Zonnebril op paard fout of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biertabje

Re: Zonnebril op paard fout of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:49

ik ben ook brildragend en met een beetje goed weer, heb ik mijn zonnebril op! toevallig heb ik 1,5 jaar geleden een oakly gekocht met doorzichtige glazen, ik heb er nu zonneglazen in laten zetten, verwacht hem volgende week :j

btw soms vind ik wel dat mensen HELE sportieve zonnebrillen dragen op het paard :P net of ze aan het skieen zijn ofzo ;) maja ieder zijn eigen smaak natuurlijk :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:51

Ik zou niet weten waarom het fouter zou zijn dan een gewone bril.

Als je daarmee je ogen kunt beschermen tegen stof en fel zonlicht, waarom zou je dan geen zonnebril dragen? Wat is er zo fout aan wanneer een ruiter een zonnebril draagt? Hardlopers en mountainbikers dragen ze toch ook met hetzelfde doel?

Ik las hier in dit topic iets over lesklanten die niet met een bril te paard mogen. Ik vraag me af wat onveiliger is: een bril dragen te paard of onvolledig zicht hebben doordat je je bril niet mag dragen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:04

Ik draag altijd een bril omdat ik anders niks zie :P
Vraag me wel af in hoeverre het inderdaad gevaarlijk is met plastic wat dan in je ogen terecht komt. Volgens mij is dat namelijk onmogelijk dat dat gebeurd. Sowieso is mijn bril nog nooit van m'n gezicht afgevlogen als ik van m'n paard viel of van de fiets of weet ik 't wat. En ik val aardig vaak :')
Als je bril ook al van je neus zakt tijdens 't rijden, dan moet je terug naar de opticien en zorgen dat 'ie 'm goed stevig op je neus zet :P

3daissje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:02

Ik snap ook niet wat er fout aan is.... Ik heb zelf hooikorts, daarom draag ik soms een zonnebril!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:53

Ik heb wel eens een paar dames te paard over de weg zien gaan met Paris Hilton zonnebrillen, maar zonder cap... Daar heb ik toch wel mijn twijfels bij.
Voor de rest, zorg voor een comfortabel en praktisch model, dan kan er weinig mis gaan. Misschien op buitenrit zelfs nog wel veiliger, omdat je niet verblind wordt.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:09

_Tara_ schreef:
Ik draag altijd een bril omdat ik anders niks zie :P
Vraag me wel af in hoeverre het inderdaad gevaarlijk is met plastic wat dan in je ogen terecht komt. Volgens mij is dat namelijk onmogelijk dat dat gebeurd. Sowieso is mijn bril nog nooit van m'n gezicht afgevlogen als ik van m'n paard viel of van de fiets of weet ik 't wat. En ik val aardig vaak :')
Als je bril ook al van je neus zakt tijdens 't rijden, dan moet je terug naar de opticien en zorgen dat 'ie 'm goed stevig op je neus zet :P

en een aantal anderen:
voor mij is het niet zozeer het glas meer, maar wel de montuur. Ik geef een (relatief extreem, maar toch) voorbeeld: een kennis gaat met een jong paard een eindje stappen. Paard stopt, wil ergens niet passeren. Na wat porren en proberen steigert het paard, ruiter krijgt een serieuze tik tegen zijn hoofd van de paardennek/hoofd. Gevolg: een serieus blauw oog en een grote snee onder zijn oog.

