Hoe beschermen jullie je paarden tegen extreme hitte buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:31

Pallatin schreef:
Ik twijfel heel erg of ik paardlief nog beweging zal geven in de vorm van een buitenrit, of dat ik het maar bij een douchebeurt en wandelingetje zal houden, dit weer is zo extreem.... :\ Weet even niet meer wat verstandig is...

Ik denk niet dat het verstandig is met dit weer te gaan rijden, het is echt zó warm.. En zelfs als het verstandig is: wie doe je er nou plezier mee, rijden met dit weer? Paard niet, gok ik..

Mijn paard staat op het land met veel water en een inloopstal die in de schaduw van een grote boom staat. In de inloopstal is het dus altijd redelijk koel (voor zover iets koel kan zijn met dit weer.. :\ )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:36

Ligt maar net aan je paard... Die van mij heeft al zoveel looplust, maar het lijkt wel of die alleen nog maar toeneemt met de temperatuur. Gisteravond had-ie er ook goed tempo in en hij bleef goed te rijden. Moet hem een beetje tegen zichzelf beschermen. ;)

Maar rijden doe je nog altijd voor je plezier en als je merkt dat je paard (of jij) moeite heeft met de warmte, dan gewoon niet doen.

Henkje

Re: Hoe beschermen jullie je paarden tegen extreme hitte buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:55

Hier staan ze ook 24/7 buiten. Ze hebben schaduw, maar staan eigenlijk altijd een beetje bij de drinkbak te hangen.
Ik spoel Pol een beetje af en laat hem rollen. Het zand helpt wel om insecten weg te houden.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 21:35

Karin schreef:
Ligt maar net aan je paard... Die van mij heeft al zoveel looplust, maar het lijkt wel of die alleen nog maar toeneemt met de temperatuur. Gisteravond had-ie er ook goed tempo in en hij bleef goed te rijden. Moet hem een beetje tegen zichzelf beschermen. ;)

Maar rijden doe je nog altijd voor je plezier en als je merkt dat je paard (of jij) moeite heeft met de warmte, dan gewoon niet doen.

Het scheelt in ieder geval de warming-up! :D

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:51

De paarden staan momenteel 's nachts buiten en overdag binnen. Mooi geregeld vind ik zelf. Rijden heb ik na dinsdag niet gedaan, vanaf woensdag vind ik het daar zelf te warm voor en heb ik er geen plezier aan, kan me niet indenken dat mijn paard het wel fijn vindt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:06

Ik heb mijn paard vanavond onder de sproeier gezet. :D

Stalbaas wilde net de bak gaan sproeien en ik wilde net paard onder de slang zetten. Toen paard bij sproeier in de bak gezet. Dat was eerst wel gek, die druppels op je kont en op je hoofd. Maar al snel stond-ie graskanten te maaien op de buitenste cirkel, net binnen bereik. Hij ging er niet vol onder staan, maar zo op het randje was het best lekker en nat zand is natuurlijk helemaal fijn om in te rollen. :D

Slang nog even losgekoppeld om hem helemaal af te spoelen, maar dat vond-ie toch minder fijn. Verder hebben ze flink wat gedronken vandaag, aan het waterpeil in de bakken te zien. Mooi zo, zorgen ze iig goed voor zichzelf. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:23

Myukii schreef:
Pallatin schreef:
Ik twijfel heel erg of ik paardlief nog beweging zal geven in de vorm van een buitenrit, of dat ik het maar bij een douchebeurt en wandelingetje zal houden, dit weer is zo extreem.... :\ Weet even niet meer wat verstandig is...

Ik denk niet dat het verstandig is met dit weer te gaan rijden, het is echt zó warm.. En zelfs als het verstandig is: wie doe je er nou plezier mee, rijden met dit weer? Paard niet, gok ik..

Mijn paard staat op het land met veel water en een inloopstal die in de schaduw van een grote boom staat. In de inloopstal is het dus altijd redelijk koel (voor zover iets koel kan zijn met dit weer.. :\ )

Dit valt reuze mee hoor ;) Gister nog heerlijk door de bossen gegaloppeerd. En door het ven gestapt. Daar doe ik mijn paard meer plezier mee dan met hem te laten staan..

