Welke stalschoenen heb jij in de zomer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:35

Sorry, foutje, maat 39.5 ;) .

Bordeaux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:25

in de zomer heb ik vaak gewoon allstars of zo aan, maar heb stalschoenen van Ariat

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:26

birkenstocks :')

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:54

HappyAppy schreef:
1234, heb je ze al eerder gehad ? Het fijne van Ariat is dat ze ook halve maten hebben. Normaal heb ik 40 maar met 39 van Ariat heb ik geen problemen. Je zou een ander model kunnen passen voor de maat en die doorgeven als je ze wil bestellen. Ik heb bij Hyporama al diverse malen iets besteld wat ze hier in europa nog niet eens hadden. Binnenkort ga ik de Ariat Jamison (zie site) bestellen bij Hypo, die is er met- en zonder stalen neus en hier nog niet verkrijgbaar.

Arthurs Westernstore kan het ook voor je doen hoor, mail Adje even.

Nee ik heb ze niet eerder gehad.
Ik heb nu nog gewone standaard rubberen jodphurs, die heb ik al een jaar of 4 of langer :oo
Vandaar dat ik dus wat anders wil, maar wil geen leren, nette jodphurs zoals je nogal vaak ziet. Die Ariat Spring bucks zijn echt precies die soort schoenen die ik zoek :) Gewoon vrijetijds-schoenen waar je mee kunt rijden (zonder veters) met chaps eroverheen , maar die ook naast het rijden goed lopen. Ik loop geen hele dagen op stal, gewoon 1 keer per week manegeles, maar voor de trektocht in de zomer die k ga doen zou het wel ideaal zijn, luchtige schoenen.
Maar ik heb ook maat 40! Misschien dat ik het dan maar ga proberen.
Wellicht kunnen we bij Hypo Plaza langs en daar vragen welke schoenen het beste vergelijkingsmateriaal zijn qua maat.

*edit*
Ik mail nu wel even naar Hypo Plaza om te vragen of ze die in hun winkel hebben liggen,
dan weten we dat ook van tevoren :) Moet er zowieso nog heen voor een rijbroek.
Laatst bijgewerkt door 1234 op 14-06-10 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefke85

Re: Welke stalschoenen heb jij in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:05

Ik zweer bij mijn Ariats!
Duur, maar ze zitten heerlijk!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:19

JJane schreef:
Als ik rij heb ik m'n laarzen aan. Maar als ik op stal ben draag ik gympies of jawel slippers :D zooooo onverantwoord maar wel lekker fris. En in 35 jaar paardrijden nog nooit een paard op m'n voet gehad. En degene die het hardst roepen rijden zelf dagelijks zonder cap ;) Dat doe ik dan weer nooit al vallen de mussen van het dak. 8-)

Hier iemand die heeeeeeel hard roept dat je nooit met slippers naar je paard moet gaan.
*roep-roep-roep* :')
En nee, ik rij ook áltijd met cap.
Heb zelf 2,5 jaar geleden een paard op mijn voet gehad, toen ik -jawel- slippers aanhad. Ik was mijn lieverdje aan 't wassen en m'n gympies werden zo doorweekt. Dus ach, waarom ook niet, hij was altijd ontzettend braaf. Had ze nog geen 10 minuten aan of meneer gaat hangen en raakt in paniek mijn voet (met zijn ijzers, heel fijn). Gelukkig niet volledig op gaan staan, dan was mijn voet verbrijzeld geweest.
Gevolg; voet zwaargekneusd en post-traumatische dystrofie met continu pijn in mijn voet waar ik zeer waarschijnlijk nooit meer vanaf kom...

Dus, ik kan je aanraden om geen slippers aan te doen, maar ieder zo z'n keuze.
Ik heb nu zelf Ariat schoenen, ze zitten echt heeeerlijk en draag ze eigenlijk het hele jaar door. Wel erg warm op een zomerse dag, maar dan ga ik wel eens op m'n All-stars. Ben van mening dat deze namelijk even weinig bescherming tegen hoeven geven als de rubberen laarzen/jophurs.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:21

Jodphurs met een ritsje, kan het lekker luchten :D

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:11

Leuk die verhalen over de stalschoenen...
Er worden steeds meer stalschoenen ( Ariat of Mountain Horse) verkocht met stalen neuzen. Sterker nog, de Arbo-dienst heeft het verplicht gesteld voor al het personeel van maneges en stallen ed.

