opmerking bij verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: opmerking bij verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:18

Ik heb toevallig het afgelopen weekend een 9 gegeven (halsstrekken) :)

En nogmaals, mijn schimmeltje kostte me 10 minuten. Mijn vos kost me 1 uur. Dus het is niet automatisch zo dat een schimmel meer werk is.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:30

Als ik de meeste hier zo hoor dan zijn wij altijd flink aan het overdrijven geloof ik :=

Mijn paarden en pony krijgen de volgende behandeling:
Compleet in het sop (niet wanneer het vriest), witte voetjes met zilvershampoo wassen(ook wanneer het vriest), manen insmeren met spul waardoor ze zacht worden, en tijdens het invlechten ook nog een halve pot gel erin waardoor de manen niet gaan pieken _O- Edit; ze gaan ook nog helemaal in de glansspray :))

Verder doen we de hoefjes in de olie en helemaal opscheren (dus; oren, kaak, neus, benen en staart).

Wat het tuig betreft, dat maak ik eerst helemaal schoon en daarna smeer ik er Rapide(is ledermelk) op. De moeilijk bereikbare randjes en hoekjes schrob ik voorzichtig schoon met een tandenborstel, en de gespen + de bitten worden of met koperpoets of met zilverpoets opgepoetst.

Tsja, als ik dan met 2 op wedstrijd moet ben ik toch meestal zo'n 6 uur bezig..

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:54

nanda111 schreef:
en tijdens het invlechten ook nog een halve pot gel erin waardoor de manen niet gaan pieken

Van gel worden de manen veel te snotterig, vind ik :=
Vroeger deed ik dat ook wel, maar het wordt zo`n kliederboel dat de elastiekjes dan juist wegschieten :')
Zal wel verkeerde gel zijn ofzo :D

Opscheren doe ik trouwens periodiek en niet specifiek voor een wedstrijd. Plukt er op de dag zelf nog te veel, dan kan ik altijd even licht bijwerken.

Ik moet hier trouwens nog wel even melden dat mijn paarden mij de gelegenheid geven om heel vlot klaar te zijn met groomen; ze zijn zoooo braaf +:)+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:46

Scum schreef:
Ik heb toevallig het afgelopen weekend een 9 gegeven (halsstrekken) :)

En nogmaals, mijn schimmeltje kostte me 10 minuten. Mijn vos kost me 1 uur. Dus het is niet automatisch zo dat een schimmel meer werk is.

behalve de 9 voor verzorging, heeft mijn dochter met haar pony vorig jaar in Haaksbergen een 10 gekregen voor de middendraf :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:39

Relaxed schreef:
Toch geef ik iemand die niks heeft ingevlochten en er wel gewoon de manen naar heeft een minder cijfer dan iemand die wel alles netjes in de vlechten heeft gestoken :j

Afgelopen weekend nog, bruin paard, manen recht afgeknipt en niks ingevlochten.. Nee, dat vind ik geen 8 waard, het oogt toch minder netjes.

Ik heb paarden met behoorlijk lange manen. Dat is een bewuste keuze. Getrokken manen vind ik niet mooi én ze hebben minder bescherming voor vliegen. Het is enorm veel werk om langere manen netjes en recht te houden. Echt meer werk dan er voor een wedstrijd een paar vlechten in te draaien (als je je paard tenminste hebt geleerd rustig stil te staan).

Begrijp ik nu goed dat een hengstenvlecht altijd de voorkeur heeft boven keurig verzorgde loshangende langere manen?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:57

kleinvosje schreef:
Als jij echt met een spierwit paard de ring in komt, waar overduidelijk veel werk in heeft gezeten, dan zou ik wel omhoog gaan. Maar goed, dat doet niet iedereen dus...

