stijgerend paard, moet ALTIJD de baas zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:50

Stijgerd je paard al vanaf het begin zo? Mischien ben je al vanaf het begin niet duidelijk genoeg geweest? Maar, een pony moet natuurlijk wel altijd blijven gehoorzamen. Hij moet ook weten dat hij dit niet mag doen. Dus straf hem ergens mee. En blijf het erbij houden dat hij toch gewoon moet wijken en achterwaars moet gaan doen. Dat moet je gewoon blijven houden. Want anders dan denkt hij al helemaal dat hij de baas is en dan komt het heel erg moeilijk terug.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:59

Dit doet me denken aan het paard van een vrouw die bij ons op de manege stond genaamt Lotto. Lotto had ze samen met de eigenaar van de manege gekocht omdat het dier erg veel kon maar helaas verwende de vorige eigenaar hem teveel. Wou hij iets niet dan hoefde dat niet, waardoor hij best wel gevaarlijk was geworden. Niet veel mensen durfde bij hem in de stal te komen omdat hij je er zo uit knikkerde als het hem niet zinde. Moet hij zwaar verdooft gekapt worden (en dan nog was het een hel om voor elkaar te krijgen)

Ik heb het idee dat jou paard hetzelfde heeft, en dat hij gewoon weer opgevoed moet worden. Wees erg consuquent en laat je niet voor de gek houden. Het heeft bij lotto even geduurt.. behoorlijk wat lef maar uiteindelijk is hij met een redelijke beginner weer gekocht die er jaren plezier aan heeft beleefd.

Sil_Bill

Re: stijgerend paard, moet ALTIJD de baas zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 12:00

nog even een update: m'n paard is in de omheining gekomen en nu ligt z'n achterbeen open. De DA erbij gehad.. Hij moet nu aan de anti biotica maar dit is bijna onmogelijk. poeder en pilletjes eet die niet.. Ik kan zelf prikken maar dat is te gevaarlijk bij hem...

Nu moet hij pasta hebben in een spuit. Maar je kunt wel raden wat hij doe bij het zien van die spuit... Gelukkig kon de DA nog even helpen. dus hij hield hem vast en ik zou spuiten..

DA heeft m'n paard na 2 stijgers richting hem even een kopje kleiner gemaakt.. waardoor ik de spuit er in kreeg en al stijgerent leeg heb gespoten om vervolgens een voorbeen tegen m'n hoofd te krijgen. MAAAAR hij zat erin.

Nu moet ik dat gezeik nog 3 dagen in m'n eentje zien te overleven.. Ik zat er nog aan te denken om het door de slobber te doen.. dat heb ik nog niet geprobeert. Iemand verder nog suggesties??

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:04

Een enkeltje mora?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:05

Of voor iets lekkers naar Beckers :+

Maar even serieus TS, wil je hier echt mee aan blijven modderen?

dblijhamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:09

Afgelopen weekend is Woogy (boktnaam) bij mij geweest om met mijn paarden te werken volgens de hybrid horsemanship methode. Ik was diep onder de indruk van wat ze oa met mijn "panisch voor veeartsen"paard heeft bereikt en dat ging ook op voor de 2 dierenartsen die er bij waren en met haar hebben kunnen werken.
Ik weet niet waar je woont maar als je er interesse in hebt zou je haar een pb kunnen doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:35

Door appelmoes doen?

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 12:39

ik weet niet zo goed meer wat ik met hem wil.
Het is mijn eerste echte eigen paard en heb hem gekregen van m'n inmiddels overleden oma.. En wat gaat er van hem terecht komen als ik hem weg zou doen?

Ik vrees echt een enkeltje mora... En dat kan ik hem niet aandoen..

@poes: door appelmoest werkt niet..
Ik zat zelf te denken aan slobber met appelmoes... dus dat ga ik morgen nog proberen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:40

Ik ken nog wel een plekje die hele verknipte weer goed krijgt... op een paardvriendelijke manier... wel ver voor je maar wie weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:44

Heb je mijn post op de vorige pagina gelezen?
Ga je daar nog iets mee doen?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:50

Sil_Bill schreef:
@deniseremo: ik zat ook al aan dat comando te denken...

Maaaaaar:
Mijn stalgenoot heeft hem vandaag mee genomen naar de springles. Ik was er zelf ook bij.
Ze reed met haar eigen zadel, en voor het eerst op mijn paardje.
Kwa kracht is zij veeeel sterker ( ik een saté prikker en zij een grote boom bijwijze van)
Bij haar probeert hij precies hetzelfde, maar doordat ze sterker is geeft hij het sneller op.

Als hij omhoog wil bij haar krijgt hij een rotschop en na 3 keer had hij het wel gezien.
Als hij aan haar trekt laat ze d'r hand staan en dan vind hij het niet leuk meer.

Ik doe hetzelfde, maar hij is zo sterk dat hij me uit het zadel kan trekken en dat is net die seconde die hij nodig heeft om omhoog te komen.

