie je alleen in Overijssel? Ik denk dat je dat overal wel eens hebt :j Hier zie ik het tenminste ook wel eens :j

Veroontje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:34

Nee maakt echt geen verschil hoor!
Ik woon op het grensgedeelte en merk geen verschil van waar ik heen ga... Ligt er natuurlijk ook aan hoe ik gereden heb! :D Is gewoon toeval hoor!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:37

xTweetyx schreef:
hallo.
ik hoor veel mensen zeggen dat als je veel wp wilt rijden dat je boven de rivieren moet rijden?
is dat echt zo? zijn ze boven de rivieren echt minder streng dan eronder?

Hier in drenthe is het heel makkelijk om hogerop te komen. voor wie in delfzijl rijdt is het helemaal makkelijk!!
:Y)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:50

Ik vind het echt belachelijk als mensen zeggen dat je in de ene provincie stelselmatig hoger scoort dan de ander. Bij de ene jury hoger dan bij de ander dat klopt, maar in iedere provincie heb je hoog- en laagpuntende jury's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:57

suuzepuus schreef:
xTweetyx schreef:
hallo.
ik hoor veel mensen zeggen dat als je veel wp wilt rijden dat je boven de rivieren moet rijden?
is dat echt zo? zijn ze boven de rivieren echt minder streng dan eronder?

Hier in drenthe is het heel makkelijk om hogerop te komen. voor wie in delfzijl rijdt is het helemaal makkelijk!!
:Y)

Wat een onzin.. Ook in Drenthe moet je gewoon goed rijden en helaas gebeurt dat lang niet altijd :n

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:05

Ik denk dat dat heel sarcastisch was bedoelt van suuzepuus :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:08

Dat lijkt me wel duidelijk! :))

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:17

Ik ben het er helemaal mee eens dat je overal even goed je best moet doen, zou zelf ook nooit ergens gaan rijden omdat ik weet dat ik dan winst krijg, wat een onzin!
Mijn eigen ervaring is wel dat ik in dortrecht en de kant van den haag meestal in de prijzen zit, en ik in brabant vaak blij ben als ik tussen wat hotemetotems eindig! *D
Wat wel een feit is...

In brabant heb je meerdere selectiewedstrijden, als je dan in de kringfinale zit mogen er een aantal naar de brabantse, dus er is al heel wat gereden voor dat de regionale nog maar begonnen is! Woonde enkele jaren geleden op een plek waar je je gewoon kon inschrijven voor de regionale kampioenschappen, wat een giller! :D
Dus ik denk (met de nadruk op denk) dat op kampioenschappen het niveau hoger ligt bij de steden waar er voorselecties worden gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:31

imd schreef:
Ik denk dat dat heel sarcastisch was bedoelt van suuzepuus :D

Oeps :+ Niet echt opgemerkt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:33

Kaitlin schreef:
Wat wel een feit is...

In brabant heb je meerdere selectiewedstrijden, als je dan in de kringfinale zit mogen er een aantal naar de brabantse, dus er is al heel wat gereden voor dat de regionale nog maar begonnen is! Woonde enkele jaren geleden op een plek waar je je gewoon kon inschrijven voor de regionale kampioenschappen, wat een giller! :D
Dus ik denk (met de nadruk op denk) dat op kampioenschappen het niveau hoger ligt bij de steden waar er voorselecties worden gereden.

Dat ben ik idd met je eens :j Alleen dat heeft niks met het jureren te maken, maar met het selectiesysteem :D Ik ben ook voorstander van meerdere selectiewedstrijden, helaas willen ze daar in Drenthe nog niet helemaal aan :n

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:38

Ik vind inderdaad ook dat de selectieprocedure overal hetzelfde moet zijn, maar als er op bepaalde plaasen niet genoeg animo is zal dat moeilijk worden denk ik!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:56

Ik denk niet zo zeer dat het aan de regio of aan de jury's ligt maar meer wat voor soort wedstrijd!
Ik kan hier in Brabant kleinschalige concoursen uitzoeken waar ik zeker weet 2 tot 3 wp per proef rijd,
de concurrentie rijdt minder goed en hebben soms minder luxe paarden met mindere gangen.
Terwijl ik hier ook grote selectiewedstrijden met 37 starts kan uitkiezen, maar dan word ik
bv met een goede proef met 196 punten nog maar 10e, de concurrentie rijdt erg sterk en hebben kwalitatief goede paarden!
Zelf kies ik overigens zowiezo altijd voor de grotere (selectie)wedstrijden, dan weet je ook waar je staat!

Ik kan mij wel vinden dat er in bepaalde gebieden de kwaliteit hoger ligt,
dit met betrekking tot het aanbod qua fokkerij, professionele stallen en instructie.
Sommige dichtbevolkte paardgebieden hebben dus gewoon meer kwaliteit!
Zo komen er bv uit Drenthe veel goede springruiters en uit Brabant veel goede dressuurruiters.....

Overigens reden 2 goede kennisen van mij deze zomer in de klasse L1 tijdens de Almelose Ruiterdagen 228 punten
en Outdoor Zeeland 223 punten in een proef, terwijl ze hier in kring Eindhoven tussen de 200 en 207 scoren ;)