Ik vind dit echt onzin.
Ik was altijd binnen 30 minuten klaar (incl. vlechten) met mijn schimmels, gewoon de slang erop en ze waren weer wit!
Terwijl stalgenoten met bruine/zwarte paarden meestal minimaal 1 a 2 uur bezig waren met tutten.
Ik vind dus zeker niet dat iemand met een schimmel hogere punten hoort te krijgen omdat het paard 'toevallig' schoon is, zoals het hoort!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:48

_10_ schreef:
Ik vind dit echt onzin.
Ik was altijd binnen 30 minuten klaar (incl. vlechten) met mijn schimmels, gewoon de slang erop en ze waren weer wit!
Terwijl stalgenoten met bruine/zwarte paarden meestal minimaal 1 a 2 uur bezig waren met tutten.
Ik vind dus zeker niet dat iemand met een schimmel hogere punten hoort te krijgen omdat het paard 'toevallig' schoon is, zoals het hoort!

_/-\o_
*aldus de dame met de zwarten & de bruine* :D

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:47

Ik heb ook ooit eens 2 proeven bij dezelfde jury gereden. De eerste proef had ik een 7 voor de verzorging en de tweede proef een 8. En nee, ik had niet tussendoor mn knotjes opnieuw gedaan of zo. Sindsdien hecht ik ook geen waarde meer aan het verzorgingscijfer. Ben sindsdien zelfs een hengstenvlecht gaan doen ipv knotjes. Scheelt toch een hoop werk.
Had vorig jaar een wedstrijd met een schimmel die ik voor iemand rijd. Dag ervoor ook flink gewassen. Pas op de dag zelf knotjes gemaakt, zodat ze nog netjes zouden zijn met de proef. Helaas was madam 's nachts in de enige drol gaan liggen die er lag. Terwijl ze schoon stro, een dek op had. op haar bil prijkte een lekkere strontvlek, die er gewoon echt niet af ging. ('s ochtends echt nog heel hard gewassen, geschrobd etc) Na de proef moest ik bij de jury komen. Die vertelde me dat ze zich heel erg had geirriteerd aan de strontvlek. "Ik ook" was mijn reactie toen. Had geloof ik een 6 of 7.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:32

Dat er een standaardcijfer wordt gegeven lijkt mij logisch. Het is namelijk niet van buitenaf te beoordelen hoe lang iemand is bezig geweest met de uiterlijke verzorging van paard + ruiter.
Ik rijd met een bonte wedstrijd (heel veel wit) en was bij ons debuut binnen een half uur klaar met wassen en vlechten.

Resultaat:
http://i880.photobucket.com/albums/ac4/ ... yrthe3.jpg

2 keer een 8 op verzorging, prima.

Maar met de bruine die ik start ben ik soms langer bezig. Die was ik niet geheel en moet dus veel intensiever poetsen om de vuiligheid uit de vacht te krijgen.

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:04

nanda111 schreef:
Als ik de meeste hier zo hoor dan zijn wij altijd flink aan het overdrijven geloof ik :=

Mijn paarden en pony krijgen de volgende behandeling:
Compleet in het sop (niet wanneer het vriest), witte voetjes met zilvershampoo wassen(ook wanneer het vriest), manen insmeren met spul waardoor ze zacht worden, en tijdens het invlechten ook nog een halve pot gel erin waardoor de manen niet gaan pieken _O- Edit; ze gaan ook nog helemaal in de glansspray :))

Verder doen we de hoefjes in de olie en helemaal opscheren (dus; oren, kaak, neus, benen en staart).

Wat het tuig betreft, dat maak ik eerst helemaal schoon en daarna smeer ik er Rapide(is ledermelk) op. De moeilijk bereikbare randjes en hoekjes schrob ik voorzichtig schoon met een tandenborstel, en de gespen + de bitten worden of met koperpoets of met zilverpoets opgepoetst.

Tsja, als ik dan met 2 op wedstrijd moet ben ik toch meestal zo'n 6 uur bezig..

Ik doe precies hetzelfde!
Je maakt jezelf helemaal netjes, dus vergeet je je paard en tuig ook niet!
Verder vlecht ik de staart altijd in!

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:57

Maar wanneer geven jullie nou echt een 9?
('t is een droom om zoiets te krijgen haha :D ;) )

micramadam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:44

**De bitten met koperpoets of zilverpoets opgepoest**
Ik hoop dat jullie dat echt niet doen. Is giftig! Aub de gebruiks instructies lezen. Je krijg een mooi schoon bit als je hem in een vaatwasser doet op hoog temperatuur of gewoon in de ouderwest mannier - veel schrobben.

