Wedstrijdpaard geen 24uur weidegang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:32

ik zou hem gewoon 24u buiten laten maar dan bijvoorbeeld niet de heledag in een wei met hoog gras maar dan afwisselen met paddock ofzo

Orchidee21

Re: Wedstrijdpaard geen 24uur weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:36

mijn halve recrea-fok-wedstrijdpaard gaat s'morgens om 9 uur naar buiten en s'avonds om 6 uur naar binnen. Op stal krijgt ie een halfje muesli en klein beetje hooi om te knabbelen. Als ik dit nie doen dan knalt ze uit elkaar...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:44

24 in het gras kan prima,maar als ze te dik is zou er een beter weidebeleid moeten komen.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:55

Je vertelt dat de wei tot kniehoogte vol staat met gras.
Misschien is het slimmer, de eigenaar voor te stellen om de loon werker te vragen het tot hooi te verwerken, mits het een beetje redelijke kwaliteit wordt. Dan kan ze daarna waarschijnlijk wel gewoon het land op.
Zoveel gras is ook echt niet gezond voor een paard. Bovendien krijg je er een afschuwelijk slechte grasmat met veel onkruid van, als je het laat staan voor de paarden. En dat is na het maaien een stuk beter. ;)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:08

ik lees her en der dat er paarden zijn die niet buiten willen blijven.
Volgens mij komt dit gewoon omdat die paarden te gedomesticeerd zijn. Binnen (stal) betekend brok of iets dergelijks, dus willen ze wel naar binnen. Als je dat verplaatst naar de wei dan staan ze ongetwijfeld liever daar.

Mijn paarden staan zomers ook dag en nacht buiten. Mijn afgekeurde ruin wordt helaas te dik dus daar moet ik wat aan doen. Mijn andere paard mag juist nog wel 75 kilo aankomen dus die kan er nog wel even tegen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:16

Het is overigens zo dat in dat hele lange gras veel minder voedingswaarde zit dan in de korte puntjes die na het maaien aangroeien. Die zijn vele malen rijker aan dikmakende stoffen! Van de lange stengels krijgen ze een grasbuik, die miss niet mooi is en wat in de weg kan zitten maar waar ze dus ip niet van vervetten of bevangen van raken.
Verder blijft de discussie wat is nou precies een sportpaard?De 1 vindt zijn paard die af en toe een proefje loopt en 4x per week en uurtje in de bak loopt al een sportpaard. Bij een sportpaard denk ik toch aan die paarden die 6x per week op hoog niveau getraind worden en dan ook een uur tot anderhalf lopen en wekelijks op concours gaan. Maar goed, dat is persoonlijk.
Mijn paard loopt geen wedstrijden, hij staat 24/7 op het land en heeft een grasbuik. Met rijden merk ik er niks van. Hij is stikgelukkig in zijn koppel en daarom neem ik die buik op de koop toe.
Mijn oude ruin die wel wedstrijden liep had ook zomers een grasbuik. Ik heb er nooit veel commentaar opgehad van een jury en als dat wel zo was, tsja, jammer dan!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:12

mijn wedstrijdpaarden staan ook 24/7 buiten diegene die te dik worden gaan 's nachts op de paddock en de hengsten gaan wel de nachten op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:22

__PrinCes schreef:
Nouja op de wei valt ook niet fatsoenlijk te trainen eigenlijk. Ik weet niet wat hij voor verschil ziet tussen wedstrijdpaard en recreatiepaard.

Wat denk je van de exta 100 kg die ze mee moet zeulen in haar proeven....fijn voor het paard zo volle grasbuik...net gegeten, mij lekker vol gepropt, nu even dutten, o nee... daar heb je de trailer, ik moet sporten. Voor elk paard is de sport, topsport, immers ze moeten het niveau halen dmv training en worden getraind steeds een stapje hoger te komen, dus gewoon topsport....dat ze dan uiteindleijk na jaren pas Z zijn, doet niet ter zake....dat ligt aan de bouw en kundigheid ruiter....conditioneel wordt er net zoveel verwacht bij een fanatieke wedstrijdruiter..

Een paard 2 weken tonnetje rond laten eten in kniehoog gras en dan om de week op zondag op wedstrijd, vind ik eerder paardonvriendelijk dan lekker paardje laten zijn....want dat is het niet.... (doel niet op ts, maar in algemeen)

Moet er niet aan denken als ik 2 weken mij mag volstouwen, kiloos mag vormen om dan een estafette te moeten lopen met iemand die mij prest door te gaan......door er even een spoor in te zetten en ook nog eens gaat losrijden waardoor mijn tank eigenlijk leeg is....mijn buik tegen mijn knieen klotst :D :D :D

Het is maar hoe je er over denkt.

