Al 2 dagen niet gerden omdat mijn pony niet te pakken is!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Re: Al 2 dagen niet gerden omdat mijn pony niet te pakken is!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 19:29

Ja maar vandaag gereden (buitenritje) en dan doet ze het niet..
Eerder deed ze het veel erger maar nu minder maar nog wel afentoe..

Ik rijd nu wel met gelpad, en heb op haar rug gevoeld maar ze gaf geen kik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:30

Dat ze geen kick geeft wil niet zeggen dat het allemaal past en goed zit. Je hebt pony's die erg hard voor zichzelf zijn.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:46

En als je hem dan eindelijk te pakken hebt gewoonn het halster omlaten op de wei, dan heb je dit probleem ook niet meer.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:48

Heb dit ook een tijd gehad met m'n pony.. We zijn toen met zn 3en :o naar het land gegaan, 2 mensen sloten haar in met een weidelint (zonder stroom :+ ) en ik pakte haar :) Even wat moeite maar na een paar keer rende ze ook niet meer weg :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:27

fijn dat er toch iemand was die haar heeft kunnen pakken :D
een kleine tip die ik je kan geven naar aanleiding van de foto op de vorige pagina:
het zadel moet op een paard liggen achter de schoft en achter de schouder..
als die op de schouder ligt dan kan ze niet vrijuit bewegen met haar voorbenen en dat kan dan dus pijnlijk worden.

kijk maar es naar de foto, jouw knie zit op haar schouder,zie je dat?
ik plak er een plaatje bij waar je kunt zien hoe het zadel wel moet liggen:
Afbeelding
hier staat wel meer info:
http://www.greendistance.nl/index.php?id=89

kijk thuis es of je kunt voelen of haar schouder wel goed vrij ligt aan de hand van het plaatje.
en als je twijfelt vraag es iemand bij je in de buurt waarvan je zeker weet dat die verstand van zadels heeft.

ze mag wat voller/dikker worden, dus meer hooi en ik weet niet of ze wat krachtvoer krijgt?

ik denk zo dat als ze buiten staat waar nu gras op komt ze helemaal geen zin heeft om mee te gaan omdat ze meer eten wil..

zorg dus als je haar gepakt heeft en ze binnen is je haar daar wat te eten geeft.
handje biks of een wortel mag best :D

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:30

Het kan zijn dat je pony niet te pakken is omdat je er steeds heen gaat als je wil rijden?
Ga der gewoon even naartoe, of zet je even in de wei en wacht tot ze naar je komt, geef der dan een snoepje of een klopje en ga weer weg.
Zo ziet je pony dat je niet alleen komt om te rijden.

Als ik naar mijn shetlander ga met het halstertouw in men handen, gaat ie ook lopen, ik ga er ook steeds eerst heen met een snoepje & halster, en je mag niet opgeven!
Vorige keer heb ik een halfuur met het longeertouw in men handen gestaan, en hij bleef maar rondjes rennen omdat hij niet wou gelongeerd worden, uiteindelijk toch vastgeklikt & 1 rondje kunnen stappen (:

xx

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 16:37

Nee dat is het niet. De rede is waarsch. wel bekent.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:40

Heb niet het hele topic doorgelezen, dus als het al gezegd is; sorry!

Maar haal jij/jullie die pony alleen maar uit de weide om te rijden? Het paard moet het ook leuk blijven vinden, een keer een stukje wandelen, en dan weer terug. De volgende keer longeren, dan weer terug. Een keer poetsen, dan weer terug de weide in, zo weet je paard ook dat het niet altijd maar 'vervelend' hoeft te zijn, als je snapt wat ik bedoel! ;)

succes!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:12

Bedankt ellepel!
Zal wel ff kijken of ik m goed heb liggen.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:36

Ik doe sinds een paar dagen een nieuwe pony ze heeft nog al een pittig karakter.
De eerste dagen had ze een halster om en had ik haar onmiddellijk.
Maar sinds eergisteren heeft ze op een of andere manier het halster af gekregen.
Ik kan bij haar komen maar zodra ze het halster ziet is ze weg. Heb toen het halster weg gelegd.
En gewoon zonder geprobeert haar uitgebreid te kunnen aaien, ook dat vind ze erg moeilijk. Ze heeft ook een verleden waardoor ze wat terughoudend is, ik heb tot nu toe alleen rustig grondwerk met haar gedaan en dat vind ze stiekem heel leuk, ze is echt leer gierig.
Gisteren heb ik de andere paarden apart gezet en heb haar telkens bij hun weg gejaagd, toen is ze een paar keer naar mij toe gekomen, maar zodra ze het halster ziet is ze weg.hoorde dat ze ook moeilijk te pakken was met halster, maar zonder echt geen beginnen aan.

lysxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:30

Urielle schreef:
Dat hebben wij ook met onze Welsh A gedaan. Dat krengetje hoefde nota bene alleen op stal om te komen eten en ze gaf ons steeds het nakijken. Toen maar op een snikhete dag met vijf man de wei en die pony maar laten lopen. Het heeft wat uurtjes geduurd maar daarna was ze binnen. Overigens liet zij zich in een kleine wei of stal wel pakken, kont naar me toe op stal ben ik niet zo gecharmeerd van dus dan hebben ze een goeie klets te pakken. Is ze nou helemaal betoeterd?!

Heet die pony toevallig Pirouette???

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:32

Lekker alleen in de wei laten staan een uurtje. Werkt bij mij altijd heel goed! }>

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:36

Al laat ik haar een dag staan, maakt haar niks uit :')

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:37

Mijn eigen pony hoef ik alleen zijn naam te roepen en hij komt er aan :) En nu pas besef je hoe heerlijk dat wel niet is :P

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:28

Nou vandaag heb ik haar eigenlijk moeiteloos kunnen pakken!
Heb haar ong 5 minuten telkens van haar vriendjes verdreven, dit volgehouden tot ze ging zakken en met haar mond ging kauwen. (Teken van onderdanigheid). Ben toen in volle dominantie (Rechte rug) er strak op af gelopen. En ze liet alles toe :) Ben echt trots op haar!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:38

Ja hoor :+

dit zijn gewoon echte paardenstreken komt me bekend voor, zou er absoluut geen pijn bij zoeken hoor.. ze wil er gewoon onderuit komen, idd lokken :j
mij is ooit verteld dat je dan met een andere pony moet kroelen met wat lekkers in je hand géén aandacht aan besteden maar dan ook helemaal NIET, dan moet ie vanzelf komen :j

enne. NIET AFSTRAFFEN! want dan komt ie natuurlijk helemaal niet meer :+

meisje schreef:
Niet banketstaaf bedoelt maar een pony doet dit niet zomaar.

Misschien vind ze manier van rijdne niet leuk of doet haar wat zeer met rijden.

en als je der nu wel te pakken heb ga je gewoon poetsen en wandelen aan de hand.
Zodat ze niet altijd aan werk word gezet als je haar nodig heb.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:10

Een van onze paarden laat zich soms ook niet pakken. Tegenwoordig zet ik dan een stukje af in de paddock, daar drijf ik hem in. Dan ga ik hem 10 minuten loswerken (ooit geleerd in een cursus bij Emiel Voest). Daarna loopt hij als een mak lammetje achter me aan.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:58

Ik ben geen voorstander van lokken met snoepjes en het hoeft ook niet.
Wat al meerdere keren naar voren is gebracht, doe ook andere dingen in de wei. Gewoon eens naar je paard toestappen zonder dat ze hoeft te rijden. Ga in de wei zitten en geniet van het zonnetje, kans is groot dat de paardjes polshoogte komen nemen. Vervolgens knuffel je ze en loop gewoon weer weg. Doe dit met en zonder halster, met en zonder ruiterkleding....
Wanneer jij een fixatie hebt, namelijk IK WIL JE PAKKEN!!! Dan pikt een paard dat haarfijn op. Daarnaast loop je het gevaar dat ze kopschuw worden omdat jij iedere keer een duik naar de manen neemt en door trekken probeert vast te houden.

Ik ben er ook geen voorstander van om het halster om te laten in de wei. Een paard kan vast komen zitten en zichzelf door lostrekken ernstig beschadigen.

Oefen in de bak aan de longe het comando HO! HO (stop whatever je wilt gebruiken) betekent dat het paard moet stoppen en stil blijft staan. Wanneer je dat goed ingetraind hebt kun je dat ook in de wei gebruiken. Stopt het paard op het comando dan stop jij ook, geeft het paard even een paar seconde rust en loop daarna rustig naar het paard toe. Even overal aaien, ook lekker over het hoofd zodat ze niet kopschuw worden, belonen, goed zo... Dan op je dooie akkertje het halster omdoen. Weer even lekker kroelen... Etc.