Morgen heeft het paard ook nog een endurance wedstrijd.. Dus die van mij krijgt ook met dit weer geen vakantie. Een goed getraind paard kan hier best tegen. Gewoon veel laten drinken. En goed koelen. Dan komt het echt wel goed.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:26

mijn paarden staan de hele dag buiten. binnnen is het nog warmer.
buiten hebben ze iets schaduw maar staan ze niet in. ze staan de hele dag in de zon gras te eten.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:49

Myukii schreef:
Pallatin schreef:

Uiteindelijk een buitenrit gemaakt eergister....Hij had daarbij zoveel energie (lees: hij ging er vandoor door een racefiets met knipperlichtje, de aansteller), dat ik hem na de buitenrit nog een half uurtje dressuurmatig heb gereden.
Gisteravond was het erg goed te doen, heb heerlijk in de buitenbak gereden. Heb hem wel langdurig afgespoeld, maar geloof dat het ergste warmte-leed weer is gelezen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:52

Uiteindelijk een buitenrit gemaakt eergister....Hij had daarbij zoveel energie (lees: hij ging er vandoor door een racefiets met knipperlichtje, de aansteller), dat ik hem na de buitenrit nog een half uurtje dressuurmatig heb gereden.
Gisteravond was het erg goed te doen, heb heerlijk in de buitenbak gereden. Heb hem wel langdurig afgespoeld, maar geloof dat het ergste warmte-leed weer is gelezen.
[/quote][/quote]

Had je geen last van dazen in het bos? hier is het niet te doen :Y)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:40

Nee dat valt reuze mee, maar heb hem wel ingespoten met vee-rust. Daarbij rijd ik rond een flink meer, met deels open stukken en deels bomen, dus het waait daar altijd wel wat. Ik denk dat hij er in de wei meer last van heeft dan met rijden... :Y)

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:11

wij doen oze paarden rond 8u op het land en dan halen we ze er rond 11u af voor het egt te warm woord dan gaan ze in de kleine baan daar is het altijd koel ook met dit weer en dan rond half 5 tot 7u mogen ze weer op het land

kellyalischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:12

ze staan 24/7 buiten met schuilstal en we rijden met dit weer ook niet.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:30

ik vind dat mensen altijd een beetje 'hysterisch' doen als het warm word. Net als dat wij het gewoon overleven, overleven paarden het ook gewoon! Er zijn een heleboel landen op de wereld, waar paarden dagelijks met deze temperaturen gewoon moeten werken! Ik heb zelf met 40 graden paardgereden in mexico. Ja, het is warm, ja, ze zweten, maar ze kunnen het allemaal best aan. Zeker als ze niet eens hoeven te werken, dan kunnen ze het helemaal prima aan.
Dat onze paarden hier het niet gewend zijn maakt niet dat ze er helemaal niet tegen kunnen.

Lucky staat 24 uur per dag op wei. Ze heeft wel schaduw van een rij bomen, voldoende drinkwater en we smeren haar in met dazenspray. Als ik heb gereden maak ik haar lekker nat, waarna ze lekker rolt. Extra bescherming tegen zon en vliegen.
Don't worry!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:37

Maar in Mexico zijn de paarden gewend aan die hitte neem ik aan?

Ik heb een fjord, die toch echt beter tegen de kou kan dan tegen de warmte. Zij zat zo dik in de vacht, dat ik haar 1,5 week geleden heb geschoren om het wat draaglijker voor haar te maken. Dit is toch wel een extreme hitte die ook nog eens lang aan duurt, voor Nederlandse begrippen.

Hysterisch word ik er niet van, maar de pony is 29, en met dit weer is de kans dat ze er bij neervalt net iets groter :).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:43

En ze zullen daar in veel gevallen wel een ras hebben dat tegen hitte kan. Ik neem aan dat er geen shetlanders in Mexico lopen te werken.

Ik als mens kan tegen de hitte, maar ik doe ook rustiger aan met dit weer. Dus mijn dieren mogen dat ook.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:59

bij ons staan ze 24/7 buiten, wel stukken waar schaduw is, maar vanmiddag stonden ze met z'n allen in de brandende zon bij het hek te hangen, ik rij nu niet, al zouden de paarden het wel kunnen hebben, ik heb er zelf niet zo'n behoefte aan met deze temperaturen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:06

Brendaaaa schreef:
ik vind dat mensen altijd een beetje 'hysterisch' doen als het warm word. Net als dat wij het gewoon overleven, overleven paarden het ook gewoon!
Ik heb zelf met 40 graden paardgereden in mexico. Ja, het is warm, ja, ze zweten, maar ze kunnen het allemaal best aan.
Dat onze paarden hier het niet gewend zijn maakt niet dat ze er helemaal niet tegen kunnen.