Toch lees ik hier niet dat er ivm veiligheid voor dit soort schoenen wordt gekozen, juist eerder schoenen waar je voeten kwetsbaar in zijn. Hebben jullie hier een reden voor?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:17

Ik heb weleens gehoord, geen idee meer waar of van wie, dat stalen neuzen juist niet zo handig zijn in de buurt van paarden. Ik heb er geen ervaring mee, maar het verhaal erachter was dat als er eentje met krachtop je stalen neus gaat staan, het staal kan ombuigen en dan ben je verder van huis.

Mijn schoenen zijn op de plekken waar het moet stevig (dikke zool, goeie hak, dikke rubberen plak op de neus en hij geeft ook zat steun aan je enkel), en op andere plekken, zoals bovenop, juist luchtig, bijna sandaal-achtig. Ik vind het belangrijk dat mijn voeten goed geventileerd worden, maar ook dat ik mijn voet een beetje kan bewegen en dat 'ie dus niet stijf als een plank in een harnasschoen zit. Dan heb ik het gevoel dat ik met rijden veel minder gevoel heb, zoiets :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:32

Ik heb indd ook dat verhaal gehoord over die stalen neuzen.
Zou ze dan ook niet zo snel kopen.

Ik ga btw de Ariat Springbucks via ebay kopen O:)
Uit de UK xD Maar daar zijn ze 75,- incl. verzendkosten <3
Ben er alleen nog niet helemaal uit welke kleur, beige of zwart, k ga nemen :P
Denk dat ik eerst ff voor de maat naar Hypo Plaza ga vrijdag, dat ik zeker weet dat maat 6,5/40 goed zit.

Maar ik zie ze verder indd niet echt op internet ofzo staan :n
Had een Engelse webshop waar ze die dingen verkochten gemaild of ze mijn maat hadden en of ze naar nederland versturen, maar ze hadden alleen wat op de site stond, want ze gingen die schoenen uit de handel halen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:52

Ja toch? Zie je, dat dacht ik dus al. Jammer, echt een super schoen!
Wel leuk dat je ze nog hebt kunnen bestellen :)

edit: _Epplejeck_, nog even een aanvulling: schoenen met stalen neuzen zijn vaak ook veel breder, en een te brede/lompe schoen is totaal niet handig, gevaarlijk haast, met rijden. Ervanuit gaand dat je met standaard Engelse beugels rijdt.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:12

Ik heb nog mooie nieuwe lederen jodphurs te koop ;) , dat is zo veel fijner dan rubber in de zomer.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:14

Sabinee__ schreef:
birkenstocks :')

ik ook, tot die op mn teen ging staaan |(

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:18

Dat snap ik ...
Maar we hebben het toch over stalschoenen. Ik neem aan dat de vele opties ( crocs, gympen, birkenstocks... :D ) die voorbij komen ook niet worden gebruikt voor het rijden.

edit: _Epplejeck_, nog even een aanvulling: schoenen met stalen neuzen zijn vaak ook veel breder, en een te brede/lompe schoen is totaal niet handig, gevaarlijk haast, met rijden. Ervanuit gaand dat je met standaard Engelse beugels rijdt.[/quote]

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:21

Heb je gelijk in :j
Toch worden stalschoenen ook vaak gebruikt voor het rijden. Met uitzondering dan, mag ik hopen, van de slippers en Crocs idd :=

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:31

Met mijn Ariat schoenen kun je inderdaad ook gewoon rijden. Doe ik overigens niet, want dan zwabberen m'n benen overal heen :')
Daar heb ik m'n leren rijlaarzen voor.

