Alleen buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:36

Ik ging op mn 13e meestal alleen op pad. Moest ook een spoor oversteken om bij het bos uit te komen maar het paard was 100% bomproof als er wat zou zijn verstijfde ze ipv dat ze zou vluchten. Had wel altijd een mobiel bij me voor de zekerheid en het zijn geen gebieden waar niemand komt.

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:58

Ik vind persoonlijk dat dit niks te maken heeft met de leeftijd maar met hoe diegene om kan gaan met het paard, enge situaties, hoe verstandig diegene is etc etc.

Als jij 17 bent, kan aardig paardrijden, weet precies hoe en wat met het rijden opzich maar kan niet altijd consequent zijn naar je paard, hebt geen volledig overwicht enz vind ik niet dat je zomaar naar buiten kan ondanks je leeftijd en hoe goed je kan rijden..
En stel je hebt iemand van 13 (en ja, die zullen er vast wel wezen! *D ) die 1 is met haar paard, opgegroeid is met het paardenleven door de ouders, en altijd weet hoe te handelen, en heeft volledig overwicht over het paard.. dan vind ik dat je niet mag kijken naar de leeftijd, en diegene toch op pad durven te sturen!

Wel zou ik jong of oud altijd m'n kind met een ander mee laten gaan, want dan kan je kind nog zo geweldig paardrijden en ALTIJD weten hoe en wat ze moet doen, maar als er dan iemand anders is die dronken is en vervelend doet, dat kan je nooit tegenhouden..

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:23

Ik rijd bijna altijd alleen naar buiten met mijn verzorgknol, dit ook alleen maar omdat hij niet op een echte manege staat maar bij een boer zelf. Hier heb ik dus geen ruiters o.i.d. om mee naar buiten te gaan. Ook ik ben wel is aan afwisseling toe, en dan ga ik een ronde buiten rijden als ontspanning.

Overigens vind ik ook niet dat je naar de leeftijd van een persoon kan kijken. Want dit zegt niks over hoe ervaren dat persoon is met paarden.

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:30

ik wil wel na buiten maar mij paard is niet zo heel mak buiten dus ga alleen als me vader mee gaat. die weet hoe die moet handelen als die raar gaat doen.

_Karlijn

Re: Alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:48

Ik ga altijd alleen naar buiten.. Ik heb het afgelopen jaar misschien 4 keer met iemand samen buiten gereden maar verder ga ik altijd alleen, ga 3x per week het bos in.
Pony is trouwens behoorlijk springerig en hyper, maar ik kan hem onder controle houden. Ben 1x gevallen en toen bleef hij staan, dat is ook wel prettig.

ymke1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:55

ik rijd dus nooit alleen buiten met mijn verzorgpaardje, ik mag niet eens rijden als er niemand thuis is, voor de zekerheid dan. voor als er dan iets gebeurd enzo, ik snap het wel, vind het ook niet erg.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:00

Ik rijd al vanaf het begin alleen buiten, misschien de eerste 2/3 weken dat ik samen met iemand ben gegaan en verder ook niet. Ik denk dat de eerste keer dat ik alleen naar buiten ging ik 10 of 11 was. Ik moet er dan wel bij zeggen dat ik eigelijk alleen recreatief rijd.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:43

Ik ben nu 20 en ik ga echt niet alleen het bos is. Vooral niet met Kaylak, die ziet overal kabouters.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:12

Ik ben 34 en ik vind het héél onverstandig om alleen naar buiten te gaan. Een paard is en blijft een vluchtdier en een dier is en blijft een dier. De term 100% bomproof vind ik dan ook een rare: je paard kan buiten heel braaf zijn maar je weet nooit wat er op je pad komt. Vroeger toen ik een jaar of 15 was ging ik ook alleen op pad, maar nu echt niet meer. Heb 2 jaar lang op ijslanders buiten gereden, 1x alleen op pad en eraf geknald. Paard rende de dijk op en ik kon er achteraan (en ik had ook een telefoon bij me waar ik niks aan had).
En dan nog te bedenken dat er ook onvoorziene omstandigheden kunnen zijn. Twee weken geleden schoot tijdens mijn les (in een bak) een beugelriem finaal los waardoor ik ook heel hard ben gevallen. Ik moet er niet aan denken dat dat buiten was gebeurd... Nee, ik ben voor minimaal iemand mee !

