Met jonge paarden voor eerst op wedstrijd? Longeren of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:52

15carlijn15 schreef:
Lithya schreef:
Longeren kan soms helpen, maar je moet je wel realiseren dat het heel storend kan zijn voor anderen. Longeren kun je thuis ook doen. Door het reizen, als ze dat niet gewend, zijn verliezen ze ook al wat energie. Zelf vind ik het hoogst vervelend als ik met mijn jonge paard aan het losrijden bent en iemand is zijn stuiterbal op het losrijterrein een het longeren.

voor mense met vroijke paarden, zoals ik, is longeren toch iets handigs 8-)

Je hebt vrolijk en vrolijk. Ze mogen best wat kijkerig zijn. Maar je kunt ook zorgen dat je een ander niet stoort. Zoals eerder aangegeven een speciale longeercirkel opzoeken is een optie, maar van mij mogen ze longeren op het losrijterrein wel gaan verbieden. Dit is pas echt gevaarlijk. Leuk dat iemand een vrolijk paard heeft of soms zijn dag niet, maar dat een ander dat moet ongelden door met zo'n stuiterbal op het terrein te komen. Het valt echt onder wedstrijdvoorbereiding.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:00

Lithya schreef:
Longeren kan soms helpen, maar je moet je wel realiseren dat het heel storend kan zijn voor anderen. Longeren kun je thuis ook doen. Door het reizen, als ze dat niet gewend, zijn verliezen ze ook al wat energie. Zelf vind ik het hoogst vervelend als ik met mijn jonge paard aan het losrijden bent en iemand is zijn stuiterbal op het losrijterrein een het longeren.

voor mense met vroijke paarden, zoals ik, is longeren toch iets handigs 8-)[/quote]

Je hebt vrolijk en vrolijk. Ze mogen best wat kijkerig zijn. Maar je kunt ook zorgen dat je een ander niet stoort. Zoals eerder aangegeven een speciale longeercirkel opzoeken is een optie, maar van mij mogen ze longeren op het losrijterrein wel gaan verbieden. Dit is pas echt gevaarlijk. Leuk dat iemand een vrolijk paard heeft of soms zijn dag niet, maar dat een ander dat moet ongelden door met zo'n stuiterbal op het terrein te komen. Het valt echt onder wedstrijdvoorbereiding.[/quote]

De mijne is een echte matcho. Voor elk paard dat hij ziet begint hij te dansen of te bokken. Krijg het hem niet afgeleerd. Ik doe alle moeite om hem bij te houden maar soms gebeurd het dat hij iemand de pas afsnijd :o
Maar rij jij niemand per ongeluk eens omver of er juist niet tegenaan ;)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:12

15carlijn15 schreef:
Lithya schreef:

voor mense met vroijke paarden, zoals ik, is longeren toch iets handigs 8-)

Je hebt vrolijk en vrolijk. Ze mogen best wat kijkerig zijn. Maar je kunt ook zorgen dat je een ander niet stoort. Zoals eerder aangegeven een speciale longeercirkel opzoeken is een optie, maar van mij mogen ze longeren op het losrijterrein wel gaan verbieden. Dit is pas echt gevaarlijk. Leuk dat iemand een vrolijk paard heeft of soms zijn dag niet, maar dat een ander dat moet ongelden door met zo'n stuiterbal op het terrein te komen. Het valt echt onder wedstrijdvoorbereiding.[/quote]

De mijne is een echte matcho. Voor elk paard dat hij ziet begint hij te dansen of te bokken. Krijg het hem niet afgeleerd. Ik doe alle moeite om hem bij te houden maar soms gebeurd het dat hij iemand de pas afsnijd :o
Maar rij jij niemand per ongeluk eens omver of er juist niet tegenaan ;)[/quote]

Nee, naar eer en geweten heb ik nog nooit iemand omver gereden. Misschien scheelt het dat ik ook spring. Valt mij namelijk op dat diegene die springen beter zien wat er om hen heen gebeurd. Die kijken wat meer voor zich en niet steeds naar het paard. Maar een paard dat eens bokt vind ik minder gevaarlijk dan een longeerlijn waar je door kunt klappen.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:15

voor mense met vroijke paarden, zoals ik, is longeren toch iets handigs 8-)[/quote]