Bij weg lopen en wanneer HO niet lukt... Dan denk je "paardje wil dus rennen?! Okay, dan laten we paardje rennen..." En je geeft dan het commando om te versnellen (klakken met je tong? Of een ander geluid wat je gebruikt, ik heb het hier dus niet over opjagen maar over druk vergroten en dat druk vergroten stem je af op wat het paard nodig heeft) Paardje rent weg, jij loopt er rustig achteraan, benadert paardje op nieuw op een rustig tempo, blijf af en toe even stil staan, als paard stil gaat staan doe zelfs een stap achteruit om haar te laten zien dat stil staan de druk zal verminderen, kijk naar de lucht, doe alsof je graast en trek wat gras uit de grond (dit is een slimme vooral wanneer je paard uitgebroken is, zenuwachtig en zich niet laat vangen, ik benader mijn paard dan langzaam al gras plukkend alsof ik graas, daar worden ze rustig van, blijven staan, ik geef ze het gras niet trouwens). Hou in de gaten wat je paard doet, blijft ze staan dan doe jij rustig aan en blijft ook af en toe stilstaan, doe zelfs een stap terug. Beweegt ze dan geef je haar even de kans om weer stil te gaan staan door zelf stil te gaan staan, pakt ze die kans niet dan laat je haar wederom versnellen. En dit hou je vol tot je haar helemaal mag benaderen. Dan raak je haar overal aan alsof je eigenlijk helemaal niet van plan bent om het halster om te doen, loop even weg en benader haar opnieuw. Loopt ze op zo'n moment weer weg, dan is er niets aan de hand, je blijft gewoon dezelfde methode volhouden. Echt... Het werkt... Je paard heeft na een tijdje echt door dat jouw houding hetzelfde blijft en je echt niet zal opgeven. Het werkt ook in een grote wei. Mijn wei is met 5 acres best groot...

kimmymisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:10

hahahah echte merrie gedrag mijn merrie doet dit ook in de wei loop ik naar haar toe anders komt ze niet en ben ik er bijna rend ze weg monsters zijn het hahaha nee hoor best vervelend hééá .
Maar ja wat kan je er aan doen misschien proberen haar in een hoekje te drijven met een longertouw.
-twee mensen heb je dan nodig aan alle bij de kanten van de longertouw en anders zou ik het ook niet echt weten .
Mijn merrie kreeg ik na een kwartiertje ramelen met biks wel maar ja die van jou niet hahah ..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:43

ik heb dat ook gehad met de draver die ik verzorgde.. hij kwam vaak wel maar hij was zo snel met zn hoofd wegdraaien.. echter meestal had ik wat lekkers bij me... (ben er ook geen voorstander van maar anders kreeg je hem nooit te pakken...eerst kreeg hij iets omdat hij naar me toe kwam, daarna had ik mn hand al wat meer richting zn hoofd en pakte hem snel. Als ik hem eenmaal had was het het liefste paard ooit. los was hij vooral naar de eigenaren erg dominant, beetje zuur en haalde ook uit naar sommige mensen. DAAR heb ik gelukkig nooit echt last van gehad ;) snapte al snel dat hij met mij niet zo moest sollen..alleen het laten pakken was dus wat lastiger..was een echte knuffelkont maar richting halster gaan om hem te pakken wou hij niet..eigenlijk raar, als je hem ziet zodra hij opgezadelt was dan werd hij zo vrolijk zo relaxed, echt totaal ander geweldig paard. UIteindelijk lukte het me om hem zonder snoepjes te pakken, buiten die ene keer dat hij er gewoon weer eens anders over dacht.

Heb dus ook gehad dat hij wel eens zn hoofstel afgedaan had in de wei en ja krijg hem dan maar! bij mij werkte het dus wel met wat geklooi, voer in emmer, daar alster in en als hij aant eten was heel voorzichting het lange gedeelde over zn hoofd doen en erna snel vastmaken.
(eerste x heb ik hulp moeten hebben van mn vriendin die erbij was!)

ik weet niet zo 1 2 3 wat je kunt doen iig idd hoe frustrerend het ook is niet opgeven.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:41

Jua schreef:
Ik ben geen voorstander van lokken met snoepjes en het hoeft ook niet.
Wat al meerdere keren naar voren is gebracht, doe ook andere dingen in de wei. Gewoon eens naar je paard toestappen zonder dat ze hoeft te rijden. Ga in de wei zitten en geniet van het zonnetje, kans is groot dat de paardjes polshoogte komen nemen. Vervolgens knuffel je ze en loop gewoon weer weg. Doe dit met en zonder halster, met en zonder ruiterkleding....
Wanneer jij een fixatie hebt, namelijk IK WIL JE PAKKEN!!! Dan pikt een paard dat haarfijn op. Daarnaast loop je het gevaar dat ze kopschuw worden omdat jij iedere keer een duik naar de manen neemt en door trekken probeert vast te houden.