Ik denk dat je bij van Nassau bent geweest? Die heeft er wel kijk op en te vet is ook snel bevangen, dat weet je?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:36

Grasbuik is niet per definitie te vet, kan ook gewoon puur buikvulling zijn.

myrzzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:38

Bij ons lopen de paarden ook dag en nacht in de wei, behalve in de winter. Ik rijd dan nog geen wedstrijden op dit moment, maar wel gewoon B-L trainen.
Wij hebben strookbegrazing, zodat ze niet meteen heel veel gras binnen krijgen. Ik weet niet of dit een optie voor jou is, aangezien het paard natuurlijk niet van jou is, maar het zou wel een goede oplossing zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:32

Candace schreef:
Vind het eigenlijk nogal egoistisch om je paard niet 24/7 buiten te zetten als je wel die mogelijkheid hebt omdat jij 5 min wil knallen in een proefje. :=

Ach wat een doorgeschoten onzin. Mijn paard heb ik voor mijn plezier en niet andersom. Dus als ik 5 min. wil knallen, dan komt ie maar een periode van de dag buiten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:39

Ik heb alleen plezier van mijn paard als mijn paard plezier in het leven heeft. Dus lekker zoveel mogelijk naar buiten, helemaal in de zomer. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:17

Vala schreef:
Grasbuik is niet per definitie te vet, kan ook gewoon puur buikvulling zijn.

Ja, dat kan, maar is net zo ongemakkelijk voor een paard.

Maar de tekst zegt 24 uur op de wei en niet 24 uur per dag buiten/binnen. Een paar uur wei en de rest buiten is natuurlijk ideaal.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:42

Ik heb mijn paard een aantal jaar in de zomer 24/7 in de wei gehad, ik ben er echter vanaf gestapt omdat hij op een zeer volle weide stond (en nog steeds staat), zichzelf helemaal klem vreet en 's avonds lusteloos en flegmatiek werd en niet fijn te rijden.
Mijn paard staat in pension en er is geen keus om het paard op een mager weitje te zetten om zo op gewicht te houden.
Stripbegrazing, andere bemesting klinkt leuk, maar is voor mij niet mogelijk, de pensionhouder begint daar simpelweg niet aan, hij heeft 30 eigenaren die allemaal wat anders willen en houdt zicht dus vast aan zijn eigen inzichten (wat ook begrijpelijk is)
Het heeft bij mij dus niets te maken met 5 minuten knallen in de wedstrijd, maar puur een kwestie van balans vinden, een te dik paard is ook niet gezond, hij mag dan wel helemaal happy zijn, maar toch, wat is beter? Te dik en de hele dag weidegang, paard op gewicht en 's nachts op de box? (omdat hij dat is gewend vind hij dat net zo prima)

Ik heb ervoor gekozen om het dan maar 's nachts binnen te zetten, hij is nu wel goed te rijden en redelijk op gewicht te houden (houdt niet over, hij mag nog steeds wat kilo's kwijt ;) ). Als het land van de zomer een stuk kaler is kan het best zo zijn dat hij dan buiten mag blijven. Maar voor nu niet.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:09

Onzin ;)
Die van mij loopt ook 24 uur buiten (paddock en wei) en hij is veel fitter dat toen hij eerst snachts op stal ging :)
Ik vind dat die van Anky niet echt een paarden leven hebben, ze mogen niet in de wei, paddock of iets waar ze kunnen rennen, want dan is de kan op blessures te groot :|
Ik snap het aan de ene kant wel, maar voor die paarden lijkt het me ook niet leuk :(:)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:02

Anky's paarden staan gewoon een aantal uur per dag in de wei hoor, alleen de toppaarden worden tijdens in de periode dat ze grote wedstrijden heeft aan de hand gegraasd ivm blessuregevaar.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:41

met mooi weer zoals nu staat die van mij ook 24 uur op het land. maar als het s'nachts niet mooi is gaat ze naar binnen. of als het gaat regenen.
ik vind het onzin dat een wedstrijdpaard niet 24uur op het land mag, of iig buiten staat.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:54

helaas staan enkele van mij niet meer 24/7 buiten, ik heb een zandeter die als de strookbegrazing op is wortels gaat trekken.
de overige twee die bij haar staan gaan dus solidair mee op stal snachts.
overigens staan ze van 7 tot minimaal 19 ( meestal later) buiten op een strookje gras. de andere twee staan overdags op een strookje gras en snachts op de paddock met hooi.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:56

Die van mij lopen geen topsport, maar gaan ook niet dag en nacht op de wei. :n

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:33

Mijn paarden lopen gewoon 24/7 in het weiland. Nu is het wel zo dat ze niet in een volle wei lopen, maar dat er twee keer per dag een strook gras gegeven wordt.
Als ze te dik worden gaan ze gewoon naar een kaler weiland.

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:22

Onzin! Die van mij staat bijna 24 uur per dag op lekker gras!
Ze doet het er prima op! Gaat ook wekelijks mee op concour en rijd 5 keer in de week!

Oberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:19

Lekker zelf weten, kijk als je aan de top rijdt is het niet aan te bevelen 8-)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:21

Hangt er van af in welke discipline.In de eventing is het heel gebruikelijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:22

In de endurance lopen veel toppers dag en nacht buiten. En een grasbuik zit in die discipline behoorlijk in de weg. ;)

xavier1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:24

het licht eraan hoeveel gras er op en weide staat.
een wedstrijd paard moet niet te dik zijn...
de wedstrijd paarden die ik ken staan alleen overdag op wei en 's nachts opstal omdat ze anders te rond worden.
maar ik vind dat dit je eigen beslissing moet zijn :D