Maar rij jij niemand per ongeluk eens omver of er juist niet tegenaan ;)[/quote]

Nee, naar eer en geweten heb ik nog nooit iemand omver gereden. Misschien scheelt het dat ik ook spring. Valt mij namelijk op dat diegene die springen beter zien wat er om hen heen gebeurd. Die kijken wat meer voor zich en niet steeds naar het paard. Maar een paard dat eens bokt vind ik minder gevaarlijk dan een longeerlijn waar je door kunt klappen.[/quote]

Bij dressuur moet het paard netjes lopen, dus ja ik denk dat dat scheelt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:21

15carlijn15 schreef:
Nee, naar eer en geweten heb ik nog nooit iemand omver gereden. Misschien scheelt het dat ik ook spring. Valt mij namelijk op dat diegene die springen beter zien wat er om hen heen gebeurd. Die kijken wat meer voor zich en niet steeds naar het paard. Maar een paard dat eens bokt vind ik minder gevaarlijk dan een longeerlijn waar je door kunt klappen.

Bij dressuur moet het paard netjes lopen, dus ja ik denk dat dat scheelt[/quote]

Klopt. Ik breng mijn paarden ook uit in de dressuur, dus dat weet ik. Er zit echter wel verschil in alleen naar je paardkijken of netjes vooruit kijken. Volgens mij hoort dat ook in de dressuur.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:24

Klopt. Ik breng mijn paarden ook uit in de dressuur, dus dat weet ik. Er zit echter wel verschil in alleen naar je paardkijken of netjes vooruit kijken. Volgens mij hoort dat ook in de dressuur.[/quote]

Ik heb geleerd vooruit te kijken. Maar wat als je rijdt, er passeert je iemend, je paard verspringd op dat moment recht tegen het voorbij gaande paard? *D
Of wat als je in een kleine bak met 15mensen 'opeen' zit te rijden?
Hoe moet ik hem dan weg houden van tegen anderen aan te lopen? *D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:34

15carlijn15 schreef:

Even voor de duidelijkheid. Ik vind een paard dat in de losrijring verspringt en daardoor tegen mij aan zou botsen heel wat anders dan een paard dat gelongeerd wordt en daardoor onrust geeft. Iemand die zijn best doet je niet tot last te zijn, zal dat ook niet gauw zijn. Iemand die alleen naar beneden kijkt en niet verder kijkt dan de paardenhals, daar zie je de problemen.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:38

Lithya schreef:
15carlijn15 schreef:

Even voor de duidelijkheid. Ik vind een paard dat in de losrijring verspringt en daardoor tegen mij aan zou botsen heel wat anders dan een paard dat gelongeerd wordt en daardoor onrust geeft. Iemand die zijn best doet je niet tot last te zijn, zal dat ook niet gauw zijn. Iemand die alleen naar beneden kijkt en niet verder kijkt dan de paardenhals, daar zie je de problemen.

Longeren kun je op een hoek in het losrij terrein doen of waar men de trailers parkeert.

Udo2001

Re: Met jonge paarden voor eerst op wedstrijd? Longeren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:41

Ik ben met mijn paard ook gelijk gaan rijden toen die op 4 jarige leeftijd mee ging. Wel heb ik voor een kleiner concoursje gekozen. Even een minuut of 10 aan de hand laten stappen erop, en aan het werk zetten. Ik heb het bij mijn eerder (ook jonge) paarden nooit gedaan.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:35

Ik heb de jonge paarden die op concours mee gingen (4 jaar) altijd de eerste paar keren gelongeerd. Die ene keer dat ik het niet deed, viel ik er af :D Heb het thuis ook altijd gedaan nog hoor, longeren voordat ik erop ging. Na een tijdje worden ze steeds braver en dan hoef je het niet eens meer te doen.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:41

misschien is er op de wedstrijd wel een longeerbak en dan zou ik wel ff 20 min. ofzo longeren!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:58

Nouja, 20 minuten vind ik dan weer wat te veel van het goede.. :')

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:36

Vorige week voor het eerst met mijn 4-jarige op wedstrijd geweest. Eerst een paar rondjes door de losrijbak gelopen (ik er dus naast), en vervolgens erop. Geen problemen gehad, alleen heel erg kijkerig.

