Paard los op het strand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie88

Re: Paard los op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 01:34

Ik blijf het kanp vinden en ondanks dat mijn merrie mij overal volgt, durf ik het niet aan. Misschien is dat schijterig vanaf mijn kant....?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:02

kimmie88 schreef:
Ik blijf het kanp vinden en ondanks dat mijn merrie mij overal volgt, durf ik het niet aan. Misschien is dat schijterig vanaf mijn kant....?

Misschien wel, ja.

Het is zelfs ooit op de gevoelige plaat vast gelegd, ikke met koffie op een terras, paard los ernaast. Die ouwe sok was gewoon braaf en netjes opgevoed.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:17

Mijn pony die zou niet zover weg gaan, die zou ik nog wel aandurven met prikpaaltjes, mijn paard echt niet. Die vind zoiets veelste mooi, die strekt haar benen dan wel een kilometertje of 2. Mijn paarden zijn erg goed opgevoed, maar denk dat ze dat dan even vergeten hoor :j.

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:15

Hoi!!

Toevallig hebben ze de 2 hengsten die bij ons op stal staan ook gefotografeerd vorig jaar november (lekker koud dus!!)
Ze doen dat inderdaad met photoshop.
Die hengsten hadden we gewoon aan de lijn en die hebben ze heel netjes weg gehaald en zelfs de zandspetters die op de witte benen terecht kwamen werkten ze heel netjes bij.
Als ik zo de foto's bekijk van bijvoorbeeld die tinker, dan kun je aan de sporen in het zand zien dat hij een rondje loopt. Dit geeft volgens mij aan dat hij gewoon een rondje om iemand heen heeft gelopen en dat ze dat keurig netjes weg gehaald hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:29

MissPiggy78 schreef:
Ze doen dat inderdaad met photoshop.

Wie is "ze" ?
Die ene fotograaf waar je 't nu over hebt heeft dat misschien gedaan.
Maar dat betekend niet automatisch dat alle fotografen het zo doen.... :+
Misschien dus handiger om alleen over jouw eigen ervaring te spreken ;)

Lees het topic nog maar 'ns door... ;)
Zoals ik daar al schreef; er zijn genoeg manieren om het zónder photoshop of longeerlijn te doen hoor....

Ik wíl als fotograaf zelfs niet eens foto's maken met longeerlijn.
Want je blijft altijd het hoofdstel zien, en de buiging in het lichaam. Erg nep.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:29

Ben ik nou de enige die niet zo naief is te denken dat deze paarden echt los lopen op strand? Een fotograaf die dit aanraadt, snap ik niet. Het is en blijft een vluchtdier in een zeeeeer open ruimte. Die laat zich niet tegenhouden door dunne lijntjes die dan worden gespannen. De foto's van fotografe Renee op het strand worden gefotoshopt!!! Niets paard los op strand, leidsel wordt weggewerkt. De eigenaar van de zwarte arabier op de foto ken ik en die laat echt geen (dek)hengst los op het strtand, zeker niet eentje die ze net kent.....
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 07-04-10 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:31

Heb je het topic doorgelezen?
Daar staan dus reacties van fotografen die wel degelijk de paarden écht los laten ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:32

Heb mijn post aangepast. Een fotograaf die dat aanraadt snap ik echt nit....spijt me. Bloedlink met een vluchtdier in zo'n open ruimte...touwtjes gespannen of niet, dat maakt dna niet uit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:34

Beste OKHannes, idd handig om eerst eens goed door te lezen :') JA er word wel eens iets gefotoshopt, MAAR ik heb weldegelijk een paard écht los op het strand gefotografeerd ;) namelijk een tinkermerrie, die ook in de betreffende advertentie staat ;) Het verschild per eigenaar en paard, en Djamal zou idd niet los kunnen rennen, maar er zijn paarden die dat wel kunnen, ookal is het met prikpaaltjes :)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:05

Heb zeker het topic doorgelezen..zie mijn laatste reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:10

OKHannes schreef:
Heb mijn post aangepast. Een fotograaf die dat aanraadt snap ik echt nit....spijt me. Bloedlink met een vluchtdier in zo'n open ruimte...touwtjes gespannen of niet, dat maakt dna niet uit.

Dus jij durft je paard ook niet in een wei te zetten?
Of tussen paaltjes als je op keuring/concours bent?
Wat dat is dan mínstens zo "bloedlink" (om je eigen woorden maar te gebruiken)....