Verder wij hebben een rod blakke Fjord (met een heel dikke maan) en heb nooit boven een 7 gekregen. Mijn dochter steekt veel tijd in om alles schoon en netjes te hebben de dag daarvoor en ook op die dag. Elke 6 weken ga ik zijn manen knippen en duurt wel 1 tot 2 uur omdat hij geen zwart streepje heeft en dus kan je niet goed zien waar je de wit stopt en de ander kleur begint! Laten groeien is geen optie. Gelukkig vinden wij dat het rijden is meer belangrijk en wij weten dat hij netjes verzorgd is. Soms voelen we dat we de punten niet krijg omdat hij een Fjord is een geen 'sportpony'. Dat geeft ons meer motivatie om iedereen te laten zien dat hij kan echt goed lopen!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:37

Ik heb vandaag iedereen, behalve 1 amazone, een 9 gegeven. De amazone had geen haarnetje in daarom een punt eraf.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:24

Jeetje wat doen sommige mensen veel voor een wedstrijd. Ik ben in 15 minuten klaar met mijn paarden voor een CC. Dat is inclusief het wassen van de 1 schimmels plus invlechten.

Ik geef 7,8 en soms een 9 op verzorging. Als ik zie dat een kind zelf heef gevlochten dan mag die van mij wel een 8 krijgen ookal is het niet supernetjes. zo'n jongen of meisje is misschien een dag bezig geweest maar dat vind ik wel belangrijk dan wanneer een ouder alles doet.
Een buine kan van mij ook een 9 krijgen als het er netjes uit ziet. Paard met veel mestvlekken krijgt in de zomer max een 6. In de winter ben ik soepeler want ik begrijp dat je dan je paard niet snel onder de koude slang zet mits de rest er wel netjes uit ziet.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:37

Ik rijd wel eens HC en dan geef ik niets om het verzorgingcijfer.
Zo had ik laatst helemaal niet ingevlochten en verder zagen we er ook niet echt brandschoon uit.
En toen kregen we toch een 8 !!! Had van mij niet gehoeven hoor, en ik vind het niet helemaal eerlijk tegenover de mensen die wel erg hun best hebben gedaan.
Wat denken jullie, zouden ze me zo’n hoog cijfer gegeven hebben omdat we toch HC reden?
Ook bij de normale wedstrijden doe ik er weinig aan. Een aantal dingen vind ik ouderwets en niet in het belang van het paard. Vlechtjes maak ik dan nog wel en soms een patroon (borstelen) op zijn kont, dat vind ik wel een leuke touch. Witte voetjes wassen doe ik niet, alleen borstelen. En een witte broek, wie heeft dat verzonnen? Dat komt echt nog uit de tijd dat iemand anders je paard opzadelde en niet uit de tijd dat we alleen op wedstrijd gaan en zelf nog even proppen moeten indraaien!
En inderdaad, een kind dat zelf invlecht verdient toch net zo goed punten als wanneer de ouders of een stalgenootje het doet?
De verzorging moet in mijn ogen okee zijn (vooral voor de gezondheid van het paard), maar dat brandschone vind ik niet echt passen bij de paardensport.

En mijn sympathie voor degenen met Fjorden en schimmels en andere paarden waarmee het moeilijk is hoog te scoren voor verzorging. Gauw naar de M zou ik zeggen! ;)

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:13

Uums schreef:
_10_ schreef:
Ik vind dit echt onzin.

_/-\o_
*aldus de dame met de zwarten & de bruine* :D

Ik ben het hier niet mee eens. Ik rijd nu een schimmel. Véél meer werk dan de bruine/zwarte paarden waar ik hiervoor op gereden heb. Maar mijn paard is er ook wel fan van om te rollen. Het liefst door zand of mest, maar gras is ook prima. Helaas zijn die groene vlekken moeilijker weg te krijgen dan zand of mest. :) Achja, ben meestal wel een paar uurtjes bezig met de verzorging. :Y)