Kun jij nu wel lekker buitenrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan jij met je paard buitenrijden?

Ja, ik kan altijd normaal buitenrijden.
151 (65%)
Ja, maar maar alleen met andere paarden erbij.
27 (11%)
Ja, maar alleen met een begeleider op de fiets erbij.
14 (6%)
Ja, ik kan naar buiten, maar niet ontspannen.
31 (13%)
Nee, ik kan absoluut niet naar buiten.
7 (3%)
Voor mij is zelfs de buitenbak al een heel avontuur.
2 (0%)
Ik rijd alleen in de binnenbak.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 232

eline_di

Re: Kun jij nu wel lekker buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:57

Ik kan prima met mijn 4-jarige merrie naar buiten.
Toen ik haar ingereden had en ze in de buitenbak braaf was ben ik op een dag gewoon naar buiten gegaan, alleen. Natuurlijk waren sommige dingen wel vreemd, maar mijn instelling is ook; niet miepen gewoon doorlopen, buitenrijden is leuk.
Vanaf begin af aan is het goed gegaan. Als ze iets "eng" of vreemd vindt blijft ze heel goed te sturen en gaat ze met wat been er eigenlijk altijd zonder problemen langs.
Ik rij regelmatig buiten met haar alleen, maar ook samen met anderen. Ze loopt dat wel het liefste voorop, maar dat komt misschien omdat ze in het begin vaak alleen naar buiten ging :)
Vandaag ook. Ze had 6 weken stil gestaan ivm een nieuw zadel en gewoon even lekker rust (ze is tenslotte nog jong) en vandaag had ik mijn zadel en ben ik even met een meisje van stal naar buiten gegaan. Ondanks dat ze zo lang stil stond was ze super braaf!

Maar eigenlijk heb ik (bijna) nooit problemen met paarden als het om buiten rijden gaat *even afkloppen*.
Ik train veel jonge paarden voor mensen en als ze in de bak braaf zijn neem ik ze mee naar buiten met een ouder paard. En je merkt echt; een goed begin is het halve werk!
Negen van de tien paarden is de eerste keer braaf, hooguit wat onwennig. De tweede keer is dat vaak al zo goed als weg.

Maar niet iedereen krijgt de kans om zelf het eerste begin te maken. Mensen die de zoveelste eigenaar van een paard zijn hebben meestal geen idee van het verleden van een dier.
Dat kan voor problemen zorgen. De meeste problemen zijn oplosbaar, maar helaas niet alle.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:22

Ik kan wel al naar buiten, alleen zijn we even aan het trainen dat ze niet meteen in rengalo[ gaat buiten, in de bak doet ze dat al niet meer maar nu nog buiten oefenen

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:33

Ik heb een 5 jarige bwp die ik nu 1 jaar heb, nooit problemen buiten gehad , gaat overal door . Water , plastic zak voorbij, ander paarden, bos , ijzere platen
allemaal geen probleem :) waar ik blij om ben

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:36

ik heb een 10jarige nrps,
en ik kan gemakkelijk alleen naar buiten
drukke straat, geen probleem,
alleen een puntje die ik zelf wat enger vind is dat in bepaalde gedeeltes bij ons in het duin lopen schotse hooglanders, en ik ben eens te paard serieus bestormt en bijna aangevallen door die beesten..
Paardlief vind ze niet eng,, maar ik ontwijk ze liever

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:40

ik heb een 6 jarige draver
ik kan er soms prima rijden andere keer niet
niet is meestal als er veel wind is.
geen idee waarom
en prima als de wind rustig is
de ene keer is ze niet bang vor de auto met aanhanger en de andere keer voor die fietser wel
dus light er net aan

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:45

Ik heb een 4 jarige haflinger merrie.

Net zadelmak gemaakt vorig najaar. De 3e keer er op al naar buiten geweest. Wel met iemand mee met de fiets voor de zekerheid.

Nu weer aan het oppakken. Ze is vreselijk nuchter en nergens bang voor dus binnenkort als ze weer op conditie is ga ik lekker weer naar buiten.
Eerst 1x iemand mee op de fiets en dan gewoon gaan. Mobieltje mee voor de zekerheid.

Moet wel zeggen dat ze vanaf haar 2e veel aan de hand mee is geweest naar buiten. Ken tractors, vrachtauto's enz...

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:04

Ik heb echt een super bijrijdpaard. Hij doet echt alles is totaal verkeersmak en voor niks bang. Ik moet als ik naar buiten ga veel langs de weg, dus het is echt super dat hij ie zo verkeersmak is. :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:07

ik kan echt niet naar buiten met der :( ze heeft onwijs veel angst voor alles, en ze zou er zo vandoor gaan, veelste gevaarlijk. Ik merk wel dat het aan de hand geleidelijk aan beter wordt. Ze heeft inmiddels geen angst meer voor auto's, alleen nog voor tractoren en vrachtwagens, en verder van honden, poorten voor de huizen, enz enz

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:11

jhaa ik rij graag buiten
mijn paard maakt het echt niet uit of ze langs een fiets rijd of over en viadukt *D
heel fijn
ik rij graag buiten vooral als de bak te nat is is er in de polder of het bos meer te beleven :P

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:12

ik heb met begeleiders gekozen, ma alleen als veiligheid je weet maar nooit:D