Dat verhaal over stalen neuzen heb ik inderdaad ook gehoord. Maar aan de andere kant, als die stratenmakers een flinke steen laten vallen mag die neus toch ook nog ombuigen?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:01

Zwartwitje schreef:
Ja toch? Zie je, dat dacht ik dus al. Jammer, echt een super schoen!
Wel leuk dat je ze nog hebt kunnen bestellen :)

edit: _Epplejeck_, nog even een aanvulling: schoenen met stalen neuzen zijn vaak ook veel breder, en een te brede/lompe schoen is totaal niet handig, gevaarlijk haast, met rijden. Ervanuit gaand dat je met standaard Engelse beugels rijdt.

Nja ik zie dus net dat de zwarte versie maat 401/2 is.
Ik heb zelf maat 40. Zal dat veel schelen?
Ze hebben nog wel een beige kleur in maat 40!

Heb ze maar ff een mailtje gestuurd of ze ook nog maat 40 hebben, maar ben bang van niet.
Ga eerst naar Hypo Plaza vrijdag, daar kijken of ze ze kunnen bestellen (is ook makkelijker met evt. retouren ofzow), hoop écht van wel!
En anders ga ik kijken of ik óf die 401/2 ga bestellen op ebay(staat overigens in het artikel: 7½/40UK , en in de titel: 40½/7UK := klopt niet helemaal!) of ik ga die beige kleur toch nemen.
Maar ik dacht dat Zwart misschien bij meer rijbroeken past qua kleur.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:28

Een half maatje maakt soms wel het verschil uit tussen net wel lekker zitten en net niet lekker zitten ;)
Succes ermee!

chantalle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:50

ik draag in de zomer gewoon "stalschoenen"met een verharde neus en "stalen"zolen. alleen dan zijn ze niet hoog bij de enkels maar gewoon laag net zoals sportschoenen daar lijken ze ook op alleen heten ze dan veiligheids schoenen is ook meteen handig wanneer er een paard op je tenen gaat staan :D!

annoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:40

Gewoon dezelfde als in de winter, van riderpro
Of mn houten klompen dat is nog het allerfijnste }:0

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 17:32

is houten klompen (ondanks het hoge 'boer'gehalte en de eerste paar x idote blaren op je voeten) niet gewoon de beste remedie tegen grote paardevoetjes op je tenen/voet??

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 14:12

ik zit trouwens nog even op die ariat-schoenen te kijken (wil graag jodphurs van goede kwalteit want heb nu rubberen)_
maar sodeju wat een prijzen zeg! die geven ze niet kadoo...:(
en ik zie ook allemala vetertjes en ritsjes
mijn rubberen stap ik via elastiek zo in
weet iemand of ze dat model ook gewoon in leer hebben
dan houd ik me warm aanbevolen, want die wil ik nu als stalschoenen in de zomer!

chantalle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:15

Zidore schreef:
is houten klompen (ondanks het hoge 'boer'gehalte en de eerste paar x idote blaren op je voeten) niet gewoon de beste remedie tegen grote paardevoetjes op je tenen/voet??

waarschijnlijk wel! waarom zouden al die boeren anders nog op klompen lopen:P! als er een koe op gaat staan ben je ook niet blij!!
ik denk dat de klompen wel lekker stevig zijn inderdaad wanneer er een paard op gaat staan scheelt weer ritje ziekenhuis:D!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:16

zomers en zwinters bergschoenen met chaps, als het echt koud is termolaarzen, en met wedstrijden leren laarzen. gympen om naar stal te gaan en uit te mesten, en dan wisselik ze om als ik mn paardje ga halen :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:21

voor mij somers of swinters geen verschil.
Ik draag op stal schoenen die zijn beste tijd gehad hebben. Die ik dus voor alledaags gebruik aan heb gehad. Zo mogen ze hun laatste ronde mee.

Momenteel zijn dat oude nikes.
En ja ik draag gympen op stal, en ja I know the risks.
Heb beide kleine tenen daarom ook al eens gebroken gehad. Eigen schuld dikke bult ;)

schoenen met stalen neuzen vind ik niet fijn.

Met rijden gebruik ik overigens laarzen of jodhpurs met chaps..