Hij heeft zich het hele parcours netjes gedragen ( voor zijn doen) als hij bij mij ook zo zou zijn zou het al een stuk schelen. we zijn er nog lang niet, maar dit is al een stap in de goede richting:)

In dit stukje lijkt me duidelijk dat dit paard gewoon baat heeft bij een héél consequente aanpak. Ik denk niet dat zozeer kracht een rol speelt, maar gewoon de snelheid van reageren. Je moet het voor zijn, zorgen dat hij niet de kans krijgt je uit het zadel te trekken enz.

Kun je hem niet naar iemand toe brengen die hem een tijdje heel consequent rijdt, poetst, etc. ? En die jou daarna daarin kan begeleidden?

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 12:52

@JoviBan: de osteopaat zal ik nog een keer bellen. Maar momenteel kan ik niet rijden en is het gewoon puur klier gedrag..

Hij wil gewoon de baas zijn en alles dat verplicht moet is niet leuk..
Ik moet zeggen dat hij aan de hand onder normale omstandigheden niet meer omhoog probeert te gaan. :)

Maar zodra ik met een spuit o.i.d. aan kom begint hij weer..

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 12:53

@skygirl: Ik heb wel iemand gevonden die me daarbij gaat helpen.. Maar ik kan momenteel niks vanwege die wonden..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:57

Petra Vlasblom van www.2moons.nl
(geen idee in welke regio je zit)
Al eens overwogen?

Aanpak vanuit rust en respect voor het dier.
(maar wel donders consequent en geen stro breed toegevend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:17

Sil_Bill schreef:
het gewoon puur klier gedrag..

Hij wil gewoon de baas zijn en alles dat verplicht moet is niet leuk..

Dat is jouw interpretatie.
En je kunt er behoorlijk naast zitten.

ps: waarom zou je moeten rijden om een osteopaat te bellen?

Stefanie824

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:26

Lijkt mij dat het een kwestie is van consequent met hem om gaan.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:34

Hmm.. misschien een deel van een klokhuis uit een appel halen en de spuit daarin doen?
Ik weet niet of hij de smaak gewoon niet lekker vindt, of de spuit eng.. Anders heb je kans dat als ie de appel doormidden bijt hij het alsnog laat liggen. Maar je kan 't proberen :)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:58

Slobber werkt meestal wel goed, dat eten ze bijna altijd op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:03

joviban............. ostheopaat is ook niet verheerlijkend hoor :)

kijk dat jij er baat bij hebt gehad...... helemaal prima (ostheopaten kunnen overigens alleen rechtzetten wat een ruiter verkeerd heeft gedaan!!) maar als je nou zelf meer technisch inzicht gaat krijgen in het rijden dan heb je geen ostheo meer nodig :)

ik heb er gisteren ook een geholpen, peerd zit gewoon goed in zijn lijf in elkaar (en dat kan ik zien als instructeur) maar er zit gewoon een kop op....... buitenrit, prima..... beetje op mijn rug hobbelen prima........ maar werken........ naaah, das niet mijn ding :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:37

Tuurlijk is een osteopaat niet "verheerlijkend".
Maar om uit te sluiten dat er iets niet lekker zit in het lijf van het paard, zou ik dat zelf in ieder geval eérst doen voordat je het paard gaat "aanpakken".
Ik ben in ieder geval blij dat ik dat destijds - toen ik mijn paard nog niet zo lang had - heb gedaan. Wel zo eerlijk tegenover het paard.
En daarom adviseer ik het andere mensen ook.

Het tweede wat je zegt, dat het altijd komt door wat de ruiter verkeerd heeft gedaan, moet ik ontkrachten.
Blokkades kunnen ook ontstaan door val- of glijpartijen, vastliggen en andere zaken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:41

een goede instructeur ziet precies wat er waar nodig is :)

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 10:44

ik vind het zelf ook vervelend maar hij maakt het zichtzelf alleen maar moeilijk. ( wat hij niet door heeft natuurlijk)

De antibiotica krijg ik met geen mogelijkheid naar binnen, alleen via die spuit... Dus morgen maar met harde maatregelen aan de slag.. Anders wordt hij niet beter en ben ik straks plat met een paardenhoef op m'n hoofd...

(ik ga en niet in elkaar slaan o.i.d. maar ik ken nog een leuk trucje met m'n longeerlijn waardoor hij minder makkelijk omhoog kan. Hij kan nog wel omhoog, maar in die 2 seconden dat hij langer aan de grond is krijg ik die spuit naar binnen)

@joviban: hij is nagekeken door fysio, dierenarts enz. Alleen niet door een osteopaat. Dus ik heb er weldegelijk iets aan gedaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:02

KiWiKo schreef:
een goede instructeur ziet precies wat er waar nodig is :)

Wat jij goed vindt, zal ik hoogstwaarschijnlijk waardeloos vinden.
Andere inzichten, andere visies, andere belevingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:05

nee Joviban......... een goede instructeur ziet waar het fout zit........

wat heeft jouw instructeur hierover gezegd?

een instructeur heeft geen enkel ander belang dan het goed functioneren van het paard onder die ruiter........

en soms moet je de ruiter lichamelijk bijschaven soms het paard.......
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 02-07-10 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:06

Dus een goede instructeur zit met jou op 1 lijn qua visies etc maar heeft dus wel verstand van wat waarschijnlijk een goede aanpak gaat zijn voor het paard. Soms zie je meer als je met wat meer afstand kijkt :)