Ik ben er ook geen voorstander van om het halster om te laten in de wei. Een paard kan vast komen zitten en zichzelf door lostrekken ernstig beschadigen.

Oefen in de bak aan de longe het comando HO! HO (stop whatever je wilt gebruiken) betekent dat het paard moet stoppen en stil blijft staan. Wanneer je dat goed ingetraind hebt kun je dat ook in de wei gebruiken. Stopt het paard op het comando dan stop jij ook, geeft het paard even een paar seconde rust en loop daarna rustig naar het paard toe. Even overal aaien, ook lekker over het hoofd zodat ze niet kopschuw worden, belonen, goed zo... Dan op je dooie akkertje het halster omdoen. Weer even lekker kroelen... Etc.

Bij weg lopen en wanneer HO niet lukt... Dan denk je "paardje wil dus rennen?! Okay, dan laten we paardje rennen..." En je geeft dan het commando om te versnellen (klakken met je tong? Of een ander geluid wat je gebruikt, ik heb het hier dus niet over opjagen maar over druk vergroten en dat druk vergroten stem je af op wat het paard nodig heeft) Paardje rent weg, jij loopt er rustig achteraan, benadert paardje op nieuw op een rustig tempo, blijf af en toe even stil staan, als paard stil gaat staan doe zelfs een stap achteruit om haar te laten zien dat stil staan de druk zal verminderen, kijk naar de lucht, doe alsof je graast en trek wat gras uit de grond (dit is een slimme vooral wanneer je paard uitgebroken is, zenuwachtig en zich niet laat vangen, ik benader mijn paard dan langzaam al gras plukkend alsof ik graas, daar worden ze rustig van, blijven staan, ik geef ze het gras niet trouwens). Hou in de gaten wat je paard doet, blijft ze staan dan doe jij rustig aan en blijft ook af en toe stilstaan, doe zelfs een stap terug. Beweegt ze dan geef je haar even de kans om weer stil te gaan staan door zelf stil te gaan staan, pakt ze die kans niet dan laat je haar wederom versnellen. En dit hou je vol tot je haar helemaal mag benaderen. Dan raak je haar overal aan alsof je eigenlijk helemaal niet van plan bent om het halster om te doen, loop even weg en benader haar opnieuw. Loopt ze op zo'n moment weer weg, dan is er niets aan de hand, je blijft gewoon dezelfde methode volhouden. Echt... Het werkt... Je paard heeft na een tijdje echt door dat jouw houding hetzelfde blijft en je echt niet zal opgeven. Het werkt ook in een grote wei. Mijn wei is met 5 acres best groot...

Mooi uitgelegd!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:44

ik kreeg mijn pony ook een keer niet te pakken heb ik der buiten laten staan en recht voor de neus de andere paardjes binnen eten gegeven s avonds en s ochtends nou wil ze wel naar binnen :+

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:56

Thanks Kehdra! Mits goed uitgevoerd werkt het altijd. Kan misschien de eerste keer aardig wat tijd in beslag nemen en een aanslag op je geduld zijn... Maar dat is alleen de eerste keer. Als het goed is zie je je paard gaan nadenken en uiteindelijk eieren voor haar geld kiezen! En dan is het een puntje erbij voor jou als leider. Zo als je overal kunt lezen hier op Bokt, leiderschap en vertrouwen moet je opbouwen en opbouwen kost nu eenmaal tijd...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:04

Tot mijn schande niet alles doorgelezen, maar waar zijn de volwassen mensen in dit verhaal? Heb je wel iemand die over je schouder meekijkt TS????
Je bent pas 11 jaar!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:05

Mijn inmiddels twenter kreeg ik eerst ook nooit het halster om.
Wat er gebeurd is.......................??????
Hij kwam wel altijd bij me, maar het halster over z'n oren wou beslist niet.
Ik heb het uren geprobeerd, paaien etc etc.
Uiteindelijk een halstertouw gepakt, hem wat geaaid en toen voorzichtig het toud om z'n hals gedaan.
Dan kon hij iig niet meer wegrennen, zo heb ik voorzichtig het halster omdaan geoefend.

Daarna alleen het halster om als hij naar buiten ging.
Of als hij op stal stond halster om, stukje lopen en dan weer op stal met een beetje biks.

Nu gaat het perfect.

Ook ik ben meerdere malen zo goed als het hok uitgejaagd, maar winnen zou die niet!
Als je maar de juiste manier gebruikt, dan heb je daarna een schat van een pony.

Een erg rigoreuze manier is bv op een vrij kale weide met een beperkt eten en drinken, als ze honger krijgen komen ze vanzelf wel. Maar dit is zeer zeker niet de eerste manier.