Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
franka75 schreef:ja das ook wel een goede tis echt een lastig probleem wat ze niet mag winnen.

Donna89 schreef:eerst even wat achtergrondinformatie:
ik heb een 15 jarige kwpn merrie,
wij hebben haar 6 jaar bij ons thuis gehad, het is een super braaf paard waar je in de bak iedereen op kan zetten, van beginnende ruiter tot een ervaren ruiter.
bij de vorige eigenaresse is ze l2 dressuur geweest, zij heeft haar aan ons verkocht omdat ze zelf verder wilde komen in de dressuur en je deze merrie(Najade) daar absoluut geen plezier mee doet.
mijn moeder heeft er al die tijd alleen recreatief mee gereden, lekker bosritjes gemaakt, no problemo.
het is toen een paar x voor gekomen dat wanneer er iemand anders (meer ervaren persoon) mee naar buiten ging, dat ze die er af gooide en zelf naar huis rende.
Najade heeft wegens omstandigheden 2 jaar als manege paard gediend en nu heb ik haar sinds 1,5 maand weer helemaal voor mijzelf.
ik ben met haar begonnen om langzaam het echte werk weer op te pakken, lekker wat sprongetjes gemaakt en lekker naar buiten. dit gaat allemaal super goed, beter als verwacht.
TOT AFGELOPEN WOENSDAG
ik was heerlijk met een stalgenootje een buitenrit aant maken, we waren op een lang zandpad lekker aan het galopperen. beetje gas er op. Tot ze opeens haar hoofd tussen de benen stak en heel erg begon te bokken. net zo lang tot ik er naast lag. dit was absoluut geen vreugde bok, maar echt heel gemeen.
daarna rende ze weg in paniek en is ze een drukke straat over gestoken.
gelukkig is alles goed gegaan, heeft dat andere meisje haar uiteindelijk kunnen pakken.
Najade mankeert niks, ik heb wel mijn hand open liggen( van de teugels vasthouden) en mijn enkelband gescheurt.
ben zelf nog naar stal gereden.
\
Ik kan er maar niet overuit waarom ze dit doet?
iemand ideeën?
vragen staat vrij.. ik ben radeloos!
daegonna schreef:Lijkt idd net of je paardje is je aan het testen.
Mijn vorige paard deed dit ook. Maar zoals een voorganger zei, je kan gerust iemand anders op je paard zetten en dan zelf weer over nemen en dan is er niets aan de hand. Die spreuk ging voor mij niet op. Ze was onwijs braaf bij mijn bijrijdster... Maar vanaf ik erop ging, dan ging dat hoofd alweer de lucht in. Haar ogen sprongen alle kanten uit. Het is 3 weken goed gegaan en daarna lag ik er af! Gemeen, steiger, bok, steiger, bok.... Zoiets kan je gewoon niet blijven uitzitten.
Ik was ook van mening, ik moet er terug op! Maar met (wat later bleek) een gekneusd staartebeentje was dit niet zo simpel. Heb er haar doorgereden, maar ze bleef steigeren. Dus omdraaien, doorrijden, in galop allemaal geen probleem... tot we moesten gaan draven....
Ik heb 6 maand geprobeerd, mij de ogen uit mijn hoofd gejankt... Maar ik heb de moeilijke beslissing genomen haar weg te doen.... Ze gaat nu naar iemand die het helemaal niet erg vindt dat ze eens steigerd.. ja zo een mensen heb je blijkbaar ook....
Donna89 schreef:ja die gaat vandaag rijden, heb wel gezegd dat ik niet wil dat ze alleen is dus er wel iemand bij moet zijn, en als ze het niet vertrouwd dat ze dan moet stoppen.
Morgen doet ze mee in de springles van mijn instructrice, daar wil ik bij zijn. en dan hopen dat mijn instructrice er binnenkort is op wil.
Donna89 schreef:hoop het niet, is tot nu toe nog niet gebeurt. maarja bij mij was de 1e x buiten... en ja dit was dus de 2e keer... had er toch al weer een x of 5 opgezeten...
Donna89 schreef:ben er ook bang voor.. de vraag is alleen hoelang dit nog gaat duren.. ik heb haar sinds 24 april, en daarvoor reed ik haar al op de manege 1a2 x in de week buiten de lessen om.. al met al rij ik haar nu een half jaartje..
Op dit moment weet ik even niet wat wijsheid is...