leren wennen aan singel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:45

heey
jha ik zou gewoon een sjaal,
of een longeer touw doen.
en dan losjes beginnen. :D
xxx anneke

antje_vip

Re: leren wennen aan singel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:37

Mijn pony bleef gelukkig netjes staan. Maar als je het zadel er al op kan leggen, gewoon een keer aansingelen. Heel rustig, maar ik zou hem wel strak genoeg doen, niet op het eerste gaatje! Als je paard gek word en het zadel glijdt scheef (omdat de singel niet vast zit) krijg jeje zadel vast nooit meer op. Als eenmaal alles vast zit kan hij lekker gaan bokken en springen, het zadel blijft mooi zitten en paard merkt vanzelf dat het niet eng is. :)

Kimbiiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:00

Een longeersingel, je zou hem best huren, of lenen van iemand , heb ik ook gedaan want nu kan mijn paard met makkie een zadel op en heb ik die som betaald, ookal ga ik hem denk ik niet meer gebruiken. x

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:30

de longeersingel is een goed idee ik zou hem ok laten draven en galopperen aan de longeersingel zodat hij weet hoe het voelt

Isanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 02:23

Ik heb een probleempje ik heb een tuiger paard van 6 jaar een merrie dat is ook temerkenben bezig met haar zadel mak maken op zadel en dekje doet ze niks op uit maar als je je hand of singel alleen op de buik legt dat flipt ze hem helle maal. Ik weet nie zo goed hoe ik dat zo moet op lossen. Iemand tips voor me ?? *D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:19

Dobel schreef:
zorg dat je iets hebt wat je in 1 handomdraai af kan doen maar je paard niet.. ik heb een longeersingel gebruikt en die met 1 gesp redelik strak gedaan de ander los laten hangen als hij echt gek zou gaan doen en je je eigen geen raad meer weet kan je het dan nog snel af krijgen

Wat Kientjeben Antje-vip ook zegt... Dit is juist een tikje gevaarlijk. Bovendien leert hij dan dat het kwaad stopt als ie uit zijn dak gaat. Voor herhaling vatbaar als je een paard bent: "geen polonaise aan mijn lijf".

Ook wat Khalid doet zou ik nooit doen. Goed vasthouden en tot rust manen. Gaat geheid een keer mis en je hebt een brandwond van het touw, een paard dat alle kanten op vliegt (was het hek wel dicht of rent ie nu door de stalgang?). En natuurlijk paniek omdat je hem niet rustig kon/kan houden.

Met beleid goed aansingelen, koekje geven terwijl je een gaatje strakker doet. Wellicht eerst eens op stal een elastische dekensingel.
En dan eens lekker laten ravotten aan de longeerlijn of los met een degelijke longeersingel of licht oud zadeltje. Hek dicht, handschoenen aan, singel daar opdoen en niet eerst nog de hele route naar de piste moeten overbruggen. Maatregelen die je als het goed is niet nodig hebt, maar essentieel!

De meeste paarden die gaan bewegen met een singel willen weg van de druk en gaan nog meer bewegen. Die ruimte moet er zijn! Tot ze snappen dat de druk er gewoon is en geen kwaad doet.

Paard loslaten alleen met degelijke omheining, je wilt niet vast zitten aan een paaltje met een uitstekend dingetje.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:23

Isanell schreef:
Ik heb een probleempje ik heb een tuiger paard van 6 jaar een merrie dat is ook temerkenben bezig met haar zadel mak maken op zadel en dekje doet ze niks op uit maar als je je hand of singel alleen op de buik legt dat flipt ze hem helle maal. Ik weet nie zo goed hoe ik dat zo moet op lossen. Iemand tips voor me ?? *D

Vraag een handig ervaren persoon om je te helpen. Met rust en handigheid komt dit helemaal goed.
En eventjes 'gecontroleerd' flippen mag best. De meeste paarden vinden druk eng en benauwend. Ze moeten de ruimte krijgen om er iets mee proberen te doen. En ze zullen dan leren dat het geen kwaad kan.

Vraag hulp!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:01

Misschien handiger een eigen topic te starten, deze is al dik tien jaar oud.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:05

Oh, ik zie het nu pas, och het onderwerp blijft actueel lijkt me.