Op het strand, in het voorseizoen, kan het paard eigenlijk nergens naartoe, en geen brokken maken omdat er geen toeristen rondlopen.
En omdat de shoots in mijn geval vrijwel altijd met meerdere paarden tegelijk plaatsvinden, zal het paard áls het ontsnapt altijd 't liefste naar de rest van de paarden lopen, en dus gewoon lekker in de buurt blijven.

Het gebruik van weidepaaltjes is voor héél veel paarden de normaalste zaak van de wereld.
Ze staan er 's zomers mee op de wei (terwijl het baasje er niet eens bij is), en veel paarden worden op deze manier ook op concoursen, keuringen en trektochten meegenomen.

Natuurlijk zal niet ieder paard dat soort paaltjes respecteren.
Maar een enorm groot deel van de paarden wel.
En een eigenaar weet dat eigenlijk altijd wel van z'n paard.

Ik ga ook absoluut niet met een fotoshoot beginnen als de eigenaar er geen vertrouwen in heeft.
Sterker nog; dan weiger ik zelf deel te nemen. Want ik kan als buitenstaander niet inschatten hoe een ander z'n paard zal reageren.
Dus dat is écht een beslissing die de eigenaar maakt, niet de fotograaf.

Dus waar is er sprake van fotografen die het aanraden?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:17

Sorry maar wat een vergelijking. In een wei zijn geen vliegers, honden die er achter aan gaan, spelende kinderen die gevasr kunnen lopen door loslopend paard. En nee, ik zet mijn paard niet in een wei met enkel van die plastic paaltjes als afzetting...genoeg paarden doorheen zien denderen en mijn paard heeft bij vorige eigenaresse op die manier ongeluk gehad.
Ben ook nog geen wedstrijdterrein hier in de buurt tegengekomen met degelijke afzettingen.
Bij ons is het altijd best druk op het strand als het even mooi weer is (binnen en buiten seizoen), ook door de weeks (zeker met hondenwandelaars met honden die niet altijd luisteren). Mijn paard staat prima in de hand en een wandeling op het strand aan de hand doe ik zeker (als het rustig is), maar los....hoe gaaf ook, maar nee! Veel te groot risico. En ik heb ook gewoon paarden (nadat de ruiter er af was gegaan) naar huis zien vertrekken, ook al was er ander paard bij.

Nogmaals, lijkt me heel gaaf om dergelijke foto's te hebben, maar met fortoshoppen kom je al een eind zonder dat je je zorgen hoeft te maken.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:22

hihi mijn paard liep dus los op het strand maar ging wat dieper het water in om de paaltjes te omzeilen zoef weg was die :+ ik heb er nog heel hard achteraan gerend tot ik mij bedacht dat het weinig zin had, paard ging even verderop lekker liggen rollen en toen kon ik hem zo pakken, hebben hem maar niet meer helemaal los gelaten :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:28

OKHannes schreef:
Sorry maar wat een vergelijking. In een wei zijn geen vliegers, honden die er achter aan gaan, spelende kinderen die gevasr kunnen lopen door loslopend paard.

Nou, op een dinsdag ochtend om 9.00 uur zijn er ook écht nog geen vliegers, honden of kinderen.
Ik heb inmiddels al enkele tientallen reportages gedaan, en bij nog geen enkele shoot last gehad van de dingen die jij opnoemt. ;)

Dat kan ik je vertellen uit éigen ervaring TIJDENS dergelijke shoots.
Want ik zoek ook geen stranden zoals Zandvoort/Scheveningen uit, maar lekkere rustige plekken.
Juist vanwege die factoren.

Je kunt hoog en laag springen met allerlei verhalen en spannende woorden over hoe "bloedlink" het volgens jou is.
Maar misschien is het beter om eens te horen wat mensen te zeggen hebben die het zélf hebben ervaren.
In plaats van alleen maar bedenken wat voor rampscenario's je zou kúnnen krijgen. De werkelijkheid is namelijk heel anders.
En mijn mening is, dat als je zelf nooit hebt deelgenomen aan een dergelijke shoot, je er ook niet zo'n sterk verhaal van kunt maken zoals je nu doet, want je weet letterlijk niet waar je het precies over hebt. ;) No offence.

Mijn persoonlijke ervaring is trouwens ook dat een normale fotoshoot, gewoon op het erf véél meer risico heeft dan een shoot op locatie (waaronder strand shoots).
Bij de shoots op locatie is er nog nooit een gewond paard of omstander gevallen, in mijn 6 jaar tijd als paardenfotograaf.
Terwijl in de loop der jaren er tijdens shoots gewoon op het erf, er al wel een aantal dingen gebeurd zijn.