Maar of je daar je paard een plezier mee doet? Nee dus, en als dat voor jou geen reet uitmaakt, vind ik je hard tegenover je dieren.
We leven niet in Mexico, onze paarden ook niet. Die kennen zo'n hitte helemaal niet.

Onze paarden staan nu 's nachts buiten en overdag binnen in het stalgebouw, waar het een heel stuk koeler is. Op deze manier hebben ze ook een heel stuk minder last van dazen.

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:14

Mijn paarden en ponies staan nu ook binnen hoor. Ze staan anders toch alleen maar bij het hek omdat ze eruit willen! Ik zet ze pas rond een uur of 6 buiten en haal ze dan om 10 uur weer binnen. Rijden doe ik nu ook niet... veel te warm idd voor de paarden! Paarden die extreme hitte kunnen verdragen leven al in zo'n land en zijn er opgegroeid. Dat is wel even anders dan wat ze hier gewend zijn.

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:16

En wij hebben gelukkig ook een grote schuur en hoge .. is er lekker behoorlijk koel vergeleken met buiten :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:21

Misschien kan je in sommige gevallen beter zeggen als topic titel: hoe bescherm je ze tegen de extreme hitte binnen! Zal het even toelichten:
Bij ons staan de paarden 24/7 buiten. Er zijn bijna geen dazen, mijn paard staat op het zand, maar er is altijd wel een windje en heb hem nog helemaal niet met zweetplekken aangetroffen, de paarden in de wei ook niet. Het gaat dus ondanks de warmte eigenlijk prima!
Maar: was gister even op mijn eer-vorige pensionstal, daar staan nog een paar vriendinnen van me met hun paarden. Ze gaan daar naar binnen vanaf half 4 's middag ongeveer, het was er warm hoor en alle paarden stonden er behoorlijk bezweet bij. Er staan er ook twee in de zon in een containerbox...nou dat is helemaal een oventje. Snap niet dat ze die dieren niet langer buiten laten met zulk weer. Vond het echt sneu om te zien. Met zulk weer zou je denken dat het beleid een beetje werd aangepast aan de dieren. Kan daar zowat boos om worden :( . Het viel me op dat er ook meer dazen waren. Zou dat komen doordat de mesthoop dicht bij de ingang van de stal ligt? Het is hemelsbreed niet erg ver van waar ik nu sta namelijk?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:13

Ja, dat is dus precies de manier om te meten of je paard het warm heeft: als hij zweet zonder te werken!
En als dat niet zo is, dan valt het echt allemaal wel mee hoor.
Als je paard nu heel snel zweet met werken, dan moet je het dus idd niet te gek maken. Maar wij maken ons er meer zorgen over dan nodig is, dat weet ik zeker!!

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:36

Mijn pony's heb ik nu liever binnen staan dan buiten... we hebben hier een ouderwetse schuur met riet etc. Dus het is daar heerlijk koel! Er zijn inderdaad stallen waar het niet te harden is en je de dieren beter buiten kunt hebben lopen. Ik denk dat de paarden hier in nederland worden een beetje suffig van deze temperaturen, maar dat ze er echt aan onder door gaan denk ik persoonlijk niet :) Met dit weer passen zich echt wel aan, en heel vroeg in ochtend of laat in de avond kun je best op je gemakje gaan rijden (niet intensief natuurlijk)

Ik hoor en zie vaak genoeg dat paarden met dit weer töch in de zon gaan lopen, ipv in de schaduw te staan. Durf te wedden dat we in de winter weer beginnen te piepen 'mijn schat moet een deken op want het is - zoveel' Paarden blijven hun natuurlijke behoeften houden (word hier altijd vermeld en ben ik het ook mee eens) Maar bijv. de vacht kan zich door de jaren heen niet meer goed aanpassen? Omdat er in dit land bijna geen extreme temperaturen zijn?

Misschien dat ik een beetje aanvallend kan klinken in sommige zinnen, maar niemand hoeft zich persoonlijk aangevallen te voelen. het is gewoon mijn mening ;)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:44

Ik rijdt met dit weer ook niet,heb er ook gene behoefte aan en sta aan het bos,rijdt recreatief dus wacht even tot het weer wat aangenamer wordt..

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:51

Afgelopen weekend had één van mijn paarden het zó moeilijk dat ik hem maar om het uur heb afgespoten. Stond te hijgen als een hert. Binnen is geen optie. Is net een sauna. Gelukkig is (voorlopig) het extreme weer voorbij.
Wie had nog meer een paard die het moeilijk had en wat heb jij gedaan?