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:47

Het blijven inderdaad dieren, maarja als je zo gaat denken is niets veilig. Ik ken mijn paard al zo'n dikke 5 jaar en ken hem beter dan wie dan ook, ik vind het zelf vertrouwd om alleen buiten te gaan rijden dus doe ik dat ook. Vallen kan je altijd, wegschieten ook want het zijn vluchtdieren, maar de kunst is om dan te blijven zitten :D maargoed dan is het ook niet verstandig om alleen te lopen/fietsen/auto te rijden want je kan altijd onverwachts een ongeluk krijgen door de 1 of andere gek die je aanrijdt.

Ik maak me daar zelf dus niet zo druk om, als je voor alles bang bent in het leven en bij elk kruispunt of elke keer dat je gaat rijden bang bent dat je een ongeluk krijgt kan je niet genieten van het leven..

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:51

Ik ben gister voor het eerst alleen gegaan :)
Ik ben nu 14 jaar, maar eerst heel vaak gegaan met anderen.
Op de fiets en lopend.
Niet met een ander paard erbij.
Dat ging super goed, en nu wou ik het toch wel alleen proberen.
En nu alleen ging het ook super! <3

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:05

Ik heb vanavond nog een heerlijke rit alleen door het bos gemaakt.
Ik heb 2 vossen gezien en 3 reeën.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:44

rosanne94 schreef:
Ik vind persoonlijk dat dit niks te maken heeft met de leeftijd maar met hoe diegene om kan gaan met het paard, enge situaties, hoe verstandig diegene is etc etc.

Ik ben het met Rosanne eens. Al vind ik wel dat een meisje van 10 / 13 jaar die alleen naar buiten gaat mij een beetje onverstandig lijkt. Een paard kan nog zo mak zijn en betrouwbaar, het blijven natuurlijk vlucht dieren.
Dat hou ik altijd in mijn achterhoofd als ik alleen rijd. Ik rijd vrijwel altijd alleen buiten, dat vind ik heerlijk en mijn pony laat ook niet merken dat ze een vriendje mist. Gewoon lekker niks aan het hoofd etc.

Het lijkt me wel verstandig om de eerste paar keer met iemand mee naar buiten te gaan, zodat het paard ook een beetje kan 'wennen'.
Ik ben ook nog maar 19, dus ik moet eigenlijk nog niet zwetsen over leeftijden etc, omdat ik ook niet zo oud en verstandig ben hihi :+
Toen ik jonger was durfde ik niet alleen naar buiten, maar ik heb nu behoorlijke rij ervaring en het gaat tot nu toe altijd goed gelukkig :P

Groetjes Elke

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:48

Op mijn 12e mocht ik niet alleen, deed ik wel stiekum, maar vond het doodeng.
Nu rijd ik eigenlijk alleen maar alleen in het bos. Heerlijk, maar neem wel de mobiel mee.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:42

rosanne94 schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Leeftijd heeft te maken met de ontwikkeling van het lichaam en dus ook de hersenen. Met 13 heb je niet het inschattingsvermogen van een 17-jarige, echt niet. Dat er mensen van 17 zijn die minder verstandig reageren dan een 13-jarige is het stukje eigen karakter, niet de algemene ontwikkeling van de hersenfuncties.
Buitenrijden is meer dan alleen maar paardrijden, het is ook het inschatten van situaties, het bepalen wat de risico's voor jou en je paard zijn.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:50

Ik denk dat dat aan de persoon zelf ligt en het paard.
Ik mocht zelf alleen op stap toen ik een jaar of 14 was, ben inmiddels 16. Ik ga alleen als ik het paard volledig vertrouw, gelukkig is mijn bijrijpaardje bomproof en als die schrikt dan staat 'ie stil. Meestal ga ik toch met iemand anders, niet voor de veiligheid maar voor de gezelligheid.

witjepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:55

ik heb geen braaf paard maar ga toch vaak alleen naar buiten...
Zo lekker en je ziet veel in het bos.

Mijn paard is schrikkerig maar niet bang van verkeer...

Toen ik 11 was mocht ik ook alleen naar buiten maar die pony was het braafste dier wat ik ooit gezien heb. Kreeg wel al vroeg een mobiel en moest het altijd zeggen als ik ging en hoe lang ik zou gaan.