Ik zeg er bij: deze persoon heeft ook zijn bril nodig, dus hij moet hem opzetten (ondertussen draagt hij wel lenzen). Dus aan alle brillendragers: als je hem echt nodig hebt, zet je hem toch gewoon op. Maar een (gewone) zonnebril? Toch niet nodig (als je een cap op zet tenminste...)?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:12

Dat steigeren had makkelijk voorkomen kunnen worden door rustig af te stappen, het paard langs het "enge" iets te leiden en weer op te stappen.
Hangt denk ik ook maar net weer van je montuur af. Ik heb een kunstof montuur, geen scherpe hoekjes of iets. Zal ook al heel vreemd moeten vallen, wil ik dat m'n bril zo tegen m'n gezicht komt dat ik er een snee of iets van krijg :P

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:25

Ik heb hem wel vaak op, omdat ik anders ongelofelijk hoofdpijn krijg van die samengeknepen ogen.
Ik vind het persoonlijk in de ring op wedstrijd wel wat ver gaan, maar als je dan ook niets kunt zien... Tja dan moet het maar. Maar ben daar geen fan van.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:40

_Tara_ schreef:
Dat steigeren had makkelijk voorkomen kunnen worden door rustig af te stappen, het paard langs het "enge" iets te leiden en weer op te stappen.
Hangt denk ik ook maar net weer van je montuur af. Ik heb een kunstof montuur, geen scherpe hoekjes of iets. Zal ook al heel vreemd moeten vallen, wil ik dat m'n bril zo tegen m'n gezicht komt dat ik er een snee of iets van krijg :P

afstappen vind ik niet altijd een oplossing, kan je bezig blijven en op de lange duur alle 5 meter moeten afstappen. eerst proberen van op je paard en als laatste redmiddel te voet.

hij was trouwens niet gevallen, maar een plets in zijn gezicht gehad, idd wel een ijzeren (ofzoiets) montuur.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:42

Ik rij soms ook met zonnebril, maar mijn ogen kunnen gewoon niet goed tegen fel licht. Als ik geen zonnebril draag, moet ik de hele tijd naar beneden kijken of ik zie geen steek. Ook door het felle licht begin ik met mijn ogen constant te knijpen waardoor ik weer hoofdpijn krijg.. Dus dan maar liever met zonnebril :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:52

cupcake1986 schreef:
Ik zeg er bij: deze persoon heeft ook zijn bril nodig, dus hij moet hem opzetten (ondertussen draagt hij wel lenzen). Dus aan alle brillendragers: als je hem echt nodig hebt, zet je hem toch gewoon op. Maar een (gewone) zonnebril? Toch niet nodig (als je een cap op zet tenminste...)?

Ik denk dat niemand dat voor een ander kan beslissen. :)

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:32

Ik rij altijd (mits zonnig natuurlijk) met een sport-zonnebril.
Heb zachte lenzen en erg gevoelige ogen en met een beetje zon zie ik gewoon helemaal niets meer.

Vraag me trouwens af of het ook toegestaan is in je proef om met zonnebril te rijden, iemand hier die dat weet?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:40

ik rij soms buiten met een zonnenbril op mijn paard, en dit zorgt er ook voor dat ik goed kan kijken... :D
Want als de zon de hele tijd in mijn ogen schijndt vind ik vervelend, en dan krijg ik last van mijn ogen.
Het nadeel van met zonnenbril rijden is: dat je de hele tjd je zonnenbril goed wilt doen omdat hij er de hele tijd afvalt... :(
En dan raak je afgeleid....
tja...
ik vind het niet egt fout, maar ook niet super goed... :o
xxx

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:54

M_hartje_M schreef:
ik rij soms buiten met een zonnenbril op mijn paard, en dit zorgt er ook voor dat ik goed kan kijken... :D
Want als de zon de hele tijd in mijn ogen schijndt vind ik vervelend, en dan krijg ik last van mijn ogen.
Het nadeel van met zonnenbril rijden is: dat je de hele tjd je zonnenbril goed wilt doen omdat hij er de hele tijd afvalt... :(
En dan raak je afgeleid....
tja...
ik vind het niet egt fout, maar ook niet super goed... :o
xxx

Goed passende bril kopen :) :Y)

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:54

Inderdaad, ik draag mijn sportbril van het mountainbiken. Gewoon in elke fietsenzaak te verkrijgen en kostte maar 30 euro :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:32

