Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
naar het land gegaan, 2 mensen sloten haar in met een weidelint (zonder stroom
) en ik pakte haar
Even wat moeite maar na een paar keer rende ze ook niet meer weg

Urielle schreef:Dat hebben wij ook met onze Welsh A gedaan. Dat krengetje hoefde nota bene alleen op stal om te komen eten en ze gaf ons steeds het nakijken. Toen maar op een snikhete dag met vijf man de wei en die pony maar laten lopen. Het heeft wat uurtjes geduurd maar daarna was ze binnen. Overigens liet zij zich in een kleine wei of stal wel pakken, kont naar me toe op stal ben ik niet zo gecharmeerd van dus dan hebben ze een goeie klets te pakken. Is ze nou helemaal betoeterd?!
En nu pas besef je hoe heerlijk dat wel niet is
Ben echt trots op haar! 

meisje schreef:Niet banketstaaf bedoelt maar een pony doet dit niet zomaar.
Misschien vind ze manier van rijdne niet leuk of doet haar wat zeer met rijden.
en als je der nu wel te pakken heb ga je gewoon poetsen en wandelen aan de hand.
Zodat ze niet altijd aan werk word gezet als je haar nodig heb.
snapte al snel dat hij met mij niet zo moest sollen..alleen het laten pakken was dus wat lastiger..was een echte knuffelkont maar richting halster gaan om hem te pakken wou hij niet..eigenlijk raar, als je hem ziet zodra hij opgezadelt was dan werd hij zo vrolijk zo relaxed, echt totaal ander geweldig paard. UIteindelijk lukte het me om hem zonder snoepjes te pakken, buiten die ene keer dat hij er gewoon weer eens anders over dacht.Jua schreef:Ik ben geen voorstander van lokken met snoepjes en het hoeft ook niet.
Wat al meerdere keren naar voren is gebracht, doe ook andere dingen in de wei. Gewoon eens naar je paard toestappen zonder dat ze hoeft te rijden. Ga in de wei zitten en geniet van het zonnetje, kans is groot dat de paardjes polshoogte komen nemen. Vervolgens knuffel je ze en loop gewoon weer weg. Doe dit met en zonder halster, met en zonder ruiterkleding....
Wanneer jij een fixatie hebt, namelijk IK WIL JE PAKKEN!!! Dan pikt een paard dat haarfijn op. Daarnaast loop je het gevaar dat ze kopschuw worden omdat jij iedere keer een duik naar de manen neemt en door trekken probeert vast te houden.
Ik ben er ook geen voorstander van om het halster om te laten in de wei. Een paard kan vast komen zitten en zichzelf door lostrekken ernstig beschadigen.
Oefen in de bak aan de longe het comando HO! HO (stop whatever je wilt gebruiken) betekent dat het paard moet stoppen en stil blijft staan. Wanneer je dat goed ingetraind hebt kun je dat ook in de wei gebruiken. Stopt het paard op het comando dan stop jij ook, geeft het paard even een paar seconde rust en loop daarna rustig naar het paard toe. Even overal aaien, ook lekker over het hoofd zodat ze niet kopschuw worden, belonen, goed zo... Dan op je dooie akkertje het halster omdoen. Weer even lekker kroelen... Etc.
Bij weg lopen en wanneer HO niet lukt... Dan denk je "paardje wil dus rennen?! Okay, dan laten we paardje rennen..." En je geeft dan het commando om te versnellen (klakken met je tong? Of een ander geluid wat je gebruikt, ik heb het hier dus niet over opjagen maar over druk vergroten en dat druk vergroten stem je af op wat het paard nodig heeft) Paardje rent weg, jij loopt er rustig achteraan, benadert paardje op nieuw op een rustig tempo, blijf af en toe even stil staan, als paard stil gaat staan doe zelfs een stap achteruit om haar te laten zien dat stil staan de druk zal verminderen, kijk naar de lucht, doe alsof je graast en trek wat gras uit de grond (dit is een slimme vooral wanneer je paard uitgebroken is, zenuwachtig en zich niet laat vangen, ik benader mijn paard dan langzaam al gras plukkend alsof ik graas, daar worden ze rustig van, blijven staan, ik geef ze het gras niet trouwens). Hou in de gaten wat je paard doet, blijft ze staan dan doe jij rustig aan en blijft ook af en toe stilstaan, doe zelfs een stap terug. Beweegt ze dan geef je haar even de kans om weer stil te gaan staan door zelf stil te gaan staan, pakt ze die kans niet dan laat je haar wederom versnellen. En dit hou je vol tot je haar helemaal mag benaderen. Dan raak je haar overal aan alsof je eigenlijk helemaal niet van plan bent om het halster om te doen, loop even weg en benader haar opnieuw. Loopt ze op zo'n moment weer weg, dan is er niets aan de hand, je blijft gewoon dezelfde methode volhouden. Echt... Het werkt... Je paard heeft na een tijdje echt door dat jouw houding hetzelfde blijft en je echt niet zal opgeven. Het werkt ook in een grote wei. Mijn wei is met 5 acres best groot...