Verder zou ik het erg storend vinden als iemand zijn paard gaat longeren op het losrijterrein. Het paard zou kunnen verspringen, ineens de andere kant op kunnen gaan. Verder steken paarden elkaar aan, als het paard aan de longeerlijn het op n rennen zet, KAN de rest het ook op een hollen zetten. Als er een aparte longeerruimte is heb ik er geen problemen mee.

En als je je paard niet kan houden zonder hem te longeren kun je beter eerst ergens gaan oefenen zonder wedstrijdstress. Of thuis longeren, of alleen naar wedstrijden gaan waar je een longeerruimte hebt, OF zorgen dat je als allereerste mag starten, en dan zorgen dat je vroeg op het wedstrijdterrein bent, zodat je je paard ongestoord kan longeren.

Verder merk ik wel dat er in dit topic zinnen geplaatst worden in de trant vanvan; als je het er niet mee eens bent, dan is dat jou probleem en niet het mijne. Dit vind ik erg jammer, paardrijden is dan wel een individuele sport, maar je kan ook rekening met elkaar houden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:30

Maar dat werkt dan ook wel 2 kanten op. Er moet ook begrip zijn voor paarden die wel even gelongeerd moeten worden voordat er veilig gereden kan worden. Aan een loslopend paard zonder ruiter heeft ook niemand wat ;)

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:32

ik loop altijd eerst met de jinge paarden over het wedstrijdterrein aan de hand... zodat ze ook goed kunnen wennen aan de omgeving enz. vooral met een beetje een stressgevoelig paard is dit beter..

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:33

Infinity90 schreef:
ik loop altijd eerst met de jinge paarden over het wedstrijdterrein aan de hand... zodat ze ook goed kunnen wennen aan de omgeving enz. vooral met een beetje een stressgevoelig paard is dit beter..

Werkt dat goed?
Ik heb 20juni m'n eerste wedstrijd en tis nogal een heethoofd soms :p

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:06

Ik ben een week geleden ook voor het eerst weggeweest met een jonge. Helaas lag de longeerbak daar net naast een dressuurring. Dus dat wilde ik mijn mederuiters niet aandoen. Losrijden was op een agterberg-bodem. Dus ging er vanuit dat ik daar ook niet mocht longeren.

Heb toen ook op het losrijterrein een 10 minuutjes aan de hand gestapt, daarna erop gegaan. Toen had ze alles zo'n beetje gezien en was ze wel tot rust gekomen.

Toen ik klaar was waren er natuurlijk wel mensen aan het longeren op het losrijterrein en zelfs in de longeerbak naast een dressuurring. Had dus eigenlijk wel kunnen longeren. :D

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:10

Marliesje schreef:
Ik ben een week geleden ook voor het eerst weggeweest met een jonge. Helaas lag de longeerbak daar net naast een dressuurring. Dus dat wilde ik mijn mederuiters niet aandoen. Losrijden was op een agterberg-bodem. Dus ging er vanuit dat ik daar ook niet mocht longeren.

Heb toen ook op het losrijterrein een 10 minuutjes aan de hand gestapt, daarna erop gegaan. Toen had ze alles zo'n beetje gezien en was ze wel tot rust gekomen.

Toen ik klaar was waren er natuurlijk wel mensen aan het longeren op het losrijterrein en zelfs in de longeerbak naast een dressuurring. Had dus eigenlijk wel kunnen longeren. :D

En hoeveel % had je en hoeveelste ben je geindigd? :)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:11

Hahaha, ik was eerste met 191 punten. :D

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:22

15carlijn15 schreef:
Infinity90 schreef:
ik loop altijd eerst met de jonge paarden over het wedstrijdterrein aan de hand... zodat ze ook goed kunnen wennen aan de omgeving enz. vooral met een beetje een stressgevoelig paard is dit beter..