Klopt, die blijven meestal wel zitten. Ik zou ook niet weten waarom je met zo'n zonnebril wel zou kunnen hardlopen en mountainbiken, maar niet zou kunnen paardrijden. Wat is daar dan zo wezenlijk anders aan?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:16

Ik rij vaak met een zonnebril, anders krijg ik hoofdpijn van de zon. Als ik ga dressuren of buitenrij heb ik een gewone zonnebril op. Met springen of crossen een sportzonnebril. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:20

_Tara_ schreef:

Die klap tegen het hoofd ook, door te anticiperen en fatsoenlijk te zitten. :+

Rijd in de zomer of met laagstaande zon in de winter met zonnebril. Glazen barsten ipv dat ze in scherven verpulveren zoals bv glas zou doen en gezien de kromming die er in zit, barsten ze sowieso naar buiten (van het oog weg dus). Als ik al zo ongelukkig val zal iemand het glas er in moeten komen steken als ze willen dat het in mijn oog zit. :+ Kunststof montuur breekt als er te veel druk op komt (ipv een metalen dat zou plooien) zodat de bril sowieso vlot van mijn gezicht weg zal zijn. Kortom: als je een geschikte (sport) zonnenbril koopt zie ik het gevaar echt niet. :+

Aminola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:01

Ik rij er in de bossen ook heel vaak mee. Maar het is niet handig met cap, dus doe hem alleen op als ik zonder cap in de bossen rijd, en niet een té ruig ritje doe, want dan ben ik hem zo kwijt! Het kán leip zijn, als je valt en het glas breekt, maar daar moet je gewoon niet vanuit gaan. Gewoon lekker met een zonnebril rijden! :+

celineeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:40

Dat doe ik ook heel vaak !

Niks fouts aan

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:01

Ik rij zelf niet met een zonnebril, maar ik kan wel begrijpen dat mensen dat doen.
Als buiten rijdt, kan ik aannemen dat het verveld is om de zon altijd in je ogen te hebben.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:30

ik zou niet weten hoezo het fout is
met een gewone bril rijden is toch ook niet fout

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:59

Ik vind er niks fout aan... Vraag me ook altijd af waar mensen zich druk om maken

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:42

weet je, al die brillen en glazen moeten ook aan allerlei veiligheidseisen voldoen, ze gaan echt niet zomaar kapot, ze verplinteren zeker niet, en dan nog: waarom zou je dan fietsen met bril op, want als je valt............. is eigenlijk het zelfde, maar er nog nooit iemand geweest die heeft gezegd dat je niet mag fietsen met een bril op omdat dit gevaarlijk is als je valt, je valt wel van niet zo hoog, maar de ondergrond is in de meeste gevallen vele malen harder dan de relatief zachte zandbak waar wij in rijden met een paard.

Het is dus onzin om te stellen dat het gevaarlijk is, gevaarlijk is door slecht zicht niet kunnen zien wat je aan het doen bent, of verblind worden door de zon terwijl dit heel handig te voorkomen is door...... een bril.

De grootste angsten zit bij mensen die zelf niet brildragend zijn. Ik heb zelf jarenlang een bril gehad, er net zo lang mee gereden en tig keer gevallen, nog nooit is mijn bril kapot of enigzins beschadigd geweest door een val, omdat de materialen simpel tegen een stootje (moeten) kunnen. Ik ben nu gelaserd en draag een zonnebril tijdens het rijden omdat je dan een stuk gevoeliger bent voor sterk licht.

Overigens, tijdens de les bij scherpe zon draagt mijn instructrice ook een zonnebril, waarom zou ik er dan geen mogen dragen als we hier beide beter door kunnen presteren omdat we geen last van de zon hebben?

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:36

De bak bij ons op stal heeft zand dat bijna wit is, dus dat is best fel als de zon erop staat. Dan moet je wel een zonnebril op. ;)