Maar goed... 'k heb hierover geschreven wat ik kwijt wilde.
Ik weet gelukkig zelf, uit eigen ervaring wat de risico's wel en niet kunnen zijn.
En ik ga daar bewust mee om.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:37

Sorry, maar jij weet niet wat ik heb meegemaakt en heb gezien...zijn geen fantasyverhalen of spannende woorden maar realiteit! Tja, en als je nou juist bij bij scheveningen en kijkduin staat......ik zal echt niet naar en ander strand gaan voor een shoot met een loslopend paard als ik naast strand woon. En dit is mijn referentiekader. Ik hoop dat je je daar ook bij kan inleven.
En trust me, bij ons lopen juist rond 9-en de meest vervelende honden op het strand....om anderen te ontwijken. Niet te vergeten de kitesurfers......
Maar goed, ik verlaat deze discussie weer......succes met de shoots.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:39

Ja dat is ook dom he, dan ga je ook problemen opzoeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:39

Jij doet hetzelfde, jij verplaatst je ook niet in míjn situatie.
Want IK zou op mijn beurt als fotograaf dus absoluut het risico niet aan gaan om op een dergelijk strand te fotograferen. ;)
Ik ga in álle gevallen naar een rustige plek. Ongeacht waar het model woont :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:41

En het is sowieso niet slim om een shoot te houden op een plek die het paard kent, dan weet ie de weg naar huis en heb je eerder kans dat ie door blijft rennen als ie eenmaal begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:41

Inderdaad :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 17:42

Jeetje... Waarom eindigt toch ieder topic weer in een welles nietes strijd... Ik wilde gewoon weten hoe mensen dit doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:48

Sommige mensen hebben gewoon het leven van hun paard over voor een leuke foto, dat lijkt me duidelijk.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:49

hier bij ons op strand ( katwijk noordwijk ) doen ze het ook vaak helemaal los . ik persoonlijk zal het nooit doen. mijn paard is al aan een longeerlijn niet te houden .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:51

kimmie88 schreef:
Jeetje... Waarom eindigt toch ieder topic weer in een welles nietes strijd... Ik wilde gewoon weten hoe mensen dit doen...

Omdat het gros niet verder nadenkt:
OKHannes schreef:
Sorry, maar jij weet niet wat ik heb meegemaakt en heb gezien...zijn geen fantasyverhalen of spannende woorden maar realiteit! Tja, en als je nou juist bij bij scheveningen en kijkduin staat......ik zal echt niet naar en ander strand gaan voor een shoot met een loslopend paard als ik naast strand woon. En dit is mijn referentiekader. Ik hoop dat je je daar ook bij kan inleven.
En trust me, bij ons lopen juist rond 9-en de meest vervelende honden op het strand....om anderen te ontwijken. Niet te vergeten de kitesurfers......
Maar goed, ik verlaat deze discussie weer......succes met de shoots.

dan de eigen situatie en al helemaal niet op het idee komt dat sommige mensen hun paarden nu eenmaal "beter voor elkaar" hebben dan anderen.
Zoiets heet risico-inventarisatie en dat is blijkbaar iets wat ik wel ken vanuit mijn werk, maar het gros duidelijk niet en is kennelijk ook niet in staat om zover door te denken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:53

ik heb er ook zo mijn bedenkingen bij, maar dat komt denk ik omdat ik weleens wat mis heb zien gaan!
ik zou het weleens willen zien, maar liever niet met mijn eigen haha! :+

@ ikke:
niet iedereen is even zeker om zijn paard zomaar los te gooien over een onbekend strand, en niet iedereen heeft een super braaf beest!
heeft niks te maken met een opvoeding, maar met karakter van het paard ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:00

DDW1190 schreef:
@ ikke:
niet iedereen is even zeker om zijn paard zomaar los te gooien over een onbekend strand, en niet iedereen heeft een super braaf beest!
heeft niks te maken met een opvoeding, maar met karakter van het paard ;)

Natuurlijk is niet iedereen even zeker van z'n paard. Dat geeft op zich ook niks, maar ga dan niet zeggen dat IK onverantwoord bezig ben door mijn paard los te laten staan (waar ik zeker van ben) omdat JIJ (niet persoonlijk bedoeld) niet zeker bent van JOUW paard (ook weer niet persoonlijk).
DAT is namelijk de essentie van deze welles-nietes discussie. Mijn oude sok parkeerde ik los op een bomvol terras (heb ik bewijs van) waar ik dat bij mijn huidige paard (nog) niet zal doen; precies omdat ik WEL zeker was van mijn oude sok en NIET zeker ben van mijn huidige paard in deze omstandigheden.