Werkt dat goed?
Ik heb 20juni m'n eerste wedstrijd en tis nogal een heethoofd soms :p

Zo doe ik het ook altijd met jong spul en werkt super!
Als ik merk dat ze iets gaan ontspannen stap ik op en is er vaak niets meer aan de hand.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:18

Sorry, ik vind dat longeren op het losrijterrein of vlak ernaast niet kan. Een snurkend en bokkend paard roept veel onrust op bij de paarden die aan het losrijden zijn.
Jou paard is dan rustig, maar je brengt er een ander mee in de problemen.
Eigenlijk vind ik het egoistisch om te longeren waar iedereen die al aan het rijden is last van kan hebben en een dansend en snurkend paard trekt op een vrij grote afstand nog de aandacht van een paard onder het zadel. Ook op het losrijterrein lopen jonge paarden die je dan makkelijk meetrekt in de opwinding van je eigen paard waar je zelf nog niet opdurft.
Ik laat een jong paard eerst aan de hand alles zien en dan gewoon rijden.
Afgelopen zaterdag ging er ook iemand longeren in de losrijring, er was er nog maar eentje aan het losrijden, maar ja hoor, de staart erop en het ging net goed, want het was een redelijk ervaren paard met een ervaren ruiter. Ze werd op niet erg vriendelijke toon weggestuurd en terecht!
Overigens een heel aardige meid die het niet kwaad bedoelde, maar hopelijk wel iets heeft geleerd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:38

longeren mag alleen als de organisatie het toestaat en er een aparte ruime voor beschikbaar is, en dus niet zomaar op het losrijdterrein.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:27

valori schreef:
Sorry, ik vind dat longeren op het losrijterrein of vlak ernaast niet kan. Een snurkend en bokkend paard roept veel onrust op bij de paarden die aan het losrijden zijn.
Jou paard is dan rustig, maar je brengt er een ander mee in de problemen.
Eigenlijk vind ik het egoistisch om te longeren waar iedereen die al aan het rijden is last van kan hebben en een dansend en snurkend paard trekt op een vrij grote afstand nog de aandacht van een paard onder het zadel. Ook op het losrijterrein lopen jonge paarden die je dan makkelijk meetrekt in de opwinding van je eigen paard waar je zelf nog niet opdurft.
Ik laat een jong paard eerst aan de hand alles zien en dan gewoon rijden.
Afgelopen zaterdag ging er ook iemand longeren in de losrijring, er was er nog maar eentje aan het losrijden, maar ja hoor, de staart erop en het ging net goed, want het was een redelijk ervaren paard met een ervaren ruiter. Ze werd op niet erg vriendelijke toon weggestuurd en terecht!
Overigens een heel aardige meid die het niet kwaad bedoelde, maar hopelijk wel iets heeft geleerd.

Het lijkt me idd logisch dat het enorm stoort voor andere ruiters als ik met m'n happy paard ff iedereen ga storen :)
Dat wandelen ga ik wel proberen :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:31

Dat wandelen na het opzadelen werkte bij mijn paard ook goed! Ik heb hem nu 3 x mee gehad naar vreemd terrein...

ik heb een moeilijke/rillerige met opstappen, als ik erop zit is het geen probleem meer en is hij braaf en is er controle!
Bij mij gaat het dus puur om het opstappen en de eerste 2 meter.....

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:38

listiglistje schreef:
Dat wandelen na het opzadelen werkte bij mijn paard ook goed! Ik heb hem nu 3 x mee gehad naar vreemd terrein...

ik heb een moeilijke/rillerige met opstappen, als ik erop zit is het geen probleem meer en is hij braaf en is er controle!
Bij mij gaat het dus puur om het opstappen en de eerste 2 meter.....

en hoe lukt je proefje enzo dan? :)
Je rijdt goed )
Heb je filmkes al een paar keer bekeken op youtube :)
Laatst bijgewerkt door 15carlijn15 op 17-05-10 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt