Toen ik haar ingereden had en ze in de buitenbak braaf was ben ik op een dag gewoon naar buiten gegaan, alleen. Natuurlijk waren sommige dingen wel vreemd, maar mijn instelling is ook; niet miepen gewoon doorlopen, buitenrijden is leuk.
Vanaf begin af aan is het goed gegaan. Als ze iets "eng" of vreemd vindt blijft ze heel goed te sturen en gaat ze met wat been er eigenlijk altijd zonder problemen langs.
Ik rij regelmatig buiten met haar alleen, maar ook samen met anderen. Ze loopt dat wel het liefste voorop, maar dat komt misschien omdat ze in het begin vaak alleen naar buiten ging

Vandaag ook. Ze had 6 weken stil gestaan ivm een nieuw zadel en gewoon even lekker rust (ze is tenslotte nog jong) en vandaag had ik mijn zadel en ben ik even met een meisje van stal naar buiten gegaan. Ondanks dat ze zo lang stil stond was ze super braaf!
Maar eigenlijk heb ik (bijna) nooit problemen met paarden als het om buiten rijden gaat *even afkloppen*.
Ik train veel jonge paarden voor mensen en als ze in de bak braaf zijn neem ik ze mee naar buiten met een ouder paard. En je merkt echt; een goed begin is het halve werk!
Negen van de tien paarden is de eerste keer braaf, hooguit wat onwennig. De tweede keer is dat vaak al zo goed als weg.
Maar niet iedereen krijgt de kans om zelf het eerste begin te maken. Mensen die de zoveelste eigenaar van een paard zijn hebben meestal geen idee van het verleden van een dier.
Dat kan voor problemen zorgen. De meeste problemen zijn oplosbaar, maar helaas niet alle.
ze heeft onwijs veel angst voor alles, en ze zou er zo vandoor gaan, veelste gevaarlijk. Ik merk wel dat het aan de hand geleidelijk aan beter wordt. Ze heeft inmiddels geen angst meer voor auto's, alleen nog voor tractoren en vrachtwagens, en verder van honden, poorten voor de huizen, enz enz